Jump to content
Annons

Hjärnor och reklam


Claes Holmerup

Recommended Posts

Jag har i hela denna meningslösa debatt talat med utgångspunkt från mig själv och hur jag förhåller mig till reklam - och blivit emotsagd med "bevis" från rådande "sanningar" från dogmer och kvasivetenskapliga avhandlingar.

Marie Grusell kan nås på 031-786 49 85. Varför inte ringa och tala om för henne vad du tycker om hennes kvasivetenskap? Särskilt alarmerande är det ju eftersom hon dessutom undervisar i vetenskaplig metod vid Göteborgs universitet.

Dessutom har det sagts att jag omöjligen kan känna mig själv så bra som jag gör, vilket är fel på alla plan

Ursäkta, men hur vet du det? "För att du vet det"? Hur du än försöker komma runt att du, precis som alla andra människor, till viss del styrs av undermedvetna processer, så blir det cirkelresonemang. Jag kan naturligtvis inte heller bevisa motsatsen, men det finns bra med belägg för att andra individer av den art du tillhör fungerar på det sättet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

det finns ganska mycket nonsens som har påståtts - särskilt inom psykologi

Ja det gäller hela akademiska världen. Att svälja allt som kommer därifrån är korkat. Finns gott om dem. :rolleyes: Inte länge sen radondricka var hälsosamt och elchocker för att böta homosexualitet var sanning. Finns gott om dravel därifrån idag med.

när man skriver sin doktorsavhandling har man förstås mycket lättare att få igenom den om man välja att gå medströms än motströms vad som lärs ut inom fakulteten

En förutsättning för att du ska få din hatt. Den som går emot rådande sanningarna i denna slutna värld kan glömma sin akademiska karriär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet nog svaret på den frågan redan... 😉

Jag har i hela denna meningslösa debatt talat med utgångspunkt från mig själv och hur jag förhåller mig till reklam - och blivit emotsagd med "bevis" från rådande "sanningar" från dogmer och kvasivetenskapliga avhandlingar. Dessutom har det sagts att jag omöjligen kan känna mig själv så bra som jag gör, vilket är fel på alla plan - men jag kanske känner mig själv bättre än många andra eller åtminstone bättre än de försökspersoner som har använts i de undersökningar som ni föredrar att referera till...?

Hade det framkommit realistiska antaganden och argument som jag kunde godta, så hade jag kunnat omvärdera - men så har inte skett, utan ni har bara försökt trycka ner felaktiga påståenden i halsen på mig - och precis som när det gäller irriterande reklam, så sparkar jag bakut då. 😛

Vi? Jag ställer mig starkt frågande till det. Jag har hänvisat till vad jag kan om neurobiologi och kognition - kunskap du gärna får ifrågasätta och tycka är orealistisk på vad grunder du nu anser dig ha. Men jag tycker verkligen inte att jag försökt "trycka ner nåt i halsen" på dig. Det var orättvist. Läs dialogen så ser du en tydlig skillnad i tonfall mellan debattörerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

En förutsättning för att du ska få din hatt. Den som går emot rådande sanningarna i denna slutna värld kan glömma sin akademiska karriär.

hehe, log lite av det!

Det är ju verkligen helt otänktbart att forska inom saker som behöver förklaras och sen hitta en förklaring som inte stämde med grundtesen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du vet nog svaret på den frågan redan... 😉

Jag har i hela denna meningslösa debatt talat med utgångspunkt från mig själv och hur jag förhåller mig till reklam - och blivit emotsagd med "bevis" från rådande "sanningar" från dogmer och kvasivetenskapliga avhandlingar. Dessutom har det sagts att jag omöjligen kan känna mig själv så bra som jag gör, vilket är fel på alla plan - men jag kanske känner mig själv bättre än många andra eller åtminstone bättre än de försökspersoner som har använts i de undersökningar som ni föredrar att referera till...?

