Jump to content
Annons

Behringer EURORACK MX1804X


willchord

Recommended Posts

Halli Hallå!

Nu är det så att jag är nog så mycket amatör det går här på detta forum, så ni får gärna skratta åt mig om ni vill, kommer inte ta illa upp. 😛

Jag har under ett år ägt ett externt ljudkort vid namn Desktop Konnekt 6 som är tillverkad av TC Electronics. Kortet är kopplat till min Dell-dator från 2009 med en FireWire-kabel. När jag köpte hårdvaran fick jag även med DAW:n Cubase LE 4. Har suttit och lekt lite med båda och jag tycker själv att jag börjar lära mig mer och mer, särskilt på sistone då jag verkligen har tagit mig tiden.

Men nu till saken. För några dagar sen fick jag en till liten leksak, ett mixerbord! Behringer Eurorack MX1804X. Fick det av min flickväns pappa, har ingen aning om hur gammalt det är men han sa att det hade kostat rätt så plenty när han pröjjsade det. Det är oanvänt och låg fortfarande kvar i lådan med instruktionsmanual och allt.

Nu har jag ett litet problem här, kan jag fortfarande använda mitt nuvarande ljudkort som nåt mellanting mellan min dator och mixerbordet eller hur fungerar det?

Sen har jag även extremt dålig koll på det här med main channel, mono, stereo, aux in, aux out etc etc... Så om någon snäll själ med mycket fritid skulle vilja hjälpa mig med dessa frågor så skulle det vart jättesnällt!

P.S. De instrument jag spelar in är gitarr, bas och sång, trummor kör jag via ett virtuellt program!

Tack på förhand! // Wille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Railind (oregistrerad)

Skippa mixerbordet. Det tillför inget i din setup.

fler Effekter analog EQ och bättre monitor och handsonmöjligheter kan ju tillföra en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte heller det tillför så mycket. Men om du kanske kan använda det som signalväljare och volymkontroll... koppla in dator, stereo etc i passande ingång... och monitorer, högtalare och hörlurar i utgångarna, så kan du välja vad du vill lyssna genom, och på vad...? Bara en idé. Eller sälj det, eller skänk det vidare till någon som behöver men inte har råd. Eller byt mot en mikrofon. Tråkigt bara om musikgrejer inte används tycker jag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara jobbig nu, men varför? En liten förklaring skulle vara bra 🙂

Du har bara två ingångar i ditt ljudkort. Mikrofonförstärkarna i mixerbordet är troligtvis sämre än ditt ljudkorts preamp. EQn samt effekterna (om några) är troligtvis sämre än det du redan har i datorn. Det enda positiva jag kan se med mixern är att du kan lära dig något om signalflöde i utbildningssyfte men inget mer. Ödsla inte energi på bordet i tron om att det tillför något bara för att det en gång i tiden kostat pengar (dock inte så mycket som du kanske tror, Behringer är det billigaste marknaden har att erbjuda).

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Ingen som har några hjälpfulla tips?? 🙁(

Bäst är nog att gå till www.behringer.com och ladda ned manualen i den står det mesta du vill veta och finns säkert bilder på hur man kan koppla in mixern i en setup lik din. jag tror du kan ha nytta av det om inte annat så för att färga din musik med mixerns effekter och eq och till att lära dig lite om ljudinspelning med en mixer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Du har bara två ingångar i ditt ljudkort. Mikrofonförstärkarna i mixerbordet är troligtvis sämre än ditt ljudkorts preamp. EQn samt effekterna (om några) är troligtvis sämre än det du redan har i datorn.

seriöst att Gilbert inte ens vet vilken mixer det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror du kan ha nytta av det om inte annat så för att färga din musik med mixerns effekter och eq och till att lära dig lite om ljudinspelning med en mixer..

Jag finner denna frenetiska övertro på analoga burkars överlägsenhet mot pluggar smått fascinerande.

Tror inte någon medvetet vill ”färga” sina alster med ett gammalt Behringer-bord. Observera att jag inte menar att man måste springa och köpa sig en Pultec eller retro Neve EQ. Vad jag menar är att om man inte har råd med detta så bör man inte göra det fatala misstaget att tro att så länge det är analogt (hur billigt junket än är) så är det bättre än billiga (eller till och med gratis) pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Jag finner denna frenetiska övertro på analoga burkars överlägsenhet mot pluggar smått fascinerande.

