Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjena

Jag har läst allmän musiklära och musikteori 1 vid uppsala universitet (två riktigt bra kurser). Har påbörjat musikteori 2 och börjar nu fundera på om jag verkligen kommer få användning av dessa kunskaper i praktiken.

Arbetar 100 % som gymnasielärare och har två småbarn hemma.... så läsa i onödan är jag inte sugen på just nu ;-)

I kursplanen verkar det mest vara schenkeranalys... hur ofta kommer man använda detta när man skapar musik?

Annons
Posted (edited)

Schenkeranalys är en teori som hävdar att all musik 'egentligen' är en utbrodering av den fallande föjden G F E D C D harmoniserad som C F C G C.

Glöm det.

Åke

Edited by ake
Posted

Tjena

Jag har läst allmän musiklära och musikteori 1 vid uppsala universitet (två riktigt bra kurser). Har påbörjat musikteori 2 och börjar nu fundera på om jag verkligen kommer få användning av dessa kunskaper i praktiken.

Arbetar 100 % som gymnasielärare och har två småbarn hemma.... så läsa i onödan är jag inte sugen på just nu ;-)

I kursplanen verkar det mest vara schenkeranalys... hur ofta kommer man använda detta när man skapar musik?

Jo, jag tycker att den är nödvändig om du undervisar i eller analyserar harmoniskt avancerad musik (typ senromantik). Den ger ett mer holistiskt perspektiv på harmoniken, och ger förklaringsmodeller till en del av de svåranalyserade ackorden.

Nu har du ju barn, och då måste man prioritera. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det.

  • Gilla 1
  • 2 weeks later...
Posted

Jag undervisar inte i musik (ännu). Jag har matematik som huvudämne och läser musik vid sidan av för skojs skull.

Däremot försöker jag färga in musiken i matematiken och tvärtom när jag undervisar esteteleverna. Ämnena har ju väldigt mycket gemensamt. Notvärden, pauser, taktartet, mönster, hur man räknar ut skalor, intervaller, tonarternas skalegna ackord, kvintcirkeln är några exempel vi tittat på i matten.

Tar gärna emot fler exempel på hur man kan färga in musik i matten. Blir ännu viktigare i den nya gymnasiereformen.

Kommer nog läsa klart musikteori 2 eftersom musikteori 3 verkar så rolig ;-)

  • Gilla 1
Posted

Great , jag tycker också att sånt är spännande ^^

rolleyes.gif

Posted

I mitt jobb som butikspersonal så använder jag mig ofta av Schenker-analysen. Kommer dom idag eller imorgon med varorna? Hmmm?

Alltmer av varorna går numera med DHL, men dom har jag inte hunnit att analysera än...

🤪 :wacko: 🤪

Posted

Jag undervisar inte i musik (ännu). Jag har matematik som huvudämne och läser musik vid sidan av för skojs skull.

..........

Tar gärna emot fler exempel på hur man kan färga in musik i matten. Blir ännu viktigare i den nya gymnasiereformen.

Kul, kan ju ta allt med toner då ni kör sin, consin etc.......... :-)

skulle vart kul å gjort de på matten när man själv höll på med det.

  • 2 weeks later...
Posted

Haha kul!

DHL analys 15hp vore något. Undrar om man får lära sig skämda kvintcirkeln... som jag hörde några jazzsnubbar snacka om.

Det roliga är ju att DHL består just av fem av varandra oberoende företag - så kvintcirkeln är inte långt borta.

  • 2 months later...
Posted

Då jag läste Schenkeranalys hade jag svårt att ta till mig det, och jag har eventuellt missförstått den.

Övningarna där man analyserar musiken i flera plan tycker jag är intressant. Jag tror att tanken är att man i princip kan vända analysen till syntes också - det vill säga ett verktyg att använda i praktiken (skapande).

  • 3 months later...
Posted

Nu är jag igång med Schenkeranalys... kul, klurigt, annorlunda. Just nu analyserar vi vad som händer med musiken på flera olika skikt i ex Bachfugor. Nästa kurs kommer vi skriva egna fugor ...så det är nog ganska vettigt trots allt.

Men som sagt kul, lite som att lösa korsord :-)

  • 2 months later...
Posted (edited)

har börjat komma in i de tankebanorna automtiskt sedan en vän som är jazzsångare skrev till mig att det finns egentligen bara halvkadenser då man egentligen inte behöver kvinten,dominanten...och om man då tar en fullständig kvintsekvens och skall unvika alla kadenser utom i slutet av den och avsluta med den klassiska II-V-I:an-nu förkortad till en halvkadens vilket görs i harmoniseringen-det finns det nog inte så många kominationer om man utesluter paralelltonarterna vilket är gjort i originalversionen..orkar inte räkna men antagligen bara 1.

så jag kan kanske följa med i tankegångarna shenkeranalysen och tror att shenkeranalysen stämmer.....den har nog praktisk betydelse för en djupare förståelse för byggandet av harmonier och fullständiga kvintsekvenser..

.

tror jag-jag vet inte om min förklaring är rätt-det var bara en tanke jag varit inne på sista månaden..kul om någon vet så vi kan fortsätta den här diskussionen och reda ut begreppen och teorin bakom shenkeranalysen...

kanske måste jag tänka utanför de modala normerna och kadenserna för att förstå??

är nyfiken-på vilket sätt är den tilllämplig då man skriver en fuga????

har precis avslutat en egen, igår faktiskt.....

har jag gjort fel då som komponerat den efter vanliga modala metoder???

mvh

🙂

Edited by pxm
Posted

Varför måste det analyseras hit och dit? Kadenser, hel & halv, modala metoder......yikes! 🤪😕

Inget illa menat, pxm. 😉 Jag är imponerad över att du begriper allt det där och är glad för din skull att du finner det spännande.

På ett sätt skulle jag gärna vilja fatta vad du skriver, men samtidigt snurrar skallen, hehe.

Jag är helt inne på att musik är känsla, känslan skall förmedlas/upplevas och resten är totalt ointressant.

Posted

åh-jag vet ju inte om jag begriper shenkeranalys-det var bara tanke...det kan ju vara helt fel...ja visst-musik är känsla...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.