Jump to content
Annons

SSD - 128 gb eller 256 gb till MBP?


tamb

Recommended Posts

Tänker köpa en MBP i dagarna men har enorm beslutsångest vilken hårddisk jag skall välja till. 256 gb SSD känns lite väl dyr, så då är frågan egentligen om man klarar sig på 128 gb som musikdator? I min nuvarande Windows-PC har jag totalt ca 3 TB utrymme... Eller är det smartare att köra på 500 gb SATA 7200 rpm?

Led mig genom dimman 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör själv på en 128 GB SSD i min MBP. Får ut 120 GB efter OS har installerats. SSD och vanlig SATA är som dag och natt. Hur eller hur är det absolut värt med SSD. Hur mycket kommer du behöva lägga in på disken? Om du inte lägger in mer än installeringar av program så borde du klara dig på 128 GB. Använder själv 2 st externa FW800-diskar till inspelning, samplingsbibliotek och backup. Men skulle inte ha något emot att ha haft en 256 GB disk, men min budget var redan ansträngd när jag köpte min 17" MBP i slutet av 2010. Hoppas det hjälper något 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellre 128 GB SSD än 500 GB SATA som systemdisk. Jag tror inte att du behöver mer yta till operativsystem, program och dokument. Musikprojekt och instrumentbibliotek bör du lägga på en separat hårddisk oavsett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker köpa en MBP i dagarna men har enorm beslutsångest vilken hårddisk jag skall välja till. 256 gb SSD känns lite väl dyr, så då är frågan egentligen om man klarar sig på 128 gb som musikdator? I min nuvarande Windows-PC har jag totalt ca 3 TB utrymme... Eller är det smartare att köra på 500 gb SATA 7200 rpm?

Led mig genom dimman 🙂

Jag ångrar som fan att jag inte tog en 256:a.

SSD är ju så jädra svinbra och snabbt.

Jag har t ex inte plats att lägga in ett till operativ vilket jag gärna skulle göra.

All plats som jag har används till musikprogram och sånt. Dessutom ser jag alltid till att det projektet jag jobbar med och alla dess audiospår ligger på SSD:n. Det rullar så mycket bättre då.

Men som det är nu som måste jag hela tiden flytta projekt och filer mellan extern disk och SSD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på din linje. Vill man få plats med ett operativ, eller två, musikprogram och ett gäng samplingar så räcker inte 128 GB långt idag. Och man vill ju gärna få plats med detta, annars förtas enkelheten med bärbar dator något.

Av nämnda anledningar så skaffade jag en Crucial m4 SSD på 512 GB från Amazon. Den har inte kommit än, så jag väntar otåligt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på din linje. Vill man få plats med ett operativ, eller två, musikprogram och ett gäng samplingar så räcker inte 128 GB långt idag. Och man vill ju gärna få plats med detta, annars förtas enkelheten med bärbar dator något.

Av nämnda anledningar så skaffade jag en Crucial m4 SSD på 512 GB från Amazon. Den har inte kommit än, så jag väntar otåligt. 😉

Fasen, den var ju inte så dyr med tanke på storleken. Återkom gärna när du installerat och berätta om den "rullar" på som den ska.

Jag väntar på att det ska dyka upp en Thunderbolt SSD, gärna i en någorlunda vettig prisklass men antar att de kommer kosta satan 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)
Av nämnda anledningar så skaffade jag en Crucial m4 SSD på 512 GB från Amazon. Den har inte kommit än, så jag väntar otåligt

Lönar det sig att beställa disken från USA eller äter tullarna upp vinsten ?

800 USD låter ju prisvärt fast när alla skatter har lagts på så kanske det inte skiljer sig så mycket från priset hos våra svenska försäljare.

Jag ser att Komplett tar 6995 kr för den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lönar det sig att beställa disken från USA eller äter tullarna upp vinsten ?

låter ju prisvärt fast när alla skatter har lagts på så kanske det inte skiljer sig så mycket från priset hos våra svenska försäljare.

Jag ser att Komplett tar 6995 kr för den.

Du kommer upp i 6500 med moms, så med tullavgift och postens hundring som de ska ha för behandling så landar du på samma pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev MBP 15" med 256 gb SSD. Får hämta ut den idag! Jag planerar att installera Logic (klarar man sig på den billigare versionen eller är den mycket bantad?)och pluggar på den interna hårddisken. Har hört av många att man borde lägga samplingsbiblioteken på en extern så då kommer nästa fråga: Vinner man mycket på en firewire-hårddisk eller räcker det med USB? Kan ni rekommendera någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till datorn! På frågan om FW-disk vs USB-disk så sitter jag lite i samma båt. Tänkte köpa Komplete 8 nu när den kommer så funderar på var jag ska lägga den. För närvarande kör jag mina FW-diskar genom ljudkortet efter som FW-bussen är upptagen med det. Lägger jag den på systemdisken så är hela utrymmet taget sen (128gb SSD). Lägger jag den på den externa så kanske den inte pallar att skicka tillräckligt snabbt.

Jag hade i vilket fall kört en FW-disk. Beroende på om du har ett FW eller USB-drivet ljudkort. För du kommer ju bara ha ett FW-uttag i din MBP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte helt omöjligt att klara sig ett tag med en mindre SSD och senare uppgradera. Kanske är det mer pengar på kontot om ett tag. Officiellt är det inte möjligt, men det finns beskrivet vad som behövs och hur man skall göra. Inte, inte, gratis dock.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook-air/macbook-air-faq/macbook-air-late-2010-how-to-replace-upgrade-storage-ssd-hard-drive.html

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så kan du ju köpa en optibay och ersätta din optiska läsare med en HD.

Funkar det bra? Jag är sjukt sugen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...