Jump to content
Annons

Hjärnor och reklam


Claes Holmerup

Recommended Posts

Jag är övertygad om att du, precis som alla vi andra, har köpt mångdubbelt fler produkter - stora som små - på grund av reklampåverkan. Däremot är man nog sällan medveten om att man gör det.

Jag vet att ovanstående tes är formulerad på ett provocerande vis. Men man bör vara medveten om reklamen och dess enorma makt att övertyga. Sanningen är att vi styrs väldigt mycket av marknadsföring när vi konsumerar. Det är ingen slump att Coca-Cola lägger miljarder på att sponsra Olympiska Spelen eller att Britney Spears dricker Pepsi...

Michael Jackson drack också Pepsi (eller gjorde åtminstone reklam för dem) - men jag fortsatte dricka Coca-Cola ändå eftersom Pepsi smakar blä, oavsett vem som gör reklam för den... 😉

Jag kan absolut instämma i Burnin Svens uttalande om att reklamen inte påverkar nämnvärt. Jag springer inte och köper något bara för att jag ser reklam för det. Är det någon konsumtionsvara/förbrukningsvara som jag ändå behöver köpa så kan jag eventuellt prova något fabrikat som jag har sett reklam för, istället för det jag brukar köpa - men oftast håller jag mig till det beprövade som jag vet att jag gillar.

När det gäller kapitalvaror så undersöker jag alla fakta så noga jag kan och ser till att jag skaffar det bästa i ungefär den prisnivå som jag kan tänka mig att betala för det. Om det är något jag är osäker på, så brukar jag leta upp omdömen om det på Nätet eller bland folk jag känner. Jag tror också att det är ungefär så de flesta fungerar numera (utom kanske generationen före mig och äldre), när man har tillgång till enorma mängder information ett par musklick borta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kan absolut instämma i Burnin Svens uttalande om att reklamen inte påverkar nämnvärt. Jag springer inte och köper något bara för att jag ser reklam för det. Är det någon konsumtionsvara/förbrukningsvara som jag ändå behöver köpa så kan jag eventuellt prova något fabrikat som jag har sett reklam för, istället för det jag brukar köpa - men oftast håller jag mig till det beprövade som jag vet att jag gillar.

Vad har du för anledning att tro att du vet bäst själv hur du agerar undermedvetet? Folk litar för mycket på sitt eget omdöme när det kommer till hur de själva fungerar. Ingen kan ha den självinsikten. Att du känner till Lätta och Bregott men inte Okänt smör X och Y gör att det är betydligt mycket troligare att du kommer att välja Lätta eller Bregott när du väl står där i affären och ska slentrianplocka vad som står på inköpslistan. Man väljer det man känner till och känner igen, och vilka produkter det är beror till väldigt stor del på marknadsföring.

Nej, ingen springer och köper smör för att de ser kor gå och beta i en reklamfilm. Men när man väl ska köpa något håller man sig för säkerhets skull till det som är bekant, och ett varumärke som med idog reklam trängt sig fram i kön för att bli ett av de fabrikat man instinktivt först förknippar med varan är en väldigt god kandidat till att väljas av det skälet. Att tro att man står över såna grundläggande psykologiska mekanismer är idiotiskt. Det är att förneka att man är en människa. Alla människor fungerar så. Det finns ingen vars minsta handling är väl begrundad och rationell, de resurserna har man varken tid eller energi att spendera i varje valsituation.

EDIT: " 😉 "

Redigerat av Dingbats
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Michael Jackson drack också Pepsi (eller gjorde åtminstone reklam för dem) - men jag fortsatte dricka Coca-Cola ändå eftersom Pepsi smakar blä, oavsett vem som gör reklam för den... 😉

Jag kan absolut instämma i Burnin Svens uttalande om att reklamen inte påverkar nämnvärt. Jag springer inte och köper något bara för att jag ser reklam för det. Är det någon konsumtionsvara/förbrukningsvara som jag ändå behöver köpa så kan jag eventuellt prova något fabrikat som jag har sett reklam för, istället för det jag brukar köpa - men oftast håller jag mig till det beprövade som jag vet att jag gillar.

När det gäller kapitalvaror så undersöker jag alla fakta så noga jag kan och ser till att jag skaffar det bästa i ungefär den prisnivå som jag kan tänka mig att betala för det. Om det är något jag är osäker på, så brukar jag leta upp omdömen om det på Nätet eller bland folk jag känner. Jag tror också att det är ungefär så de flesta fungerar numera (utom kanske generationen före mig och äldre), när man har tillgång till enorma mängder information ett par musklick borta...

