Jump to content
Annons

Hjälp mig att analysera denna houselåt


Fredrikn

Recommended Posts

Val av låt

Steve Angello - Tivoli

00:00 - 00:30 ( Slinga med delay + bassriff)

00:30 - 01:00 ( Slinga med delay, cutoffen börjar justeras här + bassriff)

01:00 - 01:30 ( Slinga med delay + bassriff + Filter sweep kommer in och börjar gå)

01:30 - 02:00 Droppet ( Slinga med delay + Utvecklat tidigare basriff + kick + clap)

Är det bara dessa få grejjer, säkert nån fet subbas till som ligger under basslinen, men i princip?

Hur kan han få det att låta så mäktigt med så lite instrument?

Likadant med andra houselåtar..De får till den simplaste slingan att låta så maffig, så ligger de massa underliggande saker i låten som är svåra att urskilja direkt med örat 😮

http://www.youtube.com/watch?v=yURLinzgqmQ

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Så värst fet var den väl inte.

Dessutom tycker jag det låter som om att han har spelat fel på sitt och kvantiserat ackorden och så behöll han det som det blev för att han är lat.

Inte så tufft tyckte jag.

Men enkelhet är tycker jag ofta en fördel för det ger ett fokuserat sound. Men just det här exemplet var inget jag gick igång på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du är maffigt med denna låt?

Eller är det snarare blindheten i alla envelopes som ändrar sig som du inte riktigt har koll på?

Här jobbar han med ett enkelt riff som han kör genom ett filterenv och ampenv. som helt enkelt öppnas och stängs och så småningom öppnas decayn som gör att det känns stort. Men egentligen är det samma ljud som går igenom hela låten.

Det som kan uppfattas som maffigt är när man lägger på filtrerad noice och lite stabs som ger lite rymd känsla och kontrast... Annars så är det här en klockren enkel house låt =) Steve är grym för övrigt, misstolka mig rätt =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Den känns bara så stor och wide när kicken kickar in i första droppet.. 🙂 Det kanske helt enkelt är pro-mastering som gör mycket

Så det är egentligen små ändringar genom hela låten, på amp envelope och filter env? Det är ju så mästerligt att ha samma slinga i princip

genom hela låten utan att man tröttar ut lyssnaren på den 🙂

Mm..Filtrerad noice och stabs? Du tänker på det som kommer längre fram i låten än det ja har analyserat? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag kan hålla med folk tidigare i tråden om att låten inte är super..

Men, som du säger är den är grymt välgjord vad gäller allt det övriga. Kristallklar mix, exakta ljudval etc..

Någon/Några som vet hur man lyckas till 100, helt enkelt.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...