Jump to content
Annons

För mycket hat i samhälet?


Hemmpe

Recommended Posts

Annons

Hat känner man när man öppnar aftonbladet och tittar på allt skit medelklassarna på södermalm spyr ur sig. När man läser om feminister som skriker om att krossa kärnfamiljen och kvinnofällor hit och dit. När man märker att majoriteten av folket försvarar både våldtäktsmän och kvinnomisshandel när den skyldige är någon man känner (pga att människor inte tror på att någon dom känner kan göra så). (jag rekommenderar en bok i ämnet som heter "flickan och skulden").

Problemet är att folk har en bild i huvudet hur en våldtäktsman ska se ut: 1. mörkbuskig aggressiv invandrare 2. nån äcklig gubbe/person som ser "snuskig ut" i allmänhet 3. nån ung ligist.. i över 90% av alla våldtäkter så är förövraren någon man känner, ofta en nära vän till familjen eller liknande.

I fallet kvinnomisshandel så har folk bilden av att det antingen är 1. en muslim 2. en alkis från arbetarklassen.

Urk.. sen alla muppar som ser ner på människor, socialdemokratiska ledamöter som kallar arbetslösa svenska ungdomar för "white trash", manipulativa människor (riktigt obehagligt med manipulativa människor och det finns ändå rätt många av dom, även fast de är i minoritet i befolkningen).

Journalister som är på plats vid en händelse och sedan har mage att ljuga om vad dom sett (aftonbladet, var med i en händelse där journalisten ljög om vad han sett och hört för att få en mer spännande artikel.. urk), människor som snackar massa skit hela tiden i allmänhet (om dom inte är fulla då, folk inkl mig själv snackar skit ibland när dom är fulla, var fan får man allt i från?). Gängvåldtäktsmän (ett fall i södertälje hade nåt ghettogäng gruppvåldtagit en tjej och när hon börja gråta kommenterade en av dom: "men vad fan gnäller du om? tjejerna i porrfilmerna kan ta minst 10 k***r utan problem!).

Världen blir mer och mer fylld av hat, porrfilmerna blir brutalare för varje år, mer och mer droger smugglas, säljs och används (snackar mest om tyngre grejer, inte gräs), våldtäkterna ökar i lavinfart, rån och våldsbrotten ökar även dom i lavinfart, ungdomarna mår sämre och sämre.

T o m Lemmy kommenterar i "White Line Fever" att världen blir mindre och mindre tolerant och kärleksfull för varje år.

Jag lider av permanent depression (sedan lågstadiet) och har alltid varit pessimist så min världsbild är inte särskilt ljus, men många händelser i mitt liv gör hatet mot samhället befogat (särskilt under de senaste åren), kompisar som dör, flickvänner våldtagna (var fjärde ung tjej har garanterat blivit våldtagen i förorten där jag bor), vänner som hatar mig för att jag försvarar våldtäktsoffret (har vart tvungen att skaffa helt ny bekantskrets), kompisar mördade, förälder med missbruksproblem...

Kärlek: Min flickvän, vårt nya hem vi flytta till i höst, musiken, sex, sex och mer sex överallt hela tiden. Alkohol, sommar (sola, bada, glass, trubadura, grilla och dricka bärs brevid vattnet), vänner som nästan gör livet uthärdligt.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

allt skit medelklassarna på södermalm spyr ur sig

Är du inte lite av en mupp som ser ner på människor nu?

För övrigt tror jag att en inte oansenlig del av allt hat som finns beror på rädsla, som sprids av media, för att tjäna pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är vissa företeelser och ibland vissa personer väldigt irriterande, men hat är ett så stort ord, att jag faktiskt skulle ha otroligt svårt för att använda det.

Massmedia har en stor skuld i att öka klyftor och spä på missunnsamhet och konflikter, i sin iver att skapa störst rubriker, men man måste ta det de säger och skriver med en nypa salt, eftersom nyheter sällan saknar vinkling. Att hata "samhället" riktar ilskan mot fel håll. "Samhället" är ju vi - allihopa - men har av vissa grupper på något underligt sätt iklädits rollen av en odefinierad maktapparat som måste bekämpas. Kasta sten på brandmän när de ska släcka bränder, kasta sten på bussar, krossa skyltfönster, tända eld på skolor eller enskild egendom och att skada sig själv eller andra på olika sätt, kommer aldrig att kunna bidra med annat än ännu mer problem än det som finns från början, så man måste inse att situationen inte blir bättre förrän man förbättrar den själv efter bästa förmåga.

