Jump to content
Annons

Göra trummor till mig?


Riffraff

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om någon vänlig själ har, eller vill göra, ett trumspår åt mig? Själv spelar jag gitarr och har just nu varken kunskapen eller lust att försöka göra det själv. Jag vill bara ha ett trumspår så att jag kan lägga på lite gitarr och visa upp för vänner. Hittills har jag laddat ner korta trumloopar och bara lagt dom efter varandra. Men jag tycker det är lite tråkigt då trummorna låter likadant genom hela låten.

Jag söker alltså efter ett trumspår som är rakt och enkelt, tänk AC/DC, tror dom mest spelar 4/4 takt. Men att det skiftar lite i vers och ref, kanske något fill mellan skiftningarna.

Är det nån som känner sig manad att göra ett spår till mig, eller redan har ett, så är jag väldigt tacksam. Jag kommer som sagt bara använda det till att lägga på lite gitarr för att ha nåt att göra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Köp någon trumplugg. Följer med midiloopar. Sen finns det andra kommersiella och gratis midiloopar också om man söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte är akut så kan jag lägga dem pro bono. Har dock ett annat jobb före.

Har du redan lagt något annat (bas/gitarr)som du kan exportera? Eller detta är

inte till någon specifik låt alls? Om det bara är för att jamma till rekommenderar

jag också nån billig plugg.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte är akut så kan jag lägga dem pro bono. Har dock ett annat jobb före.

Har du redan lagt något annat (bas/gitarr)som du kan exportera? Eller detta är

inte till någon specifik låt alls? Om det bara är för att jamma till rekommenderar

jag också nån billig plugg.

Egentligen var det tänkt att få en färdig trum-mall som jag sedan kan lägga på gitarr på allt eftersom jag hittar på passande riff till just dessa trummor.

Har dock en låt-ide som det skulle va kul att få ordentliga trummor till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Finns massor så bara söka. Inget svårt alls använda. Om du är den som inte vill hålla på och skruva till en massa så är antingen EZ drummer eller Addictive Drums rätt för dig. Annars har du Superior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väl det enda som pluggarna saknar, trummisars överdrivna alkoholvanor... 😆

Yep, plus svänget och folk som kan programmera dom framförallt.

Bättre med tvärtom trummisar som låter som pluggar.

Eller hur Joachime...som tyckte att, Gismozis hade programmerat mig bra.

Och inte ska man vara nykter när man gör rock n roll, det är inte rock n roll då längre tyvärr, hehe!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

..som tyckte att, Gismozis hade programmerat mig bra.

Bättre betyg kan man inte få. ☺️

Och inte ska man vara nykter när man gör rock n roll, det är inte rock n roll då längre tyvärr, hehe!

Enda plattan som Bill Ward spelade nykter på var väl sista med Ozzy. Sen vete fan om han var nykter på de andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yep, plus svänget och folk som kan programmera dom framförallt.

Men det är inte pluggarnas fel...och visst finns det folk som kan få pluggar att låta bra, både med sväng och intressant lir.

Bättre med tvärtom trummisar som låter som pluggar.

Varför är det bättre? Hamnar man inte på samma ställe då? 😕

Och inte ska man vara nykter när man gör rock n roll, det är inte rock n roll då längre tyvärr, hehe!

Förmodligen helt sant, antagligen därför som det finns så få riktiga rockers kvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda plattan som Bill Ward spelade nykter på var väl sista med Ozzy. Sen vete fan om han var nykter på de andra.

Brian Downey i Thin Lizzy var visst full under inspelningen av skivan "Johnny The Fox". Var hans sista skiva där, läste jag en gång... jag lade märke till att han inte spelade lika kreativt/livfullt som på "Jailbreak" som släpptes före samma år 1976.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brian Downey i Thin Lizzy var visst full under inspelningen av skivan "Johnny The Fox". Var hans sista skiva där, läste jag en gång... jag lade märke till att han inte spelade lika kreativt/livfullt som på "Jailbreak" som släpptes före samma år 1976.

Minsann, det verkar som att det kan bli för mycket rock'n'roll ibland... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sprang på denna på Spotify: Vinny Appice "Heavy metal drums for rock bands". Jag lyssnade inte på allt,, men det jag hörde var rena trumkomp. Kanske vore ett alternativ då det är lätt att bara lägga i CD'n och kompa till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag undrar om någon vänlig själ har, eller vill göra, ett trumspår åt mig? Själv spelar jag gitarr och har just nu varken kunskapen eller lust att försöka göra det själv. Jag vill bara ha ett trumspår så att jag kan lägga på lite gitarr och visa upp för vänner. Hittills har jag laddat ner korta trumloopar och bara lagt dom efter varandra. Men jag tycker det är lite tråkigt då trummorna låter likadant genom hela låten.

