Jump to content
Annons

Behöver hjälp med att testa den här cubase filen, får inte igång den här?


Reason_user

Recommended Posts

Hej!

Jo de så att jag och mina polare jobbar en låt som jag ska mixa åt han men när han skickar mig cubase filen .cpr så öppnas den inte, den fryser fast och man blir tvungen att stänga ner cubase för att den drar åt sig allt minne.

Vi har prövat att ta bort effekterna/pluggarna det har hjälpt då går filen att öppna men vi vet inte exakt vilken plugg som påverkar eftersom alla kommer från Cubase så vi har i princip samma pluggar.

Det enda som skiljer våra system är att han kör Win 7 och jag XP, vi har testat filen med samma Cubase version på både en Win 7 dator och en XP, på Win 7 funkar den på en XP så funkar den inte, versionen vi använder är Cubase 5 (5.1.0 Build 105 - Built on May 27 2009)

Så jag undrar om ni har några förslag på vad man kan göra för o lösa de här problemet och om ni skulle vilja testa filen hos er och rapportera om den funkar eller inte. Gärna på både Win 7 och XP...

Skriv gärna då vad ni använder för cubase samt operativsystem och vad som händer för er om den laddas in och funkar eller om den fryser vid inladdningen vilket är problemet för mig och den andra XP datorn fryser den fast vid "Loading Channel Copy of Audio 01" fattar inte varför? :s

Filen finns här alla fall

http://www.osirusworld.com/temp/files/Osirus_-_New_Single.cpr (1,24 Mb)

Uppskattar verkligen er hjälp om ni har tid lite.

Tack på förhand!

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vi har prövat att ta bort effekterna/pluggarna det har hjälpt då går filen att öppna men vi vet inte exakt vilken plugg som påverkar
Dåså! Flytta bort pluggarna, lägg tillbaka en efter en och starta om Cubase. Kanske lite trist men det är snabbaste slutledningen till vad som är fel.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag läser det rätt så skickar ni bara CPRfilen och då förstår jag varför det fryser när audiofilerna ska laddas upp i projektet. DU måste skicka hela projektmappen!

Det är bara onödigt jobb att spara ner audiofilerna i wav och skicka när ni har samma settings.

Jag flyttar ofta runt projekt till olika arbetsstationer, mellan mac, PC och olika cubaseversioner. Det funkar bra mellan 7an och XP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska mixa den så rekommenderar i alla fall jag att inte skicka projektfiler. Skicka rena wav-filer som börjar på 00.00.

Går alltid smärtfritt.

Går inte att jobba med enbart .wav jag behöver komma åt allt i projektet.

Dåså! Flytta bort pluggarna, lägg tillbaka en efter en och starta om Cubase. Kanske lite trist men det är snabbaste slutledningen till vad som är fel.

Kan testa det, finns det inget annat som kan va fel?

Om jag läser det rätt så skickar ni bara CPRfilen och då förstår jag varför det fryser när audiofilerna ska laddas upp i projektet. DU måste skicka hela projektmappen!

Det är bara onödigt jobb att spara ner audiofilerna i wav och skicka när ni har samma settings.

Jag flyttar ofta runt projekt till olika arbetsstationer, mellan mac, PC och olika cubaseversioner. Det funkar bra mellan 7an och XP!

Okey men vi har använt hela mappen inklusive alla .wav via File -> Back Up Project när vi testat, jag skickade bara .cpr för att se om de gick ens att öppna den för det ska gå att öppna en .cpr fil utan .wav filerna då får man upp att dom saknas men i det här fallet öppnas inte ens projektet upp

Har ni testat filen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får inte ner filen? Får bara upp den som ett textdoc.

EDIT

Nu har jag testat och cubase hänger sig när audiofilerna ska laddas, har inga direkta tips tyvärr.

Tycker det är väldigt konstigt om ni nu bara har cubase egna pluggar i projektet och att du säger att man kan starta projektet med endast startfilen? Den stannar ju vid första kanalen, om du testar att nollställa/ta bort den, stannar den vid andra då? Vad ligger på kanal 1?

Jag tror ändå att det har med sökvägen till audiofilerna att göra, att startfilen inte hittar dom?

Lycka till! =)

Redigerat av Bloeas
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lustigt är det...

Jag kör med XP Home.

Med Cubase5 blir det runtime error, men med Cubase6 får jag upp att en plugin "George Yohng's W1 Limiter" saknas - och efter att ha klickat bort det meddelandet, så får jag upp en lång lista med ljudfiler som saknas.

Den pluggen finns inte med bland standardpluggarna i Cubase, så det är kanske något strul med den som gör att C5 hänger sig, men att C6 är bättre på att hantera sådana problem...?

Jag har aldrig sett något sådant fel tidigare - varken när pluggar eller ljudfiler har saknats. Kanske dags att uppgradera till 6:an...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...