Jump to content
Annons

komprimera sång


Dazzle

Recommended Posts

När jag komprimerar mitt sångspår så vill jag ju främst jämna ut sången så att de höga signalerna blir lägre och sedan höja gainen så att de svaga blir högre. Men om man då har en attack tid på 10 ms på kompressorn kommer det ju igenom 10 ms okomprimerat ljud. I mitt huvud vill man ju inte något okomprimerat ljud alls om meningen med kompressionen är till för att enbart jämna ut volymen. Är det någon som har en bra förklaring på att man aldrig ser någon komprimera sång med 0 attack? i studios (tidningen) djupdykning i kompressorn som verktyg gavs ett exempel där man rekommenderade en attacktid på ca 5 ms på sång, men det förklarades aldrig varför man ska ha någon attacktid överhuvudtaget.

När jag ändå skriver kan jag slänga upp ett till fenomen som sätter myror i huvudet på mig. När man komprimerat en basgitarr och fått fram en fin snärt i instrumentet, vad är då meningen med att lägga på ytterligare en kompressor och sidechaina den mot baskaggen? resultated blir ju att volymen på basen sänks markant när bastrumman slår. Den snärten som man just har komprimerat fram i basen försvinner ju nästan helt då basen oftast jobbar tillsamans med baskaggen, it makes no sense to me?!

Redigerat av Dazzle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kort enkelt svar: du vill ju inte döda alla transienter bara för att du vill jämna till ljudvolymen mellan olika fraser

det gäller att hitta balansen mellan transient å ton

jämför med att dra ner alla konsonanter å bara ha kvar vokaler när du pratar - det blir mycket volym men kanske inte särskilt tydligt

testa dig fram å se vad du själv tycker med lite olika extrema inställningar

När man komprimerat en basgitarr och fått fram en fin snärt i instrumentet, vad är då meningen med att lägga på ytterligare en kompressor och sidechaina den mot baskaggen?

att få fram baskaggen

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Sång komprimeringen förstod jag, men jag skulle gärna vilja ha ett utförligare svar om baskaggen och basen. Jag vet ju att meningen med sidechain är att lyfta fram baskaggen men grejjen är ju den att när man komprimerat basen så att man får högre volym precis i början på tillslaget på tonen, är det inte då meningslöst att med hjälp av en sidechainkompressor styrd av baskaggen sänka volymen igen på precis samma ställe där man nyss har höjt den med hjälp av kompressorn? oftast blir det ju så eftersom baskaggen och basen gärna jobbar samtidigt. förstår du frågan då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ena utesluter inte det andra.

Jag använder kompressor för att forma ljud och minska dynamiken generellt. Sedan använder jag automation för att anpassa den mot låten/arrangemnagets dynamik.

Samma sak med bas. Kompressorn minskar dynamiken och formar ljudet. Sidechain är mer av en problemlösare, spelet kanske krockar med bastrumman. Bastrumman kanske har högre prioritet (typ dansmusik).

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det är ju i försig sant att kompressorn på basen gör mer än att bara förtydliga tillslaget, så på det sättet kan den ju vara bra att ha samtidigt som sidechainfunktionen. men just att man ställer in attacken på basenkomprimeringen så att tillslaget förtydligas, måste ju direkt motarbetas av sidechainen som på precis samma ställe går in och sänker volymen igen? (förutsatt att basen gör sina tillslag samtidigt som baskaggen vilket ofta är fallet)

Redigerat av Dazzle
Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechain uppför sig beroende på i vad/vart du gör en sidechain och med vilken kompressor och hur det är routat och i vad.

En sidechain måste vara korrekt routat annars märker man inte effekten

Tex en mono bas med en kompressor som tar emot signaler ifrån kick send gör att compressorns threshold avgörs av kicken, desto hårdare baskagge desto längre ner går thresholden tills basen börjar tryckas ner av compressorn.

Inte alltid man hör en omedelbar effekt eftersom man måste justera kickens send och kompressorns attack, decay etc.

om svar på varför man vill ha en kick på exakt samma ställe så är syftet att få fram en tydligare kick och en mjukare bas mer harmoni mellan kagge o bas, så jag upplever det i alla fall.

Inom dans musik, trance tex är det nästan från början till slut en baskagge varje 1/4, är monoton i sin natur och med hjälp av sidechain framhävs takten lite mer tydligt.

