Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Det har säkert att göra med bryggan svaj att göra, jag hade det problemet med en strata. Jag sågade då ut träbitar, och fyllde igen mellanrummet mellan bryggan och kroppen så det blev som en string thru body(fixed bridge). Och då blev intoneringen perfekt och behövde inte stämma om och ha mig hela tiden. Detta funka för mig.

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske bara är pissig kvalité på en 90-tals japanstrata överlag? Märker ju som sagt på stämapparaten att sökaren hoppar och far höger och vänster utan att riktigt kunna stabilisera sig när jag ska stämma Fendern, men med min Epihone så rör den sig inte alls lika mycket, utan är mer precis. Spelar ingen roll vilken mic på min Fender jag stämmer med.

ett ännu längre loooong shot. Bra strängar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske bara är pissig kvalité på en 90-tals japanstrata överlag? Märker ju som sagt på stämapparaten att sökaren hoppar och far höger och vänster utan att riktigt kunna stabilisera sig när jag ska stämma Fendern, men med min Epihone så rör den sig inte alls lika mycket, utan är mer precis. Spelar ingen roll vilken mic på min Fender jag stämmer med.

Hej

Det måste vara bridgen( bryggan eller vad det heter) det är något fel på, kanske dags att byta ut fjädrarna där bak? För om din epiphone är en les paul har den en sk stoptail bridge. Och dom är lättare att hålla stämmda vad jag märkt

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

När du stämmer stratan så ställ in den på stall micken och dra ner tone kontrollen helt och hållet så får du ett jämnare värde.

Jag upplever samma sak med min PRS Cu22 och min Amerikanska Fender Strat, humbuckern är jämnare i diskanten och mellanregistret och du får då ett jämnare värde i de flesta stämapparater.

Jag har haft en hel del japanstrator, endast 80-talare, de har en tendens att ha ganska sunkiga stämmisar från fabrik. Något annat du kan prova är att gnugga lite grafit på sadeln och liknande, de delarna strängarna kommer i kontakt med.

Annars är det troligtvis fjädrarna som spänner upp stallet som är slitna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sänkte halsmicken och mittenmicken helt och hållet eftersom jag aldrig använder dem. Verkar ha blivit mycket bättre nu när jag ska stämma. Hoppar inte runt lika mycket. Märkligt.

magneterna kan om dom sitter nära strängarna dra i dom vilket kan störa

hur tycker du sustainen har påverkats (om något alls)?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Du har nog ganska säkert haft mickarna för nära, det kan göra att det låter konstigt på ett obeskrivbart sätt, man kan bli galen på det där. Har för mig att Fender rekomenderar att man ska ha mickarna 4 mm från strängarna, inte närmare. En del brukar sänka (ner från strängarna) stratans mittmick rejält för att få ett svagare kompljud i den. Jag tycker det låter som lite synd att du inte spelar på alla mickar för att variera soundet. rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En fender stratocaster med hardtail och locking tuners är det bästa alternativet om du vill hålla en strata stämmd.

🙂

En väljusterad gura av proffs är det bästa alternativet. Verkar finnas en övertro på låsbara stämmisar idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...