Jump to content
Annons

Duk/skumgummi under strängarna på gitarren?


Kimpaj

Recommended Posts

Annons

De vibrarer inte med vilket, om de var en akustisk gitarr jag skulle kunna förstå men.. Varför inte?

Min mandolin är helt hopplös så den del av strängarna som är på den innaktiva delen av stallet vibrerar med vad som helst så de har jag dämpat med lite hushållspapper, förstör annars inspelningarna med dess extremt konstiga high pitchade sträng "reverb".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag vet inte om jag har fått det. jag har märkt ibland dock att det ringer ut nåt tjut som låter som en viberation från nånstans på min Ibanez rg350, kanske e det men jag har trott att det är stallet som tjuter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow....jag har spelat (eller åtminstone haft tillgång till) gitarr i 30 år och har totalmissat det.

Har aldrig sett och såvitt jag vet aldrig haft något problem av att inte dämpa...

Intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att dämpa strängljud och missljud från ringade strängar. Många rockgitarrister som tillämpar "duken" i studion 🙂 Speciellt när det är tvåhands-tapping och dylikt.

typ:

Michael-Angelo-Batio-3.jpg

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag vet inte om jag har fått det. jag har märkt ibland dock att det ringer ut nåt tjut som låter som en viberation från nånstans på min Ibanez rg350, kanske e det men jag har trott att det är stallet som tjuter?

Kan vara de små fjädrarna i sadlarna om du har det eller om du har svaj så kan det vara svajfjädrarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tjuvar tråden lite snabbt. Jag har en akustisk gitarr som hänger på väggen i mitt rum. När jag ropar högt eller spelar elgitarr högt (stärkarn står precis bredvid båda gitarrernas väggfäste) börjar den ringa mycket obehagligt 🤪 Min fråga är då om ni tror att det beror på att strängarna finner resonans, eller att själva kroppen själv gör det?

Tack

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara de små fjädrarna i sadlarna om du har det eller om du har svaj så kan det vara svajfjädrarna!

har svaj så jag har trott att det är stallet där svajen är eftersom det vibrerar och slutar låta när jag känner att vibrationerna tagit slut, men kan säkert va fjädrarna.

jag har sätt att många gitarrister har den där dämpen både live och studio inte över strängarna på halsen när dom solar för det fattar jag och brukar ha själv men när det är uppe på huvudet över stämskruvarna och det som jag har på bilden?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att dämpa strängljud och missljud från ringade strängar. Många rockgitarrister som tillämpar "duken" i studion 🙂 Speciellt när det är tvåhands-tapping och dylikt.

typ:

Michael-Angelo-Batio-3.jpg

Helvidde vilken ful gitarr! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det beror på svajstallet; öppna upp baksidan till fjädrarna och tryck in en mjuk tvättsvamp, eller skär av en bit av en madrass eller något sådant. Har sett det massor av gånger.

yeah! schysst! måste hitta locket till baksidan av gitarren bara, men jag vet inte om jag fått svar på min fråga riktigt 🙁

vrf man har dämp uppe vid stämskruvarna på en floyd där det redan är ett lås?

Link to comment
Dela på andra sajter

yeah! schysst! måste hitta locket till baksidan av gitarren bara, men jag vet inte om jag fått svar på min fråga riktigt 🙁

vrf man har dämp uppe vid stämskruvarna på en floyd där det redan är ett lås?

Av det enkla skälet att en gitarrhals bildas resonans i på samma sätt som i kroppen på guran.

Detta sätter strängarna i vibration även åvanför låsningen.

Blir ett "ping"-liknande ljud som dessvärre gärna tas upp och förstärks av mikrofonen i guran.

De flesta vill inte ha med detta missljud så därför förhindrar man att denna part av strängarna får resonera.

Detta görs med en dämpning.

Piiiz!

/Cruncharn'

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man! Jag trodde man hade trasan där för att inte glömma bort att torka rent strängarna då och då (förlänga deras livslängd...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man! Jag trodde man hade trasan där för att inte glömma bort att torka rent strängarna då och då (förlänga deras livslängd...).

Back in thö days så var det rätt vanligt att nypa fast en cigarett där, mellan strängar och huvud. Det kanske oxå var för att dämpa resonans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Back in thö days så var det rätt vanligt att nypa fast en cigarett där, mellan strängar och huvud. Det kanske oxå var för att dämpa resonans?

Så sant som det är sagt! Det har själv gjort flera gånger men det var på Mozarttiden, det. Praktiskt ställe att ha ciggen på medan man lirar. Varför man sedan behöver röka just då är en helt annan fråga!!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...