Jump to content
Annons

Val av mikrofoner


pearlvisionboy

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har nu köpt mig ett 8-kanalkort (M-audio profire 2626)

Nu kommer det till truminspelning.

Vad ska man köra för mickar pÄ vad osv?

Har nu en Sm57 men ska köpa ev Shure beta 52 för kagge.

men overhead? har blivit rekomenderad dom dĂ€r pytte smĂ„ för en 1000:- pĂ„ musikbörsen om ni vet 😛

Har Àven En Rode nt-2a men tror den kommer plocka upp för mkt av sjÀlva setet.

Vore tacksam för svar 😉

Mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag har ett par Studio Projects C4:or (dom silvriga) i nyskick, bara anvĂ€nda 2 gĂ„nger med omni och kardioid-kapslar för runt 2000 om du Ă€r intresserad? 🙂

har anvÀnt dom just till överhÀnger och dÄ lÄter dom mycket bra!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej, svÄrt att svara pÄ eftersom det finns sÄ mycket faktorer som pÄverkar, sÄ jag kan bara beskriva vad jag anvÀnder (och varför).

PÄ kicken (20" Yamaha) har jag oftast en sm52:a i hÄlet men ibland en AKG d112:a, (lite liknande mickar).

PÄ virveln brukar jag ha en 57:a över och en 57:a under (placera dom sÄ att fasfel undviks), jag har ocksÄ en snarepal, för att isolera undre micken lite (och minska oljudet i rummet lite).

Pukorna brukar jag ocksÄ ha 57:or pÄ.

Som overhead har jag 2st AKG C1000

och pÄ hihat AKG C1000.

AKG C1000 kanske inte Àr vÀrldens bÀsta OH-mickar men jag brukar ha dom live ocksÄ, och det funkar dom bra till.

Det finns ju flera skolor om hur man mixar trummor..., bl.a. dom som anvÀnder större delen av ljudet frÄn OH och sedan bara blandar in lite punch frÄn kick och virvel, eller dom som anvÀnder nÀrmickarna till grundljudet och skÀr bort allting under 2kHz pÄ OH och bara har med cymbal swishet. Vilken metod man vill anvÀnda beror till stor del av rummet som trummorna spelas in i och hur nÀra OH mickarna Àr placerade och hur trummisen spelar...

Det bÀsta tipset jag kan ge dig Àr att lÄna ihop lite mickar och spela in lite med, för att lÀra dig lite vad som fungerar i ditt fall.

/Johan

EDIT: om du mickar OH med mickarna frĂ„n varsin sida sĂ„ MÅSTE du vara noga med att avstĂ„ndet/riktning till baskagge och virveln Ă€r lika stort och att det kommer in exakt lika mycket kagge/Virvel i bĂ„da OH-mickarna, annars blir det fasfel. X/Y-mickning Ă€r lĂ€ttare att komma undan med, men det ger inte nödvĂ€ndigtvis lika bred stereobild...

Redigerat av djbolton
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Leta en till beg NT2-A. Mycket mÄngsidiga. De kan du ha som oh. Kör du i omnilÀge fÄr du mer rum. I cardiod mindre rum. I 8-lÀget kan du sikta med den sÄ den tar vÀldigt lite av nÄt Ät sidan.

CM3 Àr kanon pÄ pukor, köp K&M trumsargsfÀsten till dem. Helt suverÀnt. Funkar Àven live.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för svar 😄

Den micken till OH jag skrev Àr denna : Line Audio Design CM3 995:- musikbörsen.

Vad tror ni om 2 sÄna?

🙂

JĂ€pp, CM3:orna funkar bra till OH och en massa annat - men de finns billigare pĂ„ andra hĂ„ll... 😉 Om man Ă€r ute efter ett fĂ€rgat sound sĂ„ Ă€r de dĂ€remot inte rĂ€tt, eftersom de Ă€r neutrala i Ă„tergivningen och dĂ€rför kan uppfattas som "trĂ„kiga" om man inte Ă€r ute efter transparens.

Ett annat trevligt alternativ Àr Oktava MK012. De fÀrgar mer och funkar bra till det mesta.

Sedan finns det en del som föredrar bandmickar som OH, eftersom de ofta ger ett mjukare sound, men de billigaste ligger runt 1500:- och krÀver en preamp med mycket gain och lÄgt brus i sÄ fall. Eftersom bandmickarna normalt har 8-upptagning, sÄ krÀver de förstÄs ocksÄ i Ànnu högre grad att rummet lÄter juste.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag gillar bÄde Line Audio Cm3 och Röde Nt5 - men pÄ OH har jag aldrig anvÀnt dem. Senaste projektet jag höll pÄ med hade AKG Perception 170 pÄ överhÀng, och en fördel med dem Àr att de har möjlighet att "padda", dvs -10dB. Och det kan vara en fördel om man som jag var tvungen att (pga takhöjd) gÄ ganska nÀra.

Som Claes skrev, bandmickar Ă€r ju ett annat alternativ. Mitt nĂ€sta projekt ska (om budgeten tillĂ„ter det) innefatta bandmickar som överhĂ€ng. Å sen finns det vĂ€l ett hundratal alternativ till...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Som du mÀrker Àr du överröst med tips och modeller att vÀlja pÄ.

Nu Àr jag ingen trummis, eller för den delen en erfaren trumtekniker, men jag tror det Àr bra att frÄn början bestÀmma hur du vill spela in.

T ex vill du separera varje trumma eller vill du fÄ en snygg helhet dÀr trummorna lÄter som ETT instrument?

Sen Àr det Ànnu viktigare att bestÀmma inspelningssÀtt efter den typ av lokal du kommer spela in i. Lokalen kanske lÄter kass och dÄ Àr det knappt lönt att göra nÄgon form av distansmickning utan att akustikbehandla rummet först.

SjÀlv brukar jag föredra att micka trummorna i rummet och har anvÀnt allt frÄn alla mickar jag har bÄde nÀra och pÄ hÄll till endast en SM58 för trumsetet (vilket faktiskt funkar om man lyssnar innan. Det var dock inget metalgig).

Sist jag spelade in trummorna sjÀlv körde jag en Shure baskagge-mick, tillsammans med tvÄ Beta57or ovan och under virveln och sedan tvÄ stormembranare (av billligt mÀrke) ca 2m framför setet i höjd med cymbalerna.

I efterhand hade jag gÀrna lagt till en mick pÄ golvpukan, men men....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 7 mĂ„nader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...