Jump to content
Annons

Det som måste besvaras


Coffeemidget

Recommended Posts

1:De-Essing

Är det besvärligaste jag någonsin gjort. hur försiktig jag än är och lätt och kirurgiskt jag än slajsar bort så slutar det alldrig med att jag får sånnadär riktigt softa *S* ljud... Tips förihellv! Finns de några vettiga pluggar? Tutorials? eller har jag bara hjärnspöken?

2:Multibandkompression

Visst vet jag vad det gör, mken jag kan inte fatta när eller hur jag ska applicera. är det tex en bra idé att RÅkomprimera låg bas när det känns grötigt? Kan man de-essa proffsigt med multibandkompression? Nårra tips?

3:Air

Skulle vara kul att få till på vocals någon gång utan att för den sakens skull få det knastrigt och stripigt, pluggar tekniker? nåt?

4:Komprimerings tips på vocals

Om inte jag råkomprimerar röst så känns det som om den faller bort då och då.

Är det bra att brutalkompressa vocals?

5:Stereobreddning

Övergår mitt förstånd och slutar då å då i skämmiga fasfel som retar gallfeber på mig.Är det bra att ha låg och mellan när mitten å smeta ut högre registret så brett de bara går (eller där nånstans) ?

Jag har väl mer gejer att fråga, men kommer inte på just nu.. ingen som har något kul förslag?

Går att hitta lita att lyssna på på

www.maximilian.50g.com

eller

v4.livegate.net/maximilian

Redigerat av Maximiliananthony
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Äré mjukvara du menar?

Enligt mig så är det rent generellt svårare att få till bra resultat med mjukvara än med hårdvara (externa prylar)

(Men observera. Jag har ingen större erfarenhet av mixning...)

Om du t.ex handlar en extern limiter för 6000:- istället för Multikompressor mjukvara för 6000:- så kommer du märka vilken skillnade det är ljudmässigt. Det är i regel mycket lättare att ratta till bra ljud med externa grejjer...tyvärr.

...ja nu lär jag få mothugg men det kan jag ta... (hehe)

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Mothugg jo!.

ja e ju ingen stidio gud så ja kör på mjukvara av ekonomiska skäl (och att min fattiga studio är krämpad på plats redan som de e)

Jag tror nog inte att extern eller mjukvaru limiter är så vida skillda från varann, efterssom de bara ser till att inget ljud klipps. sen finns de väl halvgulliga algoritmer på både mjuk å hårdvara som på något audiobusigt sätt lyckas trycka upp ljudnivån ytterligare ett steg utan att förvanska signalen ytterligare.. näeh, Tror nog mjukvara klår hårdvara på just limiterfronten tror jag. meeen va vet jag.. ja e blott sämst. jag måste gå en kurs tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger en DBX 286A. Det är en mickpreamp (Inge rör...) med kompressor och en Deeser. En sådan finns nog att köpa för runt 1500 spänn beggad. Den är (enligt mig) bra mycket lättare att skruva med den Deesern än med en Waves Deeser. Det är verkligen skillnad på ljud. Då använder jag ändå en ADK mick som inte är den bästa...men det går att skruva till bra ljud ändå.

...men mjukvara funkar oxå. Jag är ingen motståndare på något vis. 🙂

😎

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med deessing, lägger du det som en effekt på hela sångspåret?

Jag går alltid igenom spåret och applicerar deessing där det behövs och för mig funkar det bra med den inbyggda som finns i Cubase. Vill man kunna kontrollera det mer så går det ju bra att använda en multibandskompressor och själv välja ut vilket frekvensområde som man vill hålla ner. Dessa ljud brukar ligga runt 6kHz, lite beroende på vem som sjunger förståss.

Visst tar det lite extra tid att gå igenom spåret och markera enskilda bitar, men det är det värt vid slutresultatet. Man kan ju oxå sköta det via automation, så har man inte låst fast sig vid något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med deessing, lägger du det som en effekt på hela sångspåret?

Jag går alltid igenom spåret och applicerar deessing där det behövs och för mig funkar det bra med den inbyggda som finns i Cubase. Vill man kunna kontrollera det mer så går det ju bra att använda en multibandskompressor och själv välja ut vilket frekvensområde som man vill hålla ner. Dessa ljud brukar ligga runt 6kHz, lite beroende på vem som sjunger förståss.