Jag söker alltså efter ett trumspår som är rakt och enkelt, tänk AC/DC, tror dom mest spelar 4/4 takt. Men att det skiftar lite i vers och ref, kanske något fill mellan skiftningarna.

Är det nån som känner sig manad att göra ett spår till mig, eller redan har ett, så är jag väldigt tacksam. Jag kommer som sagt bara använda det till att lägga på lite gitarr för att ha nåt att göra 🙂

Hydrogen ! då kan du greja det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller hur Joachime...som tyckte att, Gismozis hade programmerat mig bra.

Och inte ska man vara nykter när man gör rock n roll, det är inte rock n roll då längre tyvärr, hehe!

Men eh ... var det inte så att Osmozis bekräftade att han triggat trummorna? 😕

Bra spelat var det hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

gå in på denna sida:

http://rock.mididatabase.com/acdc/

högerklicka på den låt du vill ha och välj "save link as" .

sen importerar du midifilen i ditt program, då får du upp alla instrument på varsitt midispår, mute eller deleata alla spår utom trummspåret (ibland kan det vara flera spår för trummorna) och låt din trummplugg spela upp ljudet sen kan du bestämma tempo och lira till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eh ... var det inte så att Osmozis bekräftade att han triggat trummorna? 😕

Bra spelat var det hur som helst.

Ozzy, hade det ja...men det styr väl bara ljudet eller!?

Och det är väl spelsätt/fills som är det intressanta plus hur man hänger/släpar över vissa partier/fills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ozzy, hade det ja...men det styr väl bara ljudet eller!?

Och det är väl spelsätt/fills som är det intressanta plus hur man hänger/släpar över vissa partier/fills.

Ja men då så! 🙂

Vet inte exakt vilka ord jag använde men tanken var att ge en komplimang till er att jag tyckte trummorna var väl och övertygande programmerade. Hade det inte låtit triggat hade jag inte tvivlat på att det var spelade trummor.

Sammanfattning:

Ja, jag gissade fel.

Nej, jag tycker inte att du spelar som en maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men då så! 🙂

Vet inte exakt vilka ord jag använde men tanken var att ge en komplimang till er att jag tyckte trummorna var väl och övertygande programmerade. Hade det inte låtit triggat hade jag inte tvivlat på att det var spelade trummor.

Sammanfattning:

Ja, jag gissade fel.

Nej, jag tycker inte att du spelar som en maskin.

Hehe!

Jag har tolkat det du har sagt och din mening har gått fram och jag tackar för din kritik, jag är helt med på det du var ute efter.

Men visst var jag väl rätt ute när vi pratade ljudet och inte spelet!?

Vill bara poängtera för dom som inte är med i matchen/insatta, att man spelar trummor efter känsla både rytmiskt och efter hur låten i sig ska tolkas...

Så lösningen trummplugg är fortfarande hyffsat långt borta!

Gjorde ett jobb idag där jag var tvungen att kräva lyriken för att få en aning om hur allt ska accentueras.

Man gör inte det som NOVIS vid en trummplugg och du kommer aldrig att få (inte ens som plugguru) dom naturliga slitningarna mellan fills och nästa takt som med en trummis.

Eller...alternativt, låt en trummis sitta och programmera...han skulle skratta och säga...rigga upp setet muppen så åker vi!

Fast...det kanske låter lika i vissa omusikaliska öron!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det bättre? Hamnar man inte på samma ställe då? 😕

Vill bara poängtera för dom som inte är med i matchen/insatta, att man spelar trummor efter känsla både rytmiskt och efter hur låten i sig ska tolkas...

Så lösningen trummplugg är fortfarande hyffsat långt borta!

Gjorde ett jobb idag där jag var tvungen att kräva lyriken för att få en aning om hur allt ska accentueras.

Man gör inte det som NOVIS vid en trummplugg och du kommer aldrig att få (inte ens som plugguru) dom naturliga slitningarna mellan fills och nästa takt som med en trummis.

Eller...alternativt, låt en trummis sitta och programmera...han skulle skratta och säga...rigga upp setet så åker vi!

Fast...det kanske låter lika i vissa öron!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...