Kompressor behövs inte i själva rå produktionen utan är oftast mer användbart i ett senare skede men är inte så man måste, men kompressor kan snygga till en ljudbild tex genom att snäva ihop den eller "komprimera" den eller enstaka instrument. Själv undviker jag kompressorer för det är rätt enkelt att förstöra dynamiken bättre o få till de utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt tycker jag att dynamiken i sång med fördel kan automatiseras manuellt hellre än komprimeras, om det inte är en väldigt rörig ljudbild.

ja bättre ta den långa vägen man ska nog undvika att ha en kompressor på huvudsignalen utan send är nog bättre inte lika stor impact.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag komprimerar mitt sångspår så vill jag ju främst jämna ut sången så att de höga signalerna blir lägre och sedan höja gainen så att de svaga blir högre. Men om man då har en attack tid på 10 ms på kompressorn kommer det ju igenom 10 ms okomprimerat ljud. I mitt huvud vill man ju inte något okomprimerat ljud alls om meningen med kompressionen är till för att enbart jämna ut volymen. Är det någon som har en bra förklaring på att man aldrig ser någon komprimera sång med 0 attack? i studios (tidningen) djupdykning i kompressorn som verktyg gavs ett exempel där man rekommenderade en attacktid på ca 5 ms på sång, men det förklarades aldrig varför man ska ha någon attacktid överhuvudtaget.

När jag ändå skriver kan jag slänga upp ett till fenomen som sätter myror i huvudet på mig. När man komprimerat en basgitarr och fått fram en fin snärt i instrumentet, vad är då meningen med att lägga på ytterligare en kompressor och sidechaina den mot baskaggen? resultated blir ju att volymen på basen sänks markant när bastrumman slår. Den snärten som man just har komprimerat fram i basen försvinner ju nästan helt då basen oftast jobbar tillsamans med baskaggen, it makes no sense to me?!

En helt komprimerad låt låter trist man hör det, allt blir tillplattat. Använd inte attack om du inte behöver kan räcka me o justera ration o input/output

om du nu har kompressorn till att jämna ut sången så använd en multiband kompressor istället, brukar använda en 4 bands kompressor de sista jag gör för o balansera nivåerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd inte attack om du inte behöver

komprimera utan attack?

för övrigt många lustiga synpunikter om kompressor - tävling i floskler?

man kan ställa in alla parametrar som finns på kompressorn för att göra allt från subtila utjämningar som inte märks mer än att tydligheten ökar till att kraftfullt forma ljudet å ge det en speciell karaktär

det verkar som en del här inte riktigt vet hur man rattar en kompressor å då kan det förstås vara bättre att lösa det på annat sätt

men att påstå att kompressor generellt förstör ljudet är ju bara trams - det är den som ställer in rattarna som ev förstör ljudet isf

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående attack så kan man både behöva kapa transienter direkt och släppa fram dem det beror ju helt och hållet på ursprungsfilen och vilket resultat man vill uppnå. För mig är nog kompressorn det viktigaste verktyget av alla i god konkurans med en bra EQ som kanske är viktigare men för mig får det nog bli kompressorn som numbero uno.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Angående sångljud, jag komprimerar ofta min egen sång stenhårt och med kort attack.

Men inställningarna beror på vilket ljud man är ute efter.

Jag är lat så kan jag slippa göra åkningar så gör jag det, dessutom brukar kompressorn få sångljudet att kötta till sig så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man måste ju inte sidechaina om man inte vill? Bättre att lyssna lite. Testa lite. Kan man ha kvar "bassnärten" och en go kick samtidigt, så är väl det jättebra!

Självklart måste man inte sidechaina om man inte vill! "bassnärt" och go kick vore ju det ultimata, men det är mycket svårt att uppnå om man inte är beredd att offra den totala ljudvolymen i mixen.

Det jag vill ha bekräftelse på är min teori om att sidechainfunktionen motarbetar den delen av baskomprimeringen som går ut på att få tydligare attack i tillslaget på basen (förutsatt att basen och kaggen jobbar samtidigt, vilket är mycket vanligt). är det någon som har nån annan åsikt?

Redigerat av Dazzle
Link to comment
Dela på andra sajter

Min åsikt om det här är först och främst att en kompressor gör mycket FÖR ljudet om man har rätt kompressor på rätt plats. För mig handlar det ofta om att få fram densiteten i ett spår med hjälp av den, att få fram en inte så digital färgning som hjälper ljudet bort ifrån något sterilt och tråkigt. Jag komprimerar nästan allt, allt från stenhård komprimering till det som bara touchar lite lätt. Framförallt på sång, där går jag på väldigt hårt även om jag automatiserar spåren för man får till en fethet och närhet som man helt enkelt inte får till annars. Transienter vill man alltid ha (iallafall jag) så att totalt döda något kommer inte på fråga, jag släpper hellre igenom transienterna och trycker upp det som kommer efter och får på så sätt ändå en jämn ljudnivå utan att trycka ner toppen något nämnbart. Jag försöker komprimera fram ett naturligt ljud kan man säga.

