Jump to content
Annons

Hjälp med att välja western/elektrisk gitarr


G Bango

Recommended Posts

jag har så sjukt svårt att bästa mej har kollat extra på dom här:

IBANEZ EW35CPE-NT

http://www.thomann.de/se/takamine_eg523sc_westerngitarre.htm

-------------------------------

YAMAHA APX500II RM

http://www.thomann.de/se/yamaha_apx500ii_rm.htm

---------------------------------

YAMAHA APX500 OBB

http://www.thomann.de/se/yamaha_apx500_obb.htm

kom med tips,, jag är speciellt intresserad av ibanezen, har någon den? tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I den prisklassen finns det bara EN enda väg att gå TANGLEWOOD jag har ägt en hel drös guror i den prisklassen och spelat på en dubbelt så stor drös och det finns bara TANGLEWOOD annars gör man bort sig. PUNKT

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Yamaha FG730S! Den piskar fan i mig allt under de 4000 kr den kostar, och även gitarrer över den prislappen.. Fenomenalt välbyggd och ljudmässigt balanserad gitarr. ⚠️

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om Yamaha FG730, har spelat många Tanglewood och de är bra men den Yamaha gitarren är helt galet bra, det finns inget annat för de pengarna - Om du hittar en Yamaha LL-6 begagnad så är den ditt absolut bästa val. Har spelat in en del projekt med den och den låter lika fint som min Taylor 814ce nästan, helt sjukt fin gitarr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken är som baken, själv tyckte jag yamaha-gurorna var fullständigt själlösa när jag testade dom (vet inte om det är samma modell, men de såg ungefär likadana ut).

Hur viktigt är det med inbyggd mick? I den prisklassen är det nästan uteslutande piezomick i stallet, och dom låter inte roligt (låter plastigt tycker jag).

För mig är grundljudet i gitarren och spelkänslan otroligt mycket viktigare än om det finns mick eller ej. Mick går alltid att eftermontera och du har mycket större valfrihet då. Totalpriset blir väl något högre, men det tror jag det är värt. Själv har jag sneglat på LR baggs system, men ännu inte testat tyvärr.

Walden och Blueridge är några doldismärken jag rekommenderar varmt. Blueridge är nog svår att få tag på i sverige dock, har bara sett den online hos guitarpeople.se. Walden finns på MUG i GBG. Kinagitarrer båda två, men extremt bra värde för pengarna. Jag har en Blueridge BG-40 och den skulle jag inte byta mot något jag testat i samma prisklass ($850 AU ~ 5 500 SEK). Antagligen får man gå över 10k-sträcket och en bit till för att hitta något jämförbart.

Vad du än gör uppmanar jag starkt att testa just det ex du ska köpa (dvs postorder går bort). Olika ex ur samma serie kan variera en hel del.

Ps, har ingen samrörighet med ovan nämnda märken/butiker. Jag har bara testat *väldigt* många gitarrer och är en kräsen/snål jävel.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur viktigt är det med inbyggd mick? I den prisklassen är det nästan uteslutande piezomick i stallet, och dom låter inte roligt (låter plastigt tycker jag).

[...]

För mig är grundljudet i gitarren och spelkänslan otroligt mycket viktigare än om det finns mick eller ej. Mick går alltid att eftermontera och du har mycket större valfrihet då. Totalpriset blir väl något högre, men det tror jag det är värt.

[...]

Vad du än gör uppmanar jag starkt att testa just det ex du ska köpa (dvs postorder går bort). Olika ex ur samma serie kan variera en hel del.

/Andreas

What YogSothoth said!

Rekommenderar också TS att åtminstone försöka provspela en Sierra Alpine SDS35. Mummamumsgitarr för de pengarna.

(Visserligen är det inbyggd mik men den använder jag aldrig)

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

köp en riktig mikrofon istället och en riktig gitarr utan inbyggd mick....

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag var inne på den lokala musikaffärn idag o såg en beggad takamine western med inbyggd mick m.m som igentligen kostar typ 6000-7000kr men låg på 3200spänn, kommer inte ihåg va de var för modell dock. den hade lite repor m.m därav det låga priset så dom på musikaffärn. vad tycker ni ska man slå till?