Visst tar det lite extra tid att gå igenom spåret och markera enskilda bitar, men det är det värt vid slutresultatet. Man kan ju oxå sköta det via automation, så har man inte låst fast sig vid något.

Ja precis. Jag brukar lägga som en effekt på hela sångspåret.

...men ditt sätt kanske funkar bättre?

(OBS! Jag har mycket att lära mig om mixning fortfarande).

😎

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)

Jag har ägt en sån där dbx 286A och de-essern i den är faktiskt mycket bra och enkel att använda enligt mig. men den inbyggda kompressorn är inget vidare. den pumpar väldigt lätt och funkar bara på vissa röster. tyvärr. att bara köpa den för de-essern är ju inte så prisvärt då den endå ligger på 4000-5000 ny!

en de-esser som jag tycker funkar mycekt bra är SPL's De-Esser. Den finns både som VST-plugg och som tvåkanalig 'burk' (kostar som burk typ 6000 tror jag).

Ang multibandskompression är det något jag absolut tycker man ska använda på sångspår till exempel. Får man till det rätt kan man få snuskigt snygg kompression, även kompression som inte hörs.

Har man på tok för mycket bas när man ska lägga en kompressor på slutmixen tycker jag ju att en eq, gärna av dom individuella spår som ger denna bas, är att föredra framför att komprimera basedelen av det färdiga materialet så att säga. Testa och lyssna.. inget sätt är ju fel 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ägt en sån där dbx 286A och de-essern i den är faktiskt mycket bra och enkel att använda enligt mig. men den inbyggda kompressorn är inget vidare. den pumpar väldigt lätt och funkar bara på vissa röster. tyvärr. att bara köpa den för de-essern är ju inte så prisvärt då den endå ligger på 4000-5000 ny...

Håller jag med om angående kompressorn. Skulle inte falla mig in att köpa den ny. Inte prisvärt. Köpte min för 1500:- beggad.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. Jag brukar lägga som en effekt på hela sångspåret.

...men ditt sätt kanske funkar bättre?

Jo, saken är ju att om man lägger en generell de-essing på ett spår, så har det en tendens att matta av diskanten även när det inte handlar om sibulerande ljud. Är man då lite ovan kanske man försöker kompensera med lite extra diskant och är tillbaka där man började. Detta i synnerhet om man använder en "standard" de-esser, som du inte kan finjustera själv, eller kanske lägga en gate på.

Överlag gillar jag att använda multibandkompressor och vanligtvis använder jag inte någon eq alls. Bättre att försöka hitta ett bra grundljud. Speciellt när det gäller sång så erbjuder multibandskompressorn ett sätt att påverka hela karaktären på ett sätt som inte går att jämföra med eq. (Nackdelen är förståss att de oftast suger processorkraft.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hjälte! får kolla dendär fishgrejen..

För övrigt, Hårdvarukompressor måste ju vara ett gigantiskt slöseri med pengar väl (om man inte e så rik att de inte spelar roll)

De finns ju tonvis med gratiskompressors (Software).. Vill man ha det budget så kan man ju bara samla på sig ett bautabibliotek med effekter som kompletterar varandra om man inte har råd att köpa The studiobelägrare3000 som lagar allt fel innan man ens börjat vrida på rattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hjälte! får kolla dendär fishgrejen..

För övrigt, Hårdvarukompressor måste ju vara ett gigantiskt slöseri med pengar väl (om man inte e så rik att de inte spelar roll)

De finns ju tonvis med gratiskompressors (Software).. Vill man ha det budget så kan man ju bara samla på sig ett bautabibliotek med effekter som kompletterar varandra om man inte har råd att köpa The studiobelägrare3000 som lagar allt fel innan man ens börjat vrida på rattar.

Japp. Så äré.

... själv befinner jag mig där i mellan. Jag vill ha en 10 miljoners studio men har bara råd med 1000 kronors studio.

... då blir juh tyvärr kvaliten lidande.

Själv så resonerar jag så här. Jag köper hellre en bra kompressor för 6000:- istället för en jäkla massa pluggar för samma peng. Man tjänar på det i längden kvalitetmässigt.