Hade det framkommit realistiska antaganden och argument som jag kunde godta, så hade jag kunnat omvärdera - men så har inte skett, utan ni har bara försökt trycka ner felaktiga påståenden i halsen på mig - och precis som när det gäller irriterande reklam, så sparkar jag bakut då. 😛

😆 Här passar Götes citat passande på dig: ingen är så hopplöst förslavad som den som tror sig vara fri. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag har en fråga till claes:

På ett ungefär, hur mycket skulle du uppskatta att du sålt för till folk här på forumet, till följd av den reklam som du gjort här? Vad tror du jag får för namn i huvudet när jag vid ett fåtal tillfällen stött på varumärket Ultrasone? Eller är det så att utöver att du inte påverkas av reklam, så kan du inte heller publicera reklam? Det blir per automatik förnuftig information som gagnar alla som har turen att råka läsa det?

Kan det möjligen, möjligen vara så att du kastar en liten liten sten i ett pyttelitet glashus här? ☺️

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte underligt att den, här på forumet, som anser sig vara mest "immun" mot reklam (både sublim och direkt sådan) är den som tjänat (tjänar?) mest på den...? 😕

Nu är ju världen alltmer underlig, förunderlig och för underlig.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Så klart är det öppet för att ifrågasättas. Men gärna av någonting mer substansrikt än ren intution - vilket när det kommer till omedvetna handlingar gång på gång har visats vara en väldigt vansklig metod för att nå någon vettig kunskap.

...men det är ju precis det som samhällsvetenskaplig forskning baseras på. Någon lägger fram en tes och försöker sedan till varje pris bevisa den med statistik och teoretiskt argumenterande.

Du verkar ha en övertro på alla de gissningar och antaganden som forskare och doktorander kommer med inom området... Jag förbehåller mig rätten att vara starkt kritisk och tänka själv istället för att svälja dogmer med hull och hår.

Det du gör är alltså att avfärda all samhällsvetenskaplig forskning som alldeles för osäker för att lyssna på. Jag hoppas du inser det.

Var ligger problemet i det? Det mesta inom den typen av forskning är teoretisk och kan inte bevisas objektivt. Jag ifrågasätter allt som jag inte uppfattar som rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi? Jag ställer mig starkt frågande till det. Jag har hänvisat till vad jag kan om neurobiologi och kognition - kunskap du gärna får ifrågasätta och tycka är orealistisk på vad grunder du nu anser dig ha. Men jag tycker verkligen inte att jag försökt "trycka ner nåt i halsen" på dig. Det var orättvist. Läs dialogen så ser du en tydlig skillnad i tonfall mellan debattörerna.

Förlåt - det är Dingbats som har gjort sig skydlig till sådant - inte du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag har en fråga till claes:

På ett ungefär, hur mycket skulle du uppskatta att du sålt för till folk här på forumet, till följd av den reklam som du gjort här? Vad tror du jag får för namn i huvudet när jag vid ett fåtal tillfällen stött på varumärket Ultrasone? Eller är det så att utöver att du inte påverkas av reklam, så kan du inte heller publicera reklam? Det blir per automatik förnuftig information som gagnar alla som har turen att råka läsa det?

Kan det möjligen, möjligen vara så att du kastar en liten liten sten i ett pyttelitet glashus här? ☺️

Är det inte underligt att den, här på forumet, som anser sig vara mest "immun" mot reklam (både sublim och direkt sådan) är den som tjänat (tjänar?) mest på den...? 😕

Nu är ju världen alltmer underlig, förunderlig och för underlig.

Vänligen,

CHAE

Hade det varit sant att alla per automatik tänker på mig när exempelvis Ultrasone eller ADAM nämns - och vänder sig till mig när det är dags för inköp, så hade min årsredovisning sett helt annorlunda ut och jag hade kunnat leva på firman, något som definitivt är omöjligt med nuvarande omsättning.

Jag skulle kanske skriva en avhandling baserad på min forumnärvaro relaterat till min försäljning...? Då hade jag nog kullkastat alla reklam-teorier som finns - och därför aldrig fått någon hatt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det varit sant att alla per automatik tänker på mig när exempelvis Ultrasone eller ADAM nämns - och vänder sig till mig när det är dags för inköp, så hade min årsredovisning sett helt annorlunda ut och jag hade kunnat leva på firman, något som definitivt är omöjligt med nuvarande omsättning.