Negativa tankar som hat och avund tar väldigt mycket energi helt i onödan - energi som skulle kunna användas till något positivt istället, så att hata är helt enkelt slöseri med tid och kraft.

Att vara vänlig och hjälpsam även om man inte räknar med att få något igen för det, är vad jag alltid strävar efter. Ett vänligt ord kostar inget, utan är trevligt för den som ger det och kan dessutom ibland belönas med ett leende tillbaks - och det kan i bästa fall förändra hela dagen för den som tar emot det.

Jag är en obotlig optimist och utgår från att allt ordnar sig till slut, även om vägen är lite krokig ibland. 🙂

Slutligen några ord från en vis textförfattare:

I'm starting with the man in the mirror

I'm asking him to change his ways

And no message could have been any clearer

If you wanna make the world a better place

Take a look at yourself, and then make a change

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du inte lite av en mupp som ser ner på människor nu?

Nej jag skrev det iom det fakta att majoriteten av stockholms journalister bor på södermalm och sen har mage att skriva om hur verkligheten ser ut i resten av sverige (speciellt angående mångkultur eller hur det ser ut i förorten när dom bor i en stadsdel som är vitare än Berlin under tredje riket).

För övrigt tror jag att en inte oansenlig del av allt hat som finns beror på rädsla, som sprids av media, för att tjäna pengar.

Hat = rädsla. En klassisk klyché som jag hört tillräckligt av 14-åriga tjejer på playahead. Tänk djupare, försök att sätta in dig i andra människors situationer. Ex: Om någon våldtagit sönder din dotter och sen dödat henne och går runt och skrattar åt det och sprider rykten så kommer du känna hur hatet växer hos dig och det INTE pga rädsla, utan pga hämnd begär.

Hat KAN skapas av rädsla, självklart, men det finns situationer där du bara känner rent hat.

Majoriteten av allt hat jag känner mot samhället beror inte på rädsla, utan mot de onda gärningar som folk begår, samt det faktum att nästan ingen straffas för vad dom gjort. Straffa nån för våldtäkt? Det är INTE lätt, läs utdrag ur domstolar för våldtäktsfall. I vissa fall har 5 killar gangbangat sönder en tjej och tryckt in en krossad flaska i hennes underliv och beslutet blir att "tjejen var kär i kille 1 så hon gick nog med på det", då kan du tänka dig hur det är att försöka anmäla någon vän som våldtagit dig när du varit hemma hos personen på fest eller liknande. Att du har hur mycket dokumenterade skador som helst (som flickan i fallet ovan) spelar ingen roll då folk har en fördom om att tjejer bara anmäler våldtäkter för att få uppmärksamhet eller liknande (vilket inte stämmer då endast 3% av fallen i slutändan leder till att man fått reda på att flickan ljuger). Och hatet man känner för dom här våldtäktsmännen bygger inte på rädsla, men bra att många blir mördade i fängelset iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mycket hat i samhället?

Den människan som i hjärtat ifrågasätter varför folk är arga har haft turen att ha innehaft ett lyckligt liv.

Och vi som fötts i skiten, fått lära oss få spö i tidig ålder, där missbruk och misshandel är vår definition av normalt, vi känner ett förrakt människor som går runt och ler och säger att livet är bra, vårt förrakt bygger på avund att det inte blev vår verklighet.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har en gnutta självinsikt och är kapabel till en viss självransakan kommer man oftast fram till att det man känner som man upplever som hat/avsky oftast går att avhjälpa genom att försöka lära sig, och förstå, hur det/den man "hatar" fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har en gnutta självinsikt och är kapabel till en viss självransakan kommer man oftast fram till att det man känner som man upplever som hat/avsky oftast går att avhjälpa genom att försöka lära sig, och förstå, hur det/den man "hatar" fungerar.

I vissa fall ja. Men flickan i berättelsen ovan kan inte avhjälpas men denna metod.

Okunskap är inte heller roten till allt hat. Sluta generalisera. Det finns lika många anledningar till hat som det finns anledningar till glädje.