Men man kommer juh långt med en massa gratis plugg oxå vilket jag själv har en jävla massa...(hehe)

...alltså. Det jag säger är att allting mer eller mindre är relativt. Och så vilka krav man ställer oxå. Men med tiden så ställer man större krav allt eftersom och då kanske man är glad över att man har handlat den kompressorn för 6000:- (Ja det är bara ett exempel).

Och så när det gäller syntar... Faan så mycket roligare att spela på äkta grejjer.

Och så kommer den tiden att sitta och jävlas med en jävla massa plugins är riktigt avtändande. (Nu pratar jag för min egen del då...)

Hahaha nu kommer jag att få mera mothugg...

MEN jag är fortfarande inte riktigt en motståndare så jag kanske talar mot mig själv (och i tungor...?)

Hahaha

Jaa det är upp till var och en hur man vill göra.

Det är bara en massa tips och tankar som jag kommer med.

Hojt!

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga mothugg här inte.

Dedikerad hårdvara som inte sölar ner datorprestandan är ju att föredra.

De e ju faktiskt egentligen bara budget och studioutrymme som busar (översikt också). Hade man haft hårdvara istället för varje plugg jag använder skulle de bli ett jävla bygge i studion med ett rack som täcker hela väggen =)

Kollade spitfish, verkar okej, får leka lite med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

1:De-Essing

Är det besvärligaste jag någonsin gjort. hur försiktig jag än är och lätt och kirurgiskt jag än slajsar bort så slutar det alldrig med att jag får sånnadär riktigt softa *S* ljud... Tips förihellv! Finns de några vettiga pluggar? Tutorials? eller har jag bara hjärnspöken?

2:Multibandkompression

Visst vet jag vad det gör, mken jag kan inte fatta när eller hur jag ska applicera. är det tex en bra idé att RÅkomprimera låg bas när det känns grötigt? Kan man de-essa proffsigt med multibandkompression? Nårra tips?

3:Air

Skulle vara kul att få till på vocals någon gång utan att för den sakens skull få det knastrigt och stripigt, pluggar tekniker? nåt?

4:Komprimerings tips på vocals

Om inte jag råkomprimerar röst så känns det som om den faller bort då och då.

Är det bra att brutalkompressa vocals?

5:Stereobreddning

Övergår mitt förstånd och slutar då å då i skämmiga fasfel som retar gallfeber på mig.Är det bra att ha låg och mellan när mitten å smeta ut högre registret så brett de bara går (eller där nånstans) ?

Jag har väl mer gejer att fråga, men kommer inte på just nu.. ingen som har något kul förslag?

Går att hitta lita att lyssna på på

www.maximilian.50g.com

eller

v4.livegate.net/maximilian

Jag har inte hunnit lyssna, men här är några generella tips...

1: Resultatet blir bättre om man applicerar effekten bara precis där sibilanserna slår igenom - men det är inte bra att ta bort för mycket - för då låter det inte naturligt...

SpL De-esser fasvänder sibilanserna och summerar med originalet - så den blir det ett bra resultat med. Den finns som lös plugg - men följer annars med SX gratis. 😎

Att köra De-Esser redan vid inspelning är ingen höjdare, eftersom du då får ett avmattat ljud in på hårddisk - och det går inte att återskapa sådant som har plockats bort... Jag har med andra ord väldigt svårt att förstå mig på att man bygger in De-Esser i en preamp - utom möjligen om tanken är att man ska använda den live...

2: Multibandskomprssion ska man vara ganska försiktig med, eftersom det är jobbigt att ställa in och få ett bra resultat - speciellt om man inte är väldigt van. Jag skulle rekommendera en vanlig fullrange-kompressor i första hand...

Om det låter grötigt, så kan det bero på femtielva orsaker och att då försöka rätta till det med en effekt, är att angripa det från fel håll. Det troligaste är att du har använt för många "feta" syntljud eller att du låter för många ljud slåss i samma frekvensområde. Rensa lite i arret, ha aldrig mer än ett eller två "feta" ljud, flytta instrument i stereobilden och separera instrument med försiktig användning av eq, så kommer det att bli ett mindre grötigt sound.

3: Hmmm... Vad säger man? Låt först och främst sången vara ren utan att lägga effekter som smetar ut den. Låter det bra då, så kan du fortsätta. Låter det inte bra, så kanske du har en mic som inte passar din röst, dålig placering av micen, en dålig micingång, dålig sångteknik etc... Gå alltid först till källan och kolla om det låter bra när det är rent, så är det större chans att du får ett bra slutresultat när du sedan lägger till effekter.