Jag säger inte att du har fel - du genomför säkerligen väl underbyggda köp. Men det var inte min poäng. Jag tror inte att någon av oss är immun mot reklam. Reklam är mer än "KÖP COCA-COLA!", och påverkar i fler led än ögonblicklig övertygelse. Har du hört en truddelutt i gladaste dur varje gång du sett en logotyp för en chokladkaka eller ett diskmedel minns din hjärna det. Således har din hjärna något att förknippa med synintrycket logotypen utgör, och nästa gång du letar diskmedel är du "primad" att föredra just det diskmedlet. Det är inte magi, det är simpel neurobiologi. Vår hjärna söker ledtrådar och referenser så fort vi ska fatta ett beslut eller tolka vår omgivning, och dessa ledtrådar och referenser påverkar vår beslutsfattning. Vi tycker om att saker är bekanta, det är också en biologisk funktion. Problemet är att vår hjärna på ett fundamentalt plan inledningsvis inte kan skilja på vad som är bekant för att vi har provat det och vet att det är bra och vad som är bekant för att vi sett det på tv hundra gånger. Vi känner igen saken i fråga, vår hjärna letar i minnet och greppar vad den hittar. Antingen är det en meningslös reklamjingel, kanske en fyndig replik eller formulering från reklamfilmen eller också är det ett minne av att du de facto använt prylen i fråga hundra gånger med gott resultat. Oavsett vilket har vår hjärna redan skickat signalen till vårt medvetande, vi känner igen produkten och oavsett varför vi känner igen produkten har reklammakarna statistiskt sett fått sin vilja igenom - vi är nämligen tusen gånger mer benägna att köpa något vi kan relatera till på något vis än något vi aldrig sett eller hört talas om förut.

Multiplicera detta med all annonsering du ser varje dag, i tidningar eller på tv eller på reklamtavlor, all reklam du hör på radio innan du hinner byta kanal osv.

Jag säger absolut inte att reklam styr våra liv eller att vi fattar alla våra beslut baserat på vad reklamen säger åt oss att göra. Men oavsett hur lite vi vill tro på det så är reklam en integrerad del av våra liv och den påverkar vårt beslutsfattande oavsett om det gäller vilken hamurgerkedja som ska få servera oss idag, vilken läsk vi ska köpa, vart vi handlar våra jeans, vilket bilmärke som har sex års nybilsgaranti (det vet förvånansvärt många) eller vilket schampo vi bör köpa om vi har mjäll.

Att du känner till Lätta och Bregott men inte Okänt smör X och Y gör att det är betydligt mycket troligare att du kommer att välja Lätta eller Bregott när du väl står där i affären och ska slentrianplocka vad som står på inköpslistan. Man väljer det man känner till och känner igen, och vilka produkter det är beror till väldigt stor del på marknadsföring.

Min poäng i ett nötskal!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för anledning att tro att du vet bäst själv hur du agerar undermedvetet?

För att jag helt enkelt vet hur jag reagerar och varför. Jag känner mig själv väldigt bra och eventuella avvikelser från mitt normala beteende ifrågasätter jag alltid.

Reklam passerar i princip obemärkt, men som sagt så kan jag ibland prova något annat fabrikat som jag har sett reklam om, när jag ändå ska ha det - för att testa om det kanske är bättre på något sätt. Reklamen ser jag då som en upplysning om att det finns något jag inte har provat.

Mina normala val beror inte på reklam, utan på egen smak och/eller värdegrund.

Folk litar för mycket på sitt eget omdöme när det kommer till hur de själva fungerar. Ingen kan ha den självinsikten.

Jag har den självinsikten - garanterat.

Att du känner till Lätta och Bregott men inte Okänt smör X och Y gör att det är betydligt mycket troligare att du kommer att välja Lätta eller Bregott när du väl står där i affären och ska slentrianplocka vad som står på inköpslistan. Man väljer det man känner till och känner igen, och vilka produkter det är beror till väldigt stor del på marknadsföring.

Smör var faktiskt ett riktigt bra exempel. 😉 Jag har i alla år tidigare använt Bregott (har förstås smakat en del andra också, men de flesta smakar inget vidare), men plötsligt en dag såg jag i smördisken (alltså inte i någon reklam), att Skånemejerier hade lanserat en motsvarighet som heter Skånegott. Jag stöttar mycket hellre lilla Skånemejerier än att jag störrar stora stygga Arla, så valet var självklart - även om Skånegott kostar ungefär lika mycket och bara är på 500g istället för 600g, som Bregott är. Smaken är det ingen nämnvärd skillnad på, men äntligen kunde jag därmed skippa den sista Arla-produkten på inköpslistan och köra enbart med Skånemejeriers mejeriprodukter. 🙂

Detta var alltså mitt val med utgångspunkt från mina personliga värderingar - och inte reklampåverkat eftersom jag inte kände till att det fanns förrän jag såg det i butiken bland alla andra liknande produkter.

Jag har liksom haft några år (snart 47 st) på mig att bli en kritisk konsument - och tack vare det är jag förmodligen försäljarnas mardröm när det gäller kapitalvaror, men det rör mig inte i ryggen, bara jag får det jag vill ha och inte utsätts för försök att pracka på mig något annat... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För att jag helt enkelt vet hur jag reagerar och varför.

Nej. Du tror att du vet.

Jag känner mig själv väldigt bra och eventuella avvikelser från mitt normala beteende ifrågasätter jag alltid.

Men eftersom dina reklambaserade handlingar ingår i ditt normala beteende så är det inget du behöver ifrågasätta.

Reklam passerar i princip obemärkt

Säkerligen. Men inte på ett undermedvetet plan.

Mina normala val beror inte på reklam, utan på egen smak och/eller värdegrund.

En smak och värdegrund som till inte oansenlig del grundar sig på marknadsföring du har blivit utsatt för.

Jag har den självinsikten - garanterat.

Nej, det kan jag garantera att du inte har.

