Jump to content
Annons

Hur gör ni? (ensamvargar...)


Procedomani

Recommended Posts

Hallon,

jag har nu byggt ihop ett schysst sÄngbÄs dÀr jag kan spela in gitarren samt Àven lÀgga pÄ sÄngen. Detta ligger ca 4-5 meter ifrÄn datorn.

Problemet Àr nÀr jag ska spela in mig sjÀlv, dvs ingen sitter framför datorn och styr. Jag fÄr ju springa fram och tillbaka hela tiden.

Hur gör ni nÀr ni ska lÀgga pÄ nÄgra spÄr? Eller har ni micken/arna bredvid datorn?

SjÀlv kör jag Cubase Vst.

Mvh

/H

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag brukar be min fĂ€stmö hjĂ€lpa mig... 😳

NÄja - annars kan man ju ta med sig sitt trÄdlösa tangentbord till sÄngbÄset och köra.

Jag har för mig att mitt tangentbord klarade ca 5m genom tvÄ gipsvÀggar nÀr jag testade för nÄgot halvÄr sedan. Det Àr ett Logitech Cordless Desktop med MX700-mus. Jag har hört frÄn andra som har Microsoft trÄdlösa, som inte rÀcker mer Àn ca 2m - sÄ de verkar inte vara nÄgot hit...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har faktiskt ett lite lĂ€ngre avstĂ„nd att springa dĂ„ jag anvĂ€nder en polares hemmastudio, dĂ€r snackar vi nĂ€stan 10meter, spelar nĂ€mligen in sĂ„ngen i ett annat rum. Brukar fĂ„ springa fram och tillbaka vilket mĂ€rks pĂ„ rösten efter ett antal tagningar 😳 numera ber jag hellre vem som helst som finns att tillgĂ„ att trycka pĂ„ rec och play, det klarar vĂ€l nĂ€stan vĂ€ldresserade hundar 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gitarren skn du vÀl spela in dÀr du sitter , Bara att ha en lÀngre kabel.

SÄngen skulle ja inte bry mig om , Det lilla bakgrundsljud du fÄr med (Förutsatt att dator inte Àr i samma rum) Kan man leva med.

NÀr nÄgon annan sedan betalar för din demo Àr det ju bara antÀlla nÄgon som trycker pÄ Rec,Stopp , Rec , Stopp.

Den lilla manicken ovan skulle jag oxÄ lÀnka till men hittade den inte.

Alternativt har du en skÀrm i sÄngbÄset med en skÀrmswitch och trÄdlÀst tangentbord/mus , DÄ kan du sitta i controll rummet eller sÄngbÄset och spela in.

Personligen spelar jag in allt i samma rum nÀr det bara gÀller grunderna.

NÀr det sedan nalkas riktigt inspelning , föflyttar jag hela projektet in i vÄra Stor studio , Anlitar en sÄngare och sköter all inspelning dÀr.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sitter i en replokal, utan sÄngbÄs, men har dÀmpat litegrann som ett "sÄngbÄs" som egentligen bara fÄr bort brummet frÄn dator och lysrör. Det gör att jag förflyttar mig 4 meter ungefÀr. Löser det genom att ha trÄdlösa hörlurar, och ge mig nÄgra takter innan det Àr action sÄ att sÀga.

Fungerar rĂ€tt sĂ„ bra, men i mitt fall Ă€r det inte spring som gĂ€ller, utan gĂ„ng, och kan ju inte direkt pĂ„stĂ„ att det pĂ„verkar min röst. Även gitarr lĂ€gger jag dĂ€r.

DÄ Àr det vÀrre med keyboarden =) DÀr blir alltid ljudet bra, men den stÄr 5 meter bort, med PA och grejer emellan, sÄ dÀr blir det lite lÀngre och lite mer brÄttom om jag inte ger mig sjÀlv tillrÀckligt med tid innan det Àr action.

Finns nÄgon annan i replokalen fÄr den personen givet trycka pÄ rec Ät mig.

Och Àr det inte seriöst, utan bara lite test eller en ny idé som jag försöker fÄ till, dÄ sitter jag jÀmte datorn och skiter i brum. FÄr ju ÀndÄ spela in det pÄnytt nÀr allt satt sig. Keyboarden stÄr dock dÀr den stÄr. Tar hellre springet, Àn flyttar den eftersom allt Àr rÀtt kopplat och ska stÄ sÄ nÀr vi repar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En liten irriterande detalj Àr att sÄ fort jag aktiverar rec-lÀget i min Cubase och ska försöka spela snyggt och bra pÄ min keyboard, sÄ kÀnns det som jag transformeras till en absolute beginner. Blir sÄ irriterad... Jag kan vÀl ÀndÄ inte vara ensam om detta fenomen?

😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gitarren skn du vÀl spela in dÀr du sitter , Bara att ha en lÀngre kabel.