4: Det är aldrig bra att brutalkomprimera sång. Tänk på att det är din rösts egenheter som är intressanta. Du ska alltså inte försöka skruva till ljudet så att det låter som någon annan. Om du tycker att du måste brutalkomprimera sången för att det ska låta bra, så kanske det beror på att allt annat är alldeles för hårt komprimerat...?

5: Stereobreddningseffekter ger dig alltid fasfel, så var försiktig med det...

Bästa sättet att öka bredden på sången, är att pitcha den några cents upp i ena kanalen och lika mycket ner i andra kanalen. Jag vet inte om det finns någon plugin som gör detta, men det borde finnas...

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, jojo.

Jag bretar på lite med effekter under själva grovjobbet för att jämna ut en del grejer medans jag styr iordning allt och stänger i slutändan av alla effekter och utgår sedan ifrån det vad jag behöver göra.

Jag gör ju så att jag kapar bort alla frekvenser nedertill utanför instrumentens frekvensomfång så man på så sätt blir av med nedre gröten, pillar sällan bort höga frekvenser för att bibehålla klarhet transienter mm.

efter det lyssnar jag efter skönhetsfel som frekvensområden som sticker ut för mycket och pillar bort några db med bred Q

sen överväger jag kompression eller expandering, beroende på hur livligt det ska vara

sen boostar jag sparsamt me EQ på några ställen för fylla ut och försöker sedan desperat få till nån gulligt stereofiness och knölar ihop allt för en slutgiltlig genomgång.

I stora drag vet jag hur man gör, men rent finesstekniskt är jag efterbliven.

Jag skulle vilja ha en sida med ljudfiler som det är fel på, och med instruktioner att läsa för hur man ska laga felen så man kan få höra konkret vad man lagar och hur man lagar det. Allt jag pillar på känns nästan som en gissning.

näeeeh.. nu svamlar jag. De e svårt att precisera.

Största problemet jag har är ju att inget vill låta lika bra som hemma näe jag spelar upp det någon annanstans. gurgel!.. undrar om ja sa något viktigt nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med Claes:

Gå alltid först till källan och kolla om det låter bra när det är rent, så är det större chans att du får ett bra slutresultat när du sedan lägger till effekter.

Det borde bankas in likt ett mantra i alla som dokumenterar ljud i en eller annan form! 😄

Största problemet jag har är ju att inget vill låta lika bra som hemma näe jag spelar upp det någon annanstans. gurgel!.. undrar om ja sa något viktigt nu.

När du flyttar ljudet ut ur din studio/medhörning så kommer det att låta annorlunda, eftersom olika stereos och högtalare färgar ljudet på olika sätt (så är det alltid).

Kanske är det så att du helt enkelt överarrangerar musiken och låter allt bygga på balans mellan bas och diskant? Då kommer du alltid att bli besviken när du lyssnar i olika högtalare.

Det är just därför musiken måste bygga på bra rythm och melodi, tillsammans med smakfulla arrangemang(kanske jätte-enkla) och bra grundprestationer från musikerna.

-Då kommer man att uppskatta inspelningen även i en klockradio!

Hur gör man det då?

Jag skulle vilja ha en sida med ljudfiler som det är fel på, och med instruktioner att läsa för hur man ska laga felen så man kan få höra konkret vad man lagar och hur man lagar det. Allt jag pillar på känns nästan som en gissning.

Vet inte vad du har för erfarenheter, men prova att spela in en låt (egen eller cover) med ex. BARA sång och piano (eller kanske gitarr?)

Nöj dig inte förrens du verkligen är nöjd med det, i synnerhet musikerprestationerna.

Då kommer det att fungera även om du lyssnar i morsans gamla kassetradio från 1982. Ingen kommer att bry sig ifall du inte har några dyra effekter, eller någon stor stereobild, precis som vi faktiskt kan uppskatta gamla beatles-skivor med bas/trummor i ena högtalaren och sång/gitarr i den andra (eller hur de var...) :rolleyes:

Om du kan hantera enklare arrangemang så har du större möjlighet att lyckas med större i framtiden.

Om du har möjlighet så lägg upp något som du spelat in, på nätet. Då kan andra lyssna och komma med bra tips.

(missade en länk tidigare men kollar på det nu)

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...