Jump to content
Annons

Varför missbrukar så många musiker, kända som okända


ironman

Recommended Posts

Hej

Detta har diskuterats i andra trådar, men detta är ett intressant ämne och förtjänar en egen tråd.

Vad är det då som gör att i stort sett alla kända musiker knarkar eller missbrukar alkohol i mängder? Eller har gjort det? Bara i år har flera musiker dött i drog relaterad död. Är musiker mer deprimerade och lider av adhd ,ashbergergs osv än övriga befolkningen och detta gör att dom självmedicinerar sig själva. Jag tycker att det är jätte konstigt i allafall. En romersk poet skrev redan på den tiden att poesi skrivs inte av dom som dricker vatten. Många album skulle säkerligen aldrig blivit av utan musikerns missbruk. Artisterna hade säkert släppt ett annat album men inte i samma stil som när dom var påtända.

Och den här tråden handlar inte om att visa några fördelar med droger osv. Det är farligt och det är olagligt

Men varför är det så många musiker som går på droger och har gjort. .

Finns det några vetenskapliga undersökningar om detta.

Jag hade gärna skrivit en lista här på vilka som missbrukat osv men listan hade blivit för lång helt enkelt.

Vad tror du att det här beror på

Mvh

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Detta har diskuterats i andra trådar, men detta är ett intressant ämne och förtjänar en egen tråd.

Vad är det då som gör att i stort sett alla kända musiker knarkar eller missbrukar alkohol i mängder? Eller har gjort det? Bara i år har flera musiker dött i drog relaterad död. Är musiker mer deprimerade och lider av adhd ,ashbergergs osv än övriga befolkningen och detta gör att dom självmedicinerar sig själva. Jag tycker att det är jätte konstigt i allafall. En romersk poet skrev redan på den tiden att poesi skrivs inte av dom som dricker vatten. Många album skulle säkerligen aldrig blivit av utan musikerns missbruk. Artisterna hade säkert släppt ett annat album men inte i samma stil som när dom var påtända.

Och den här tråden handlar inte om att visa några fördelar med droger osv. Det är farligt och det är olagligt

Men varför är det så många musiker som går på droger och har gjort. .

Finns det några vetenskapliga undersökningar om detta.

Jag hade gärna skrivit en lista här på vilka som missbrukat osv men listan hade blivit för lång helt enkelt.

Vad tror du att det här beror på

Mvh

Mvh

Estetiskt lagda människor...lite svagare i själen än andra, gränslar på att bli drogare eller homosexuella...DET ÄR SANT!😱☺️

så, suger du på en öl eller!?

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

???????

bara en av mina favoriter - John Coltrane, som gick på morfin enligt rykten, var narkoman.

resten är renlevnadsmänniskor och röker och dricker inte ens.

bl.a John McLauglin, Al DiMeola bland många.....

så jag förstår inte påståendet....

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Estetiskt lagda människor...lite svagare i själen än andra, gränslar på att bli drogare eller homosexuella...DET ÄR SANT!😱☺️

så, suger du på en öl eller!?

Jag gick på antabus när jag var 23. Och jag vågar inte skriva mer här. Men rita och göra/lyssna på musik är det enda som får mig att slappna av.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Estetiskt lagda människor...lite svagare i själen än andra, gränslar på att bli drogare eller homosexuella...DET ÄR SANT!😱☺️

så, suger du på en öl eller!?

...Oj vad mycket påhopp du kommer få...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är övertygad om att det finns fler musiker som är drogfria än tvärtom.

Det är säkert när det gäller nybörjare osv. Men jag menar tex elvis presley, eric clapton, led zeppelin , beatles, rolling stones, metallica, beach boys, nirvana, alice in chains, oasis alla som skrivit historia har det gemensamt. Ja och listan kan göras hur lång som helst.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

...Oj vad mycket påhopp du kommer få...

Nähä...tror du!?😕🤪

Det är ju en generalisering...trodde jag var solklart.

SadamJR...har inget belägg men är det inte rätt många homosexuella som är estetiskt lagda?...finns väl statistik på det (och, nej, jag tänker inte gräva fram den)

Ointressant ämne.

Alla människor med press tar till flyktvägar...även Salming testade ju...mer på festnivå antar jag men man kan ju trilla dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utveckla gärna dina tankar när det gäller homosexualitet.

Rent allmänt eller i detta ämne!?

https://www.studio.se/index.php/topic/88014-varfoer-missbrukar-saa-maanga-musiker-kaenda-som-okaenda/page__pid__1273848#entry1273848

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä...tror du!?😕🤪

Det är ju en generalisering...trodde jag var solklart.

SadamJR...har inget belägg men är det inte rätt många homosexuella som är estetiskt lagda?...finns väl statistik på det (och, nej, jag tänker inte gräva fram den)

Ointressant ämne.

Alla människor med press tar till flyktvägar...även Salming testade ju...mer på festnivå antar jag men man kan ju trilla dit.

Det ligger nog något i det du säger, eftersom många designers artister skådespelare osv är homo/bi

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Och svaga i själen?

Haha...klart som fan att artister är det, konstnärer lider, nu pratar jag om riktiga artister som har råd att knarka inte du och jag.

Och det går att både vara homosexuell, alkoholist, svag i själen och spela hockey men inte särskilt länge och på hög nivå...:oockså en generalisering!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick på antabus när jag var 23. Och jag vågar inte skriva mer här. Men rita och göra/lyssna på musik är det enda som får mig att slappna av.

Mvh

Jag glömde skriva att sedan flera år så missbrukar jag inte mer.

