Jump to content
Annons

Hur låter Harrisson TV3 mixerbord?


Greenlight

Recommended Posts

Hej igen.

Någon som vet hur mixerbordet Harrisson TV3 låter?

Funderar på att köpa ett sådant, men är osäker på om pre-amparna är tillräckligt bra.

Vet att SVT köpte in ett stort antal i början av 80-talet. Är det något att satsa på?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo det gör det.. Gary säger ju en hel del! "The mic inputs had special RF chokes installed as by that time the use of transformers was winding down (no pun intended) but electronic balanced I/O design was becoming the norm." Det låter alltså lite tunnare och inte så färgat utan man vill ha ett neutralare och ofärgat ljud.. Så tolkar då jag det hela! 🙂

Och brantare filter särskilt på lowpass.. Lite mer som ett filter i en analog synth.. Brantare med peak (ovanligt i ett mixbord faktiskt 😮 ) "For some reason they did not want full parametric EQ on the modules and we build them with shelving High band and peaking low band instead of with the standard variable Q on all three bands. Also, the HP and LP filters were modified to always be in-circuit which was a bit unusual." Och filtren var ALLTID inkopplade.. Kunde inte kopplas förbi 😮

Tack.

Har läst den tråden och många andra. Men de säger inget direkt om hur de låter tyvärr 🙁

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

*haha* Helt rätt! Eller.. Hur fasen skall man i text kunna förklara för någon hur något låter?.. Ungefär som att förklara för en som är född blind hur något ser ut och i vilka färger! 😄

Som en ettrig och irriterande Asch(el)berg? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För mig är det viktigt hur det är att jobba med ett mixerbord.

Jag kan egentligen inte minnas nåt mixerbord som jag tyckt låtit dåligt av tex dyrare bord så som detta Harrison nog måste påstås tillhöra.

Möjligen skulle jag kunna säga att EQn på Tascams mixers låter skumt, förstår mig inte riktigt på dessa, säkert nåt jag missat.

Preamparna är nog bra, har svårt att tro att man kunde sälja några mixers med kassa preamps i den prisklassen.

Jag skulle nog mer oroa mig för skicket på den mixer jag skulle köpa än preamparna, om man säger så.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Som en ettrig och irriterande Asch(el)berg? 😆

*haha* Helt rätt! Eller.. Hur fasen skall man i text kunna förklara för någon hur något låter?.. Ungefär som att förklara för en som är född blind hur något ser ut och i vilka färger! 😄

Ni behöver ju inte läsa mina trådar om ni upplever det jobbigt.

Man kan ju tex jämföra ljudet med andra mer kända bord. Annars så finns det ju massor av sätt att beskriva ljud. En stor del av detta forum går väl ut på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det gör det.. Gary säger ju en hel del! "The mic inputs had special RF chokes installed as by that time the use of transformers was winding down (no pun intended) but electronic balanced I/O design was becoming the norm." Det låter alltså lite tunnare och inte så färgat utan man vill ha ett neutralare och ofärgat ljud.. Så tolkar då jag det hela! 🙂

Vet inte om den översättningen är så korrekt. Kan du utveckla lite?

Och brantare filter särskilt på lowpass.. Lite mer som ett filter i en analog synth.. Brantare med peak (ovanligt i ett mixbord faktiskt 😮 ) "For some reason they did not want full parametric EQ on the modules and we build them with shelving High band and peaking low band instead of with the standard variable Q on all three bands. Also, the HP and LP filters were modified to always be in-circuit which was a bit unusual." Och filtren var ALLTID inkopplade.. Kunde inte kopplas förbi 😮

Har hört att SVT moddade vissa bord. Kanske var det de som ändrade filtren. Även det som stod på Polar var moddat. Hur vet jag inte. Det här bordet ska vara original säger säljaren. Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En del gånger hade nog SVT och SR en del skojiga idéer för sig när det gällde mixers, fasta filter som ovan eller konstiga ombyggnader av output moduler... jaja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ni behöver ju inte läsa mina trådar om ni upplever det jobbigt.

Om du inte kan uppskatta humor och tar dig på sånt allvar och tycker det är jobbigt så behöver du inte läsa. :rolleyes:

Man kan ju tex jämföra ljudet med andra mer kända bord.

Ja och man kan beskriva färgen rosa för en blind. :rolleyes: Vad andra tycker är bara deras åsikter. Ingen kan veta vad du gillar. Som allt annat är det test som gäller för att få svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte kan uppskatta humor och tar dig på sånt allvar och tycker det är jobbigt så behöver du inte läsa. :rolleyes:

Ja och man kan beskriva färgen rosa för en blind. :rolleyes: Vad andra tycker är bara deras åsikter. Ingen kan veta vad du gillar. Som allt annat är det test som gäller för att få svar.

Jag är lite sne idag. Inte på humör för komiker.

Tänkte mig mer att något proffs kunde komma med ett yrkesmässigt utlåtande. Någon som verkligen jobbat med bordet.

Inte så mycket om färger och skit.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta. Någon som vet vad det betyder? 😕

The TV-3 had a precision, transformerless, differential microphone preamplifier with high RF-immunity The noise figure was less than 2 dB, with a detented attenuator, and individual 48V microphone power-defeat switch. There is a 20 dB microphone-input pad switch, and differentially balance line input with detented attenuator.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att det är en finemang preamp med pad switch på 20db. Harrison är en high end mixerbordstillverkare. Bra mixers. Har dock ingen personlig erfarenhet av just Harrison, men Bruce Swedien gillar ju Harrison så... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så plockade dom bort transformatorn och körde balansering direkt med transistorer i stället. Det bör ha gett ett mindre färgat ljud. Det är ju allmänt känt att just mictransformatorer skapar mycket av (numera eftertraktade) retrosoundet. Skulle tro att du nog skulle uppskatta att transformatirerna var kvar.

För övrigt kan du ju be att få lyssna på nåt av det som är inspelat på http://www.wonderlandstudio.se/ där dom tydligen kör med en sånt bord. 🙂

Vet inte om den översättningen är så korrekt. Kan du utveckla lite?

Har hört att SVT moddade vissa bord. Kanske var det de som ändrade filtren. Även det som stod på Polar var moddat. Hur vet jag inte. Det här bordet ska vara original säger säljaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så plockade dom bort transformatorn och körde balansering direkt med transistorer i stället. Det bör ha gett ett mindre färgat ljud. Det är ju allmänt känt att just mictransformatorer skapar mycket av (numera eftertraktade) retrosoundet. Skulle tro att du nog skulle uppskatta att transformatirerna var kvar.

För övrigt kan du ju be att få lyssna på nåt av det som är inspelat på http://www.wonderlandstudio.se/ där dom tydligen kör med en sånt bord. 🙂

Ok. Tack för infon 🙂

Men som jag fattade det så är transformatorn bortplockade just på de bord de levererade till SVT runt -85. Eller har jag missförstått?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...