Jump to content
Annons

Göra trummor till mig?


Riffraff

Recommended Posts

Vill bara poängtera för dom som inte är med i matchen/insatta, att man spelar trummor efter känsla både rytmiskt och efter hur låten i sig ska tolkas...

Jag tror nog att dem flesta i den här tråden är av den uppfattningen att man spelar sitt instrument på det sätt som passar låten.

Gjorde ett jobb idag där jag var tvungen att kräva lyriken för att få en aning om hur allt ska accentueras.

Man gör inte det som NOVIS vid en trummplugg och du kommer aldrig att få (inte ens som plugguru) dom naturliga slitningarna mellan fills och nästa takt som med en trummis.

Man behöver inte vara novis bara för att man inte spelar trummor, man kan ha en väldigt bra koll på trummor för det.

Midifilerna som hänger med exempelvis EZDrummer har spelats in med hjälp av en trummis just för att få "slitet", där är det inte mycket som är hårdkvantiserat.

Eller...alternativt, låt en trummis sitta och programmera...han skulle skratta och säga...rigga upp setet så åker vi!

Trummisar är nog de instrumentalister som använder trumpluggar minst, är inte direkt den målgruppen som dem är ämnad till i första hand.

Fast...det kanske låter lika i vissa öron!

Det är mycket möjligt, men det viktiga är om man blir nöjd eller inte.

Förresten, varför självcensurerade du bort ordet omusikaliska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför är det bättre? Hamnar man inte på samma ställe då? 😕

Vill bara poängtera för dom som inte är med i matchen/insatta, att man spelar trummor efter känsla både rytmiskt och efter hur låten i sig ska tolkas...

Så lösningen trummplugg är fortfarande hyffsat långt borta!

Gjorde ett jobb idag där jag var tvungen att kräva lyriken för att få en aning om hur allt ska accentueras.

Man gör inte det som NOVIS vid en trummplugg och du kommer aldrig att få (inte ens som plugguru) dom naturliga slitningarna mellan fills och nästa takt som med en trummis.

Eller...alternativt, låt en trummis sitta och programmera...han skulle skratta och säga...rigga upp setet så åker vi!

Fast...det kanske låter lika i vissa öron!

Väl talat! Håller med dig, även om jag tycker att trummpluggar kan vara bra när man skriver låten och när man vill visa iden för trummisen ungefär hur man menar.

PS. Jag är också trummis! .DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att dem flesta i den här tråden är av den uppfattningen att man spelar sitt instrument på det sätt som passar låten.

Man behöver inte vara novis bara för att man inte spelar trummor, man kan ha en väldigt bra koll på trummor för det.

Midifilerna som hänger med exempelvis EZDrummer har spelats in med hjälp av en trummis just för att få "slitet", där är det inte mycket som är hårdkvantiserat.

Trummisar är nog de instrumentalister som använder trumpluggar minst, är inte direkt den målgruppen som dem är ämnad till i första hand.

Det är mycket möjligt, men det viktiga är om man blir nöjd eller inte.

Förresten, varför självcensurerade du bort ordet omusikaliska?

Ja, varför censurerar man!?

Självklart så ska man själv bli nöjd, men det var inte fallet, utan killen ville ha lite trummor snabbt och då kanske han inte vill sitta med plugg.

Konstigt att folk med pluggar kontaktar mig för trummläggning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, varför censurerar man!?

Ja, varför? Kan nog finnas ett antal anledningar...

Men censur var väl inte det korrekta ordvalet av mig, utan det var väl snarare redigering du ägnade dig åt...men frågan kvarstår.

Självklart så ska man själv bli nöjd, men det var inte fallet, utan killen ville ha lite trummor snabbt och då kanske han inte vill sitta med plugg.

Kan man sin plugg går det på under en minut att skrapa ihop en takt eller två så är allt klappat och klart att spela till. Snabbare än så går det nog inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, varför? Kan nog finnas ett antal anledningar...

Men censur var väl inte det korrekta ordvalet av mig, utan det var väl snarare redigering du ägnade dig åt...men frågan kvarstår.

Kan man sin plugg går det på under en minut att skrapa ihop en takt eller två så är allt klappat och klart att spela till. Snabbare än så går det nog inte...

redigera/censurera...ja varför, det var inte lämpligt ...då plockar man bort.

Annars hade det ju stått kvar, det var enkelt att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Om jag skaffar en trumplugg, går det att göra ett färdigt trumspår i själva pluggen och sen spara hela skiten till en wav-fil? Eller måste man skaffa något program (typ FL studio eller whatever) att använda pluggen igenom som VST för att kunna göra ett trumspår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skaffar en trumplugg, går det att göra ett färdigt trumspår i själva pluggen och sen spara hela skiten till en wav-fil? Eller måste man skaffa något program (typ FL studio eller whatever) att använda pluggen igenom som VST för att kunna göra ett trumspår?

