Jump to content
Annons

Vad kan göras bättre/vad gör jag för fel?


pxm

Recommended Posts

har en mix med...något jag bara slängde ihop för att mixa och höra hur det låter med nylonsträngad.bongotrummor mickade

hade inte råd med micken idag så jag har letat upp nån sorts kareokemick från cleas olsson jag köpte för ett project för länge sedan.

i a f så har jag använt de instrument jag vill använda i kommande project.

grejjen är det det blev mycket svårare att få rätt ljud med uppmickat (njure)och att få rätt nivåer på det.sedan så blev jag tvungen att skära och panna rätt hårt för att det inte skulle krocka.

det här är mitt first try med uppmickade prylar liksom och jag tar tacksamt emot råd.

vet att elguran låter litet surt-använde pedalen att stämma den med och acken stämde jag efter bornemark basen helt enkelt.

borde stämt elguran på samma sätt.(har tre stämmojänger-en i pedalen,en i cubase och en i guitarrig -tycker att det diffar litet och är svårt att få nålen helt stilla- men Bornemark bas A går bra tycker jag.

det blev litet diff och bongos är kanske inte så värst briljanta men alltså-first try med nya prylarna som sagt.

undrar vad som kan göras för att få det bättre och vilka fel jag gör vid mixen-heltmixningsmässigt sett-skit i det musikaliska i det hela

för det existerar inte ännu.(måste först få litet hjälp och ledtrådar vad jag skall x-primentera med.

skrapet kommer från micken.vet ej varför riktigt ännu men har x-primenterat med gainreglget.

blev mindre när jag hade instrumentknappen nere men blev tvungen att ha högre gain och vice versa.

så, förutom att spela och stämma bättre och köpa en riktig mick.

vad x-primentera/utforska göra bättre/har jag gjort fel????

trumsetet är som vanligt ez-drummer och basen bornemark.(är basen för låg i registret??och ackeguran för hög i volym-men det liksomduckade om jag hade lägre och vill att allt skall höras.har skurit hårt ändå tycker jag.vet inte hur jag skall lösa detkompressor på och en limiter för att få upp volym som är för låg annars.kan inte hitta läget jag vill ha liksom.)

en kort slinga här.(klicka på länken så¨kommer en spelare upp):

first try

mvh

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det låter kul och spännande, vet inte om du gör nåt direkt fel, känns som du ha lite för bråttom kanske? Har lite svårt och höra de olika

instrumenten. låter som basen och gitarrerna ligger lite i samma register. En bra mick är ett måste om du vill ha ett ok ljud kolla på en kondensator

och en dynamisk för mellan 1000- 2000 kr då får du ok mickar tycker jag.

Det viktigaste är att det du spelar in är att grundljudet låter bra, prova med lite olika uppmikningar. Viktigt är rumsklangen och om rummet

inte är behandlat så prova med lite trix för att få till tex en ackgura, häng upp en filt, kudde etc. Det skall inte låta som du sitter i typ å lirar i badrummet.

Prova med att få till tex ack guran, och bongos OCH KÖP inspelning och mixning OCH LÄS den grundligt... grymt bra nummer å kör på ....

jag läser den varje da, den tar liksom aldrig slut :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...