Smör var faktiskt ett riktigt bra exempel. 😉 Jag har i alla år tidigare använt Bregott (har förstås smakat en del andra också, men de flesta smakar inget vidare), men plötsligt en dag såg jag i smördisken (alltså inte i någon reklam), att Skånemejerier hade lanserat en motsvarighet som heter Skånegott. Jag stöttar mycket hellre lilla Skånemejerier än att jag störrar stora stygga Arla, så valet var självklart - även om Skånegott kostar ungefär lika mycket och bara är på 500g istället för 600g, som Bregott är. Smaken är det ingen nämnvärd skillnad på, men äntligen kunde jag därmed skippa den sista Arla-produkten på inköpslistan och köra enbart med Skånemejeriers mejeriprodukter. 🙂

Heja Skånemejerier!

Detta var alltså mitt val med utgångspunkt från mina personliga värderingar - och inte reklampåverkat eftersom jag inte kände till att det fanns förrän jag såg det i butiken bland alla andra liknande produkter.

Men de flesta köp man gör är inte särskilt påverkbara av personliga värderingar av den typen. De flesta vardagsköp görs på rutin utan större reflektion över exakt vilket märke man plockar, och i de fallen faller hjärnan tillbaka på vad den känner igen. Du behöver inte skämmas, Claes, det är inte ditt fel.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Du tror att du vet.

Nej - du har fel.

Jag vet hur jag fungerar. Du vet inte hur jag fungerar - men du projicerar din egen reaktion och vill att det ska stämma för alla andra också.

Men eftersom dina reklambaserade handlingar ingår i ditt normala beteende så är det inget du behöver ifrågasätta.

Jag har som sagt inga reklambaserade handlingar, utan allt baseras på mina personliga värderingar och på egna tester. Som sagt; Utgå inte från att ditt beteende stämmer överens med alla andras beteende.

Säkerligen. Men inte på ett undermedvetet plan.

Nix - du har fel.

En smak och värdegrund som till inte oansenlig del grundar sig på marknadsföring du har blivit utsatt för.

Du är fortfarande lika fel ute. Min smak och värdegrund baseras på högst medvetna beslut - och jag tar ingenting i affären utan att vara mycket medveten om mitt val.

Nej, det kan jag garantera att du inte har.

Jag kan garantera att jag har det. J-a trams du håller på med, när du helt grundlöst kommer med påståenden om en person som du aldrig ens har träffat.

Heja Skånemejerier!

Det enda du har haft rätt i hittills... 😉

Men de flesta köp man gör är inte särskilt påverkbara av personliga värderingar av den typen. De flesta vardagsköp görs på rutin utan större reflektion över exakt vilket märke man plockar, och i de fallen faller hjärnan tillbaka på vad den känner igen. Du behöver inte skämmas, Claes, det är inte ditt fel.

Jag skäms definitivt inte - för det du snackar om stämmer inte in på mig för fem öre.

Jag plockar exakt den produkt som jag vet att jag tycker bäst om. Jag gör alltså mycket medvetna val vid varje enskilt köp.

Du har fel på alla punkter när du ifrågasätter min självinsikt. Du kan inte avgöra hur jag påverkas av reklam när du inte känner mig, så projicera inte ditt eget beteende på mig, tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Den enda undersökningen som jag har hört om och det var på ett föredrag av nån som just forskade i det där med påverkan och då även från och av reklam. Jag kan ju inte svära på att han har rätt men så vitt jag minns så byggde det på vad heter det empirisk data eller 😄 . Nåja strunt samma det han i alla fall föreläste det var att den enda verkliga nyttan som reklamen gjorde det var att tala om att företaget finns representerat på marknaden. Jag och frugan älskar ika reklamen på tv men jag går bara på ika när jag ska hämta paket och det bara för att dom envisas med att skicka dom dit fast macken närmare där jag bor oxå har utlämning. Det första jag slänger är matreklamen den kollar jag inte ens på (sen åker kommunalarbetaren bara för att det är ett så kasst förbund) sneglar lite på elgiganten och den typen av reklam men tvn jag köpte i förrgår såg jag live på expert innan jag ens fått sista reklambladet därifrån. Musikprylar köper jag på plats oxå vill klämma och känna givetvis.

Jag håller nog med Claes och mig själv i det här ärendet. Jag söker nog aktivt den reklamen jag vill läsa kan man kanske säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att jag helt enkelt vet hur jag reagerar och varför. Jag känner mig själv väldigt bra och eventuella avvikelser från mitt normala beteende ifrågasätter jag alltid.

Reklam passerar i princip obemärkt, men som sagt så kan jag ibland prova något annat fabrikat som jag har sett reklam om, när jag ändå ska ha det - för att testa om det kanske är bättre på något sätt. Reklamen ser jag då som en upplysning om att det finns något jag inte har provat.

Mina normala val beror inte på reklam, utan på egen smak och/eller värdegrund.

Jag har den självinsikten - garanterat.

