Jump to content
Annons

Skogsninja

Medlem
  • Antal inlägg

    16
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

3 Neutralt
  1. Jag tror ingen här på forumet tror sig kunna göra en akustikers jobb lika bra som en akustiker bara genom att läsa lite tips om hur man gör akustikmätningar av ett rum. De flesta här är väl glada amatörer (mig själv inräknad). Det är dock viktigt för mig (och säkert många andra) att hela tiden lära mig nya saker och ta mig an nya projekt, känna att man utvecklas. Det är för mig viktigare än att uppnå ett perfekt resultat. Jag byggde för ett tag sedan en elgitarr, helt från grunden utan förtillverkade delar. Jag hade ingen aning om hur man gjorde innan jag började men gjorde ungefär som nu; plöjde igenom forum och handböcker och fick tillslut en mycket välljudande, snygg och skönspelad gitarr i min ägo. Nu jämför jag inte att kunna bygga en gitarr med att ha den kompletta kunskapen om akustik, men det bygger på samma lust. Jag förväntar mig inte ett perfekt resultat men man får göra vad man kan av det man har i form av lokal, tid och kanske framförallt pengar i det här fallet.
  2. Ha ha 🙂 Bra tips där... Tack ska ni ha. Som vanligt var det jag som var dålig på att söka. Nu har jag dock lite mer kött på benen. Jag återkommer med bilder (och säkert frågor) när vi börjar bygga. Ha det gött så länge!
  3. Hej! Planerar att inom en inte alltför lång tid påbörja ett kontrollrum/mixrumsbygge i vår replokal/studio. Jag skulle gärna vilja mäta akustiken innan vi börjar med akustikbehandlingen. Vi kan ju givetvis anlita en akustiker men det vore ju kul (och kanske lite billigare) att göra det själv och så lär man sig förhoppningsvis nåt nytt av det också. Min fråga är: Vad exakt behöver jag för att göra en bra mätning och hur går man tillväga? Tack på förhand!
  4. Skogsninja

