stratsvante Postat 9 augusti 2011 Postat 9 augusti 2011 (redigerat) Hej alla glada och vissa oglada kanske! Nu ska mina hÄrt förtjÀnade pengar göra nytta! Mer Àn en mikrofron köper jag en imac i samma veva sÄ jag tÀnkte gÄ tillbaka till att bara Àta pasta med ketchup efter det hÀr. Budget Àr 12 000, inte ett korvöre mer Àn sÄ! Har kollat runt och vet ungefÀr vad som funkar för min röst och vad jag gillar. Generellt sÀtt Àr det C12/ E-lam 251 soundet har jag mÀrkt, gillar klar sÄng men sÄklart inte sÄ sibilant. SÄ, without further ado, De tÀvlande! - Nuemann Tlm 103, tÀnker skita totalt i vad internet sÀger, mÄnga tkr den Àr skarp och ful men den funkar bra med min röst och Àr ingen dÄlig mick, jag vet för jag har hört den. - Peluso P12, 22 251, 22 47. Vet inte vilken, samma pris, samma grej, olika sound. DÀr Àre gissa blindt antar jag, Àr mest kÄt pÄ 22 521:an för jag Àlskar elam ljudet. - Akg C414, gillar mest den micken som instrument mick, men vet inte hur xl2an lÄter, den kanske Àr jÀtte bra pÄ sÄng... - Brauner Phantom, hört mkt om, men inte hört. UngefÀr hur lÄter den, vad för stuk? Verkar bra men jag vet verkligen inte. Sen har vi denna rundas underdog. - Avantone CV 12, hÀlften sÄ dyr som övriga, kÀnns som en billig kopia pÄ en C12 men jag har hört frÄn riktiga personer att det Àr en bra mick, nÄn som vet? Vill höra alla kvalificerade och okvalificerade, idiotiska och övriga Äsikter! Svantish out! Redigerat 9 augusti 2011 av stratsvante 1
engineer Postat 9 augusti 2011 Postat 9 augusti 2011 SÄ har du 12 000:- som ska rÀcka till en iMac och en Mic, eller Àr det din budget för micken? Om du nu gillar C414 men vill ha nÄgot billigare sÄ titta pÄ C214. Skillnaden Àr att det inte Àr tvÄ membran (sÄ du kan inte köra 8 som du kan med C414). Passar min röst ofantligt bra.
mietek Postat 9 augusti 2011 Postat 9 augusti 2011 Min extremt okvalificerade Ă„sikt Ă€r P12 eller 22 251 ! Ăr du osĂ€ker, köp bĂ„da och ge en till mig.
stratsvante Postat 9 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 9 augusti 2011 Bara för micken! Jag vill nog i sÄ fall ha 414 för att kunna göra mer saker med den. SÄ en röst för 414, gött!
crillemannen Postat 9 augusti 2011 Postat 9 augusti 2011 Peluso P12!!! Den micken nÀmns mest nÀr man pratar "billiga" highend mickar. Peluso 2247(LE) kan du nog fÄ tag i begagnad för det priset, den Àr grym.
stratsvante Postat 9 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 9 augusti 2011 Peluso 2 röster, lite dÀrÄt jag siktar.... Vill verkligen prova dom tvÄ. Hmm.
joachime Postat 9 augusti 2011 Postat 9 augusti 2011 Kolla in AKG C414 EB. En tidig variant med C12-kapsel. Betydligt mer öppen Àn t ex B-ULS. Brauner Phantom Àr en rÀtt stabbig mick, inget jag förknippar med C12-kapsel. PÄminner mer om TLM103 i det avseendet. Kolla Àven in ADKs Custom Shop-mickar. DÀr hittar du bÄde ELAM 251 och C12-soundalikes i rÀtt prisklass.
stratsvante Postat 9 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 9 augusti 2011 Hur menar du stabbig mick, lÄter farligt?
