Jump to content
Annons

Den här ska vara här


BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)

Med tanke på ett par trådar om reklam som redan är igång här så tänkte jag vi kanske kunde klargöra en gång för alla om vi personligen tycker att reklam är viktig ur ett perspektiv där den berikar oss personligen och tillför något speciellt värdefullt i just vår personligt specifika vardag. Dvs inget trams om att det är ett nödvändigt ont eller nåt sånt utan rakt av bara: varför är reklam viktigt för just dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför ska vi ha ännu en tråd om detta och som dessutom ligger i fel avdelning? Ännu en tråd för Vallhagen att lägga i Utanför ämnet.

Reklam är viktigt för mig personligen eftersom det gör många av de produkter jag är intresserad av att köpa, billigare. Dessutom ger det mig skattelättnader, eftersom det skapar arbetstillfällen och ökar produktionen, vilket gynnar inte bara samhället i stort utan då även mig personligen i och med att jag är en del av detta samhälle. Främsta nyttan är kanske att jag får en ovärderlig information om varor som jag annars inte skulle ha känt till, vilket är enormt tidsbesparande. Jag känner en tillfredsställelse av att lukta på och hänföras av nytryckta reklamblad. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Varför ska vi ha ännu en tråd om detta och som dessutom ligger i fel avdelning? Ännu en tråd för Vallhagen att lägga i Utanför ämnet.

För att jag tyckte det.

Jag får för mig att du är en av dom få på planeten som verkligen tänder på reklam.

Vid det här laget står det väl ändå ganska klart att konsumtions teologin utgör själva grunden till att vi i snabb takt förgiftar vår miljö. Men ok frågan var ställd vad gör reklam för positivt för just dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Föresten skrev jag inte den här under allmänt eller? Reklam här på forumet eller ej måste ju rimligtvis kategoriseras under allmänt då det är ett allmänt otyg som ingen slipper helt = allmänt besvärande.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Med tanke på ett par trådar om reklam som redan är igång här så tänkte jag vi kanske kunde klargöra en gång för alla om vi personligen tycker att reklam är viktig ur ett perspektiv där den berikar oss personligen och tillför något speciellt värdefullt i just vår personligt specifika vardag. Dvs inget trams om att det är ett nödvändigt ont eller nåt sånt utan rakt av bara: varför är reklam viktigt för just dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig för riktad reklam (smart reklam som känner av vad jag söker och surfar på) med sig att jag upptäcker nya prylar och mjukvara som jag eventuellt kan ha nytta av, som jag inte skulle få reda på att dom fanns annars förrän långt senare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

varför är reklam viktigt för just dig?

Reklam ÄR generellt bra.

De som säger annat tror jag inte riktigt tänkt igenom frågan. 😛

OK, reklam skapar inga direkta värden (ingen faktisk förädling) men reklam innebär valfrihet (i flera dimensioner) för kunderna och reklam innebär informationsvägar för leverantörerna. Konsumenterna kan välja om de vill prostituera sig och ta del av de eventuella fördelar reklamen innebär för konsumenten. Vi har dessutom nästan alltid möjligheten att betala pengar för att slippa reklam eller välja att acceptera reklam och ta del av ett gratis eller prisreducerat utbud (vi betalar då med tid).

Man kan tycka att samhället borde stå för den fördel reklamen erbjuder men då ska samhället också överföra pengar från vård/skola etc till detta alternativt öka samhällets inkomster via högre skatter (vilka i sin tur skapar en mängd andra problem). En samhällsfinansierad lösning tar också bort valfriheten, vi får betala för något oavsett om vi vill använda det eller ej (som tex Copy$wedes sjuka skatt på hårddiskar...).

Många retar sig på att TV4 har så mycket reklam (så även jag...). Men, vi har valfriheten att ta del av det TV4 sänder kostnadsfritt eller att strunta i det och kolla vidare på indoktrinerings-TV (vilket vi inte lagligt kan välja bort att betala för). Skulle inte TV4 ha så mycket reklam de har måste pengarna fram på något annat vis istället. Antingen av konsumenten direkt (Canal +) eller via skattsedeln (SVT). Ett tredje alternativ är att TV4s del av utbudet försvinner.

(Det finns ETT teoretiskt problem med reklamfinansierad TV och det är att den i teorin kan störa prisbilden för den skattefinansierade TVn. I.e. OM TV4 skulle ha avsevärt mycket mer pengar att röra sig med än SVT skulle TV4 kunna trissa upp priserna och störa prissättningen. Detta är dock inte fallet i Sverige (SVT är fortfarande Goliat och TV4 är fortfarande David).)

efter allt detta ordbajseri, Studioforum...