Jag skulle kanske skriva en avhandling baserad på min forumnärvaro relaterat till min försäljning...?

Okej, jag förstår vad du menar. Tack för svaret 🙂

Nja, jag skulle avfärda den avhandlingen som högst "kvasivetenskaplig". Bara så att du vet 😛

Vänligen,

CHAE

Edith: savtfel samt reorganisering i citatet

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

...men det är ju precis det som samhällsvetenskaplig forskning baseras på. Någon lägger fram en tes och försöker sedan till varje pris bevisa den med statistik och teoretiskt argumenterande.

Du argumenterar ju emot dig själv.

För det första så är det inte bara statistik och härledningar därur som används i samhällsvetenskapen, men visst, det kan väl duga som förenkling. För det andra så går vetenskapligt arbete inte ut på att "till varje pris bevisa" sin tes, utan att hitta belägg för den och invändningar mot den, något jag tror Marie Grusell är väl medveten om och kan förklara ännu bättre än jag är kapabel till, i och med att hon, som nämnts, är universitetslärare i vetenskaplig metod.

För det tredje så är det tillvägagångssättet fundamentalt skilt från intuition. Att påstå att alla rapporter, avhandlingar och böcker om samhällsvetenskapliga ämnen bygger på samma sorts världsfrånvända, introspektiva resonemang som du använder för att vidhålla ditt än så länge ogrundade påstående om att du inte påverkas av reklam, är en ren skymf mot vetenskapen som sådan. Det må hända att ett mänsklighetens unikum som Claes klarar av att komma fram till vetenskapligt användbara resultat bara genom att fundera en stund över vad som verkar lagom sunt att tro, men världens samlade vetenskapsmän har av någon anledning kommit fram till att det är ett vanskligt förfarande och föredrar i allmänhet mer verklighetsförankrade metoder.

Du verkar ha en övertro på alla de gissningar och antaganden som forskare och doktorander kommer med inom området... Jag förbehåller mig rätten att vara starkt kritisk och tänka själv istället för att svälja dogmer med hull och hår.

"Tänka själv", det är klokt av dig. Det finns många som föredrar att tänka själva istället för att lita blint på USA:s propaganda om att de landade på månen 1969. Eller otuggat svälja att förintelsen ägde rum.

Det är bra att ha belägg när man tänker själv, bara. Annars blir det lätt att ord står mot ord. Eller rättare sagt, att ord står mot vetenskapliga resultat erhållna genom väl beprövade metoder.

Var ligger problemet i det? Det mesta inom den typen av forskning är teoretisk och kan inte bevisas objektivt. Jag ifrågasätter allt som jag inte uppfattar som rimligt.

Jag trodde länge att det inte var rimligt att du kunde vara en sådan enfaldig tjurskalle, men jag börjar få empiriskt stöd för motsatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det varit sant att alla per automatik tänker på mig när exempelvis Ultrasone eller ADAM nämns - och vänder sig till mig när det är dags för inköp, så hade min årsredovisning sett helt annorlunda ut och jag hade kunnat leva på firman, något som definitivt är omöjligt med nuvarande omsättning.

Jag skulle kanske skriva en avhandling baserad på min forumnärvaro relaterat till min försäljning...? Då hade jag nog kullkastat alla reklam-teorier som finns - och därför aldrig fått någon hatt... 😆

Så om reklamen inte är tillräckligt effektiv, som din, då är den ok?

Det är först om den börjar påverka folk som den är irriterande och störande?

Och reklam påverkar inte dig?

Vad var problemet nu igen 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Du argumenterar ju emot dig själv.

För det första så är det inte bara statistik och härledningar därur som används i samhällsvetenskapen, men visst, det kan väl duga som förenkling. För det andra så går vetenskapligt arbete inte ut på att "till varje pris bevisa" sin tes, utan att hitta belägg för den och invändningar mot den, något jag tror Marie Grusell är väl medveten om och kan förklara ännu bättre än jag är kapabel till, i och med att hon, som nämnts, är universitetslärare i vetenskaplig metod.