Tror inte någon medvetet vill ”färga” sina alster med ett gammalt Behringer-bord. Observera att jag inte menar att man måste springa och köpa sig en Pultec eller retro Neve EQ. Vad jag menar är att om man inte har råd med detta så bör man inte göra det fatala misstaget att tro att så länge det är analogt (hur billigt junket än är) så är det bättre än billiga (eller till och med gratis) pluggar.

Antar att du aldrig har jämfört en analog eq mot en digital eq?

Det finns fördelar även med billiga analoga tonkontroller och eq's och inte alla vill ha bäst ljud utan många vill ha ett annorlunda ljud ett sound helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

... vi talar om en Behringer-mixer ...

Behringer har väl producerat ett hundratal olika mixers genom åren menar du att alla de låter likadant och är lika bra eller dåliga? Pinsamt som sagt och jag är ingen glaskatt.

Redigerat av Railind
Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer har väl producerat ett hundratal olika mixers genom åren menar du att alla de låter likadant och är lika bra eller dåliga? Pinsamt som sagt och jag är ingen glaskatt.

[/quote

Förlåt om jag verkar korkad nu, men effekterna i min mixer kan jag väl inte ändra efter inspelning? :s

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer har väl producerat ett hundratal olika mixers genom åren menar du att alla de låter likadant och är lika bra eller dåliga? Pinsamt som sagt och jag är ingen glaskatt.

Förlåt om jag verkar korkad nu, men effekterna i min mixer kan jag väl inte ändra efter inspelning? :s

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag verkar korkad nu, men effekterna i min mixer kan jag väl inte ändra efter inspelning? :s

Om du tvunget vill, så kan du göra mixen analogt i mixern och använda den inbyggda effektenheten då, men om du inte har ett ljudkort med flera utgångar, så är det meningslöst.

Jag instämmer absolut i att du säkert har bättre effekter, eq etc i pluginformat, än vad du har i den aktuella mixern.

Behringer är annars helt ok för sitt pris och de tillhör de bättre budgetmärkena numera - men de lämnar ändå en del att önska, så jag hade valt att skippa mixern när det handlar om en enkel hemstudio - åtminstone om ditt ljudkort har micpreamp och hörlursutgång inbyggt. Om ljudkortet däremot inte har alla funktioner som du behöver, så kan det vara idé att köra lyssning genom mixern.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Behringer har väl producerat ett hundratal olika mixers genom åren menar du att alla de låter likadant och är lika bra eller dåliga? Pinsamt som sagt och jag är ingen glaskatt.

Förlåt om jag verkar korkad nu, men effekterna i min mixer kan jag väl inte ändra efter inspelning? :s

Jo du kan ju t.ex. lägga mixerns effekter på en separat kanal i Cubase och sedan ändra om du vill senare, lite krångligare men inte krångligare än hur musik spelades in för inte allt för länge sedan. Men det roliga med en sådan effektenhet som sitter i mixern är att den låter annorlunda än de flesta pluggar som du kan använda i Cubase och annorlunda är bra om du vill göra varierade produktioner. Jag föreslår absolut inte att du ska bara använda denna utan kombinera och prova dig fram så kan du säkert få fram sound som är mer eller mindre unika och samtidigt lära dig mer om inspelningsteknik.

Redigerat av Railind
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

En annan bra sak som du kan använda mixern till är stereomikrofon och mångmikrofonsinspelningar något du inte kan göra enbart med ditt nuvarande ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan bra sak som du kan använda mixern till är stereomikrofon och mångmikrofonsinspelningar något du inte kan göra enbart med ditt nuvarande ljudkort.

Stereouppmickning kan vara användbart om man har ett rum som låter ok, men oftast inte annars.

Inspelning med många mickar, innebär att man måste göra en färdig stereomix som sedan skickas till ljudkortet (ljudkortet har ju bara två ingångar). Man har då ingen möjlighet att få in de olika mickarna på separata ljudspår och mixa i datorn, utan är låst till den stereomix man har gjort externt.