Antingen accepterar man reklamen ELLER så går man över till ett forum som finansieras på alternativt sätt ELLER så skapar IDG en möjlighet att betala för att slippa reklam. Man skulle då kunna köpa ex månadsvis uppgradering av sitt konto (nya e-shopen?) . Detta uppgraderade konto skulle vara reklamfritt (kanske även med möjligheten att valfritt släppa på viss typ av reklam OM man vill).

Så, då var den frågan utredd...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag kan nog tycka att det är för många skitprogram på alla kanaler och alltför många så kallade kändisar jag inte hade en aning om att dom ens fanns och det är klart att det kostar ju pengar. Men jag vill bara betala för det jag tycker är värt att betala för och det gör jag redan till boxer och det också alltför mycket då det är sändningsuppehåll på minst 8 kanaler samtidigt ca 50% av tiden.

Det kanske är lika inom tidningsvärlden IDG kanske ska och kolla upp kvalitén lite på utbudet så dom inte behöver ha så många båtar i sjön och därmed behöva mindre reklam intäkter. Som sagt så dyrt är det inte att driva ett forum, tex. Kontrollrummet är väl privatägt om jag inte är helt ute och seglar.

Kort sagt reklam berikar inte mig speciellt mycket men jag skrattar gott åt ika reklamen men har inte varit i en ika butik för annat än att hämta paket på minst 7 år.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Reklamavbrotten och bristen på valfrihet hos TV-kanalerna är stor del av orsaken till att jag har köpt en farlig massa filmer och serier på DVD/Bluray.

Om det mot förmodan finns något jag vill se på TV, så trycker jag medebums på Mute-knappen på fjärren, så fort reklamen kommer - så att jag slipper eländet (som irriterande nog alltid har väldigt mycket högre ljud än filmen 😠 ). Spelar ibland in något istället för att se det direkt, just för att kunna snabbspola förbi reklamen istället för att bara vänta på att den ska ta slut.

För mig är alltså TV-reklamen bara ett irritationsmoment, men jag löser det ju på mitt sätt... 😉

Annan reklam stör mig inte nämnvärt, utan jag ignorerar det helt enkelt - tills jag vet att jag behöver köpa något och därför börjar kolla efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reklamavbrotten och bristen på valfrihet hos TV-kanalerna är stor del av orsaken till att jag har köpt en farlig massa filmer och serier på DVD/Bluray.

Om det mot förmodan finns något jag vill se på TV, så trycker jag medebums på Mute-knappen på fjärren, så fort reklamen kommer - så att jag slipper eländet (som irriterande nog alltid har väldigt mycket högre ljud än filmen 😠 ). Spelar ibland in något istället för att se det direkt, just för att kunna snabbspola förbi reklamen istället för att bara vänta på att den ska ta slut.

För mig är alltså TV-reklamen bara ett irritationsmoment, men jag löser det ju på mitt sätt... 😉

Annan reklam stör mig inte nämnvärt, utan jag ignorerar det helt enkelt - tills jag vet att jag behöver köpa något och därför börjar kolla efter det.

Genomslagskraften för företagen är störst när det gäller just tv-reklamen, men samtidigt dyrast. Men när det gäller just tv-reklamen för min egen del så är jag mer anti än Claes t.o.m.! 🙂 I början var det så att jag inte bara satte ned ljudet med mute först, jag bytte även kanal! Ofta var det dock så att jag missade när det jag skulle se hade börjat igen. Med tiden fick detta till följd att jag helt enkelt slutade se på ALLA tv-kanaler med reklam i. Är en film 1.35 lång vill jag inte att den ska vara 2.15 lång, för så mycket tid vill jag inte ägna åt det. Tyvärr vet jag att vi går mot en tid då vi kommer att ha reklaminslag överallt även mitt i programmen på bara 15-30 sekunder. Alltså i väntan på nästa rejäla reklamavbrott på 3-4 minuter. Min mammas förslag om att de kunde ha en speciell kanal med bara alla reklaminslag för de som vill se dem är tyvärr inte realistiskt. När det gäller ljudet i reklam-tv så finns det en lag som säger att det inte får vara högre volym (decibeltal) på det än den vanliga sändningen. Upptäcker man att så varit fallet kan man göra en anmälan. De använder dock kraftig komprimering så att trycket ökar och man tycker att ljudet är starkt påträngande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Reklam för mig känns väldigt onödigt. Jag håller med Claes om dess irritationsnivå. Jag "mutar" också. Den värsta komprimeringen jag har hört var på Serlas toalettpappersreklam (den första). Fruktansvärt högt och allting distade. Konstigt nog tog det en tid innan det tydligen upptäcktes från kanalens och reklamplatsköparens sida.