Hmmm, fast jag mickar min akustiska gitarr (och mandolin, ukulele, munspel, mungiga, kastrull osv etc...).

Men kanske kan köra med trÄdlöst tangentbord. Nu har jag inte kollat upp detta, men det borde vÀl finnas shortcuts för rec och sÄnt?

/Hans

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag brukar be min fĂ€stmö hjĂ€lpa mig... 😆

NÄja - annars kan man ju ta med sig sitt trÄdlösa tangentbord till sÄngbÄset och köra.

Jag har för mig att mitt tangentbord klarade ca 5m genom tvÄ gipsvÀggar nÀr jag testade för nÄgot halvÄr sedan. Det Àr ett Logitech Cordless Desktop med MX700-mus. Jag har hört frÄn andra som har Microsoft trÄdlösa, som inte rÀcker mer Àn ca 2m - sÄ de verkar inte vara nÄgot hit...

Den musen e inte bra att anvÀnda nÀr man spelar in. Har ocksÄ en sÄn. Den skapar störningar som tas upp och spelas in. Skapar extra mycke störningar nÀr man rör musen.. Hörde det först i gitarrförstÀrkaren. Iochförsig Àr det ju inga allvarliga störningar, men om du spelar in tio saker som spelas upp samtidigt+ eventuell kompression sÄ kommer ju det lÄta tio ggr starkare.

Ska skaffa samma modell fast med sladd.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Chip !!

Det finns en liten cool trÄdlös transport tillverkare Frontier Design du kan ocksÄ lÀsa om den i tidningen Studio nr:11/-2004

den ser inte ut att ha ctrl+z...

annars finns det hÀr. anvÀnd numpaden som fjÀrrfnurra och (assign):a knapparna till olika kommandon.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag brukar be min fĂ€stmö hjĂ€lpa mig... 😆

NÄja - annars kan man ju ta med sig sitt trÄdlösa tangentbord till sÄngbÄset och köra.

Jag har för mig att mitt tangentbord klarade ca 5m genom tvÄ gipsvÀggar nÀr jag testade för nÄgot halvÄr sedan. Det Àr ett Logitech Cordless Desktop med MX700-mus. Jag har hört frÄn andra som har Microsoft trÄdlösa, som inte rÀcker mer Àn ca 2m - sÄ de verkar inte vara nÄgot hit...

Den musen e inte bra att anvÀnda nÀr man spelar in. Har ocksÄ en sÄn. Den skapar störningar som tas upp och spelas in. Skapar extra mycke störningar nÀr man rör musen.. Hörde det först i gitarrförstÀrkaren. Iochförsig Àr det ju inga allvarliga störningar, men om du spelar in tio saker som spelas upp samtidigt+ eventuell kompression sÄ kommer ju det lÄta tio ggr starkare.

Ska skaffa samma modell fast med sladd.

Det mÄste vara nÄgot fel pÄ din i sÄ fall - eller pÄ nÄgot annat i din anlÀggning. Kanske ljudkortet Àr kÀnsligare Àn det borde vara...? Det blir nÀmligen inte tillstymmelsen till störningar med min.

Det enda som har kunnat orsaka nĂ„gon form av störningar hos mig, Ă€r en gammal trĂ„dlös telefon, som fick muspekaren att hoppa runt lite hur som helst nĂ€r det ringde. Den telefonen blev ersatt av en ny ganska kvickt nĂ€r jag upptĂ€ckte det... Nyare telefoner har inte lyckats störa nĂ„got hittills. I inspelningarna har jag inte fĂ„tt nĂ„gra störningar alls - utom frĂ„n en defekt mic som tog in Radio Moskva... 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag brukar be min fĂ€stmö hjĂ€lpa mig... 😆

NÄja - annars kan man ju ta med sig sitt trÄdlösa tangentbord till sÄngbÄset och köra.

Jag har för mig att mitt tangentbord klarade ca 5m genom tvÄ gipsvÀggar nÀr jag testade för nÄgot halvÄr sedan. Det Àr ett Logitech Cordless Desktop med MX700-mus. Jag har hört frÄn andra som har Microsoft trÄdlösa, som inte rÀcker mer Àn ca 2m - sÄ de verkar inte vara nÄgot hit...

Den musen e inte bra att anvÀnda nÀr man spelar in. Har ocksÄ en sÄn. Den skapar störningar som tas upp och spelas in. Skapar extra mycke störningar nÀr man rör musen.. Hörde det först i gitarrförstÀrkaren. Iochförsig Àr det ju inga allvarliga störningar, men om du spelar in tio saker som spelas upp samtidigt+ eventuell kompression sÄ kommer ju det lÄta tio ggr starkare.

Ska skaffa samma modell fast med sladd.

