Jump to content
Annons

Crane Song Spider - Hjälp!


Bunkert

Recommended Posts

Snart kommer den...

Har spelat in med Crane Song Flamingo och blivit frälst. Så nu kommer den snart... Spidern!

En maskin med 1000 möjligheter. Behöver lite råd hur jag kan koppla ihop den med mitt

RME Fireface 800 ljudkort.

Kan jag köra alla 8 kanaler via adat-ingångarna? I så fall behövs ju bara två st kablar för

att synka de båda maskinerna. Gissar att det vid 44,1 Khz upplösning till och med kan räcka med en

Adat-kabel?

Det var vid inspelning det.

Men då den används som submixer så summeras alla kanalerna in på utgång 7-8. Men det är ju en XLR.

Så jag gissar att jag får löda en kabel med XLR i ena änden och 2st Stereo-tele i andra änden, och

skicka in de två Stereo-telekablarna på två av ingångarna på baksidan av ljudkortet?

Båda enheterna har ju WC, Worldclock. Ska de synkar på något vis via de kontakterna?

SPDIF - Vad är det?

AES/EBU - Behöver jag inte använda?

Vad gör jag med utgångarna 1-2, 3-4, 5-6?

OPT? Samma som Adat-utgångarna?

Många frågor. Hoppas på svar på några av dem 🙂

Spider-xlarge.jpg

1600-Spider_Back.jpg

01042010_122140.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snart kommer den...

Har spelat in med Crane Song Flamingo och blivit frälst. Så nu kommer den snart... Spidern!

En maskin med 1000 möjligheter. Behöver lite råd hur jag kan koppla ihop den med mitt

RME Fireface 800 ljudkort.

Kan jag köra alla 8 kanaler via adat-ingångarna? I så fall behövs ju bara två st kablar för

att synka de båda maskinerna. Gissar att det vid 44,1 Khz upplösning till och med kan räcka med en

Adat-kabel?

Jäpp - kör på ADAT, så blir det perfekt! 🙂

Upp till 48kHz går det att köra 8 kanaler där.

Det var vid inspelning det.

Men då den används som submixer så summeras alla kanalerna in på utgång 7-8. Men det är ju en XLR.

Så jag gissar att jag får löda en kabel med XLR i ena änden och 2st Stereo-tele i andra änden, och

skicka in de två Stereo-telekablarna på två av ingångarna på baksidan av ljudkortet?

Om det finns SPDIF ut från Spidern också, så kan du köra det till SPDIF-ingången på FF800, så behöver du inga extra omvandlingar. 🙂

Båda enheterna har ju WC, Worldclock. Ska de synkar på något vis via de kontakterna?

Ja - om du får problem med synken (men annars behövs det normalt inte). Jag har nog fått med det mesta som kan behövas om WC i min artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Wordclock 🙂

SPDIF - Vad är det?

Digital överföring av en stereosignal. Finns som optisk (TOSlink-kontakter, precis samma kabel som används till ADAT) eller koaxial (RCA-kontakt). Besvarar också den senare frågan on OPT... 😉

AES/EBU - Behöver jag inte använda?

Balanserad digital överföring av en stereosignal.

Du får antagligen ut precis samma signal på både AES/EBU och optisk och koaxial SPDIF, så det är bara att välja efter vilken sorts ingång du har tillgång till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp - kör på ADAT, så blir det perfekt! 🙂

Upp till 48kHz går det att köra 8 kanaler där.

Gäller det En ADAT-utgång?

Så om jag vill köra 24/96 så kör jag båda ADAT-utgångarna. 4 kanaler på varje?

Om det finns SPDIF ut från Spidern också, så kan du köra det till SPDIF-ingången på FF800, så behöver du inga extra omvandlingar. 🙂

Aha! Jepp, det finns SPDIF ut på Spidern. Det är alltså en stereosignal!?

Bra artikel om WC förresten 🙂

Jag kör min Spider via ADAT, jag klockar även min Digi003 via Adaten. Så det krävs bara en adat kabel vettu sen är du igång 🙂 Världens bästa köp btw 🙂

Så ADAT-signalen funkar altså som klocka?

På samma sätt som WC?

Världens bästa köp btw 🙂

Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Den här trodde jag att jag köpte:

Spider-xlarge.jpg

1600-Spider_Back.jpg

Men nu är en NÄSTAN likandan betalad, skickad och upppackad.

MEN DEN SAKNAR ADAT-UTGÅNGARNA FÖR SEPARERADE KANALER!!!

Jag hade som sagt tänkt koppla in den i den här:

01042010_122140.jpg

Men hur f#n gör jag nu?

Genom AES-utgångarna kan man köra max 24/96.

Det finns ett ADAT output card att köpa och installera. Men det klarar bara 24/48.

Är så sjukt förbannad på säljaren som nu vägrar låta mig skicka tillbaka den.

Men jag var dum och begärde ingen bild på baksidan. F#n f#n f#n!

Mail från Crane Song Support:

Yes, the ADAT card would only give you 48K/24bit. The AES outs do 96K/24bit though you would need the AES to ADAT converter box (I believe they go for around $800). Otherwise you could send the unit if for the upgrade which would give you the96K/24bit SMUX option, this upgrade is $1675. Thanks.

Sean

Tech Support

Crane Song LTD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tråkigt att du inte kan köra med den på det sätt du hade väntat dig. Dåligt att säljaren inte har varit tillräckligt tydlig med vad som fanns eller inte fanns, men du har i alla fall en ruggigt bra burk - och kan bygga på senare med ADAT-kortet om du känner att det behövs.

Du behöver däremot inte vara orolig för att det inte går att köra 96kHz. Det är inte särskilt meningsfullt att göra så. Läs gärna Dan Lavrys utredning om detta: http://www.lavryengineering.com/documents/Sampling_Theory.pdf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...