Att vi är mottagliga för sinsemellan olika typer av marknadsföring är en etablerad sanning, men ingen är immun. Det är biologiskt omöjligt, eftersom det är samma funktioner som gör att vi är mottagliga för reklam som gör att vi hittar till jobbet, vet att vi ska stanna för röd gubbe eller finner en forumkommentar skriven med en glad smiley efter som mindre förolämpande eller anklagande 🙂

Vi tolkar världen med hjälp av tusentals intryck dagligen, och reklamen utgör en del av dessa intryck. Vad vi medvetet sorterar bort är ofta väldigt annorlunda jämfört med vad hjärnan i sitt initiala filtreringsarbete väljer att lagra och inte. När vi sen säger att vi baserar våra val på det ena och det andra är det fortfarande så att vi styrs av vad vår hjärna har bedömt som viktigt - och "viktigt" kan i själva verket utgöras av något så banalt som det som av någon anledning var minnesvärt. Detta och liknande fenomen har visats i ett stort antal studier och ligger i olika utsträckning till grund för allt från modern psykiatri till den mest cyniska säljteknik. Ett av de enklaste exemplen är flera studier på biobesökare där exempelvis en viss sorts läsk konsumerats vid ett flertal tillfällen av personer i filmen utan att omnämnas i varken positiva eller negativa ordalag, för att sedan bli den i pausen mest konsumerade läsken av samtliga alternativ. Det räcker till och med att snegla på vad den före oss i kön köper för att vi ska påverkas i någon mån i vårt eget val!

EDIT: Skrivslarv.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry - glömde ju kommentera ditt avar... 😉

Jag säger inte att du har fel - du genomför säkerligen väl underbyggda köp. Men det var inte min poäng. Jag tror inte att någon av oss är immun mot reklam. Reklam är mer än "KÖP COCA-COLA!", och påverkar i fler led än ögonblicklig övertygelse. Har du hört en truddelutt i gladaste dur varje gång du sett en logotyp för en chokladkaka eller ett diskmedel minns din hjärna det.

Jag stänger oftast av ljudet när det blir reklam på TV. Lyssnar på radio som bakgrundsmusik ibland, men inte särskilt mycket. Hur ska jag då komma ihåg en glad trudelutt som hör ihop med en vara...?

Visst blir även jag till viss del påverkad av reklamen - åtminstone på ett sätt; Om det är en påträngande, irriterande eller löjlig reklam så gör den att jag utesluter fabrikatet helt från tänkbara alternativ.

Således har din hjärna något att förknippa med synintrycket logotypen utgör, och nästa gång du letar diskmedel är du "primad" att föredra just det diskmedlet. Det är inte magi, det är simpel neurobiologi. Vår hjärna söker ledtrådar och referenser så fort vi ska fatta ett beslut eller tolka vår omgivning, och dessa ledtrådar och referenser påverkar vår beslutsfattning.

Mitt beslut när det gäller diskmedel (och andra produkter), baseras på egna erfarenheter från när jag har testat olika. Jag har alltså en empirisk grund att stå på, som jag har skaffat genom åren, så jag är en både medveten och mycket kritisk konsument.

Vi tycker om att saker är bekanta, det är också en biologisk funktion. Problemet är att vår hjärna på ett fundamentalt plan inledningsvis inte kan skilja på vad som är bekant för att vi har provat det och vet att det är bra och vad som är bekant för att vi sett det på tv hundra gånger. Vi känner igen saken i fråga, vår hjärna letar i minnet och greppar vad den hittar. Antingen är det en meningslös reklamjingel, kanske en fyndig replik eller formulering från reklamfilmen eller också är det ett minne av att du de facto använt prylen i fråga hundra gånger med gott resultat. Oavsett vilket har vår hjärna redan skickat signalen till vårt medvetande, vi känner igen produkten och oavsett varför vi känner igen produkten har reklammakarna statistiskt sett fått sin vilja igenom - vi är nämligen tusen gånger mer benägna att köpa något vi kan relatera till på något vis än något vi aldrig sett eller hört talas om förut.

Om man är helt färsk konsument och är helt utan personlig erfarenhet av diverse produkter, så kanske det stämmer (men då väljer man nog ändå inte efter vad reklamen säger, utan snarare efter vad föräldrarna använder...) - men när man har testat olika produkter och kommit fram till en egen åsikt, så gör man medvetna val istället för omedvetna som styrs av reklamen.

EN fyndig formulering kan jag erkänna som har påvekat mig - och det är stearinljus från Liljeholmens, som heter Christina (alltså samma namn som min sambo). På förpackningarna stod det "Christina - gör vardagen till fest". Hade det inte varit 100% stearin, utan istället blandat med paraffin eller annat, så hade jag däremot inte köpt dem, även om formuleringen var som gjord för mig. Jag är en sådan där jobbig typ som verkligen läser innehållsförteckningarna också... 😉

Jag säger absolut inte att reklam styr våra liv eller att vi fattar alla våra beslut baserat på vad reklamen säger åt oss att göra. Men oavsett hur lite vi vill tro på det så är reklam en integrerad del av våra liv och den påverkar vårt beslutsfattande oavsett om det gäller vilken hamurgerkedja som ska få servera oss idag

Burger King, eftersom de tveklöst smakar bäst - inte för att de gör mest reklam - för det gör nog McDonalds och Max...

, vilken läsk vi ska köpa

Coca-Cola - också för att den smakar bäst av de alternativ som finns. Helst på glasflaska, eftersom den smakar betydligt godare än på plastflaskor och plastklädda burkar.

, vart vi handlar våra jeans

Använder inte jeans, men köper ibland chinos på postorder och ibland skräddarsytt.

, vilket bilmärke som har sex års nybilsgaranti (det vet förvånansvärt många)

Inte den blekaste... Saab? 😆

eller vilket schampo vi bör köpa om vi har mjäll.

Så kallade mjällschampo i butikerna fungerar inte mot mjälleksem, så om de gör nytta så är det inte mjälleksem man har...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry - glömde ju kommentera ditt avar... 😉

Jag stänger oftast av ljudet när det blir reklam på TV. Lyssnar på radio som bakgrundsmusik ibland, men inte särskilt mycket. Hur ska jag då komma ihåg en glad trudelutt som hör ihop med en vara...?