Annars kan jag titta på en reklam för att bedöma om den är bra gjord, dålig eller rent plagiat från någon annan reklam när det gäller approachen till ämnet. Att den skulle vara värdefull för mig kan jag inte säga.

Sen: varför har ingen funnit på en sensor till tv:n som tar ner allt ljud till samma nivå som man då skulle kunna förinställa? Jag kommer ihåg en gammal Panasonicradio där det fanns en automatisk inspelningsnivåregulator. En ljudnivåavläsare finns ju på några konsertställen med verkan att ljudet stängs av om decibelen blir för hög.

Sen II: Varför har TV2 Danmark lyckats med bedriften att ha reklamblock emellan programmen? Det går tydligen att ordna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häromdagen när jag intog min middag efter dagens förvärvsarbete och förstrött bläddrade i Julas reklamblad, så såg jag:

Värmepumpen som jag tänkte beställa från NetOnNet (Zibro SC1332) för 8490:- såldes för 4990:- på Jula. När jag kom dit så visade det sig att om man tecknar ett "Julakort" får man 10% rabatt! Köpte en värmepump till mitt garage för 4500 istället för 8500. Reklam är så jävla bäst! Mer reklam säger jag!!

Nu sitter jag med 4000 spänn kvar i handen och funderar på om det ska bli en gammal moped eller en resa till familjen! Eller kanske en tv till.

När det gäller tv-reklam spelar jag in allt jag vill se så att jag kan snabbspola reklamen, vilket ger en bra timpenning jämfört med att betala "tv-licens".

Men självklart får ni tycka vad ni vill, jag tror inte jag bryr mig så mycket i denna fråga. Den andas jävligt mycket I-landsproblematik.

Ciao

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag brukar spela in en massa filmer med reklam i.

Sedan snabbspolar jag förbi alla filmavsnitten.

Och bara njuter.

Fan tänkte väl det, jag gör tvärt om. Sen har jag uppfunnit en makalös manick som tar bort den helt men det är inget jag gör reklam för men den är dyr så in i norden. Har ett tips om världens bästa lusmedel och pmedel som jag kan bju på dock.

2. Ta en panodil håll den mellan knäna utan att släppa nånsin så blir det inga barn gjorda (om det inte är en myrslok med i bilden förstås), alltså kvinnan då.

1. Ta en träbit eller nåt annat hårt och lägg lusen på den, ta sen en annan träbit eller liknande hårt material av lämplig storlek och klappa till ut av helvete. Obs! akta nallarna bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jepp riktigt mycket på riktigt, så där jättemycket på riktigt att det riktigt liksom på nåt sätt är så där så man inte tycker om det. På riktigt alltså. Så typ det vore bra om den liksom bara försvann på riktigt. Skulle nog spara lite trän då tror jag och ström jösses ja va ström vi skulle spara och bensin herregud och va tid vi skulle kunna lägga på riktiga jobb och andra sysselsättningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
BurninSven (oregistrerad)

Alltså reklam suger verkligen, eller? Men om man vill/är av avvikande åsikt så tänkte jag göra lite reklam för min senaste Brottar Hit. Kolla under allmänt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget emot reklam. Däremot har jag starkt emot att ljudet blir mycket högre så fort det blir reklam, men det är ju reklammakarnas fel och inte reklamens i sig.

(Men de skickliga ljudteknikerna på TV4 kom ju fram till att ljudet faktiskt inte blev högre i reklamavbrotten, det är bara vi som uppfattar det så, tydligen...)

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Fan Steve blir du inte yr i huvvet när du åker med där ute till höger när man scrollar. Alltså det verkar lite desperat tror inte han skulle ha gillat det.

Alltså reklam suger verkligen, bara för att förtydliga. Man ta för all del tillfället i akt och lyssna på min låt som ligger i en tråd under allmänt på grund av vissa svårigheter att ladda upp här.

Märy Krismas peeps

Link to comment
Dela på andra sajter

Adblocken till FF funkar bara på viss reklam

Ganska mycket ändå tycker jag, och på Studios forum tar den bort all reklam. Inte en annons så lång ögat når.

Kombinera gärna med Flashblock som man enkelt kan konfigurera till att släppa igenom vissa siter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...