Om du har tex cubase kan du plocka en en midi med tex ac/dc TNT, importera den, skruva bort allt utom trummorna och spela till det.

Det finns ett bra (gratis)trumprogram som heter Hydrogen där du kan knappa in takter och bygga en hel låt med trummor, sedan går det att exportera till Wav eller midi.

http://sourceforge.net/projects/hydrogen/files/Hydrogen/0.9.6%20Binaries/hydrogen_0.9.6-alpha1.exe/download

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisar är nog de instrumentalister som använder trumpluggar minst, är inte direkt den målgruppen som dem är ämnad till i första hand.

Där har vi nog diametralt motsatta åsikter. Jag är trummis sedan 20 år tillbaka och använder Superior och OWD dagligen som triggas genom mitt Yamaha DTX900. Ultimat när du vill spela pluggen - inte programmera, loopa eller behöva dras med fullt uppmickade set i ett perfekt rum. Loving it. Kan inte bli bättre.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

En låt man skriver går ju upp och ned i tempo normalt beroende på vilken parti i låten det är. Att då använda en trumloop eller utgå från en viss trumtakt, hur går det till rent praktiskt? Då måste man ju ha ett antal trumtakter i så fall och på nåt sätt klistra in dem rätt och så att de passar. Det bästa är väl en riktig trummis som kan accentuera och modifiera sitt tempo i låten. Dessutom så har man kanske en idé som singersongwriter (även om man skrivit sin låt på akustisk gitarr) hur trummorna ska gå, ja faktiskt hur vartenda trum- och cymbalslag ska vara och när, inte sant, eller är det bara jag?? Därför programmerar jag trummorna minutiöst och vill jag sedan ha en riktig trummis på en och annan låt iaf, så krävs det att denne spelar exakt så som jag programmerat.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En låt man skriver går ju upp och ned i tempo normalt beroende på vilken parti i låten det är. Att då använda en trumloop eller utgå från en viss trumtakt, hur går det till rent praktiskt? Då måste man ju ha ett antal trumtakter i så fall och på nåt sätt klistra in dem rätt och så att de passar.

I Cubase gör man ett tempospår, som i varje ögonblick styr låtens tempo. I det kan man t.ex rita in lite högre bpm för en refräng, eller ett ritardando på slutet osv. Alla MIDI-spår (trumloopar,piano osv) kommer att anpassa sig till aktuell tempo.Tempospåret kan skapas av Cubase baserat på hitpoints, som man antingen ritar in manuellt, eller detekterar automatiskt från ett audiospår med tydliga transienter.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det Riffraff...det sprutar inte fram några riff!?

Har du valt Pgm eller har du hamnat i djungeln...dyk in i Abbey Road-paketet på en gång så är det bara att tuta och köra sen.

Rock n roll ain´t noice pollution!☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Riff finns det alltid.

Har skaffat Hydrogen. Det jag har problem med är att skapa fills mellan olika delar. Vette fan hur man ska programmera trummorna för att få ett schysst fill.

Tycker trummorna låter lite tråkigt också. Låter Abbey Road bättre mån tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Riff finns det alltid.

Har skaffat Hydrogen. Det jag har problem med är att skapa fills mellan olika delar. Vette fan hur man ska programmera trummorna för att få ett schysst fill.

Tycker trummorna låter lite tråkigt också. Låter Abbey Road bättre mån tro?

Abbey Road är ju helrätt för dig skulle jag tro...sitta och greja med fills det måste du ändå.

Hur låter det nu...släng upp nån snutt!?

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Riff finns det alltid.

Har skaffat Hydrogen. Det jag har problem med är att skapa fills mellan olika delar. Vette fan hur man ska programmera trummorna för att få ett schysst fill.

Tycker trummorna låter lite tråkigt också. Låter Abbey Road bättre mån tro?

det finns massor av olika trumset att ladda hem beroende på hur man vill att det ska låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tusan... jag är ingen supertrummis, men raka rockprylar är ju min grej och då & då sitter jag bara och övar och skulle lika gärna kunna lira in nåt man kan jamma till. Så behöver du trumspår kan jag fixa till nåt. Det här är liveinspelat:

Använder digitala trummor.
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

I Cubase gör man ett tempospår, som i varje ögonblick styr låtens tempo. I det kan man t.ex rita in lite högre bpm för en refräng, eller ett ritardando på slutet osv. Alla MIDI-spår (trumloopar,piano osv) kommer att anpassa sig till aktuell tempo.Tempospåret kan skapas av Cubase baserat på hitpoints, som man antingen ritar in manuellt, eller detekterar automatiskt från ett audiospår med tydliga transienter.