Radiobrutta Postat 9 augusti 2011 Postat 9 augusti 2011 (redigerat) Kolla in AKG C414 EB. En tidig variant med C12-kapsel. Betydligt mer öppen Ă€n t ex B-ULS. Brauner Phantom Ă€r en rĂ€tt stabbig mick, inget jag förknippar med C12-kapsel. PĂ„minner mer om TLM103 i det avseendet. Kolla Ă€ven in ADKs Custom Shop-mickar. DĂ€r hittar du bĂ„de ELAM 251 och C12-soundalikes i rĂ€tt prisklass. Höll pĂ„ att börja skriva om ADK Custom Shop mickarna. Ăger flertalet sjĂ€lv. Bl.a ADK Custom Shop TC C-12 och CS Hamburg AU och CS Vienna AU Ă€r fantastiska mickar! Det finns flertalet andra att vĂ€lja mellan, med eller utan rör. Rekommenderas varmt! Golden Age Music Ă€r generalagenten Min lĂ€nk och sök pĂ„ ADK. Redigerat 9 augusti 2011 av Radiobrutta
engineer Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 Kolla in AKG C414 EB. En tidig variant med C12-kapsel. Betydligt mer öppen Àn t ex B-ULS. Brauner Phantom Àr en rÀtt stabbig mick, inget jag förknippar med C12-kapsel. PÄminner mer om TLM103 i det avseendet. Kolla Àven in ADKs Custom Shop-mickar. DÀr hittar du bÄde ELAM 251 och C12-soundalikes i rÀtt prisklass. HÄller med, men var köper man en C414 EB? LÀr ju endast finnas begagnade och i vÀldigt skiftande skick.
Sonefors Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 TLM 103 Ă€r bra och passar pĂ„ mĂ„nga röster tycker jag. Som du sjĂ€lv skriver sĂ„ kan den vara lite vass, men det Ă€r bara pĂ„ vissa typer av röster. PĂ„ mig fungerar den kanon, men jag gillar inte att sjunga in i den av nĂ„n anledning. Det vassa Ă€r ocksĂ„ enkelt att skĂ€ra bort. Peluso'n gillar jag ocksĂ„. Nu spelade jag visserligen in den med en Neve Preamp och en Tube Tech kompressor, sĂ„ jag vet inte vad som pĂ„verkade vad. Men bra lĂ€t det iaf đ
littlemess Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 Jag har en Neumann KMS 105 mikrofon. Den Ă€r egentligen ingen studio mic, men anvĂ€nder som som en sĂ„dan för tillfĂ€llet. Men jagh röstar pĂ„ Neumann, bara för jag har en nmeumann mic, och tkr om den vĂ€ldigt mkt x) Det var min okvalificerad Ă„sikt det đ
stratsvante Postat 10 november 2011 TrÄdstartare Postat 10 november 2011 Jag fegade ur och köpte en TLM 102 begagnad, vart sÄ lite pengar sÄ jag nöjer mig med den tills vidare!
Florian le Sage Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 Jag skulle ha sagt Avantone C12 i ditt fall men ser nu att det Àr försent....C-414 Àr super till allt utom just sÄng, före TLM 102 hade jag ju tagit Shure SM7B*
joachime Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 (redigerat) C-414 Àr super till allt utom just sÄng HÄller inte riktigt med. Jag har (till slut) lÀrt mig uppskatta C414 B-ULS som instrumentmick. Tyckte tidigare att den var bumlig och instÀngd i soundet. C414 EB tycker jag tvÀrtom kan bli lite ettrig pÄ instrument. DÀremot har jag anvÀnt den till sÄng, nÀr jag behöver lyftet i diskanten. Edit: NÄgonstans pÄ vÀgen tryckte jag pÄ lite galna tangenter. Redigerat 10 november 2011 av joachime
perlin Postat 10 november 2011 Postat 10 november 2011 Inte testat 102:an men har en 103 som jag gillar skarpt. Har varit lite hype att skriva ner TLM 103 nu ett tag, men sÄnt kommer och gÄr som det verkar. Gillar att alla pengar Àr lagda pÄ micken och inte pÄ en massa valbara karakteristiker och filter hit och dit. SÄ Àr vÀl 102:an ocksÄ tror jag.
Guitar Nilsson Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 HĂ€r finns en Peluso... http://vend.se/ad.php?108278
pme (oregistrerad) Postat 26 april 2012 Postat 26 april 2012 HÀr finns en Peluso... http://vend.se/ad.php?108278 Det Àr vÀl bara att slÄ till. Fast jag tror inte att dess mic kapsel Àr speciellt lik en CK12. Tror att det finns 3 tillverkare som gör CK12 liknande kapslar. Telefunken USA, Haun och Tim Campbell. Peluso Àr bara en kant-matad kapsel och saknar dubbel resonans kammare som C12/Elam251 har med CK12.
Casperfren Postat 26 april 2012 Postat 26 april 2012 Söker en bra SÄng/ allroundmick, ska jag slÄ till pÄ den pelus micken? Kostar ju lika mycket som tlm fast beggad.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.