Jump to content
Annons

Det som måste besvaras


Coffeemidget

Recommended Posts

Japp. Så är det.

...men hur ska man få ett bra sångljud? Hur får man bort S ljuden?

Sitter man med en Shure SM58 genom en behringer bord för 600 spänn och tror att man kan trolla bort alla s ljud och få det att låta fett med ett gäng gratispluggar så är man på helt fel väg. Eller?

(OBS! Jag är fortfarande ingen mixkung).

Tycker att Maximiliananthony kom med bra förslag.

Lägg upp ett helt orörd sångspår där man talar om vilken mick man använder, vilken preamp/mixerbord man kör sången igenom och sedan får ni som kan det här med mixning dra ned sångspåret och fixa till. Sedan förklarar ni detaljerat hur ni går till väga och vilka grejjer ni använder. Vilka frekvens beskär ni och så vidare...

..och lägger upp den bearbetade spåret.

Skulle man kunna göra nån sådan grejj här på forumet? Och sedan lägga upp så alla andra får ta del av kunskapen?

Bara en fundering.

:rolleyes:

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

eh?... dedär va ett praktexemplar på luddiga beskrivningar om ljudteknik som finns nerklottrade över hela internet. Jag blir inte klok på dom!

Dom förutsätter att man ligger på en nivå som helt enkelt bara måste vara högre än den jag är på. jag suger!

Att det låter annorlunda på andra ljudsystem är ju självklart, men när det är direkta fel är det en annan saga. Jag är livrädd för att folk har en smajlyfejs på sina onboard EQ:s på deras sliskiga made in taiwan högtalare med "Super ultra highbeambass".. Är man skillad kan man ju kompensera på något sätt så att skillnaderna blir mindre extrema om man tar hänsyn till vissa saker som att alla ALLTID har bauta bas med råurholkat mellanregister med snudd på skränigt högre register. Man kan kompensera för olika högtalares omfång tex diskret höja lite bas på känsliga områden så att basen inte totalt faller bort när en del högtalare inte har tillräckligt frekvensomfång, se till så att högt register ligger så lagom att det inte blir skränigt även om någon finnig fjortonåring höjt diskant till maximalt.

Jag vet hur man gör musik, arrangemang är inget hinder. men att forma ljudet utöver det är ju nästan lika mycket komposition som att komma på en ackordföljd och ett solo, bara att man måste va så hopplöst grym på det för att de ska ge något tilbaka.

fan.. tillochmed folks öronutformning och broskvalv och bös pajjar min vision utöver super-ultra-mega-high-bass-booster..

nu måste jag sammanfatta innan jag glömmer av vad jag nyss tänkte..

Det är en viss skillnad mellan en 32kbps mono mp3 och 192000 32bitars stereo... i vilken kvalité lyssnar du helst på beatles? Jag måste bli breare på den tekniska biten.

hmm. tror inte de finns någon fråga här någonstans i texten så..

Jag vill kunna konkreta tips. ofelbara tekniker och ickesubjektiva fulingar att dra till för att få ultimat bästhet av ljudet att utgå ifrån. överallt på internet står det halvluddiga grejer som är så löst tagna att man bara vill slå på de människor som skrivit dem med en pinne.

Hade gärna gått en kurs, men sista platsen blev tagen, och jag e pank och gör lumpen nu =( bara misär.

Känner du till några grymma sidor om ljudteknik för sega hobbyljudtekniker? skulle ju behöva en sån sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Innan man letar efter frälsande effekter ska man först inhandla ett puffskydd. Kostar 300 spänn. Det tar, på ett snyggt sätt, bort många oönskade biljud. Även den bästa de-essern påverkar ljuder mer än att mildra essen. Ljudet blir lite fattigare. Man bör därför sjunga på ett sätt så att essen inte blir så störande.

/SWELL :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt, Hårdvarukompressor måste ju vara ett gigantiskt slöseri med pengar väl (om man inte e så rik att de inte spelar roll)

De finns ju tonvis med gratiskompressors (Software)..

Jag kör en Triple-C stereo tillsammans med en Digitech VCS-1 rörkompressor i kedja, och jag får mycket bättre resultat än med både gratiskompressorer och dyra mjukvarukompressorer som Waves C4. Personligen är jag 100% för hårdvara när det gäller dynamikprocessing.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp ett helt orörd sångspår där man talar om vilken mick man använder, vilken preamp/mixerbord man kör sången igenom och sedan får ni som kan det här med mixning dra ned sångspåret och fixa till. Sedan förklarar ni detaljerat hur ni går till väga och vilka grejjer ni använder. Vilka frekvens beskär ni och så vidare...

..och lägger upp den bearbetade spåret.

Det som är hemligheten med att få till ett bra sångljud är att se till att få ett bra sound redan vid inspelningstillfället - och bearbeta så lite som möjligt. Blir det för mycket sibilanser, så testar man en annan micplacering först och främst - och testar annars en lite annan vinkel mot micen när man sjunger. Ofta kan en liten ändring göra stor skillnad. Försök helt enkelt hitta bästa stället i rummet att placera micen och placera dig själv på det avstånd där din mic låter så likt det önskade soundet som möjligt. Se till att du inte har eq i lyssningen när du provar dig fram så här. Har du tur och lyckas hitta rätt placering och allt, så att det låter bra om din inspelning utan en massa processering, så är du nästan hemma. Om du inte kan få det att låta bra, så ska du kanske överväga att välja en annan mic...

Om du trots allt inte lyckas bota dina sibilanser, så ta bort dem med hjälp av ett kirurgiskt ingrepp med en de-esser plugin precis där sibilanserna förekommer - aldrig över hela spåret (de-essern som följer med Cubase SX - SPL De-Esser - anses faktiskt tillhöra de bästa). Det tar inte så lång tid när man har kommit på hur man ska göra. Om man använder de-esser redan i preampen, så förstör man hela inspelningen genom att en farlig massa frekvensinnehåll tas bort och aldrig spelas in. Jag anser att enda gången en de-esser som är inbyggd i en preamp fyller någon vettig funktion, är om den används live - inte i studio vid inspelning...

En lätt kompression vid inspelning är att föredra - men om man inte kan sköta kompressorn, så riskerar man att förstöra inspelningen utan en chans att fixa till det, så i sådana fall är det bättre att undvika kompressorn vid inspelningstillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...