    Pedal steel

    Jo, jag har en pedalsteel samt egen inspelningsutrustning. Är absolut inget proffs på steelguitaren men gör gärna ett försök. Ge mig en låt så kan jag se om jag kan göra nåt kul.
  5. Ok, tack ska ni ha! Enligt mina skisser så borde det bli 120 - 130 cm nånting. Jo, så ljudet träffar direkt i örat och inte på nästippen.
  6. Hej! Funderar på att köpa ett par adam a7x till en blivande studio (ska givetvis prova andra också men nu lutar det åt att det blir dessa). Känner till regeln om att det ska bilda en liksidig triangel mellan monitorer och lyssningsplats osv. Det jag undrar är dock var den undre gränsen (för det lär det väl finnas) för hur nära varandra man kan placera monitorerna och sig själv och fortfarande få en acceptabel stereobild. Då tänker jag på ovan nämda monitorer eller andra i ungefär samma storlek. Har inte hittat nån info på deras hemsida. Anledningen att jag undrar är förstås att jag liksom många andra här på forumet lider av att ha ett lite mindre rum än jag egentligen vill ha. Tack på förhand!
  7. Hej! Köpte för ett tag sen en Sennheiser MD421. En riktigt gammal en (troligtvis 60-tal) för den har den gamla skrivstilsloggan på och grått plasthölje. Tyckte den lät bra när jag testade den i säljarens studio men när jag testat och jämfört med mina andra mickar (sm57, line audio cm3, SE electronics rörmick) tycker jag den låter tråkigt och lite dassigt. Jag har testat på sång, gitarrstärk, virveltrumma, akustisk gitarr och basförstärkare men den är fan i mig sämst på allt, möjligtvis att det har lite mer bas är sm57:an. Jag har även testat med olika kablar för att försäkra mig. Kan det vara så att det helt enkelt har med mickens ålder att göra? Kan man renovera den på nåt sätt? Nytt membran? För det är ju en "bra" mick i studiorävars öron. /Peace
  8. Tackar så mycket! Jag kör med ett focusrite saffire pro 40 och så tänkte jag skaffa mig en octopre till det också så det blir 16 in/ut. Då borde det alltså funka.
  9. Hej! Jag och mina band gillar att spela in live i replokalen. Nu har dock ena bandet utökats med folk och då skulle vi också behöva fler kanaler. Är dock lite osäker på hur många kanaler mitt Cubase LE 4 klarar av att spela in samtidigt. Skulle behöva minst tolv. Hittade den här sidan http://www.zoom.co.jp/english/products/cubase/cubase_le4.html Tolkar det som att man kan spela in 16 audiokanaler samtidigt, är det korrekt uppfattat?
  10. Hej igen! Kolla lite i den här tråden //forum.studio.se/index.php/topic/83698-en-studio-blir-till/ i inlägg #27 bygger han fina diiffusorer av spillvirke. Mycket kreativt. Kanske kan ge lite idéer. Det är i hörnen dom gör mest nytta för det är där det mesta problemen i basfrekvenserna uppstår (pga fysikens lagar, någon kunnig kan gärna få berätta mer om detta). Du ska nog inte täcka in väggarna för mycket för då kommer rummet att låta dött. Peace!
  11. Hej! Du kan givetvis plöja ner hur mycket pengar och tid som helst på det här projektet men en snabb budgetvariant skulle kunna vara att: Köpa ett tjock tyg (typ sammet el dylikt) och sy gardiner som du kan täcka för fönstren med när du sitter och jobbar. Köp en bal eller två med mineralull, varje bal innehåller fem (tror jag) stycken "flak" (kan vi kalla det) som är typ 9-10 cm tjocka. Skruva ihop ett gäng ramar som flaken passar i. Ohyvlad 20x70 virke borde duga, och är dessutom billigt. Klä in det i tunn bomullsväv. Nu har du ett gäng enkla basabsorbenter som du placerar i hörnen i rummet. Sätt också upp en sådan bakom varje monitor. I mötet mellan väggar och tak är det också bra om du kan hänga några såna. Detta borde förbättra situationen en hel del. Det är nog bra att få upp lite diffusorer också. Särskilt bakom dig och i taket. En välfylld bokhylla kan ju också hjälpa. Nu vill jag inte utge mig för att vara akustiker på nåt sätt men det här är några enkla trix. Lycka till!
  12. Programmera trummor, digitaltrumset eller spela in akustiska trummor verkar vara en stor fråga för många. Personligen (och bara just personligen) tycker jag att det ligger till så här: Om perfekt trumljud med full kontroll över nivåer mellan alla trumsetets delar samt absolut matematisk tajthet är det viktigaste för en så ska man absolut köra med trumplugg (superior drummer eller ez-drummer som jag själv använt mycket) och antingen programmera midi eller lira in med digitalset. Spelar man in med digitalset kan man ju dessutom rätta till alla tabbar i efterhand. Vill man däremot lära sig lite mer om inspelning, uppmickning och akustik så är det väldigt roligt och lärorikt (om man har råd, tid och plats) att spela in akustiska trummor. Jag har gett mig på det några gånger nu och det blir bättre och bättre varje gång. Ljudet blir kanske inte som med superior drummer eller liknande men det är kul och känns i alla fall för mig som att det blir mer "på riktigt" när vi spelat in akustiskt. Sen är det väl inget man gör hemma i lägenheten precis om man inte vill bli vräkt. Det finns ju också jättemånga bra tips här på forumet om hur man kan gå till väga när man spelar in just trummor. Kan passa på och rekommendera Focusrite Saffire pro40 också som är ljudkortet jag använder. Funkar fint i mina öron. Lycka till!
  13. Instämmer! Har testat blackstar både live på scen och hemma hos en polare. Mycket prisvärda förstärkare tycker jag. Har själv en Orange AD30HTC nu som jag annars varmt kan rekomendera, men den är ju lite dyrare om om du ska lira metal så är Blackstar troligtvis ett bättre alternativ. Peavey Valveking är också ett alternativ du borde kolla.
  14. Jag kör med adapter. Annars hade det ju vart ett bra tips.
  15. Har fått problem med min Mxr Distortion+ pedal. När man trampar igång den så sänker den volymen istället för att boosta den även om man har volymkontrollen på max. Den har funkat fint i femton år men nu har nåt hänt. Finns det nåt pedalgeni där ute som har nån aning om vad som hänt? Är den nån transistor eller motstånd som pajat tro? Har själv byggt en del pedalkit så jag är en fena på att löda bara jag vet var jag ska börja.
×
×
  • Skapa ny...