Jump to content
Annons

sebsongs

Medlem
  • Antal inlägg

    16
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Har just uppgraderat till Pro Tools 9. Är en mycket nöjd Avidkund.
  2. http://www.canford.co.uk/Browse/21372 Där kan du köpa SIFAM-mätare. Tror inte det är deras top notch-serie men dom är i alla fall tillverkade i England, så dom borde vara bra nog. /Sebastian
  3. Bumpar denna tråd och välkomnar alla som behöver mixning- och masteringshjälp till mig. 🙂 sebsongs.com
  4. Man ska även tänka på att Lars Ulrich ofta kör på väldigt djupa virveltrummor. Någonstans kring 6,5 till 7 tums djup, vilket också är en väldigt relevant detalj i sammanhanget. Med en djup virvel får man ett djupare och fläskigare sound. Hur mycket man än rattar med EQ och kompressor på en nedstämd 5-tumsvirvel så kommer den aldrig låta som en 7-tummare. Och så spelar ju material också stor roll, om han kör med trä eller metall på den där inspelningen. Jag tror han för det mesta kör plåtvirvel, men är inte helt säker.
  5. Den här tråden verkar ha gått lite OT, så jag återgår till ämnet. Här är en spotifylänk till det senaste "stora" jobbet jag haft: Inspelning och mix står jag för på den produktionen. Det är mixat helt ITB och sedan mastrat på Ear Hear AB. /Sebastian
  6. Precis så, joachime. Precis så. Hela poängen med denna tråden var enbart att tipsa om att jag finns och vad jag gör. Jag utger mig inte för att vara professor i digital ljudteknik och jag kan absolut inte allt. Men jag har anser mig ha ett bra musiköra och har gjort ett stort antal omtyckta produktioner. Med det som grund anser jag mig kunna göra ett bra jobb. Hoppas som sagt att ni som är intresserade av mina tjänster lyssnar på materialet jag har bifogat på nätet och avgör med öronen istället för ögonen. Mvh Sebastian
  7. Nej, givetvis spelar det ingen roll, det är jag medveten om. Men för dem som inte vet allt om hur digitalt ljud fungerar utan bara är musiker som spelar in sin musik och vill ha den mastrad tycker jag att -3dBFS är en utmärkt maxnivå att hålla sig på. Att kalla det dynamik var kanske klantigt av mig. Jag menar förstås helt enkelt att jag föredrar headroom på 3dB när jag får material skickat till mig. Då finns det inga frågetecken om man ligger över nollan eller inte. Som sagt, en enkelt säkerhetsåtgärd. Frekvensspektrumanalysator: Tack! Jag hoppas kunna slå mig in på demoscenen framför allt och få banden på myspace och dylikt att låta bättre. Det finns gott om dyra masteringsföretag där ute, och jag tror mig givetvis inte kunna göra ett lika bra resultat som dem. De har ofta 20-30 års erfarenhet och en maskinpark med hårdvara. Däremot har jag 10 års erfarenhet av musikproduktion och i alla fall hälften så lång erfarenhet av mixning och mastering. Men iom att jag inte ligger på "proffsens" nivå inser jag ju också att mina priser därmed måste ligga ett bra snäpp under. Men som sagt, jag mastrar en låt gratis, det är bara att prova på. Mvh Sebastian
  8. Att lämna 3 dB headroom är för att lämna kvar dynamik till mastringen. Ligger mixen och klipper nollan hela tiden är ju dynamiken redan maxad och det blir svårt att göra en snygg mastring. Jag föredrar att ha lite tid före och efter låten för att vara 100% säker på att ingenting klipps av i början eller slutet. Bägge grejerna du frågar om är helt enkelt säkerhetsåtgärder. Mvh Sebastian
  9. För er som undrar om hur det låter när jag MIXAR så är det bara att lyssna på exemplen på sidan. Allt där är mixat av mig. Det kanske borde framgå tydligare på sidan att ljudexemplen är både mixade och mastrade av mig (med undantag för playtones-låten som bara är mixad av mig). Om det finns önskemål om att få en låt testmixad kan jag eventuellt gå med på det för en mindre peng. Maila mig om vad ni har för idéer så kan vi säkert komma överrens! Mvh Sebastian
  10. Nej, gratistjänsten är enbart för mastering. Och vad gäller ljudexemplen så ser jag dem som ett skyltfönster för hur bra produktionerna låter när jag är klar med dem. Samtliga produktioner som är med där har jag producerat från början, och visar därmed min bredd rent musikaliskt. Jag tycker att det bästa sättet att ta reda på om man vill använda mig som masteringsingenjör är att prova på min gratistjänst. Mvh Sebastian
  11. Tackar! Jo, speciellt den typen av musik måste spelas in Live för att få bandet att spela i takt över huvud taget. Den produktionen står det mitt namn på rakt igenom - inspelning, mixning och mastering. Väldigt kul erfarenhet och ett bra resultat, tycker jag. /Sebastian
  12. Hej! Jag har kört frilans ett bra tag nu och gjort en del jobb med åren - både producerat, mixat och mastrat. Nu lanserar jag en internetbaserad tjänst där jag tar emot material för både mastering och mixning. Min idé är att ligga lite lägre i pris och sikta in mig på demoband och osläppta artister och därmed är masteringstjänsten avsedd framför allt för internetdistribution. Jag vill helt enkelt hjälpa musiker som inte kan mixa/mastra själva att låta så bra som möjligt på nätet! Jag har även ett gratis prova-på-masteringserbjudande, så testa gärna! Läs mer här: http://www.sebsongs.com /Sebastian
  13. sebsongs