Visst blir även jag till viss del påverkad av reklamen - åtminstone på ett sätt; Om det är en påträngande, irriterande eller löjlig reklam så gör den att jag utesluter fabrikatet helt från tänkbara alternativ.

Mitt beslut när det gäller diskmedel (och andra produkter), baseras på egna erfarenheter från när jag har testat olika. Jag har alltså en empirisk grund att stå på, som jag har skaffat genom åren, så jag är en både medveten och mycket kritisk konsument.

Om man är helt färsk konsument och är helt utan personlig erfarenhet av diverse produkter, så kanske det stämmer (men då väljer man nog ändå inte efter vad reklamen säger, utan snarare efter vad föräldrarna använder...) - men när man har testat olika produkter och kommit fram till en egen åsikt, så gör man medvetna val istället för omedvetna som styrs av reklamen.

EN fyndig formulering kan jag erkänna som har påvekat mig - och det är stearinljus från Liljeholmens, som heter Christina (alltså samma namn som min sambo). På förpackningarna stod det "Christina - gör vardagen till fest". Hade det inte varit 100% stearin, utan istället blandat med paraffin eller annat, så hade jag däremot inte köpt dem, även om formuleringen var som gjord för mig. Jag är en sådan där jobbig typ som verkligen läser innehållsförteckningarna också... 😉

Burger King, eftersom de tveklöst smakar bäst - inte för att de gör mest reklam - för det gör nog McDonalds och Max...

Coca-Cola - också för att den smakar bäst av de alternativ som finns. Helst på glasflaska, eftersom den smakar betydligt godare än på plastflaskor och plastklädda burkar.

Använder inte jeans, men köper ibland chinos på postorder och ibland skräddarsytt.

Inte den blekaste... Saab? 😆

Så kallade mjällschampo i butikerna fungerar inte mot mjälleksem, så om de gör nytta så är det inte mjälleksem man har...

Ja, det är ju inte lätt att svara på det där. Har aldrig varit bra på sänka skepp, och det är inte ofta man ser dig så i gasen heller ☺️

Du har gjort din ståndpunkt i frågan extremt tydlig, och jag märker mer än väl att du inte tänker ändra dig eller ompröva din åsikt. Därför tänker jag inte leverera fler argument för min sak här och nu.

Däremot vill jag verkligen uppmana samtliga intresserade att läsa om vår hjärna och det otroliga mysterium den ofta utgör. Det är så fascinerande att man tappar hakan.

Tappar hakan är också vad jag gör när jag tittar på klockan och förvånat och inte helt utan inslag av panik konstaterar att jag fortfarande är vaken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, ingen springer och köper smör för att de ser kor gå och beta i en reklamfilm. Men när man väl ska köpa något håller man sig för säkerhets skull till det som är bekant, och ett varumärke som med idog reklam trängt sig fram i kön för att bli ett av de fabrikat man instinktivt först förknippar med varan är en väldigt god kandidat till att väljas av det skälet. Att tro att man står över såna grundläggande psykologiska mekanismer är idiotiskt. Det är att förneka att man är en människa. Alla människor fungerar så. Det finns ingen vars minsta handling är väl begrundad och rationell, de resurserna har man varken tid eller energi att spendera i varje valsituation.

EDIT: " 😉 "

Jag sätter i detta fall, med "ko-reklamen" alla kort på att det är den oerhört vackra musiken som komponerats och spelats in (i en gillestuga i en källare norr om sthlm) till filmerna, som väcker folks köplusta 😉

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är lite intressant att se att ni orkar diskutera reklamens effekter och hur ni har olika idéer om hur det fungerar. Jag har hur mycket som helst att säga i denna fråga, då jag merparten av mitt jobbliv verkat inom marknadsföring och har dessförinnan och under tiden skaffat en både hög och mycket lång utbildning vad avser marknader sett ur olika perspektiv, marknadsföring och marknadsplanering - på högskolenivå.

Om jag orkar och framförallt har tiden, kommer jag att svara mer utförligt i tråden vid tillfälle.

Under tiden kan jag säga att jag för egen del kategoriskt numera undviker det som jag ser reklam för i tv -det blir de varor jag undviker att köpa istället för att de främjar mina köpbehov. Det är dock för min del en avsevärd skillnad när vi pratar om tryckt reklam i reklamblad t.ex. Oftast stänger jag av tv-reklamen - byter kanal helt enkelt. Detta har medfört att jag ser mindre på tv numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sätter i detta fall, med "ko-reklamen" alla kort på att det är den oerhört vackra musiken som komponerats och spelats in (i en gillestuga i en källare norr om sthlm) till filmerna, som väcker folks köplusta 😉

AH!! ...nu förstår jag varför jag älskar kossor... 😑🥰😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är lite intressant att se att ni orkar diskutera reklamens effekter och hur ni har olika idéer om hur det fungerar. Jag har hur mycket som helst att säga i denna fråga, då jag merparten av mitt jobbliv verkat inom marknadsföring och har dessförinnan och under tiden skaffat en både hög och mycket lång utbildning vad avser marknader sett ur olika perspektiv, marknadsföring och marknadsplanering - på högskolenivå.

