Jump to content
Annons

shush

Medlem
  • Antal inlägg

    17
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Tack Claes, totmusic och babylondays för era svar. BCF2000 ser fin ut, men jag *behöver* nog inte så många faders och knappar. Alphatrack verkar riktigt bra, men tyvärr tänkte jag inte lägga mer än en tusenlapp på detta. Lite naivt, kanske. Med det kriteriet återstår tyvärr bara shuttle-kontrollerna. Hur står dom sig mot andra budget-alternativen exempelvis akai lpd8 eller nanokontroll? (visserligen en pad och DAW-kontroll, men dom är ganska små och verkar ha kontroll-funktionerna jag vill ha)
  2. shush

    Söker enkel kontroll

    Hej, jag söker någonting billigt och simpelt, för att underlätta automatisering, alltså ingen fullfjädrad DAW-kontroller. Det enda jag behöver är egentligen ett par rattar för volym/panorering och några till för div effekter. Finns det någonting som liknar min beskrivning? Tack på förhand!
  3. Tack för ett utförligt svar! Jag vill verkligen göra detta, och om jag måste prioritera plats framför kvalité så får jag ta det. Då är frågan - hur ska jag allra mest platseffektivt få till det? Om inte en effektiv ljudisolering, så bara någon typ utav ljud..dämpning? Hur ska jag sedan ljudbehandla rummet? Det kanske är omöjligt att säga på rak arm, men ungefär vad för ytor och material kommer att krävas?
  4. Jag har ett förvaringsutrymme som i sin enkelhet består utav stödjande balkar med påsnickade ytterväggar utav plankor, alltså helt oisolerat. Grunden är gjuten. Det är ungefär 2.3 x 4 meter mellan balkarna (runt 9.2 m²) och ytterligare någon decimeter till ytterväggen. Vad tror ni, är det ens fysiskt möjligt att klämma in en enkel studio, och samtidigt få till någolunda acceptabel aukustik, ventilation och värme- och ljudisolering?
  5. Nu är jag inte vidare kunnig men jag kan ju ändå försöka svara efter bästa förmåga Randys typ utav "skrik" har generellt inte så mycket kropp utan är mycket väsningar och diskant, det är ju inget fullvoicegapande. I dom fallen jag behövt spela in ett sådant growl tycker jag att sm58an gjort det bästa jobbet bland micarna du räknar upp, upplever ljudet som mer kompakt, hårdare och inte lika tunt som det låter genom B1an. B1ans bredare omfång är imo slöseri på den typen utav skrik också - man vill inte att det ska låta så naturligt som möjligt. Det ska vara grovt! Personligen gillar jag dessutom att hålla micken i handen, nära munnen när jag skriker så man kan vrida och gunga lite som man vill 🙂 (hur ska man annars kunna böja sig framåt, trycka ihop hela magen och pressa ut den sista kvadratmilimetern luft för att kunna hålla ut det där orgasmiska megaskriket i låtens klimax, anyway? 😎) Avstånd och gain är ingen magi såvitt jag vet - väljer du att köra med någon utav dom dynamiska micarna är 5-10 cm ett bra mått medans B1 inte gillar fukt, vill du att den ska leva längre håller du dig inte närmre än en decimeter eller två. Ställ in gainen så att det kommer in i datorn, det behöver inte vara högt eller så nära nollan som möjligt. Det går bra att höja i efterhand. för att ge lite mer precisa tips utöver det skulle skulle jag behöva höra mer exakt hur eran sångare låter, skrik är så individuella lycka till!
  6. vilket grymt välformulerat inlägg. audiophile 2496 är ett väl fungerande ljudkort i din prisklass. Om du nu vill ha ett internt ljudkort. Du beskriver inte dina behov så värst bra Hur du kopplar det? Det är mäkta invecklat, men ska försöka beskriva det ljudkort i datorn > sladd > mixerbord > sladd > instrument lycka till!
  7. Okunniga tenderar att överdriva distguran och göra den fet, vass, basig och extremdistad på samma gång eftersom de tror att det är receptet till tung metal. I själva verket lär det få motsatt effekt eftersom en sån gura är förjävligt jobbig att stoppa in i en mix och kommer på ett eller annat sätt resultera i förlorat driv på något annat sätt, eftersom det finns så mycket mindre plats över. Att dubba guran tror jag inte du ska behöva göra mer än 2 panorerade tagningar, men räkna också in basen i gurans ljudbild. Den kan bidra otroligt mycket till det sound de flesta tror är "gitarrsoundet". I disturbeds fall gör ju kicken också mycket skillnad för att få punch i "gitarrsoundet". Överhuvudtaget har väl disturbed jävligt lätt distade gitarrer för att vara ett metalband, och en rätt så städad och rymlig ljudbild rent allmänt.
  8. Brett Manning har en DVD-serie som jag rekommenderar, titta in på http://www.singingsuccess.com/
  9. Låter ju som du har ett fint skrän på inspelningen. Hur känns det i halsen när du sjunger, och hur länge kan du hålla på? Kan slänga ut lite random tips till dig som ändå verkar kunna få till lite knarr. För att få ett bredare, mer brutalt growl kan du försöka vidga halsen och munnen, höja gomseglet (som när du gäspar) och, bildligt talat, försöka rikta ditt ljud uppåt, mot gomen. Ett brutalare growl har alltså inte nödvändigtvis att göra med att "pressa hårdare" med hals och mage. Se till att aldrig skrika med torr hals, vatten är bra men mjölk eller någon annan fet dryck är ännu bättre (fast det är döden för ren sång). Värm alltid upp rösten och använd mycket magstöd. Se till att ha ett så bra flyt i sången som möjligt. Själva början på skriket tär mest på halsen. Öva på att ha ett så konstant luftflöde som möjligt för att skona dig själv. Får du intensiv huvudvärk efter ett pass stryper du för hårt i halsen helt enkelt. Se till att sluta om du märker att halsen inte vill mer. Själv rekommenderar jag zen of screaming 1 och 2, i omvänd ordning. Ettan är rätt värdelös innan man har grunderna, och tänk på att melissas egna vocalfry som hon lär ut bara är ett grundverktyg som ska vidareutvecklas.
  10. shush

    Death metal?

    undertecknad gjorde hela projektet med en vän på en eftermiddag, och nej det är ej seriöst
×
×
  • Skapa ny...