Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

...och Àr Äterigen skribent pÄ tidningen Studio.

Men herredjÀvlar vad jag har varit inaktiv de senaste 3 Ären!

majken-jul.jpg

Bilden kÀnns rÀtt för sÀsongen, inte sant?

Till vÀnster stÄr min respektive Ida samt Daniel och Victoria.

Jag har tÀnkt rÀtt lÀnge pÄ att jag kanske borde hÀnga lite i forumet nu nÀr jag skriver för tidningen igen. FrÄn tanke till handling tar för mig tydligtvis ungefÀr ett Är. Har ni haft det bra allesammans? NÄn som saknat mig?.. Inte?.. Lite kanske Ätminstone?

Jag slutade pÄ tidningen Studio i november 2007. DÄ började jag jobba pÄ XLN Audio och sitter idag med det gÀng som driver utvecklingen av Addictive Drums. Mitt omrÄde Àr frÀmst webbutveckling, men jag har ocksÄ jobbat en hel del med promotion och it. För omkring ett och ett halvt Är sedan sÄ tog Björn kontakt med mig och undrade om jag kunde skriva lite för tidningen igen. I början var det endast kompletteringar av gamla saker jag gjort men nu skriver jag Àven tester och artiklar.

Om man backar tillbaka sÄ var det den 12'e december 2003 som Mats pÄ redaktionen tog kontaktade mig efter att ha sett ett inlÀgg pÄ VST Forum. I mailet frÄgade han kort och gott om jag ville börja skriva för tidningen. SÄhÀr i efterhand tÀnker jag att jag mÄste ha skrivit ett fördjÀvla bra inlÀgg pÄ forumet. Eller sÄ var de helt enkelt vÄldsamt desperata pÄ redaktionen. Den första produkten jag testade var Fxpansion BFD. Vilket kan tyckas lustigt med tanke pÄ vart jag jobbar idag. Jag har inte vÄgat lÀsa det testet pÄ flera Är men utgÄr kallt frÄn att det var ett dÄligt test. ApropÄ trumpluggar sÄ lyckades jag Àven med konststycket att ge toppbetyg och utmÀrkelsen Studio Rekommenderar till EZ Drummer som idag Àr vÄr största konkurrent sett till vart jag jobbar.

Under Ären har jag sÄklart testat ett rejÀlt gÀng produkter. Av nÄgon anledning brukar det vara inspelningsprogram och ljudkort som landar pÄ mig. Jag gissar att jag helt enkelt Àr dÄlig pÄ att tacka nej. HÀr kommer en lista ur huvudet pÄ ljudkort som jag har testat. Listan Àr inte komplett, men kan kanske ge en bild av ungefÀr hur insnöad man blir nÀr man jobbar pÄ en tekniktidning:

Alesis IO26, Behringer FCA202, Echo Audiofire 4, Echo Gina 3G, ESI Juli@, ESI Quatafire, ESI ESP1010, Edirol FA-66, Edirol UA-101, E-MU 1616m, Digidesign Mbox Mini, Digidesign Mbox 2 Pro, Lynx One, Focusrite Saffire, Focusrite Saffire Pro 26, Motu Ultralite, M-Audio FW410, M-audio Delta 1010LT, M-Audio Project Mix, Apogee One, Soundblaster X-Fi Elite Pro, Asus Xonar Essence ST, RME HDSP9632, RME Fireface UC, RME Fireface 800, Presonus Firebox, Presonus Firestudio Mobile, Steinberg CI2, Steinberg CI2+, Steinberg System 4

Det finns en massa fina minnen frÄn redaktionen. Vi borde egentligen skriva en bok pÄ allt som hÀnt sÄdÀr om tjugo Är nÀr det vÀl Àr preskriberat. Rakt ur huvudet sÄ minns jag bland annat hur jag och Björn sent en kvÀll ljög ihop fiktiva personer och frÄgor till frÄgespalten i ett gammalt nummer dÀr det saknades. Mats berömde oss dagen efter för att vi hade hittat bra frÄgor och undrade om det var frÄn forumet. VarpÄ vi skamset fick erkÀnna att personerna inte fanns. Men om de hade funnits sÄ Àr jag ganska sÀker pÄ att de hade frÄgat precis det vi lÄtsades att de gjorde. Om inte sÄ borde de i alla fall ha gjort det.

Jag ber om ursÀkt för den lÄnga texten, jag fÄr skylla pÄ att jag fakturerar per tecken, sÄ det Àr lite av en vana.

Skoj att vara tillbaka igen, ser fram mot att fÄ lÀra kÀnna alla nya forummedlemmar!