    Frank Zappa

    Det var faktiskt via ZPZ som jag upptäckte musiken. Det gick en konsert på SVT förra våren från en ZPZ-spelning i USA och det var så grymt svängigt! Dom spelade i Malmö förra sommaren och jag var där. Kan bara säga att det var riktigt, riktigt bra. Det är starkt jobbat av Dweezil och bandet att sätta Franks låtar så bra som dom gör. Frank Zappas gitarrspel får man ta som det är. Vissa skivor är det bara gitarr-runkande från början till slut, och jag kan medge att det inte alltid låter speciellt kul. Men lyssna på skivor som Joe's Garage - första skivan eller Overnite Sensation. Riktigt bra låtar med en rejäl dos samhällssatir och humor! En favorit på Joe's garage är Crew Slut. 🙂 Hoppa fram till ca 4:25. 😉 http://www.youtube.com/watch?v=XSEgFCFZU-Q#t=4m25s Och vad gäller hans "sound" så lades det mig veterligen ner otroliga mängder med tid och arbete i att skapa nya gitarrljud för att just inte låta som någon annan. All heder åt det! Har ni chansen så gå och se Zappa Plays Zappa. Det kostar en slant men man får valuta för pengarna.
  14. Jag kör en iMac 21.5" med FW800 och ett Digi003 Rack. Det enda jag har mellan är en konverterkabel från FW400 till FW800, alltså 6-pol i ena änden och 9-pol i andra. Det fungerar klockrent.
  15. Dagens populärmusik har ofta väldigt litet dynamiskt omfång, vilket enligt min erfarenhet kan komprimeras till 128 kbps utan att ta för stor skada. Jag tycker definitivt att det finns musik som kan låta helt okej på myspace (som väl kör 128 kbps?), typ dansmusik och metal, men just för att det ofta är väldigt hårt komprimerat från början. Själv brukar jag köra med variabel bitrate med minimum 160 och max 320 kbps. Det brukar vara svårt att höra skillnad mot råfilerna och man får ner storleken så mycket det går. Även om vi har utrymme så det räcker med dagens teknik så tycker jag inte det finns någon anledning att inte vara plats-effektiv! 😄 /seb
×
×
  • Skapa ny...