För det tredje så är det tillvägagångssättet fundamentalt skilt från intuition. Att påstå att alla rapporter, avhandlingar och böcker om samhällsvetenskapliga ämnen bygger på samma sorts världsfrånvända, introspektiva resonemang som du använder för att vidhålla ditt än så länge ogrundade påstående om att du inte påverkas av reklam, är en ren skymf mot vetenskapen som sådan.

Var snäll och peka på bevis som är objektiva inom grenen. Jag har för mig att DP också efterlyste sådant..

Det må hända att ett mänsklighetens unikum som Claes klarar av att komma fram till vetenskapligt användbara resultat bara genom att fundera en stund över vad som verkar lagom sunt att tro, men världens samlade vetenskapsmän har av någon anledning kommit fram till att det är ett vanskligt förfarande och föredrar i allmänhet mer verklighetsförankrade metoder.

Visst är jag unik - precis som alla andra människor. Det innebär däremot inte att det är jag som är snett ute. Jag efterlyser godtagbara bevis som visar att jag egentligen fungerar på ett annat sätt än jag de facto gör (som du har påstått hela tiden) - men har inte sett några sådana.

"Tänka själv", det är klokt av dig. Det finns många som föredrar att tänka själva istället för att lita blint på USA:s propaganda om att de landade på månen 1969. Eller otuggat svälja att förintelsen ägde rum.

Eftersom det finns objektiva bevis för båda sakerna, så föredrar jag att inte hitta på några vilda teorier om dem...

Det är bra att ha belägg när man tänker själv, bara. Annars blir det lätt att ord står mot ord. Eller rättare sagt, att ord står mot vetenskapliga resultat erhållna genom väl beprövade metoder.

Du borde nog följa med mig och handla någon gång och se vilka beslut jag tar - gärna efter att ha bombarderat mig med valfri reklam, så att jag är så påverkad som möjligt... 😉

Jag trodde länge att det inte var rimligt att du kunde vara en sådan enfaldig tjurskalle, men jag börjar få empiriskt stöd för motsatsen.

Det lustiga är att jag faktiskt kan säga precis samma sak om dig, eftersom du hellre sväljer dogmer med hull och hår, än att du tänker själv och lyssnar på andras erfarenheter när de inte befinner sig inom sfären som bejakar teorierna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om reklamen inte är tillräckligt effektiv, som din, då är den ok?

Det är först om den börjar påverka folk som den är irriterande och störande?

Och reklam påverkar inte dig?

Vad var problemet nu igen 😕

Har faktiskt ingen aning om vad problemet är - annat än att Dingbats påstår att jag och alla andra är slavar under reklamens makt - något som är helt felaktigt eftersom folk skaffar egen erfarenhet med tiden och tar egna välgrundade beslut tack vare det.

Det som tråden egentligen borde handla om, har tyvärr glömts bort i hans iver att tvinga mig och andra att ändra ståndpunkt... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Var snäll och peka på bevis som är objektiva inom grenen. Jag har för mig att DP också efterlyste sådant..

Det finns varken bevis eller objektivitet i någon vetenskap utom matematiken. Att du så lättvindigt skrålar om objektivitet som vetenskapens mål visar ju bara att du inte förstår vad du pratar om.

Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen.

Och med det sätter jag punkt för min prestation i denna diskussionsliknande fars. Tjenixen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt ingen aning om vad problemet är - annat än att Dingbats påstår att jag och alla andra är slavar under reklamens makt - något som är helt felaktigt eftersom folk skaffar egen erfarenhet med tiden och tar egna välgrundade beslut tack vare det.

