Jump to content
Annons

Skaffa vocals till houselåt?


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Har en houselåt som jag har gjort och skulle behöva lite vocals till den men jag har lite funderingar först.. Hur funkar det med stim och sånt om nån annan lägger melodi och text på min produktion? Generellt så är ju stim 50% för melodi och 50% för text (som jag har förstått det) men jag tänker ju inte ge bort 100% av stimrättigheterna liksom.. Och när de gäller house så är produktion betydligt viktigare än i andra musikstilar..

Om jag nu skulle hitta nån som kan lägga sång på min låt, hur mycket skall man då pröjsa för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Generellt är det 50 % för musik och 50% för text och melodi så du ger bort 50% av din stim.

Arvode baseras på hur rutinerad , professionell , etablerad sångerskan/sångaren är. Dock om det är en låtskrivare eller artist som spelar in låten och

dom skrivit text & melodi så behöver man oftast inte betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller detta för house-genren då menar du? För det är väl inte genrellt 50 för musik och 50 för text och melodi i andra sammanhang, t ex schlagerlåtar?

Det är 50/50 som är standard för alla sorters verk när man STIM-anmäler dem.

Man kan meddela STIM att det ska vara annan fördelning om man vill - men det går inte att göra på hemsidan, utan då får man skicka in en blankett för fri fördelning, där man fyller i procentsatser själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givet att du inte är nån känd producent och inte förväntar dig några större intäkter, kan du inte betala sångaren en summa kontant och avtala om en lägre andel till honom/henne?

Jovisst kan jag säkert göra 🙂 ville bara kolla vad som gällde först.

Det är 50/50 som är standard för alla sorters verk när man STIM-anmäler dem.

Man kan meddela STIM att det ska vara annan fördelning om man vill - men det går inte att göra på hemsidan, utan då får man skicka in en blankett för fri fördelning, där man fyller i procentsatser själv.

Ok menar du att standarduppdelningen alltid är 50/50 och så att man brukar sätta 50 för melodi o 50 för text? För så har jag alltid uppfattat att stim är uppdelat som stanard, alltså 50 för melodi o 50 för text och inte 50 för musik och 50 för text och melodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla de fall jag samarbetat med artister/låtskrivare där någon skriver text/melodi till ett "färdig"-producerat track, oavsett genre, har vi delat hela kakan rakt av bland alla inblandade i det kreativa arbetet. Dvs, även om jag inte är med och skriver text eller sångmelodin så har jag min del av hela kakan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bara att rapportera verk och välja själv hur ni fördelar?

Har ett flertal låtar som textförfattarna endast får 20-25 % av STIM på. Det har textförfattarna gått med på och tycker inte det är något underligt eftersom det är min låt som texten är skriven till. Dock är det ju inte bara business mellan oss och om jag bidrar med något åt den så förväntar jag mig samma sak tillbaka som mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon här som jobbat med en sångare/artist till en houselåt som blivit officielt utgiven?

Du menar att om man skriver text/melodi till just ett housetrack så skiljer sig fördelningen jämfört med om man skriver till annan musik eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att om man skriver text/melodi till just ett housetrack så skiljer sig fördelningen jämfört med om man skriver till annan musik eller?

Ja alltså det var vad tråden handlade om, men jag tror att jag har fått svar på den frågan nu 🙂

Det jag undrade med detta var om nån jobbat med nån sångare/sångerska där låten sedan blivit utgiven.. Är någon som rentav vet någon sångare/sångerska man skulle kunna samarbeta med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon här som jobbat med en sångare/artist till en houselåt som blivit officielt utgiven?

Har skrivit , proddat och spelat in båda låtarna och gjort videon till HouseGenerals.

Har gjort dom tre remixar som finns till Welcome To Paradise oxå.

http://www.youtube.com/watch?v=eiBr3Y5jtC4

http://www.youtube.com/watch?v=TsHpWrdBjNc

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...