Jump to content
Annons

Enkelt ekonomiprogram eftersökes


LejonLeo

Recommended Posts

Först skulle jag vilja tipsa redaktionen om en ny forumflik med ämnet "Eget företagande" där man kan lägga upp allt som har med det att göra. Vilket är en del.

Med det sagt är det lätt att lista ut att jag är en av dem som har för ambition att starta eget men inte riktigt tycker mig har tillräckligt med kunskap för att våga ta steget.

Men ett steg som är ett av de mest fundamentala är att få en ordnad ekonomi- därav efterlyser jag ett enkelt program för det lilla enskilda företaget.

Har du erfarenhet av något sådant eller hört något tips- länka gärna! Helst vill jag inte betala mer än ett par hundra, men kan väl sträcka mig på tå upp till 500 eller rentav 999:- om det verkligen är värt det. Det bästa är såklart om det är gratis. Behöver som sagt inte vara avancerat. Bara så att man får en överblick på in -och utgifter samt summan på dessa (som då förhoppningsvis ska stämma överens med bankkontot)

För tillfället sitter jag och skriver in siffror i ett Excel-dokument vars ekonomiska formel jag fått hopsatt av min brors vän som jobbar på bank.

Det fungerar hyfsat men är väldigt rörigt och ger ingen vidare överblick. Det är uppenbarligen sina brister då det t.ex tar en väldigt tid att kontrollera om jag verkligen bokförde en utgift jag hade för ett par år sedan.

Jag har som sagt inget företag ännu men tanken är att öppna ett inom en rimlig framtid så det är lika bra att ha ett "godkänt" program redan från början. Med edit och pledit eller vad det nu heter.

Jag har kollat in Unicells program som verkar ha den fördelen att man kan förenkla programmet men att den ändå har en lite mer avancerande bokföring "under ytan" som man kan ta fram vid behov.

Jag vet inte så mycket om det här som kanske märks, men här är länken till Unicells hemsida,

det som verkar i min mening vara det som lämpar sig bäst för sådana som jag.

Har som sagt ingen erfarenhet av detta och vet egentligen inte vad jag pratar om.

Vet bara vad jag behöver.

Unicell

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ludde46 (oregistrerad)

vad är det som är kämpigt i excel ?

Tycker det är ett bra program....

vill du ha gratisversionen..så ladda ner open office

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det som är kämpigt i excel ?

Tycker det är ett bra program....

vill du ha gratisversionen..så ladda ner open office

Inte för att vara någon besserwisser, men det är en vanlig missuppfattning att OpenOffice.org är en gratisversion av Microsoft Office. Så är inte fallet! OpenOffice.org är gratis, men har över huvud taget inget med Microsoft att göra. Utvecklaren heter Oracle.

Dock kan jag definitivt rekommendera det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Inte för att vara någon besserwisser, men det är en vanlig missuppfattning att OpenOffice.org är en gratisversion av Microsoft Office. Så är inte fallet! OpenOffice.org är gratis, men har över huvud taget inget med Microsoft att göra. Utvecklaren heter Oracle.

Dock kan jag definitivt rekommendera det!

Håller med...men shitspread som shitspread...dock finns det fler mallar för excel för mindre företag att tillgå

sök mallar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för svar. Jag fick en Excel-mall av en kompis som jag kör med i Open Office (som kan öppna och spara i Excel-formatet). Jag tycker det dock är rörigt och får dålig överblick och jag har ingen aning om vad det är för formler som är inmatade eller hur det funkar.

Skulle föredra ett enkelt överskådligt program med in-och utgifter och det är det som jag efterlyser i den här tråden. Den excel-filen jag har gör inte riktigt jobbet och jag vet inte hur man kan justera den för att få den bättre. Jag kan ingenting om hur man gör Excelmallar. Finns såklart på nätet, men de jag har hittat innehåller inte det jag vill ha. Jag vill att följande ska finnas med i mallen eller programmet jag är ute efter:

Utgift- Vem- Vad- När -Utrymme för egen notering- Summa utgift

Inkomst- Vem -Vad- När -Utrymme för egen notering- Summa inkomst

Summa allt som allt på tidsperiod (år, månad)

Ganska simpelt med andra ord. Ändå så väldigt svårt att hitta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att om du ska göra din bokföring på dator så är det inte tillåtet att använda excel och liknande program, eftersom du där kan göra ändringar i efterhand som inte går att spåra. Man måste ha ett bokföringsprogram, där det syns när, vad och hur många gånger du ändrat.

Själv kör jag med papper och penna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för svar. Jag fick en Excel-mall av en kompis som jag kör med i Open Office (som kan öppna och spara i Excel-formatet). Jag tycker det dock är rörigt och får dålig överblick och jag har ingen aning om vad det är för formler som är inmatade eller hur det funkar.

Skulle föredra ett enkelt överskådligt program med in-och utgifter och det är det som jag efterlyser i den här tråden. Den excel-filen jag har gör inte riktigt jobbet och jag vet inte hur man kan justera den för att få den bättre. Jag kan ingenting om hur man gör Excelmallar. Finns såklart på nätet, men de jag har hittat innehåller inte det jag vill ha. Jag vill att följande ska finnas med i mallen eller programmet jag är ute efter:

Utgift- Vem- Vad- När -Utrymme för egen notering- Summa utgift

Inkomst- Vem -Vad- När -Utrymme för egen notering- Summa inkomst

Summa allt som allt på tidsperiod (år, månad)

Ganska simpelt med andra ord. Ändå så väldigt svårt att hitta

Som sagt kolla Visma Enskild Firma. Har allt du efterfrågar och lite till, är samtidigt mycket enklare att använda än alla excelfiler i som jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...