Mvh

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Från början tror jag det är en kombination av att klara av att hantera pressen musikkarriären ibland för med sig (missbruk förekommer hos flera yrkesgrupper med stora krav på prestation utifrån, ex. finansvärlden) och det faktum att många musiker/artister som tar sig hela vägen de facto är sökande, utmanande och rastlösa människor. Inte sällan (och absolut inte alltid) med riktigt tungt baggage. När drogkulten inom jazz osv växte fram visste man heller inte lika mycket som idag om hur farligt det var. Sett ur ett historiskt perspektiv har ju narkotika i te varit olagligt särskilt länge. De senaste trettio-fyrtio åren tror jag att många stora artister börjat missbruka för att det på något sätt hör till. Tyvärr.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen för att det är sjukt lättillgängligt och för att folk runt omkring dem gör det. Sen när de inser att droger är ett jävligt bra sätt att vara energisk på scenen eller att fly stressen så fortsätter många. Och LSD blev inte olagligt i USA förrän 1967 så det var ju jävligt många som höll på med det, tex Beatles, och det har nog bidragit starkt till hur deras musik lät.

Edit: AnthonyS hann före.

Redigerat av Rabieshund
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alkohol är väldigt förrädiskt, man tar en öl för att umgås och koppla av. Väldigt fort dras man ner i ett missbruk. Många vet inte om att Alkoholism är en sjukdom. Många människor bär på just den genen som gör en person till alkoholist, så länge man inte går över gränsen så klarar man sig. Väl över gränsen och du kan inte dricka alkohol mer. Skönt att många barer och spelställen numera börjar ha alkoholfria alternativ.

Sedan är det lätt att ta till något för att få lite inspiration.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alkohol är väldigt förrädiskt, man tar en öl för att umgås och koppla av. Väldigt fort dras man ner i ett missbruk. Många vet inte om att Alkoholism är en sjukdom. Många människor bär på just den genen som gör en person till alkoholist, så länge man inte går över gränsen så klarar man sig. Väl över gränsen och du kan inte dricka alkohol mer. Skönt att många barer och spelställen numera börjar ha alkoholfria alternativ.

Sedan är det lätt att ta till något för att få lite inspiration.

Ja alkohol är hemskt.

Känner du mig?

Jag är den störste brottslingen i historien.

Jag har dödat flera människor, än som fallit i alla krig i hela världen.

Jag har gjort människor till vrak.

Jag har förvandlat förhoppningsfull ungdom till hopplösa samhällsparasiter.

Jag har förstört de svaga och krossat de starka.

Jag har fört oräkneliga miljoner in på dåliga vägar.

Jag har gjort visa män till dårar.

Jag har lagt ut snaror för den oskyldige.

Den förtvivlade, fattiga hustrun känner mig.

De hungriga barnen känner mig.

De föräldrar vars hår grånat i sorg över barnen känner mig.

Jag har ruinerat miljoner och ska försöka ruinera många miljoner till.

Mitt namn är Kung Alkohol!

Mvh

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömde skriva att sedan flera år så missbrukar jag inte mer.

Bra.

Anledningen till att kreativa skapare (musiker, konstnärer, författare etc) nyttjat är att de i skapandeprocessen mer än andra yrkesgrupper behandlar känslor ideligen, författare och skådespelare i synnerhet, men även de som skriver låttexter, filmskapare m.m. Man går in i en scen och ska gestalta ett visst uttryck eller beskriva ett känslotillstånd så trovärdigt som möjligt. Det går bra om man bara spexar lite på en julfest, men har man det som yrke och inträder i roller av skiftande karaktär ideligen eller ska beskriva karaktärer så djuplodande som möjligt och förmedla dessa enbart på papper, så antar jag att hjärnan belastas mer - än om man jobbar med något mer materiellt som inte tar kraft från känslocentrum ideligen. Psykologer är en annan yrkesgrupp i riskzonen av liknande anledning, även om de initialt blir presenterade olika känslotillstånd (sina patienters).

Sedan stämmer det säkert som någon skrev att det kan vara arrangörer, skivbolagsfolk och roddares fel också. Miljön helt enkelt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med missbrukare i tio år och ingen av dom var musiker...

Ok där ser man. Det verkar nästan vara så att ju mer kända dom är ju mer droger/sprit missbrukas. Är lite nyfiken , är det vanligt med adhd ,asbergers osv bland missbrukare? För det har man hört att många självmedicinerar sig pga av tex adhd osv

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns nog många anledningar. Musiker tenderar kanske att umgås i kretsar där det är vanligt och lättillgängligt. Sedan handlar det nog också en del om samhällets attityder. Alla älskar en bad boy eller en bad girl. Ett vilt leverne är närmast en garanti för att få mycket uppmärksamhet, och i 99,99% av alla fall är ju all publicitet bra publicitet (det är väl bara Mel Gibson som är ett undantag, men han förstörde ju inte sin karriär genom att festa precis). Om medierna vägrade ge uppmärksamhet till missbrukande musiker och om folk slutade gå på deras konserter tror jag att missbruket bland musiker skulle minska (men absolut inte försvinna).

Som sagt, det enda sätt man kan förstöra sin karriär på är genom att vara tråkig.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok där ser man. Det verkar nästan vara så att ju mer kända dom är ju mer droger/sprit missbrukas. Är lite nyfiken , är det vanligt med adhd ,asbergers osv bland missbrukare? För det har man hört att många självmedicinerar sig pga av tex adhd osv

Mvh

Det heter Aspergers syndrom (känner flera som har det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...