Jump to content
Annons

Det här med kontaktspray...


Ridpojken

Recommended Posts

Hej studioforum!

Nu vänder jag mig till alla er därute som säkerligen är mycket duktigare än mig inom detta ämne och som säkert har en del åsikter kring ämnet.

Jag har två äldre mixerbord som sprakar lite smått i reglar/pottar och som glappar lite i relän. Min första tanke var direkt att köpa någon form av kontaktspray, öppna mixern, spruta där det "krånglar", ratta lite grann och sedan skulle allt vara frid och fröjd?

Men när jag söker runt lite här på forumet (läste bl.a. denna gamla tråd) så verkar åsikterna gå isär. Vissa anser att kontaktspray är den bästa uppfinningen sedan skivat bröd medan andra menar att det är det värsta man kan utsätta sin elektronik för.

Fråga nr 1: Är kontaktspray bra? Om så är fallet, till vad och hur ska man använda den?

Egentligen så var det meningen att jag skulle kolla runt lite vad man skulle använda för kontaktspray. Noterade att många rekommenderade och lovordade denna. Fick även en flaska med ren isopropanol av en kompis, är det samma sak?

Fråga nr 2: Vad kan man använda för kontaktspray? Vad ska den innehålla? Länkar och förslag på olika märken/prisklasser välkomnas varmt.

Hoppas på att få lära mig en hel del nytt på detta område. Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kontaktspray är bra som en tillfällig lösning, men ofta har man ett problem som bör åtgärdas istället, som att byta ut en potentiometer eller switch. Problemet kommer ofta tillbaks om det inte enbart handlar om en lätt oxidering eller annan beläggning som man då löser upp med sprayen. Ibland kan det handla om att det blir oxiderat för att den ursprungliga pläteringen av kontaktytan har slitits ner så att det underliggande koppargodset exponeras. I sådana lägen är sprayen en väldigt tillfällig lösning eftersom koppar oxideras snabbt igen när det kommer i kontakt med syre. Om det är en potentiometer, så är det ofta så att kolbanan har slitits ner, så att den ger dålig kontakt (om kolbanan går att komma åt, så kan man fixa det med en tillfällig raggarlösning genom att rita med en blyertspenna där kolbanan är utsliten. Enda varaktiga lösningen är i sådana lägen att byta ut kontakten/poten/reläet eller vad det handlar om.

Kontaktspray som innehåller olja (som den beryktade 5-56), är förkastligt, annat än när det gäller bilar, där man behöver skydda mot fukt med hjälp av oljefilmen som bildas.

F2-sprayen är den bästa, men den är onödigt dyr i länken. Köp den hos Polteknik, så kommer du lite lindrigare undan: http://www.polteknik.se/index.html?&&prod=8582&prodkate=776&exp=527&lev=539

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Electrolube EML.

Funkar OK tillfälligt om man använder med försiktighet o lite precision. Men funkar inte på allt.

Kostar runt 100-150kr. Skulle aldrig lägga mer pengar. Bättre isåfall att byta ut delar eller investera i nytt o lägga pengarna där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isopropanol är bra, det dunstar och lämnar minimalt med film efter sig. Problemet med 5-56 och liknande är att det funkar ett tag, men sen drar oljefilmen de lämnar åt sig damm och bildar en gegga som förvärrar problemet istället för löser det. F2 har jag inte hört talas om förut, låter dyrt. Misstänker att den innehåller något som lämnar en skyddande film, men inte olja utan nåt mindre kladdigt som inte skapa problem.

Som redan sagts är kontaktspray ok för att lösa problem i typ livesituationer eller där man måste få saker att funka tills man kan komma åt att reparera ordentligt. I övrigt är det byteskomponenter som gäller, det går aldrig att "laga" nåt med kontaktspray.

Glapp kan hända att det går att fixa rent mekaniskt, men är det kapslade relän som krånglar är chansen liten att få till det. Antagligen är fjädringen i metalldelarna eller kontaktytorna utslitna, enklare att byta. Potar o reglar kan ju hända att det bara är ytlig oxid. Då funkar lite kontaktspray och "motion" så man nöter bort oxiden. Men är det gamla prylar som du säger finns risk att kontaktytorna eller släparmarna gjort sitt.

Kolla i skrotlådan om du har någon gammal pot du kan offra för utbildningssyften. Dom är enkelt uppbyggda och ofta enkla att ta isär. Bänd benen som håller fast bakkåpan och ta väck den, så ser du hur det funkar. Då ser man oftast spåren där släpskon slitit bort kolbanan. Ibland har släparmen tappat spänsten och ligger inte mot ordentligt, då kan det funka att böja tillbaka den (med ökat slitage som följd).

PS Hade ett egendomligt problem i en bastopp en gång. Den sprakade till lite slumpartat ibland. Det visade sig att det var volympotens arm som inte fjädrade ordentligt. Vid hög volym och vissa toner (resonans) tappade den kontakten = sprak. Problemet visade sig aldrig när jag testade i musikaffären för att få den fixad på garanti, för låg volym... Jag kom på det själv efter mycket testande, bytte pot, problemet löst.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 2 styck broadcastmixerbord från tidigt 90-tal om jag får gissa. De har blivit ganska illa behandlade senaste åren (gymnasieskola), så det kan säkert bero mycket på damm och skit som framförallt reglar har fått smaka på. Ska blåsa i alla reglar lite försiktigt med tryckluft och köra lite isopropanol så får vi se hur det går!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillfällig lösning, må vara hänt. Men får man en apparat som skulle kasseras annars att fungera ett par år till så är det väl inget fel med det?

Jag hade problem med tutan på bilen inför besiktningen för ett par år sedan, den var alldeles tyst. Jag tog loss ratten och sprejade glidskenorna. Mer än två år senare fungerar tutan utmärkt.

På stereo-förstärkaren hade jag vridpottar som sprakade även i stillastående läge. Där gav elektroniksprejen kortare verkan. I stället kopplade jag förbi vridpottarna (så bas och diskant osv står nu i neutralt läge.) Budgetlösning som nu är inne på snart tionde året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...