Jump to content
Annons

Senaste ni lärt er?


tvåtakt

Recommended Posts

Det här skulle kunna passa in i alla trådar i princip men tänkte att det fick bli den här.

Som amatör är det ju alltid kul när man upptäcker nåt nytt som fungerar bra.

Jag har alltid trott att man får attacken i virveln genom att micka upp där man slår: fan, vad fel jag hade. Idag tänkte jag "hmm jag sätter micken mer mot kanten för å testa" åså spelade jag lite och spelade upp och jävlar vilket snärt man fick till.

Men samtidigt saknade jag tonen ifrån mitten, så i framtiden blir det nog att micka mitten, kanten och undersidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att slå kick samtidigt som en cymbal genom en gemensam kompressor gör en schysst SwoooOOOSH-effekt. Fattade det nog teoretiskt innan men i praktiken blev det göttare.

EDIT: Förklaring = kaggen gör att volymen på cymbalen duckar, releasen på kompressorn gör i vilken hastighet swoooshet kommer.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Att slå kick samtidigt som en cymbal genom en gemensam kompressor gör en schysst SwoooOOOSH-effekt. Fattade det nog teoretiskt innan men i praktiken blev det göttare.

EDIT: Förklaring = kaggen gör att volymen på cymbalen duckar, releasen på kompressorn gör i vilken hastighet swoooshet kommer.

Jo det kan va fint i flera lägen, det var en sak jag lärde mej när började med kompressar av misstag men då ville jag inte ha så heeh

Link to comment
Dela på andra sajter

Transient Designer. En kompressor utan threshhold och ratio, bara attack och substain.

Här är en gratis transient-designer-vst för pc och mac från snubben som gjort "blockfish": http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=4

Jag rekommenderar en sådan här på trumbussen (istället för kompressor, och så kan man lägga på väldigt lätt komprimering efter om man vill. Men fick riktigt sköna rocktrummor med den här på mastern i addictive drums).

Link to comment
Dela på andra sajter

Att utan astajta musiker blir det ingen bra slutprodukt!

Också att bästa akustiska gitarrljudet får man ca en halvmeter från guran i huvudhöjd med gitarristen,

förutsatt att man har ett bra dämpat rum. Annars låter det helvete.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Transient Designer. En kompressor utan threshhold och ratio, bara attack och substain.

Här är en gratis transient-designer-vst för pc och mac från snubben som gjort "blockfish": http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=4

Jag rekommenderar en sådan här på trumbussen (istället för kompressor, och så kan man lägga på väldigt lätt komprimering efter om man vill. Men fick riktigt sköna rocktrummor med den här på mastern i addictive drums).

Det ska jag prova senare idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det blir riktigt fett om man distar nästan alla kanaler lite grann, eller åtminstone komprimerar riktigt hårt, och sen låter alla korvar ducka mot alla spikar. Det får gärna pumpa lite för mycket, så det låter som en kassett som legat och gonat till sig i några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får gärna pumpa lite för mycket, så det låter som en kassett som legat och gonat till sig i några år.

Inte för att vara så'n, men inget av det där har med vartannat att göra.

Ibland tar du i lite för mycket när du vill vara låtsasretro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leker runt i Guitar Rig 4 demo (i den senaste demon så finns den nya stärkaren Rammfire (signaturstärkare från rammsteins gitarrist) samt rammfire cabinett och lite nya pedaler och en IR-cabinett/reverb). Och nu har jag lärt mig vad en TubeDriver gör. Trodde att det var en vanlig distpedal, men den ger ju mer bit i stärkaren även om man knappt vrider upp TubeDriverns dist. Funtar på att köpa en analog variant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara så'n, men inget av det där har med vartannat att göra.

Ibland tar du i lite för mycket när du vill vara låtsasretro.

Jag har för mig jag satte dig på plats i någon tråd för inte så länge sen, så vi säger ett ett då.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Senaste jag lärde mig att genom att dra ur sladden ur min gamla frys kan man få mindre brus på inspelningar. Jag lärde mig också att man ska komma ihåg att sätta i sladden igen direkt efter och helst inte nästa morgon. Som tur var hade jag precis avfrostat frysen så jag slapp få en sjö på golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste riktigt stora insikten jag fick var att "tvättlineinspelningar" aldrig blir bra (inspelningar där alla ljud ligger "up front" i mitten och slåss om uppmärksamheten). Nuförtiden har jag lärt mig att sprida ut ljuden mer, och då låter det mycket bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört talas om parallell-kompression ett par gånger men testade det för första gången idag, det gjorde faktiskt en hel del skillnad!

Parallell-kompression.

1. Spela in / programmera något trevligt (förslagsvis trummor)

2. Sänd dem till ett gruppspår

3. Komprimera gruppspåret rätt hårt.

4. Blanda originalet med den komprimerade "kopian", blanda tills du får fram ett bra mellanläge mellan kompression och dynamik.

Det går att göra på andra vis också men huvudkonceptet är att blanda en väldigt mjukt komprimerad ljudkälla med en mer komprimerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört talas om parallell-kompression ett par gånger men testade det för första gången idag, det gjorde faktiskt en hel del skillnad!

Parallell-kompression.

1. Spela in / programmera något trevligt (förslagsvis trummor)

2. Sänd dem till ett gruppspår

3. Komprimera gruppspåret rätt hårt.

4. Blanda originalet med den komprimerade "kopian", blanda tills du får fram ett bra mellanläge mellan kompression och dynamik.

Det går att göra på andra vis också men huvudkonceptet är att blanda en väldigt mjukt komprimerad ljudkälla med en mer komprimerad.

Jag har faktiskt gjort det där på hela mixar några gånger (minus hi-hat och cymbaler), det rockar fett om man lägger på lite dist på den komprimerade kanalen också.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske snarare en erfarenhet mer.. Handpennning är något underskattat ifall man har "prutare" som väldigt gärna vill ha ens pryl men inte har med sig tillräckligt..

Sitter på 2k, begärt pris 3k.. och jag gav han fem dagar på att få ihop resten... (han föreslog två..) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har hört talas om parallell-kompression ett par gånger men testade det för första gången idag, det gjorde faktiskt en hel del skillnad!

Parallell-kompression.

1. Spela in / programmera något trevligt (förslagsvis trummor)

2. Sänd dem till ett gruppspår

3. Komprimera gruppspåret rätt hårt.

4. Blanda originalet med den komprimerade "kopian", blanda tills du får fram ett bra mellanläge mellan kompression och dynamik.

Det går att göra på andra vis också men huvudkonceptet är att blanda en väldigt mjukt komprimerad ljudkälla med en mer komprimerad.

Funkar mycket bra för att fetta till trummor när man vill ha ett fetare sound. Man kan också spela in rumsmickar och komprimera sönder dessa och addera till trummorna, viktigt här är att lyssna efter attack och releasetiderna så att "pumpet" svänger i tempo med musiken. Ger tummorna ett mer levande och fetare sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...