Även du skulle kunna känna hat även om du fått hjälp att känna hur personen du hatar känner. I vissa fall så blir det t o m motsatt effekt: desto mer du förstår hur den andra personen känner och tänker, desto mer ökar avskyn. Detta hände ett våldtäktsoffer jag känner som efter psykologhjälp förstod att hennes hat och förrakt var mer befogat än hon kunnat ana.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom skriver man bättre musik om hat än om kärlek.

Min personliga åsikt är att artister skriver lika bra om bägge ämnen. Det finns så klychiga låtar om hat, slagsmål, våld osv så det finns inte, samma sak om kärlek "oh come on baby, yeahyeah babe i love you yeahyeah" 😛

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Söndra och härska, en enkel ekvation

Mycket riktigt.

Vår ekonomi går runt pga av människors rädslor för varandra. Vi handlar skit vi inte behöver för att "skydda" oss mot fantasifoster. Spännande tanke eller hur?

Uppenbarligen vill någon/några att det ska vara på såhär för vi blir ständigt uppskrämda av diverse medier. Om jag, en enkel människa utan någon fräsig utbildning i samhällsvetenskap, förstår denna reaktion så gör ägare till mediagrupper det garanterat.

Att en ung kvinna blir misshandlad/våldtagen/mördad är inte nyheter för mig, det är naturens bistra sanning att i vårt samhälle vandrar instabila människor som tar sig rättigheter de inte har.

Ta dom och spärra in dom. Ta ifrån dom privilegiet att vara en del av (vad som skulle kunna vara) ett gemytligt samhälle. Deras "rätt" är indragen.

Skräm INTE upp befolkningen med "polisen har ännu inte gripit någon gärningsman men uppmanar befolkningen att vara på sin vakt för en mörk man med brytning som senast sågs vid Ali Kebab och Falafel".

It is all so terribly wrong!

Lördagsbakis och frustrerad.

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Att generalisera är en av de sämsta egenskaperna som folk besitter.

"Hat bygger på okunskap"

"hat bygger på rädsla"

"hat bygger på fördomar"

"alla som hatar mår bara dåligt"

Människor generaliserar om alling. Som en rolig fördom jag fick höra för ett tag sen:

"Jag såg en arbetare idag på ica, då vet sådär rasist, alltså i arbetarkläder som .. blabla"

Eller om våldtäktsmän

"Han har ju inte gjort nåt, han är ju asschyst"

Så alla våldtäktsmän går runt och är oschyssta mot folk? Att folk har en inbrännd bild över hur våldtäktsmän eller kvinnomisshandlare ser ut är största anledningen att dom går fria.

Sen har vi fördomen att alla smutsiga arbetare i arbetare är alkisar. Sen att alla kvinnomisshandlare är knegare med alkoholproblem. Sen att alla blivit rika på att förtrycka. Sen att alla mörka invandrare är muslimer.

Så .. snälla, sluta upp med generaliseringar och klychiga oneliners som nästan alla redan har hört, det tillför ingenting i debatten.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Att generalisera är en av de sämsta egenskaperna som folk besitter.

"Hat bygger på okunskap"

"hat bygger på rädsla"

"hat bygger på fördomar"

"alla som hatar mår bara dåligt"

Människor generaliserar om alling. Som en rolig fördom jag fick höra för ett tag sen:

"Jag såg en arbetare idag på ica, då vet sådär rasist, alltså i arbetarkläder som .. blabla"

Eller om våldtäktsmän

"Han har ju inte gjort nåt, han är ju asschyst"

Så alla våldtäktsmän går runt och är oschyssta mot folk? Att folk har en inbrännd bild över hur våldtäktsmän eller kvinnomisshandlare ser ut är största anledningen att dom går fria.

Sen har vi fördomen att alla smutsiga arbetare i arbetare är alkisar. Sen att alla kvinnomisshandlare är knegare med alkoholproblem. Sen att alla blivit rika på att förtrycka. Sen att alla mörka invandrare är muslimer.

Så .. snälla, sluta upp med generaliseringar och klychiga oneliners som nästan alla redan har hört, det tillför ingenting i debatten.

Brottsliga händelser som du referarat till skapar hat, TILLSAMMANS med rädsla, okunskap och fördomar. Ingen har hävdat annat än du.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Varför ligger denna tråden inte Utanför ämnet?

2 Kan man känna kärlek och att älska så bör man också kunna känna hat.

Vrede trodde jag var den mest naturliga känsla som finns.