Det som tråden egentligen borde handla om, har tyvärr glömts bort i hans iver att tvinga mig och andra att ändra ståndpunkt... 😏

Fast jag tycker inte han har påstått att alla är slavar under reklamens makt. Han vill bara hävda, på vetenskaplig grund, att man till någon grad faktiskt blir påverkad av reklam. Något du uppenbarligen håller med om, eftersom du själv har skaffat egna erfarenheter med tiden och tagit egna välgrundade beslut tack vare det. Exempelvis din signatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan att man påverkas av reklam. Både positivt och negativt. Det innebär väl inte att man är slav under den? Det innebär väl bara att man tar intryck av sin omgivning?

Det är väl först sedan när man ska göra sitt inköp som man agerar på olika sätt. Vissa är som claes, och funderar på om reklamen verkligen har rätt. Man kan kalla det för nyfikenhet, hävdelsebehov, förnuftighet, eller vad fan man vill. Även ett aktivt avståndstagande på grund av reklam är ju en påverkan. Tänk om man väljer bort den bästa produkten på grund av dålig reklam?

Andra är inte som claes, de tänker inte efter så mycket eftersom de inte tycker att alla inköp är så viktiga. De väljer något de känner igen och som tilltalar personen i fråga. Kan vara trygghet eller såklart också här ett hävdelsebehov.

Eller?

Skojigt detta, debatten alltså. Jag har inte så mycket tid för forumet f.n. pga ett forskningsprojekt jag fått ta tag i hastigt - och som faktiskt handlar om just reklam och annan marknadsföring. Jag skumläste en del inlägg som hastigast här och Fiddens inlägg innehöll en del sanningar. Återkommer när tiden så medger.

Vill bara nämna detta om objektivitet inom samhällsvetenskaperna som togs upp. Naturligtvis eftersträvar man generellt högsta möjlighet frånvaro av subjektivitet och snedvridning av resultat och det beror också på vilken disciplin man talar om naturligtvis. "Samhällsvetenskap" som begrepp är alltför trubbigt. Det nästan framstod här som om man skulle kunna lägga fram vilken teori som helst och sedan göra någon "subjektiv" undermålig undersökning för att få stöd för sin teori och passera nålsögat för en doktorshatt t.ex.

Ta det lugnt så länge!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt - det är Dingbats som har gjort sig skydlig till sådant - inte du.

Här visar du iaf prov på egenskaper som borde kunna klassas som tämligen ovanliga på forumet 😉 Hur som, det är lugnt!

Nu ska jag sätta mig med guran och fila vidare på tidernas skönaste tungfunk-riff som hade vänligheten att landa i mina fingrar igårkväll 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns varken bevis eller objektivitet i någon vetenskap utom matematiken. Att du så lättvindigt skrålar om objektivitet som vetenskapens mål visar ju bara att du inte förstår vad du pratar om.

Det finns många bevis inom naturvetenskapen. Försök som går att upprepa med samma resultat, objektiva mätningar av olika saker och företeelser etc, något som inte är möjligt på området du raljerar om.

Och med det sätter jag punkt för min prestation i denna diskussionsliknande fars. Tjenixen!

Bra - då kan diskussionen återgå till det den egentligen skulle handla om. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag tycker inte han har påstått att alla är slavar under reklamens makt. Han vill bara hävda, på vetenskaplig grund, att man till någon grad faktiskt blir påverkad av reklam. Något du uppenbarligen håller med om, eftersom du själv har skaffat egna erfarenheter med tiden och tagit egna välgrundade beslut tack vare det. Exempelvis din signatur.

Han har definitivt hävdat det - och påstått att jag omöjligen kan ha sådan självinsikt som jag har och därför absolut inte kan sila bort reklamen när jag gör mina val i butiken.

Jag har skaffat egna erfarenheter och lärt mig ta egna beslut baserat på min smak och/eller åsikter (beroende på vad det handlar om). Det handlar inte om "reklamens makt", utan om ett eget litet ständigt pågående "forskningsprojekt", som man skulle kunna kalla det när man skaffar empiriska "bevis" för vilken smak man själv har, genom att prova sig fram till vad man gillar bäst...? 😉

Min signatur ser ut som den gör för att det krävs enligt forumreglerna att man uppger vilka vinstintressen som eventuellt kan påverka inläggen. Hade jag fått välja själv, så hade det inte sett likadant ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här visar du iaf prov på egenskaper som borde kunna klassas som tämligen ovanliga på forumet 😉 Hur som, det är lugnt!