Angående basen så MÅSTE man ju inte använda sidechain, om du fått en bra snärt på basen så kanske du kommer längre genom att EQ'a så att kaggen och basen inte krockar? Och om du absolut ska använda sidechain så kan du ju ställa in den så att den inte duckar på transienterna utan istället duckar där tonen ligger så du bibehåller attacken som man gärna vill åt. "Less is more" tycker jag gäller stenhårt på sidechainkompression, iallafall i den musiken jag mest jobbar med så vill jag inte ha en märkbar effekt. Jag ska höra skillnad på hur det låter jämfört med innan, men jag vill inte att nån utomstående ska lyssna och direkt kunna peka ut att jag sidechainat.

Link to comment
Dela på andra sajter

ditt helhetsresonemang lät ju helt ok men du får gärna utveckla det här:

en inte så digital färgning som hjälper ljudet bort ifrån något sterilt och tråkigt.

berätta om den digitala färgningen

jag släpper hellre igenom transienterna och trycker upp det som kommer efter och får på så sätt ändå en jämn ljudnivå

är det nån skillnad mot att trycka ner transienterna å dra på gain?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ditt helhetsresonemang lät ju helt ok men du får gärna utveckla det här:

berätta om den digitala färgningen

är det nån skillnad mot att trycka ner transienterna å dra på gain?

Digital färgning var ett konstigt ordval, skrev det när jag var nyvaken. Menade helt enkelt att addera lite färg så det inte låter för rent och sterilt, antingen med riktig hårdvara eller hårdvaruemulerade pluggar.

Jag tycker man får ett bättre smack om man släpper igenom största delen av transienterna "opåverkad" och sen komprimerar ganska hårt på efterslängen istället. Trycker man ner transienterna tycker jag man får mer effekt av kompressorn och mer färg, men jag tycker samtidigt man tappar lite av trycket och det naturliga i ljudkällan. Men det beror ju på vad man är ute efter och framförallt vad man komprimerar, på sång kör jag oftast en ganska snabb attack för då är jag ute efter mer färg och på bas är det lite olika men får jag så släpper jag gärna igenom ganska mycket transienter för jag gillar basar med mycket topp och snärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man får ett bättre smack om man släpper igenom största delen av transienterna "opåverkad" och sen komprimerar ganska hårt på efterslängen istället.

jaha

jag missuppfattade när du skrev

jag släpper hellre igenom transienterna och trycker upp det som kommer efter

du menade förstås trycker ner

Link to comment
Dela på andra sajter

definiera "motarbetar"

1 du vill uppnå nåt

2 du får ev offra nåt

3 du får göra avvägningen

that's it

Med motarbetar menar jag helt att sidechain kompressorn sänker volymen där man precis har höjt den med hjälp av den vanliga kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha

jag missuppfattade när du skrev

du menade förstås trycker ner

Glömde nämna att jag använder mycket buskompressor så det brukar vara den som tar fram tonen medans kompressorn på dom enskilda spåren tar fram attacken och kontrollerar spåren, så det är rättare sagt med dom två kombinerat som jag får till det resultatet jag är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hur kan man tycka att effekten blir något annat än "motarbetar"? man kan väl inte förändra vad som händer med vad man tycker?😛 det som händer med ljudspåret händer likt förbannat även om man tycker nåt annat. Om den ena kompressorn återställer vad den tidigare kompressorn har åstadkommit, så måste väl det ultimata uttrycket för händelseförloppet måste väl vara att de motarbetar varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man tycka att effekten blir något annat än "motarbetar"? man kan väl inte förändra vad som händer med vad man tycker?😛 det som händer med ljudspåret händer likt förbannat även om man tycker nåt annat. Om den ena kompressorn återställer vad den tidigare kompressorn har åstadkommit, så måste väl det ultimata uttrycket för händelseförloppet måste väl vara att de motarbetar varandra?

Du kommer ju aldrig kunna ställa båda kompressorerna så att de jobbar exakt tvärtom mot varandra. Så skillnad blir det ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har en bra förklaring på att man aldrig ser någon komprimera sång med 0 attack?

Som någon nämnde; de (nödvändiga) hårda konsonanterna riskerar att "drunkna", vilket kan leda till att sången låter såhär:

"Ulli-Ullan, o-o som en gö"...

You don't want that.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det går väl alldeles utmärkt att komprimera med 0 attack så länge threshold och ratio inte är ställda lågt respektive på att komprimera hårt.

Men som sagt, risken finns att man sväljer en det konsonanter. (Tack Valle för ditt påpekande)

Däremot vid parallellkomprimering av sång kan man mycket väl köra allt i botten och ställa 0 attack. Naturligtvis beroende på vad man är ute efter för sound.

Redigerat av drloop
TAck Valle för ditt påpekande, konsonanter menar jag
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...