Det mÄste vara nÄgot fel pÄ din i sÄ fall - eller pÄ nÄgot annat i din anlÀggning. Kanske ljudkortet Àr kÀnsligare Àn det borde vara...? Det blir nÀmligen inte tillstymmelsen till störningar med min.

Det enda som har kunnat orsaka nĂ„gon form av störningar hos mig, Ă€r en gammal trĂ„dlös telefon, som fick muspekaren att hoppa runt lite hur som helst nĂ€r det ringde. Den telefonen blev ersatt av en ny ganska kvickt nĂ€r jag upptĂ€ckte det... Nyare telefoner har inte lyckats störa nĂ„got hittills. I inspelningarna har jag inte fĂ„tt nĂ„gra störningar alls - utom frĂ„n en defekt mic som tog in Radio Moskva... 😆

Det hördes bÀst med gammla ljudkortet, dÄ lÀckte inte bara musen med, dÄ lÀckte Àven hÄrddisksknaster och all möjlig skit med. Numera med Audiophileljudkortet sÄ Àr det inget som hörs. Men det hörs fortfarande i förstÀrkarn nÀr jag har dist pÄ och höjer en del och har gitarren nÀra musen. SÄ Àven om jag inte hört musstörningarna sen jag bytte ljudkort sÄ finns de ju fortfarande dÀr. iofs Àr det ju inte helt omöjligt att jag bara stÀllt grejor dÄligt, mitt rum med all utrustning Àr knappast optimalt me kabelhÀrvor

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

🙁

Ojordat ger faktiskt problem oftare Ă€n man tror - och ibland riktigt skumma problem dessutom - sĂ„ det Ă€r aldrig fel att dra in jordat i studion. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

🙂

Ojordat ger faktiskt problem oftare Ă€n man tror - och ibland riktigt skumma problem dessutom - sĂ„ det Ă€r aldrig fel att dra in jordat i studion. 🙁

hmm. finge man bara ha en elektriker i en liten kista under sĂ€ngen som man kan dra fram nĂ€r man vill. 😉

Vad blir de för problem med ojordat? kan mÀhandÀ bli brumm?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

🙂

Ojordat ger faktiskt problem oftare Ă€n man tror - och ibland riktigt skumma problem dessutom - sĂ„ det Ă€r aldrig fel att dra in jordat i studion. 🙁

hmm. finge man bara ha en elektriker i en liten kista under sĂ€ngen som man kan dra fram nĂ€r man vill. 😉

Vad blir de för problem med ojordat? kan mÀhandÀ bli brumm?

Ja - det kostar ju en slant förstĂ„s... 🙁

En sak att tÀnka pÄ nÀr man kör ojordat, Àr att med en CRT-skÀrm fungerar ingenting alls av det fina strÄlskyddet - utan all TCO-mÀrkning Àr som bortblÄst om man inte har jordade urtag - och man fÄr strÄlningen frÄn skÀrmen rakt i ansiktet oavsett vilka skydd som Àr inbyggda in skÀrmen.

Det Àr vanligt med brumproblem om man inte kör jordat. Har man problem med sÄdant, sÄ kan man tillfÀlligt dra en förlÀngningskabel frÄn köket (dÀr det ju alltid Àr jordat) och testa om det blir bÀttre. DÄ fÄr man en indikation pÄ om det kommer att hjÀlpa att ta dit en elektriker.

OBS! Detta duger inte som en permanent eller provisorisk lösning, utan bara för tillfÀlligt test. Jag tror inte heller att det Àr godkÀnt ur elsÀkerhetssynpunkt att dra förlÀngningskablar mellan olika rum - men för ett test nÀr du sjÀlv Àr dÀr och övervakar, sÄ ska det ju inte kunna bli nÄgra problem. Det lÀr ju inte kunna hÀnda nÄgot pÄ det hÄllet, men pÄ andra hÄllet (att dra kabel frÄn ojordat till köket) kan vara direkt livsfarligt...

Annars kan brum ocksÄ bero pÄ lysrör, lÄgenergilampor och sÄdant skojigt...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jorÄ. Min skÀrm lÄter som kavalleri nÀr jag spelar in elgura. mÄste alltid stÀnga av den, och en annan lampa i rummet nÀr jag spelar in.. Ganska jobbit. speciellt nÀr man sen sÀtter pÄ skÀrmen och ser bara en kal sinuslinje efterssom jag glömt trycka record innan jag stÀngt av skÀrmen.. MÄngen perfekta solon har aldrig blitt förevigade av de faktum.

Edit.. Glömde inte.. hade inte vart helt förstÄeligt annars.

edit2.. Jag e dum.. har huvudvÀrk, de stÄr ju aldrig dÀr..