Annons
Postat

Hej!

Kul att du Àr tillbaka, Majken!

Tankade hem en utav dina VST-pluggar (Chimera) för flera Ă„r sedan och anvĂ€nder den fortfarande till och frĂ„n pĂ„ mina projekt (singer-songwriter/rock) nĂ€r det behövs nĂ„got "extra". Dessutom satt jag och pluggade din Cubase SE/SL/SX back in the day 🙂 DĂ€r lĂ€rde jag mig nĂ€stan mer Ă€n Ă„ren pĂ„ mu.prod-programmets förelĂ€sningar/labbar 2004-2007 😛

All the best,

CHAE

Postat

Mycket vÀlkommen tillbaka!

â˜ș

Postat

Man ska inte hoppas pĂ„ för mycket Petri 😉

Trevligt att se er igen Assar och Valle. Och skoj att höra att du haft nytta av den gamla Cubase-sidan Chae!

Postat

Tjenare Majken, och javisst har man saknat dig!

Kan inflika och sÀga att Majken hjÀlpte mig riktigt mycket nÀr jag skrev min lÀsarartikel till Studio för mÄnga Är sedan.

Tack Majken! Trots att min kompetens var i princip obefintlig pĂ„ den tiden. 😄

Postat

Hej Ken, lÀngesen sist! Skoj att se att du kommit igÄng med studioverksamhet. Hoppas att det gÄr finfint!

Postat

Jag började lĂ€sa tidningen nĂ„gon gĂ„ng vid 2003 - 2004 och eftersom jag alltid kört i Cubase sĂ„ tycker jag tidningen var lite tom utan ditt tryne under cubasetipsen under den tiden du varit borta. Men sĂ„ dök din bild plötsligt upp igen utan att jag egentligen förstĂ„tt att du varit borta sĂ„ lĂ€nge... Bra, för mig Ă€r du en del av tidningen 😄

Postat

VĂ€lkommen tillbaks! Det var pĂ„ tiden! 😠😉

Fan har du inte mer Ă€n 18 000 inlĂ€gg nu, har du legat av dig pĂ„ gamla dar? 😉

Hej Gilbert och Fredrik!

Postat

Skönt med tomtebilden. Du tar det vĂ€l lugnt med Gorbysarna nu dĂ„? 😛

Postat

Tjena! VĂ€lkommen Ă„ter. Din sida var guld runt 2005, minns att jag var inne dĂ€r och sökte pĂ„ alla möjliga krĂ„ngliga ord. Typ Latency, MIDI och "Multitimbral". 🙂

Postat

Fan vad skoj att se att sÄ mÄnga gamla forummedlemmar Àr kvar. Jag gissade att mÄnga skulle ha rört pÄ sig eftersom det trots allt har gÄtt nÀstan tre Är.

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Kul att du Àr tilbaka.

drloop (oregistrerad)
Postat

Welcome back... just det ja Chimera, nice liten grej.

Postat

Det dĂ€r sista stycket om fiktiva personer ... Jag ser verkligen fram emot dina memoarer! 🙂

Kul att du Àr tillbaka pÄ forumet!

Postat

HallÄ Majken!

VĂ€lkommen tillbaka 🙂

Postat

Varför stack du dÄ? Blev det för stressigt att sampla fintrummor? Och nÀr kommer nÀsta vst? Jag vill ha en synt med en oscillator med bara sÄgtand, en lfo och ett filter, helst uppkallad efter mig. Det ska vara inbyggd dist och chorus ocksÄ. Tack.

Postat

Varför stack du dÄ? Blev det för stressigt att sampla fintrummor? Och nÀr kommer nÀsta vst? Jag vill ha en synt med en oscillator med bara sÄgtand, en lfo och ett filter, helst uppkallad efter mig. Det ska vara inbyggd dist och chorus ocksÄ. Tack.

Jag stack för att du och dbd stack. Sen nÀr du kom tillbaka sÄ trodde jag att det bara var ett tillfÀlligt Äterfall och vÄgade inte riktigt hoppas. Nu ser jag ju att det Àr nere i skiten igen.

Började jobba pÄ synten förresten, nÀstan klar sÄ nÀr som pÄ att disten hÀnger ihop med filtret och att jag inte har nÄgot chorus Àn. Men den kanske duger?

nattvaktaren.jpg

• Gilla 4
Postat (redigerat)

Han kan ju fÄ chorus genom att köra vÀderkvarnen samtidigt som han spelar.

Veva pÄ, Nattvaktaren! Dopplereffekten Àr din bÀsta vÀn!

Redigerat av laxlaxlax

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.