Jump to content
Annons

Nya Högtalare eller ny preamp och mikrofon?


fender__

Recommended Posts

hej

Har hållit på med mixning ett tag nu och känner att jag äntligen börjar förstå det till en viss del.. Men eftersom jag inte har sÅ bra utrustning känner jag att de dags för en liten uppgradering.

Jag har i dagsläget vtb1 preamp(som verkar vara sönder nu så jag använder ljudkortets preampar. Ljudkortet är presonus firebox) adka51, b1 och truth a2030b monitorer samt adk k271 studio lurar.

Eftersom jag inte har stor budget (6000:-) vill jag helst köpa antigen adam a5x elle preamp med 2 kanaler och 2st mikrofoner för ac gitarr..

Jag skriver detta bara för att få lite tips på vad ni tycker eller hur ni hade gjort??

Målet är att jag vill få bättre slutresultat efter mixandet..

Mvh

Emir

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Byt micken först o främst. Det kan aldrig bättre ljud än vad den tar upp. Behringerna är inte så dåliga, ihop med lurarna kan du säkert skruva till ett bra ljud. Köp mick för hela slanten, och satsa på monitorer längre fram när du gnetat ihop mer pengar. Jag bytte frän ADK51 till en NT2-A, upplevde en enorm skillnad. Skaffade sen en TLM102, tyckte skillnaden blev nästan lika stor igen. rolleyes.gif

Edit: Stereo på ak gitarr... Här går åsikterna isär. Att ha stereo på trum-oh eller ett piano är ju självklart, men gitarren presterar inte mkt stereoljud.

Jag har en stereopreamp, det är kanon till många grejer, men till ak gitarr... Jag skulle hellre ha köpt en dyrare mick än två för halva priset. Det blir ju stereo ändå med ett snyggt reverb och rumsimpulser och sånt där ni moderna människor har. Om du spar ADK micken kan du använda vid stereoinspelning, du lägger tex två ak gitarrer med bägge mickarna och panorerar isär dem helt. Sen ställer du volymen så att den bra micken blir mer framträdande, tex till vänster, gitarr nr två panorerar du den bästa micken till höger o spegelvänder hela ljudet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Han behöver ju byta både monitorer o mick, men ta mick först. Då har han ju spelat in med bra ljud när han äntligen får råd med nya monitorer. Tvärtom är han rökt.

Tycker inte ADK eller B1 är dåliga mickar.

Och har man mixat i NS10 så tycker jag inte heller Behringer monitorer är så illa heller.

Får jag fråga vad du är missnöjd med?

Har du nåt exempel på vad som du inte gillar.

Har du ställt upp dina nuvarande monitorer på bra sätt i en liksidig triangel och öronen skall vara mellan bas och diskant elementen?

Kan du göra nåt åt ditt rum?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du varit utsatt för att ha en ADK51 som enda mick?

Jag har... Nåja - inte riktigt, men mina övriga mickar var SM57, SM58, ett par olika dynamiska AKG och några andra som jag lyckligtvis har kunnat förtränga... 😉

När A51 kom till Sverige för ett antal år sedan och var otroligt billiga (har för mig att jag köpte dem för 3-4000:- eller något ditåt) jämfört med vad som fanns i övrigt om man ville ha någonting som var lite bättre, så var det ett så stort lyft för ljudet, att jag genast köpte en till. Ska man vara riktigt ärlig så är det faktiskt svårt nu för tiden att hitta riktigt dåliga mickar - även bland de billiga runt tusenlappen - men visst blir det bättre om man går upp en bit; Frågan är bara om det är värt lika mycket som att börja i andra änden av riggen...

Med mina personliga erfarenheter av diverse utbyten av prylar i åtanke (efter att för länge sedan bl a ha haft ett 24HE-rack proppfullt med nästan bara Behringer-prylar, som jag tyckte var kanonbra då), så är det monitorerna som har gjort mest skillnad. Jag tycker att man bör lägga så mycket pengar man orkar på monitorerna, eftersom alla beslut man tar under arbetets gång baseras på vad man hör. När jag hade skaffat mina första ADAM (P11A), så bytte jag snabbt ut allt i racket eftersom jag plötsligt började höra hur det egentligen lät - och det var innan jag hade börjat pilla med akustikbehandling... 😉 När man sedan akustikbehandlar, så vinner man ännu mer, även om man inte gör det "perfekt" enligt konstens alla regler från början.

Med bättre lyssning får man glädje av alla andra utbyten i riggen direkt när man skaffar nytt - istället för att bara gå och hoppas att det verkligen har blivit bättre trots att man inte hör någon nämnvärd förbättring...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för era inlägg.. visste det skulle bli olika svar och det förväntade jag mig nästan också..

Spela in ac gura i både mono och stereo tycker jag låter helt ok, speciellt när man experimenterar med mikpositionerna i stereo då.

Det jag är missnöjd med är egentligen själva ljudet, exempelvis när jag mixar en låt och testar lyssna någon annanstans (bilen, vanliga datorhögtalare) så tycker jag det låter långt ifrån det jag hör från monitorerna och hörlurarna jag mixar i.

Men sen tycker jag även att när jag spelar in ackeguran så blir jag inte heller helt nöjd med ljudet. Svårt att beskriva men det känns som att det saknas närvaro i krispigheten i ljudet. (Har en taylor 310 och alltid nya strängar när jag spelar in)

Det logiska känns som att jag behöver nya monitorer men egentligen vill jag ha mik och preamp då det känns "roligare" om ni förstår vad jag menar, där kan jag ratta lite med grejerna osv 🙂..

Rummet kan man säga är delvis behandlat, hör fortfarande "snabba ekon" när jag klappar. har lagt in madrass, kuddar och dylikt men det kanske är dags för en riktig behandling av rummet? Känns onödigt när jag vet att jag kommer flytta inom 6 mån.

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på ny mic. Hur än det är så blir ljudet aldrig bättre än vad micen kan plocka upp.

Jag har under en längre tid haft mikrofoner i 2000 kr´s klassen och fått pilla som sjutton för att få till ljud som fungerar att använda på akustiskt gitarr, likaså på sång.

Sen köpte jag nya mickar och nu är det snarare så att det är mycket jag vill göra med ljudet, lätte eq, ev. comp. och ev. reverb.

Jag köpte ett stereoset neumann km184. Men ofta kör jag bara med 1 på ak. guran. Nu kanske det är onödigt dyrt, jag vet inte. Jag valde neumann för det kändes som ett säkert kort..

Till sång köpte jag en U87;a. Men jag använder den på akustiskt gitarr med. Det roliga är att ibland fungerar km184 bättre än u87;an för mig på akustisk gitarr. Så en dyrare mic behöver nödvändigtvis inte vara bättre.

Jag var kanske inte till så stor hjälp eftersom en KM 184 kanske inte världens bästa allaroundmic men den låter väldans bra på akgitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...