Redigerat av Maximiliananthony
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

[En sak att tÀnka pÄ nÀr man kör ojordat, Àr att med en CRT-skÀrm fungerar ingenting alls av det fina strÄlskyddet - utan all TCO-mÀrkning Àr som bortblÄst om man inte har jordade urtag - och man fÄr strÄlningen frÄn skÀrmen rakt i ansiktet oavsett vilka skydd som Àr inbyggda in skÀrmen.

Det var intressant det dÀr. Har jag aldrig hört talas om.

Jag har ju ett "trinettekök" i min etta och under köksskÄpet sitter det en lysrörsarmatur med tvÄ st jordade uttag. Uttagen i resten av lÀgenheten Àr inte jordade. Spelar det dÄ nÄgon roll om jag drar en kabel frÄn dessa uttag till resten av apparaterna?

Och, föresten vilka apparater behöver verkligen jordade uttag?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

[En sak att tÀnka pÄ nÀr man kör ojordat, Àr att med en CRT-skÀrm fungerar ingenting alls av det fina strÄlskyddet - utan all TCO-mÀrkning Àr som bortblÄst om man inte har jordade urtag - och man fÄr strÄlningen frÄn skÀrmen rakt i ansiktet oavsett vilka skydd som Àr inbyggda in skÀrmen.

Det var intressant det dÀr. Har jag aldrig hört talas om.

Jag har ju ett "trinettekök" i min etta och under köksskÄpet sitter det en lysrörsarmatur med tvÄ st jordade uttag. Uttagen i resten av lÀgenheten Àr inte jordade. Spelar det dÄ nÄgon roll om jag drar en kabel frÄn dessa uttag till resten av apparaterna?

Och, föresten vilka apparater behöver verkligen jordade uttag?

I ditt fall Àr det nog inga problem, eftersom du inte drar kabel mellan olika rum.

Ska du jorda, sÄ ska du jorda alla apparater i studion - annars kan du nog lika gÀrna lÄta bli...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I ditt fall Àr det nog inga problem, eftersom du inte drar kabel mellan olika rum.

Ska du jorda, sÄ ska du jorda alla apparater i studion - annars kan du nog lika gÀrna lÄta bli...

Ok, jag har dÀremot inget problem med brum.

Vad jag snarare tÀnkte pÄ var just skÀrmen och den apparatur som av sÀkerhetsskÀl bör vara jordade (stereoförstÀrkare? dator? )

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I ditt fall Àr det nog inga problem, eftersom du inte drar kabel mellan olika rum.

Ska du jorda, sÄ ska du jorda alla apparater i studion - annars kan du nog lika gÀrna lÄta bli...

Ok, jag har dÀremot inget problem med brum.

Vad jag snarare tÀnkte pÄ var just skÀrmen och den apparatur som av sÀkerhetsskÀl bör vara jordade (stereoförstÀrkare? dator? )

Om inte allt Àr jordat, sÄ Àr det större risk att det kommer att kittla lite i findrarna nÀr du hÄller pÄ att koppla ihop prylar (inget farligt, men ÀndÄ...) - men det kan ju vara spÀnnande... :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har löst det hela genom att ha en extra (skrÀp)dator som jag fjÀrrstyr min "vanliga" inspelningsdator med frÄn inspelningsrummet. Men den datorn stÄr utanför inspelningsrummet, och sÄ har jag enbart dragit in förlÀngningskablar till skÀrm och tangentbord in till inspelningsrummet - sÄ det blir inget datorsurr alls dÀr inne.

Lite knölig lösning kanske, men det fungerar helt ok! :-)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om inte allt Àr jordat, sÄ Àr det större risk att det kommer att kittla lite i findrarna nÀr du hÄller pÄ att koppla ihop prylar (inget farligt, men ÀndÄ...) - men det kan ju vara spÀnnande... :rolleyes:

SÄ det Àr alltsÄ inte risk för totalt haveri bara för att man kör ojordat och att det stÄr "kör jordat" i bruksen?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag brukar be min fĂ€stmö hjĂ€lpa mig... 🙁

Den musen e inte bra att anvÀnda nÀr man spelar in. Har ocksÄ en sÄn. Den skapar störningar som tas upp och spelas in. Skapar extra mycke störningar nÀr man rör musen. Ska skaffa samma modell fast med sladd.

Ojoj, lĂ„ter ganska roligt ifall man har sjuk humor som jag har 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Stinkey (oregistrerad)
En liten irriterande detalj Àr att sÄ fort jag aktiverar rec-lÀget i min Cubase och ska försöka spela snyggt och bra pÄ min keyboard, sÄ kÀnns det som jag transformeras till en absolute beginner. Blir sÄ irriterad... Jag kan vÀl ÀndÄ inte vara ensam om detta fenomen?

😳

Ett vÀldigt vanligt fenomen. Det enda som hjÀlper Àr att spela in om och om igen tills man kÀne rsig avslappnad. Man spÀnner sig lÀtt nÀt det blir "pÄ allvar".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...