Nu ska jag sätta mig med guran och fila vidare på tidernas skönaste tungfunk-riff som hade vänligheten att landa i mina fingrar igårkväll 🙂

Gött! Kör hårt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är det inte underligt att den, här på forumet, som anser sig vara mest "immun" mot reklam (både sublim och direkt sådan) är den som tjänat (tjänar?) mest på den...? 😕

Det är klart som korvspad att han förnekar reklamens makt eftersom han är här som säljare också och gör reklam för sin firma och produkter. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart som korvspad att han förnekar reklamens makt eftersom han är här som säljare också och gör reklam för sin firma och produkter. :rolleyes:

Citerar mitt eget tidigare inlägg:

Hade det varit sant att alla per automatik tänker på mig när exempelvis Ultrasone eller ADAM nämns - och vänder sig till mig när det är dags för inköp, så hade min årsredovisning sett helt annorlunda ut och jag hade kunnat leva på firman, något som definitivt är omöjligt med nuvarande omsättning.

Jag skulle kanske skriva en avhandling baserad på min forumnärvaro relaterat till min försäljning...? Då hade jag nog kullkastat alla reklam-teorier som finns - och därför aldrig fått någon hatt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Reklam har påverkat mig en hel del

denna reklam videon gjorde att jag började intressera mig för wasp,

http://www.youtube.com/watch?v=wOiKOkXLnB4

och denna fick mig att börja lyssna på twisted sister

och har sedan köpt många album av artisterna

så nog påverkas vi av reklam oavsett vi vill eller inte

mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Å nej, nu kommer jag aldrig kunna sova i natt.

Ajdå, det får jag beklaga!

Skyll inte på mig bara, ty din sömnlöshet beror på den där reklambannern till höger ------->

som spökar med ditt undermedvetna;)

*********************

Denna tråd är delad från "Förfulningen av Studio Forum"-tråden, i avdelning "om sajten".

Tjoa på!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Reklam suger så in i ... finns inget mera irriterande än dom där nya jäkla "power" reklam brejken som kom till efter nån lagändring eller nåt. Säg mig nån som inte tar tillfället i akt och går på muggen när det blir reklam och då kan man väl i alla fall ifrågasätta vad den gör för nytta på tv.

Det är heller ingen nyhet att det i kultur branschen finns en viss irritation över reklam avbrotten på tv speciellt bland folk som gör filmer. Har för mig att nån till och med försökte stoppa nån kanal från att visa sin film då han upplevde det som att hans konstnärliga integritet kränktes då filmen gjorts för att liras i ett svep.

Det här är väl ändå (iom att det är nån form av musikforum) en del av kulturen och var går gränsen ska vi förvänta oss att det blir breaks för reklam i våra låtar oxå eller mellan dom eller före innan musiken börjar.

Jag kan garantera att ingen av dom som annonserar här på forumet kommer nånsin få en spänn av mig. Kanske iofs köper nåt av Claes tror han har bra grejor faktiskt 😄

Jag hatar oxå spel så den där partypoker.com sidan som lägger sig precis bakom min browser när jag sänder web tv så jag inte ser den före jag märker att datorn går segt som fan. Träffar jag den jä.... som sitter där bläddrar med markerna så .......

Kan vi inte starta undersökning här som försöker klargöra hur många som verkligen uppskattar reklamen här på forumet. När jag säger uppskattar så menar jag anser att dom verkligen berikas och genomgår någon slags utveckling i alla fall av det faktum att det finns reklam på sidan

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt Claes få ha sina hänvisningar i signaturen i fred - det hör inte hit.

Låt honom få leva i villfarelsen att det bara är han som inte berörs av reklam.

Jag tror definitivt INTE att jag är ensam om det, utan det är säkert så att de flesta andra också gör mer eller mindre genomtänkta val - som inte påverkas av reklamen, i motsats till vad som lärs ut av reklamfolk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...