/ Martin

Jaha, ok, det var ju bra iofs. Kan man göra det även i Cubase Essential 4 som jag har, tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ju inte säkert, men den här recensionen av CE4 indikerar stöd för tempo track i alla fall:

"Essential also enjoys Cubase's AudioWarp capability, whereby audio files and loops can follow the project's tempo or a tempo track, using a selection of optimised playback modes and algorithms, all of which can be set independently for each audio track. AudioWarp is also compatible with Acid files."
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tusan... jag är ingen supertrummis, men raka rockprylar är ju min grej och då & då sitter jag bara och övar och skulle lika gärna kunna lira in nåt man kan jamma till. Så behöver du trumspår kan jag fixa till nåt. Det här är liveinspelat: http://soundcloud.co...vilse-langre-ut Använder digitala trummor.

Har också erbjudit mig...klart att du ska lira, lät ju bra på din soundc-låt.

Såg kommentaren om Staffan Hellstrand och visst är det så.

Jag hade ju en rejäl SH period ett tag och det vart liksom en flashback!

Pukorna lät inget roligt på det klippet men virvel/kagge var helrätt för pop, snygg jobbat Staf...jag menar Dick :rolleyes:

Ska leta upp nåt mera som du gjort, fler filer här kanske!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pukorna lät inget roligt på det klippet men virvel/kagge var helrätt för pop, snygg jobbat Staf...jag menar Dick :rolleyes:

Ska leta upp nåt mera som du gjort, fler filer här kanske!?

Thx! 🙂 Har lagt upp en himla massa musik här:

Skiftande kvalité vad gäller inspelningarna, men jag har så klart bara lagt upp sånt jag själv tycker om att lyssna på. Innan jag köpte digitaltrummor och programmet ljuden kommer från (Jamstix) spelade jag oftast trummorna på en vanlig MIDI-keyboard och hade många gånger rätt sopiga ljud.

Jamstix kan jag förövrigt tipsa om till såna som vill ha en virtuell trummis att jamma med. Man väljer en trummis (bland ett helt gäng som har olika spelstil), en genre (rock 8-takt etc) och sen anger man låtens uppbyggnad (Vers-Vers-Chorus-Chorus-Brygga etc) och får då en trummis som improviserar utifrån det. Håller på med en inspelning där jag låter programmets inbyggda trummis spela, kan posta den här sen för att demonstrera hur det blir. Vill minnas att jag pröjsade 800 spänn för det, jag tyckte att bara de medföljande ljuden var värda det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thx! 🙂 Har lagt upp en himla massa musik här: http://soundcloud.com/dick-lundberg Skiftande kvalité vad gäller inspelningarna, men jag har så klart bara lagt upp sånt jag själv tycker om att lyssna på. Innan jag köpte digitaltrummor och programmet ljuden kommer från (Jamstix) spelade jag oftast trummorna på en vanlig MIDI-keyboard och hade många gånger rätt sopiga ljud.

Jamstix kan jag förövrigt tipsa om till såna som vill ha en virtuell trummis att jamma med. Man väljer en trummis (bland ett helt gäng som har olika spelstil), en genre (rock 8-takt etc) och sen anger man låtens uppbyggnad (Vers-Vers-Chorus-Chorus-Brygga etc) och får då en trummis som improviserar utifrån det. Håller på med en inspelning där jag låter programmets inbyggda trummis spela, kan posta den här sen för att demonstrera hur det blir. Vill minnas att jag pröjsade 800 spänn för det, jag tyckte att bara de medföljande ljuden var värda det.

Ja gör det, lät som en rätt rolig lösning...kul och höra hur en rocktrummis-mall låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja gör det, lät som en rätt rolig lösning...kul och höra hur en rocktrummis-mall låter.

Jag la upp ett studioutkast av låten jag pratade om här:

(Hade tänkt göra den klar först, men det kan dröja.) Här är det alltså en virtuell trummis i Jamstix som spelar och jag tycker han är rätt duktig. 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag la upp ett studioutkast av låten jag pratade om här: http://soundcloud.co...ar-med-gitarrer (Hade tänkt göra den klar först, men det kan dröja.) Här är det alltså en virtuell trummis i Jamstix som spelar och jag tycker han är rätt duktig. 😉

Nu är låten jag länkade ovan klar & släppt för fri nedladdning därtill. Tycker den blev riktigt tuff till slut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och det är ju helt ok med den där "trummisen"...allt är ju en smaksak men cymbalerna slås lite omotiverat på nåt vis eller om det är det simmiga ljudet som jag reagerar på.

det är ok med raka takten också fast jag skulle kört dubbelstamp varannan i ref, du vet klassiskt rockkomp.

Men som sagt Jamstix är nog grymt hjälpmedel, har det en stor ljudbank....retro-set mm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...