Jump to content
Annons

Peak vs RMS kompressor


ramoand

Recommended Posts

Tjo!

Har lite funderingar kring hur man skall använda peak respektive rms-läget på kompressorn. Som jag har förstått det så funkar peak bättre på korta toner (t ex. trummor) och rms bättre på långa toner (t ex. sång).

Jag har Cubase 5 där det på kompressorn finns en analysis-ratt där man kan gradvis kan välja mellan peak och rms på en skala från 0 till 100. Finns det lägen då det kan vara bra med 50/50 eller skall man köra på antingen peak eller rms? Hur tänker ni kring detta? Hur använder ni peak resp. rms?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Peak/Rms bestämmer hur kompressorn ska jobba med materialet, väljer du "peak" så koncentrerar den sig på topparna medan den jobbar mer med heleten om du väljer "RMS".

Och som Jetblack sa så beror det ju på hur materialet ser ut och hur du vill att det ska låta, jag brukar till exempel kunna lägga en kompressor i peak läge på virvelbussen och en i RMS läge på OH spåren. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det lägen då det kan vara bra med 50/50 eller skall man köra på antingen peak eller rms?

Ja, precis som att det finns tillfällen då ett läge mellan snabb och långsam attack funkar bäst, eller då en ratio på 4:1 funkar bättre än 1,2:1 och 20:1. Fasta lägen har sina fördelar men steglösa parametrar är oftast mer flexibla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...