Jump to content
Annons

Tips på bra och billiga trådlösa gitarssystem


MrRomero

Recommended Posts

Ja, rubriken säger väl det mesta, nån som kan tipsa ett sånt bra gitarrsystem, kanske som ni själva köpt? Är student så har inte råd med den dyraste.

Skulle väl vara plus om man kunde köpa i butik i Musikbörsen, 4sound, Jam elr kanske på nätet som Thomann.

Vet inte ett skvatt om vad som är bra och så så hjälp uppskattas 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle vilja säga såhär: Har man en digital förstärkare, alernativt något slags digitalt pedalbord, så funkar säkert även de allra billigaste alldeles utmärkt.

Kör man däremot med rörförstärkare så är jag tveksam till att även dyrare system funkar. Har visserligen bara provat mitt egna, men det finns nog trots allt en anledning att så många stora gitarrister som gör stadium-gig, och således både har råd med vad som helst och verkligt behov av trådlösa system, ändå kör med sladd.

Har själv ett system från Samson som kostade runt 3000 kronor för 6-7 år sen, det funkar kanonbra in i min gamla Vox AD120VT eller Boss GT-8. Kör man det däremot in i en typisk rörförstärkare, så blir förlusten av signal och frekvenser lätt jobbig.

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG GB 40 (GuitarBug) är väldigt liten och bekväm. Har använt på både elgitarrer och elfiol.

hur mycket kosta den? vart köpte du den?

Jag skulle vilja säga såhär: Har man en digital förstärkare, alernativt något slags digitalt pedalbord, så funkar säkert även de allra billigaste alldeles utmärkt.

Kör man däremot med rörförstärkare så är jag tveksam till att även dyrare system funkar. Har visserligen bara provat mitt egna, men det finns nog trots allt en anledning att så många stora gitarrister som gör stadium-gig, och således både har råd med vad som helst och verkligt behov av trådlösa system, ändå kör med sladd.

Har själv ett system från Samson som kostade runt 3000 kronor för 6-7 år sen, det funkar kanonbra in i min gamla Vox AD120VT eller Boss GT-8. Kör man det däremot in i en typisk rörförstärkare, så blir förlusten av signal och frekvenser lätt jobbig.

menar du dålig mottagning med brus och sånt? har en digital så jag bör slippa sånt

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du dålig mottagning med brus och sånt? har en digital så jag bör slippa sånt

Jag tror att JJRockford syftar på att ljudet blir inte lika öppet om du kör med trådlöst,

du förlorar frekvenser vilket gör att det låter mer instängt och burkigt.

Har själv A/B testat en Peavey 6505 med ett av de billiga trådlösa systemen kontra med sladd.

Och ljudskillnaden är märkbar. Så jag köpte inte det.

Dock kan jag tillägga att jag genomförde mitt senaste gig med ett exakt likadant trådlöst system

som jag provade, och känslan av kunna springa runt på scen utan en sladd väger nog nästan

tyngre än förlusten av signal. När du spelar på klubbar med halvtaskigt ljud, så kommer förmodligen

ändå ingen tänka på det, framförallt inte om publiken intar alkoholhaltiga drycker.

Testa dig fram själv på en musikaffär, be att få testa med och utan trådlöst och bilda dig en uppfattning själv!

Mvh Sebastian

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du dålig mottagning med brus och sånt? har en digital så jag bör slippa sånt

Inte alls. Provade en gång mitt system på kanske 60-70 meters håll, det funkade bra (förutom att det är helt omöjligt att spela med den naturliga fördröjningen som uppstår... 🙂), mottagningen var fortfarande bra, och inget brus. Men det känns som om man tappar lite signalstyrka och frekvenser i själva gitarrsignalen. Men detta är som sagt bara störande om man har analoga prylar i andra ändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört några gigs med en sån här, kanske inte bästa kvalite så och troligtvis förlorade man en del ljudmässigt men det var inte tillräckligt för att jag tyckte det var störande, och känslan att slippa kabel var lugnt värt det! Den hade grymräckvid och fick aldrig in brus eller nåt sånt så den var klart sagt trogen.

Men det finns det finns mickar i samma line och de ska man undvika för allt i världen, låter inte bra någonstans!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...