Om man ska spela in flera saker och få in dem på varsitt audiospår, så måste man alltså ändå spela in dem separat - och då kan man hellre utesluta den externa mixern, som är överflödig i det läget.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Stereouppmickning kan vara användbart om man har ett rum som låter ok, men oftast inte annars.

Dålig tumregel stereomikinspelning även i ett rum som låter "dåligt" kan ändå låta fantastiskt i en mix. Även mångmikrofoninspelningar som absolut inte behöver hamna på separata spår för att krydda en inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stereouppmickning kan vara användbart om man har ett rum som låter ok, men oftast inte annars.

Inspelning med många mickar, innebär att man måste göra en färdig stereomix som sedan skickas till ljudkortet (ljudkortet har ju bara två ingångar). Man har då ingen möjlighet att få in de olika mickarna på separata ljudspår och mixa i datorn, utan är låst till den stereomix man har gjort externt.

Om man ska spela in flera saker och få in dem på varsitt audiospår, så måste man alltså ändå spela in dem separat - och då kan man hellre utesluta den externa mixern, som är överflödig i det läget.

Men eftersom jag har två ingångar på ljudkortet, borde jag inte då kunna spela in exempelvis 2 gitarrer samtidigt och få in dem på olika ljudspår i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Men eftersom jag har två ingångar på ljudkortet, borde jag inte då kunna spela in exempelvis 2 gitarrer samtidigt och få in dem på olika ljudspår i Cubase?

Jo fast nu pratade vi om mikrofoninspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom jag har två ingångar på ljudkortet, borde jag inte då kunna spela in exempelvis 2 gitarrer samtidigt och få in dem på olika ljudspår i Cubase?

Visst. Du kan välja mic+instrument - eller 2 instrument - eller 2 line in.

Till det behöver du som sagt ingen mixer - och mixern har dessutom inga instrumentingångar, utan om du ska använda den så behöver du skaffa DI-boxar för att koppla in gitarrerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst. Du kan välja mic+instrument - eller 2 instrument - eller 2 line in.

Till det behöver du som sagt ingen mixer - och mixern har dessutom inga instrumentingångar, utan om du ska använda den så behöver du skaffa DI-boxar för att koppla in gitarrerna.

WOOT? Vad är DI-box nu då? :s utan en sån kan jag alltså inte spela in ens 1 instrument åt gången?`:s

Link to comment
Dela på andra sajter

WOOT? Vad är DI-box nu då? :s utan en sån kan jag alltså inte spela in ens 1 instrument åt gången?`:s

Inte om du ska spela in genom mixern, eftersom den inte har några högohmiga instrumentingångar (ljudkortet har däremot sådana).

Eller, ja - du får ju ljud om du kopplar in gitarren i en lineingång, men det låter betydligt sämre än det skulle göra annars, eftersom inimpedansen inte är rätt.

http://wiki.kontrollrummet.com/DI-box

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

WOOT? Vad är DI-box nu då? :s utan en sån kan jag alltså inte spela in ens 1 instrument åt gången?`:s

Jo då de behövs mest om man har instrument med knepiga utgångssignaler och använder sig av långa kablar, ditt ljudkort har en inbyggd DI box mixern klarar sig hyfsat utan DI box.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då de behövs mest om man har instrument med knepiga utgångssignaler och använder sig av långa kablar, ditt ljudkort har en inbyggd DI box mixern klarar sig hyfsat utan DI box.

Mixern klarar sig inte utan DI-box, eftersom inimpedansen är för låg och det belastar gitarrmickarna, som då kommer att ge sämre ljud.

Ljudkortet har som sagt de högohmiga instrumentingångar - och åter igen så är mixern överflödig.

http://wiki.kontrollrummet.com/DI-box

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Ljudkortet har som sagt de högohmiga instrumentingångar - och åter igen så är mixern överflödig.

Låt killen bestämma själv om den är överflödig jag tror han är bättre på att bestämma det än vad du är. Förövrigt så funkar det att köra gitarrsignal direkt in i den mixern utan större problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...