Om jag orkar och framförallt har tiden, kommer jag att svara mer utförligt i tråden vid tillfälle.

Under tiden kan jag säga att jag för egen del kategoriskt numera undviker det som jag ser reklam för i tv -det blir de varor jag undviker att köpa istället för att de främjar mina köpbehov. Det är dock för min del en avsevärd skillnad när vi pratar om tryckt reklam i reklamblad t.ex. Oftast stänger jag av tv-reklamen - byter kanal helt enkelt. Detta har medfört att jag ser mindre på tv numera.

Själv har jag bara studerat det ur neurobiologins och kognitionens vinkel. Och retorikens. Nog så intressant ska sägas. Men någon marknadsförare är jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är övertygad om att du, precis som alla vi andra, har köpt mångdubbelt fler produkter - stora som små - på grund av reklampåverkan. Däremot är man nog sällan medveten om att man gör det.

Jag vet att ovanstående tes är formulerad på ett provocerande vis. Men man bör vara medveten om reklamen och dess enorma makt att övertyga. Sanningen är att vi styrs väldigt mycket av marknadsföring när vi konsumerar. Det är ingen slump att Coca-Cola lägger miljarder på att sponsra Olympiska Spelen eller att Britney Spears dricker Pepsi...

Jag vill gärna poängtera att jag ställer mig en aning tveksam till den emfas med vilken mina teser läggs fram i detta inlägg. Jag var uppenbarligen i hyperbolic mode... ☺️

He en bra dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för anledning att tro att du vet bäst själv

[...]

Att tro att man står över såna grundläggande psykologiska mekanismer är idiotiskt. Det är att förneka att man är en människa. Alla människor fungerar så. Det finns ingen vars minsta handling är väl begrundad och rationell, de resurserna har man varken tid eller energi att spendera i varje valsituation.

EDIT: " 😉 "

Hej.

Här studsar jag oxå och håller definitivt med Clas. Det gör jag inte alltid.

Det du påstår kan väl föralldel gälla lite allmänt, ty det står så i psykologibokens första kapitel, men det ryms mer i både boken och människan än ett viljelöst reklamoffer.

Ditt resonemang håller inte hela vägen, så att du trycker ner den i halsen på Clas är rätt risigt. Han kan - liksom jag - tro det eller ej - fan fan - besitta "den fria viljan".

Jag kanske är i minoritet (fast jag tror fan inte det heller), men det finns inte en chans att jag skulle välja smör eller jeans som resultat av en reklamdrajv. Jag väljer på andra grunder. Du refererar till "grundläggande psykologiska mekanismer". Mnjo de finns där, men vi är inte impulsstyrda barn hela livet.

tjing

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - du har fel.

Jag vet hur jag fungerar. Du vet inte hur jag fungerar - men du projicerar din egen reaktion och vill att det ska stämma för alla andra också.

Ingen jävel vet hur den fungerar! Eller är du en übermensch som är fullt medveten om vartenda beslut du fattar i varje ögonblick?

Jag har som sagt inga reklambaserade handlingar, utan allt baseras på mina personliga värderingar och på egna tester. Som sagt; Utgå inte från att ditt beteende stämmer överens med alla andras beteende.

Jag utgår inte från att mitt beteende gäller för alla, jag utgår från att mänskligt beteende gäller för alla människor. Utom übermenschen.

Jag kan garantera att jag har det. J-a trams du håller på med, när du helt grundlöst kommer med påståenden om en person som du aldrig ens har träffat.

Jag behöver inte ha träffat en person för att kunna säga att den har två armar och två ben.

Nej, vi är inte impulsstyrda barn hela livet. Men att tro att man gör alla val på goda grunder är att grovt överskatta vad en människa klarar av. Eller ni kanske är autistiska hela bunten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är övertygad om att du, precis som alla vi andra, har köpt mångdubbelt fler produkter - stora som små - på grund av reklampåverkan. Däremot är man nog sällan medveten om att man gör det.

Jag vet att ovanstående tes är formulerad på ett provocerande vis. Men man bör vara medveten om reklamen och dess enorma makt att övertyga. Sanningen är att vi styrs väldigt mycket av marknadsföring när vi konsumerar. Det är ingen slump att Coca-Cola lägger miljarder på att sponsra Olympiska Spelen eller att Britney Spears dricker Pepsi...

vet att det kanar lite ot nu - men du får gärna bevisa den tesen om du kan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du ska tolka det som att jag hatar all reklam riktad från företag till individer och som försöker kränga på en produkter. Inte reklam från individer till individer som försöker få en att lyssna på musik utan motprestation. Om ni vägrar se den relativt jävligt tydliga skillnaden och hellre sysslar med semantiskt käbbel så gör det då.

hah!

värre än blaffig reklam som du pekar på är den smygreklam som klär sig i oskyldig länkkostym - men lik förbannat vill kränga nåt

Men det är ju inte gratis. Man måste se på reklam.

no shit eisenstein?

välkommen till världen

man kan också välja att gå ut i skogen

Sånt får för stort utrymme, när folk passivt godtar att saker 'späds ut med skit' bara för att gynna säljaren, utan att nån säger ifrån eller bojkottar.

 

eller själv betalar för det man nyttjar?

