Jump to content
Annons

Vad kallar man detta ..


fågeln

Recommended Posts

Hallå hallå,

har efter att ha lyssnat ett tag på Black Eyed Peas

blivit sugen på att mixa ihop något liknande det som dyker upp vid 0.52, dvs när fergies röst börjar dunka den med och sedan dunkar allt snabbare och snabbare. Man kan förvisso klippa ihop något rätt enkelt i cubase men jag undrar vad detta kallas, när rösten blir sådär? Om det har nåt namn? vill söka runt och se hur andra gör detta, om det kanske finns nån funktion i cubase rentav som fixar det här snyggt och prydligt åt en?
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudet på sången som uppstår kan du göra på en mängd olika sätt.

Du kan ta ljudfilen, klippa och kopiera upp den på valfritt vis. Troligtvis är den dock i någon sampler där du kan styra sångklippet som du vill.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

okej, har sökt runt lite på det här nu.

men så att använda en bit av rösten som accelererar på det här sättet har alltså inget namn? finns det något ord för när en trumma går snabbare och snabbare, dvs trumslag istället för rösten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad effekten kallas, men tror att du ska ladda in frasen du vill "hacka" i en sampler, sen kopiera midispåret från snare trumman så att dom får samma rytm. tänk på att ha en kort release på samplingen så att den inte ringer ut för länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå hallå,

har efter att ha lyssnat ett tag på Black Eyed Peas

blivit sugen på att mixa ihop något liknande det som dyker upp vid 0.52, dvs när fergies röst börjar dunka den med och sedan dunkar allt snabbare och snabbare. Man kan förvisso klippa ihop något rätt enkelt i cubase men jag undrar vad detta kallas, när rösten blir sådär? Om det har nåt namn? vill söka runt och se hur andra gör detta, om det kanske finns nån funktion i cubase rentav som fixar det här snyggt och prydligt åt en?

Stort minus för sjukt dålig smak. (Edit: lägger till en " 😉 " så folk hajar att det är skrivet med skämtsam ton)

Kan inte bara Black eyed peas lägga sig ner och dö? Mer överskattad och irriterande grupp har väl aldrig skådats!?

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

spontana reaktioner finns säkert på dina förebilder och ljudexempel också

Säkert. Alla har ju rätt till sin åsikt som det så fint heter. :-)

Det är fritt fram att älska dem, men min bestämda åsikt är att världen vore ett lite bättre ställe om Black eyed peas försvann spårlöst. Låtar som My humps eller vad den heter borde placerat dem på CIA's hit list istället för radiostationers...

Allt detta är ju, som Demonproducenten påpekade, besides the fucking point. Men eftersom trådskaparen ju redan fått svar på sin fråga så är ju min ofrivilliga kapning av tråden ej till någon skada. 😉

Om jag gör någon sårad eller upprörd så ber jag om ursäkt då detta inte var min intention.

Link to comment
Dela på andra sajter

åh jag älskar dom? men alla har väl en musiksnobb i sig.

Jag kan inte förstå varför, men kul för dig.

Vill bara påpeka att mitt ogillande inte har med snobberi att göra. Det är en genuin instinktiv avsky och reaktion på deras musik helt enkelt och har inget att göra med elitism eller liknande. Jag kan dock erkänna att jag tyckte deras första singel var helt ok, och de har säkert gjort en del helt ok låtar... men det är något med deras sound, koncept, utstrålning, röster etc som bara triggar min kräkreflex.

Edit:

Det och att jag tycker de idiotförklarar sina lyssnare. Jag hör ingen finess, dynamik eller egentlig idé bakom låtskriveriet. Bara hookar som blir hookar för att de är så förbannat irriterande och presenteras så övertydligt och upprepande. Det känns som att gå på restaurang och kypare kommer upp: "här är snabbmakaroner med ketshup, ät din jävel". (Hm... kanske bara jag själv som hajar den liknelsen...?)

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att gå på restaurang och kypare kommer upp: "här är snabbmakaroner med ketshup, ät din jävel". (Hm... kanske bara jag själv som hajar den liknelsen...?)
Pasta ger mer energi än motsvarande mängd i potatis. Vissa uppskattar att få ny energi medan andra käkar femrättersmiddagar och blir övermätta, sittandes kvar i stolen för att jäsa.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...