är det osmart o köpa beggat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken är som baken, själv tyckte jag yamaha-gurorna var fullständigt själlösa när jag testade dom (vet inte om det är samma modell, men de såg ungefär likadana ut).

Hur viktigt är det med inbyggd mick? I den prisklassen är det nästan uteslutande piezomick i stallet, och dom låter inte roligt (låter plastigt tycker jag).

För mig är grundljudet i gitarren och spelkänslan otroligt mycket viktigare än om det finns mick eller ej. Mick går alltid att eftermontera och du har mycket större valfrihet då. Totalpriset blir väl något högre, men det tror jag det är värt. Själv har jag sneglat på LR baggs system, men ännu inte testat tyvärr.

Walden och Blueridge är några doldismärken jag rekommenderar varmt. Blueridge är nog svår att få tag på i sverige dock, har bara sett den online hos guitarpeople.se. Walden finns på MUG i GBG. Kinagitarrer båda två, men extremt bra värde för pengarna. Jag har en Blueridge BG-40 och den skulle jag inte byta mot något jag testat i samma prisklass ($850 AU ~ 5 500 SEK). Antagligen får man gå över 10k-sträcket och en bit till för att hitta något jämförbart.

Vad du än gör uppmanar jag starkt att testa just det ex du ska köpa (dvs postorder går bort). Olika ex ur samma serie kan variera en hel del.

Ps, har ingen samrörighet med ovan nämnda märken/butiker. Jag har bara testat *väldigt* många gitarrer och är en kräsen/snål jävel.

/Andreas

Blueridge säljs hos Nya Musik i Jönköping! Du har nog inte testat en LL-6 om du tyckte den var själlös, eller ja det kanske du har.. Men jag tror inte det, den är så otroligt vibrant och fyllig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blueridge säljs hos Nya Musik i Jönköping! Du har nog inte testat en LL-6 om du tyckte den var själlös, eller ja det kanske du har.. Men jag tror inte det, den är så otroligt vibrant och fyllig!

Kul, då kanske dom inte är helt omöjliga att få tag på ändå. Jag gjorde misstaget när jag köpte min att pröva storebrorsan (tror det var en BG 180, mycket krussiduller på), den var läskigt bra. Nästan så GAS:en tog övermakten, men $2000 var lite för mycket. Det får kanske bli uppgraderingen om några år. Nä LL-6 tror jag inte jag testat. Jag tänkte mest på APX-modellerna som länkades tidigare i tråden, dom kändes platta på något vis.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har så sjukt svårt att bästa mej har kollat extra på dom här:

IBANEZ EW35CPE-NT

http://www.thomann.de/se/takamine_eg523sc_westerngitarre.htm

-------------------------------

YAMAHA APX500II RM

http://www.thomann.de/se/yamaha_apx500ii_rm.htm

---------------------------------

YAMAHA APX500 OBB

http://www.thomann.de/se/yamaha_apx500_obb.htm

kom med tips,, jag är speciellt intresserad av ibanezen, har någon den? tacksam för svar

Du har länkat till en Takamine där.

DETTA är däremot Ibanezen. Jag har spelat på flera av deras modeller. Kan rekommenderas varmt. Ett stort ljud!

Hade jag själv varit ute efter en akustisk gitarr med inbyggd mik hade jag haft deras modeller på min lista.

Testa i affär först.

Ibanez EW35CPE-NT

Annars vill jag om man har "obegränsat" med pengar rekommendera Gibson, Taylor, Martin och Avalon Guitars.

Även Seagull och Simon&Patrick är bra. Yamahas handbyggda och FG750S är jag nöjd med.

Crafter, Tanglewood och Washburn är lite mer än ok.

Fender, Cort och Walden vill jag generellt inte ha.

Men märk väl att det är min personliga uppfattning. Alla tycker olika.

Skulle valt Ibanezen utan tvekan eftersom Yamaha-gitarrerna är målade,

dels är det fulare och dels kan ljudet vara stummare.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...