Att tro att man står över såna grundläggande psykologiska mekanismer är idiotiskt. Det är att förneka att man är en människa. Alla människor fungerar så.

grattis

reklambranschen har verkligen sålt in sitt främsta säljargument på dig med hull å hår å svål därtill

Link to comment
Dela på andra sajter

vet att det kanar lite ot nu - men du får gärna bevisa den tesen om du kan

I brist på tid: reklambranschen finns, lever och frodas.

Och som jag själv kommenterat mitt eget inlägg, samma inlägg du citerat; jag tog i och for iväg en smula.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, vi är inte impulsstyrda barn hela livet. Men att tro att man gör alla val på goda grunder är att grovt överskatta vad en människa klarar av. Eller ni kanske är autistiska hela bunten.

Njae, inte alla val, men många.

Frågan är väl vilken som är den grövsta tankegrodan. Jag tycker du gör ett grövre felslut än jag gör. Om du inte kan handla något som du inte sett reklam för, så får det faktiskt stå för dig. Man behöver inte vara autist för att inte köpa, trot eller inte. Lika lite som man "måste" slå någon på käften därför att han lirar i ett annat hockeylag.

Det kan ju vara så att reklam funkar på en viss procentsats av människorna. Eller kanske promillesats. Och det räcker för att motivera att den finns ur marknadssynpunkt. Men när du pådyvlar dina idéer på "alla", så är du ute och cyklar.

Over and out för min del

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen jävel vet hur den fungerar!

Ganska komisk kommentar efter att du har förklarat för mig hur du tror att du vet att jag fungerar... 😉

Eller är du en übermensch som är fullt medveten om vartenda beslut du fattar i varje ögonblick?

Jag är verkligen ingen übermench, men ja - jag är fullt medveten om alla beslut jag tar - och förnuftsmässiga val är överordnade undermedvetna val. Tack vare vår utvecklade fina hjärna så har vi en stor analysförmåga och därför också stor möjlighet att göra val utanför instinkterna när vi väljer varor i butiken - åtminstone de flesta av oss... 😉

Jag utgår inte från att mitt beteende gäller för alla, jag utgår från att mänskligt beteende gäller för alla människor. Utom übermenschen.

Det verkar som om du utgår från att alla följer den beteenderam som du har satt upp - och utgår från att alla som säger emot, har fel. Tragiskt att ha en så negativ uppfattning om folk i gemen...

Jag behöver inte ha träffat en person för att kunna säga att den har två armar och två ben.

Detta handlar inte om fysiska attribut, utan om att du skapar en psykologisk profil på någon annan på grundval av hur du själv fungerar eller vad du har läst på någon extremt reklamkritisk website eller något...

Nej, vi är inte impulsstyrda barn hela livet. Men att tro att man gör alla val på goda grunder är att grovt överskatta vad en människa klarar av. Eller ni kanske är autistiska hela bunten.

Nu är vi inne på diagnoser igen - något som du inte kan ställa på detta sätt. Tillskriv inte andra människor egenskaper som du inte VET är korrekta för den enskilde individ som du diskuterar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är vi inne på diagnoser igen - något som du inte kan ställa på detta sätt. Tillskriv inte andra människor egenskaper som du inte VET är korrekta för den enskilde individ som du diskuterar med.

Lite ot

Du har rätt att det inte går att sätta en diagnos på någon baserat på inlägg på ett forum. Men om där är någon som gång på gång utmärker sig på ett visst sätt på forumet, så kan man misstänka något. Det är precis så det funkar i verkligheten är där någon som beter sig på ett visst sätt som skilljer sig från " det normala" har samhället, lärare osv en skyldighet att få personen undersökt så att den verkliga diagnosen kan till eller avskrivas.

Ber om ursäkt för ot

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis så det funkar i verkligheten är där någon som beter sig på ett visst sätt som skilljer sig från " det normala" har samhället, lärare osv en skyldighet att få personen undersökt så att den verkliga diagnosen kan till eller avskrivas.

Ber om ursäkt för ot

Mvh

Superfel. Sammhället har skyldighet att erbjuda personen i fråga att genomgå undersökning, och om personen bifaller i så fall tillhandahålla adekvat expertis. Det du beskriver är ett regelrätt övergrepp i "det normalas" namn.

Släpp det där nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, inte alla val, men många.

Nej, precis. Inte alla val.

Tillåt mig citera litteratur i ämnet. Att allt som influerar oss inte ligger i vår kännedom är välbelagt.

[...] s k subliminala påverkan, dvs påverkan
sub limens
, vilket ordagrant betyder
under gränsen
. Det betyder i sin tur påverkan under gränsen för det som den påverkade människan har möjligheter att uppfatta. [... Det har genomförts] några relativt grova experiment, som emellertid synes ge klara belägg för att subliminal påverkan verkligen existerar.

 

Ett utrangerat tachistoskop, dvs en exponeringsautomat avsedd även för mycket korta exponeringstider, från universitetets läsforskningslaboratorium riggades upp utanför de lokaler, där man rutinmässigt genomförde stora serier av observations- och lässtudier av tidningsmaterial med hjälp av elektronisk ögonrörelseregistrering. [...]

 

Ett mindre antal experimentpersoner utsattes emellertid, medan de var på väg in till huvudexperimenten, för subliminal exponering av rubrik- och/eller bildelement ur de tidningssidor som de skulle komma att exponeras för under huvudstudien. Det subliminalt exponerade materialet var hämtat från olika delar resp. tidningssidor.