3 Lite lustigt att ingen nämner vems "fel" det är.

Men det är en grupp som ingen någonsin nämner och

att det inte finns ett enda parti mot dem övergår

mitt förstånd. Men nästa val så... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hat = rädsla. En klassisk klyché som jag hört tillräckligt av 14-åriga tjejer på playahead. Tänk djupare, försök att sätta in dig i andra människors situationer. Ex: Om någon våldtagit sönder din dotter och sen dödat henne och går runt och skrattar åt det och sprider rykten så kommer du känna hur hatet växer hos dig och det INTE pga rädsla, utan pga hämnd begär.

Hat KAN skapas av rädsla, självklart, men det finns situationer där du bara känner rent hat.

Halmgubbar. Hur många har fått sin dotter våldtagen, mördad och spriden rykten om? En obetydlig bråkdel av alla som går runt och hatar. Det är jättebra att kunna sätta sig in i andra människors situationer, men det kommer alltid att finnas människor som far illa på olika sätt. Ska alla då alltid gå runt och hata de som orsakar det lidandet? Det är knappast särskilt konstruktivt i längden.

Och generaliseringarna och fördomarna du ondgör dig över beror till stor del på rädsla. Man är rädd för att råka illa ut och behöver grupper att rikta rädslan mot.

Jag känner att det är lite svårt att formulera sig för det är väldigt otydligt vart du egentligen vill komma med dina aningen svamliga inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

I vissa fall ja. Men flickan i berättelsen ovan kan inte avhjälpas men denna metod.

Okunskap är inte heller roten till allt hat. Sluta generalisera. Det finns lika många anledningar till hat som det finns anledningar till glädje.

Även du skulle kunna känna hat även om du fått hjälp att känna hur personen du hatar känner. I vissa fall så blir det t o m motsatt effekt: desto mer du förstår hur den andra personen känner och tänker, desto mer ökar avskyn. Detta hände ett våldtäktsoffer jag känner som efter psykologhjälp förstod att hennes hat och förrakt var mer befogat än hon kunnat ana.

Men seriöst, nu får du ju läsa innan du hävdar att nån generaliserar. Jag har uttryckt mig ganska tydligt att det gäller mina egna erfarenheter och har absolut inte använt uttryck som "alltid" osv....?! Har du någon form av ensamrätt på att uttrycka vad hat är pga dina erfarenheter eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror stenhårt på att behandla andra som du själv vill bli behandlad. Och sen får man inte glömma att när man gömmer sig bakom ett alias är det lättare att vara arg och otrevlig mot någon, det hade man kanske inte varit/vågat irl. Så mr Hemmpe man får ta saker som sägs på nätet med en nypa salt. Och varför inte göra något positivt av det hela, skriv ett gott stycke musik om hur du känner dig eller om en person som retar/stör dig 🙂

Jag har personligen kokat av hat/ilska i många år, och det har med min barndom att göra. Men efter kognitiv beteende terapi och stöd av folk som bryr sig har jag lyckats vända den onda cirklen till något positivt. Faktum är att jag skriver som allra bäst musik när jag antingen är arg eller ledsen. Det finns inget bättre än att bara sätta igång förstärkaren plugga i gitarren höja volymen och bara spela ut ilskan och agressionen 🙂

Ingen föds ond vi har bara olika förutsättningar

Ha en trevlig kväll

Mvh

🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag tror stenhårt på att behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Om den Andre inte vill bli behandlad på samma sätt som du skulle vilja bli behandlad av den Andre, då har du problem. 😐

Ett enkelt exempel: Jag skulle jätte gärna vilja att den där flickan kysste mig, jag borde kyssa henne. Men flickan kanske inte alls ville bli kysst, hon kanske inte ens visste vem du var...

Säg hellre: Gör inte mot andra vad du inte vill att andra skall göra mot dig. Genom att använda sig av negationen i talesättet blir man av med handlingsprincipen. Jesus fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den Andre inte vill bli behandlad på samma sätt som du skulle vilja bli behandlad av den Andre, då har du problem. 😐

Ett enkelt exempel: Jag skulle jätte gärna vilja att den där flickan kysste mig, jag borde kyssa henne. Men flickan kanske inte alls ville bli kysst, hon kanske inte ens visste vem du var...

Säg hellre: Gör inte mot andra vad du inte vill att andra skall göra mot dig. Genom att använda sig av negationen i talesättet blir man av med handlingsprincipen. Jesus fel!

Man får aldrig glömma det sunda förnuftet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...