Jump to content
Annons

Skillnaden mellan glas-, mineral- och stenull?


red_house_painter

Recommended Posts

Är i byggnadstankar angående mitt lilla "flytande" sovrum. Vart inspirerad av några här på forumet där några hade byggt loftsäng och haft sin lilla hörna under. Tänkte ta det ett snäpp värre med att bygga bättre golv, väggar och tak.

Den väggen man ser nu är egentligen den vägg som går mot min granne. Jag har alltså tagit bort 1x gips, 1x spånskiva innan jag kom fram till isoleringen för att dels veta vad som fanns bakom väggen och hur långt det var till hans vägg osv.

Så första frågan är helt enkelt om detta är glasfiber? (är nästintill 1000% på att det är det). Men själva frågan är ifall glasfiber är lika bra som stenull när det kommer till isolering/ljuddämpning. Sen undrar jag också om den där spånskivan är något jag ska använda eller om jag bara ska skaffa mig en till gipsskiva så det blir 2x gips istället?

Tänkte senare sätta på nya reglar på den väggen och stoppa i lite mera isolering och sätta ytterliggare 2x gips. (ifall ni nu undrar)

Har frågat i bygghandel om isoleringen men inte lyckats få bra svar. Av dom jag känner som bygger/byggt så har de använt stenull. Nu är ju denna väggen redan gjord. Är det värt att ta bort denna glasfiber (om det nu är det) och ta stenull istället?

post-3686-0-51641000-1290276051_thumb.jpg

post-3686-0-11912200-1290276347_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad som är bäst av glas/stenull vet jag inte, spontant kan jag känna att det är onödigt att byta. Däremot har jag bestämtför mig att du inte ska ha gips på den väggen om du ska regla upp en till utanpå, det isolerar mer om du har en luftspalt emellan i stället. Rätta mig om jag har fel....

Edit: Ser ut som jag skriver att man inte alls aka ha gips, men det ska man ju, dubbla gipsskivor men bara ytterst på väggen, inte inne i väggen.... 🙂

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det där är glasull från Isover. Stenullen är lite tyngre men obetydligt bättre skulle det bli, alltså ej värt det. Betydligt viktigare är det att du sätter de dubbla gipsskivorna med ca 10mm springa runt tak, golv o väggar (för ljudets skull) o lägger en mjukfog där.

robc

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför en springa?

-för ljudets skull, eller för att motarbeta ljudet som lätt transporterar sig fr mtrl till mrtl (stomljud)

Man vill ju att den nya väggen ska ha så lite kontakt med de gamla ytorna som möjligt. Därav springan där man lägger en mjukfog.

Skulle man bygga denna väggen ny skulle man oxå se till att reglarna "runt om" ligger på en filt/skumgummi remsa.

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för all info.

Fick köpt väldigt mycket långa gummiremsor (typ liggunderlag fast lite fastare) som jag hade tänkt limma fast på de nya reglar jag ska ha på alla väggar. Alltså så att de nya reglarna har gummit mot de gamla reglarna för att inte få direktkontakt mot en massa trä. Och på dom reglarna tänkte jag lägga gipset. men är det bättre att ha luftspringan mellan gipset och isoleringen eller så att det blir gips och isolering och sen en liten springa innan nästa isolering?

är mjukfog bättre alternativ än latex? en vän jag känner som också bygger nu använder just latex

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte senare sätta på nya reglar på den väggen och stoppa i lite mera isolering och sätta ytterliggare 2x gips. (ifall ni nu undrar)

du ska framför allt se till att du har en luftspalt mellan dom två reglade väggarna

alltså från dig sett: hårt - mjukt - luft -mjukt - hårt - grannen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...