Jump to content
Annons

Lägga trummor sist?


ramoand

Recommended Posts

Vi skall snart spela in ett par låtar med bandet hos mig och jag funderar på hur de skulle bli om man lägger trummorna sist? Blir det knasigt då? Vi har tidigare använt data-trummor med bra resultat men nu vill vi lägga riktiga trummor istället.

Anledningen till att vi vill lägga dem sist är att vi ofta vill ändra på saker i efterhand och det blir ju lite svårt med truminspelning. Så då kan de va gött att ha allt annat klart först om det går... va tror ni?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi skall snart spela in ett par låtar med bandet hos mig och jag funderar på hur de skulle bli om man lägger trummorna sist? Blir det knasigt då? Vi har tidigare använt data-trummor med bra resultat men nu vill vi lägga riktiga trummor istället.

Anledningen till att vi vill lägga dem sist är att vi ofta vill ändra på saker i efterhand och det blir ju lite svårt med truminspelning. Så då kan de va gött att ha allt annat klart först om det går... va tror ni?

Är det bara tajt så ska det gå. När vi spelade in en gång så körde vi trummorna först med ett midispår som metronom, men sen tog det spåret slut fast låten fortsatte. När allt sedan var lagt och vi skulle spela in trummorna på nytt pga att vi hade nya mikrofoner så gick ju inte det eftersom det i slutet var spelat till trummorna som i sin tur inte spelade till metronom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så har jag o min trummis gjort, det har gått förvånansvärt bra. Att ha en enkel trummaskins kagge o virvel är nog bra.

När Dire Straits gjorde "Brothers in arms" albumet fick de för sig att kicka trummisen när hela skivan redan var klar. Den nya trummisen la om allt till det bättre.

Är trummisen lite otajt kan det kanske tom vara en fördel att lägga trummorna sist. Gör ni trummor och bas, gitarr och annat i grunden samtidigt kan trummisen dra med er andra i otajtheterna. Det kan han ju inte om ni redan spelat till klick. Fast en kagge plus ett virvelljud är nog lättare att trumma till än ett klick... Gör ni så kan ni även stå och testa riktigt noga vilken BPM-fart som är bäst till varje låt. 122 eller 123 bpm kan göra en väldig skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga problem om trummisen (och givetvis resten av bandet) är tajt. Ritta är dock svårt hur man än gör, är jag rädd för 😛 Gör om tills det blir rätt, är väl vad man får göra.

Ok de ska nog funka då 🙂 Vi kommer spela in varje spår för sig till klick så det borde gå bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...