 

Den genomgående tendensen i dessa sidoexperiment var, att vid huvudexperimenten tenderade de förexponerade rubrik- och/eller bildelementen att snabbt dra till sig experimentpersonernas blickar, oavsett var på de utvalda tidningssidorna de var hämtade. [...]

 

Ett senkommet parallellexperiment, som år 1985 genomfördes med fullt öppen förexponering av samma slag av rubrik- och bildelement visade också, att den subliminala exponeringen i allt väsentligt hade givit samma slag av beredskap (preparativt inlärande) som sedermera den fullt öppna förexponeringen gav.

 

Låt oss alltså först konstatera att den subliminala påverkan är möjlig.

 

Edfeldt, Åke W.,
Påverkan
(Proprius, 1992:189-190)

Även om citatet i första hand talar om subliminal påverkan där vi inte ens är medvetna om att någon försöker förändra vårt beteende gäller naturligtvis samma slutsatser för påverkan där "offret" är införstådd med avsikten, vilket experimentet från 1985 också visar. Lärdomen man kan dra från båda typerna av experiment är att man inte alltid är medveten om vad man påverkas av och hur man påverkas.

Man kan heller inte lita på att de beslut människor fattar är rationella bara för att de uppger, och tror, att de är det.

Vad människor tycker och vad de säger eller gör är inte nödvändigtvis samma sak. Men det är en ännu större klyfta mellan vad människor tror att de tycker och den omedvetna önskan eller fruktan som i sista hand motiverar deras handlingar. Vanligt sunt förnuft skulle kunna få oss att tro att de flesta av oss borstar tänderna av hygieniska skäl, för att undvika tandröta eller för att våra tänder ska se rena ut [...] Men undersökningar har visat att de flesta människor borstar tänderna en gång om dagen, och den tid de väljer för att göra det är den minst logiska - omedelbart efter uppstigandet, därför att de i grund och botten önskar börja dagen med frisk smak i munnen.

 

Brown, J. A. C.,
Operation övertalning
(Prisma, 1963:160)

Lika lite kan man utgå från att de åsikter som folk säger sig ha är de som de verkligen hyser och i praktiken låter stå till grund för deras beteenden.

Color Research Institute, som misstrodde pålitligheten i folks kommentarer, lät kvinnor som väntade på att åhöra en föreläsning välja mellan två väntrum. Det ena var ett svenskt rum möblerat i modern stil, medan det andra var ett mera traditionellt rum fyllt med stilmöbler av en välkänd typ. Det visade sig att praktiskt taget alla kvinnorna spontant gick in i det svenska rummet, men när de efter föreläsning blev tillfrågade om vilket de verkligen föredrog, sade 84 procent av dem att de tyckte att det "traditionella" rummet var det trevligaste.

 

Brown, J. A. C.,
Operation övertalning
(Prisma, 1963:160)

Till sist, för att slutligen vederlägga antagandet att dina och Claes mfl utsagor om era egna beteenden och orsakerna till dem är oantastliga sanningar, vill jag hänvisa till en nyare undersökning om allmänhetens uppfattningar om reklam:

När det gäller reklam verkar det råda en allmän uppfattning om att reklam påverkar andra - men inte en själv. [...] Rent generellt har vi människor liten insikt om hur vi fungerar psykologiskt. Detta bidrar till att vi på olika plan påverkas mer än vad vi rent allmänt tror. Ett flertal forskare menar att
tredjepersonseffekter
(tron att reklam bara påverkar andra, min kommentar)
kommer sig av en mänsklig önskan att se sig själv som bättre än andra (självhävdelse).
[...]
Genom att anta att man själv är oemottaglig för olika former av medie- eller reklameffekter medan "andra" är mer påverkbara, bekräftar man att man är överlägsen andra.
(min emfas)

 

Grusell, Marie,
Reklam - en objuden gäst?
(Göteborgs universitet, Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2008:66-69)

Av det ligger det nära till hands att dra ganska specifika slutsatser om vilka psykologiska fenomen som vissa påståenden från några individer här i tråden grundar sig på, men då glömmer man att Claes, Vallhagen och demonproducenten på Studio forum är undantagna från de mekanismer som andra människors tanke- och beteendemönster beror på. De citerade passagerna kan ses som kuriosa i sammanhanget.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, Vallhagen och demonproducenten på Studio forum är undantagna från de mekanismer som andra människors tanke- och beteendemönster beror på. De citerade passagerna kan ses som kuriosa i sammanhanget.

eller så är vi inte undantagen utan representerar majoriteten

Rent generellt har vi människor liten insikt om hur vi fungerar psykologiskt. Detta bidrar till att vi på olika plan påverkas mer än vad vi rent allmänt tror. Ett flertal forskare menar att tredjepersonseffekter kommer sig av en mänsklig önskan att se sig själv som bättre än andra (självhävdelse).

Grusell, Marie, Reklam - en objuden gäst? (Göteborgs universitet, Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2008:66-69)

vi har alltså lite insikt, men ett flertal (alltså inte alla, kanske inte ens dom flesta) forskare menar (spekulation) ...

skrivet av nån som svalt allt man får lära sig på institutionen för journalistik och masskommunikation

säg mig - om man lärde ut motsatsen - skulle institutionen alls finnas då?

och betyder faktumet att mina ögon dragits åt my enhanced little rhubarb att jag köper varan?

med tanke på den "lilla insikten" vi besitter är det förvånande hur mycket du vill påstå

tjo flöjt!

dags för en kexchoklad

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...