Jump to content
Annons

Köpa vu mätare i Sverige/Europa?


stratsvante

Recommended Posts

Hej alla glada, jag tänkte löda ihop en mätarbrygga till min mixer och då ska jag ju ha 12 st vu mätare. Finns det något bra ställe i Sverige eller Europa i alla fall som man kan beställa ifrån? Undviker gärna att beställa från USA...

Tack på förhand!

Svantisch

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet med såna VU mätare som sitter i bandspelare är ju att de faktiskt inte är vu mätare alls.

Har nog bestämt mig för att köpa 10 st billiga från ebay och löda ett litet hemmagjort kort till varje för att få de att agera så mycket närmare en vu-mätare som möjligt.

Egentligen vill jag bara att de ska se ut som VU mätare och kunna se när det kommer någon signal in på bordet eftersom jag nu är helt blind när det kommer till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får inte linken att funka. Som sagt jag ska inte ha det till att sitta och stirra på mina mätare och tolka de som en vetenskap. Jag vill bara ha ett hum om det är signla och i så fall stark eller svag. Så billiga ebay mätare och ett par dioder, ett motstånd och en kondning funkar finemang för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre än PPM? Isf, på vilket sätt?

Just för att VU är så långsamma i responsen. PPM visar transienter bättre men det gör ju dBFS lika bra. Med VU får jag bättre kontroll över dynamiken

och energin i signalen.

En lätt komprimerad akustisk gitarr kan peaka -9 dBFS vid 0 VU. Komprimerar man den hårdare så kan peakarna ge utslag på -12 dBFS vid 0 VU.

Redigerat av guitargirl
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...