Jump to content
Annons

ta reda på strängtjocklek.


Naymari

Recommended Posts

Annons

det är bara att byta strängar! Om du har haft den stämd i vanlig standard E stämning kan du tänka att det antagligen varit från 009 eller 012 på höga e strängen.

du märker lite hur motståndet känns när du spelar på gitarren. med 009 så känns det kanske slabbigt och lättspelat 012 svårt att benda osv. då är det 010 eller 011.

att gitarren har flytande svaj kommer inte innebära massiv förändring gällande "ton" i stämningen.

och om du verkligen vill veta vad det är för strängtjocklek så får du nog gå till handlaren. dock svårt och tro ifall de har ett sådant verktyg som gör att man kan se tjocklek. bättre är då en gitarrmakare, reparatör osv...

mitt tips. kör på de strängarna du gillar. inga problem att byta. om det nu inte är från 009 till 013!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ett digitalt skjutmått och miniräknare,

eller i nödfall vanligt skjutmått.

0,09" =2,29mm

0,10" =2,54mm

0,11" =2,8mm

0,12" =3,05mm

Har du provat ditt skjutmått? 3 mm? Vi snackar flygelsträngar eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är ju så att fjädrarna i guran är ju likt spända med hur hårt strängarna drar åt. och så vitt jag förståt det håller olika tjocklekar olika tryck på stallet. eller är jag bara ute och cyklar?

men om det inte är så är det ju lättare än vad jag trodde.

och det här med att ta av alla strängar helt är ju ingen hit med en floyd rosare. så att ta med strängarna är ingen idé.

Du kan ju ta med gitarren med strängarna på🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är ju så att fjädrarna i guran är ju likt spända med hur hårt strängarna drar åt. och så vitt jag förståt det håller olika tjocklekar olika tryck på stallet. eller är jag bara ute och cyklar?

Nä du cyklar inte, du har helt rätt. Har man Floyd Rose-svaj och inte har lust att finjustera hela systemet varje gång man byter strängar, så är det vettigt att bestämma sig för vilka strängar man ska spela på och vilken stämning de ska ha. Så det är precis som du tror, om du byter från - säg - ett 009 till ett 011-set, så kommer stallet att ställa sig helt åt h-e utan justering.

Dock är det inte helt knepigt att fixa till det själv om du har lite känsla för feeling och en skruvmejsel. Annars tar du med guran till en musikaffär och ber tjejjerna där fixa det. Om du vill ha samma tjocklek som sitter på gitarren så kan nog musikaffären hjälpa dig hitta rätt oxå, om du tar med guran. Svårt att mäta själv med vanligt skjutmått, de flesta (inte heller du?) har en mikrometerskruv hemma.

***

Fan hastalavista: 3mm tunn e-sträng? Den får du jävlar spänna hårt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan hastalavista: 3mm tunn e-sträng? Den får du jävlar spänna hårt 😉

Ha ha, hur kul som helst när man tänker efter 🙂

Vet inte varför jag snöade in på tum. Sorry om jag

skapat förvirring i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ha ha, hur kul som helst när man tänker efter 🙂

Vet inte varför jag snöade in på tum. Sorry om jag

skapat förvirring i tråden.

Du är bara en tio potens fel. 009 strängar är 0.009 tum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...