Jump to content
Annons

Lavoe

Recommended Posts

Hej hej, jag funderar starkt på att köpa mig en bas till min studio, men vet itne vilken.

kommer att använda den till bl.a : blues,jazz,funk,salsa,reagge, och 90 tals hiphop!

Ska man ha en med singelcoil eller humbucker? jag kan skillanden, är nämligen gitarrist och då

är en singelcoil snubbe.(hendrix,clapton,SRV,jeff beck) mina idoler.

men hur funkar det i bas då?

budget är runt 10.000 tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det räcker med detta svar: FENDER PRECISION. Den har två "halva" sigelcoilmickar. Fetare ljud finns ej.

På strator och tele vill jag ha lönnhals, men på basarna inbillar jag mig att ljudet blir fetare och bättre med rosewoodbräda än med lönn. Gåller speciellt de två tunnare strängarna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är personligen en fender precision-kille! Jag har en skitfin precision hotrod deluxe som ligger på drygt 18k ny. De lite dyrare varianterna låter helt fantastiskt och är väldigt allround, vilket gör sig väldigt bra i studio.

Om du köper en beggad P-bas för runt 10 000 kommer du definitivt få något som funkar skitbra i studio! Även de billigare varianterna och även squier är skitbra, men jag har mest erfarenhet av min lite dyrare rackare.

En bra grej är att min har en stallmick, vilket inte är standard på P-basar, så att man kan få lite klonkigare mer jazzbas-aktigt sound om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Fender Jazz funkar till allt, från knorr till bubbel och allt däremellan. Skulle vara mitt första (och kanske enda) val.

Nyare jazz låter ruggigt bra, samma fetljud som i p-bassen. Men jag själv har haft en gammal, sent 60-tals Fender jazzbas, och den hade ett ganska tunt ljud. De två tunnare strängarna lät lite mer som nedstämd gitarr än bas. Basisten i samma band hade en gul 60-tals p-bas, den lät, tycker jag väldigt mkt bättre.

Det här har jag spelat på en Falcon p-bas-kopia med äkta Fendermickar. Enbart line komprimerat men nästan ingen eq alls, skar lite vid 30 hz tror jag.

När jag spelar in så här ställer jag alltid tonkontrollen ungf på mitten. Att ha fullt på tonkontrollen och göra samma sak med eq efteråt i mixen tycker inte jag funkar. Vet att somliga studiobasister gör lika.

"http://www.speedysha..._r_t_nd._FC.mp3"

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

polaren köpte en sandberg bas och han var super nöjd med den, fast den är väl som en fender precision i modellen.

Squires vintage modified och classic vibe har fått bra kritik.

en precision funkar ju till allt så ska du bara ha en bas så är den ju inte fel.

rickenbacker basarna är ju också bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips: Köp en Squire P-bas eller jazzbas, och byt direkt mickarna till orginal Fender. Den Falconbas jag köpte för 900 kr för länge sen låter lika bra som en heläkta Fender sen jag satte dit en orginalmick på den. Squirebasarna jag smygkänt på i musikaffärer känns verkligt sköna att spela på.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Som basist slår jag också ett slag för en Fender Precision. Lite av ett "säkert kort".

Muddigt sound, dock inte speciellt varierande, som passar bra till de stilar du nämnt.

För att få lite mer variation i sound kanske en sån här vore nåt? (Både P-mick och stall-singlecoil)

Snitsigt att en P-bas som har även en stallmick är rejält mycket billigare än en med endast standardmicken. Är det taskigt trä eller nåt i de där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snitsigt att en P-bas som har även en stallmick är rejält mycket billigare än en med endast standardmicken. Är det taskigt trä eller nåt i de där?

Ingen aning.

Men en stallmick på en P-bas är inget som går hem hos Fender-maffian...

Länken var bara ett exempel på att det finns och att det kan vara en bra idé för en studiobas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill gärna slå ett slag för Fender Jazz deluxe! Den har aktiv elektronik (funkar även passivt om du glömt batteri 😉 ). Tvillingbrorsan köpte en sån (Mexico-tillverkad) till när vi skulle spela in vår skiva. Sjukt bra! HELT knäpptyst när du inte spelar på den - absolut inget brus alls (annars ganska ovanligt på basar upplever jag)! Ljudet är KANON och den är extremt mångsidig. Man kan ändra karaktären hur mycket som helst. Kan låta precis som en P-bas, eller precis hur du vill. Bara att ratta in precis den karaktär du är ute efter. Dock tog det en stund att haja vad alla rattarna gjorde ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

En Fender Jazz funkar till allt, från knorr till bubbel och allt däremellan. Skulle vara mitt första (och kanske enda) val.

håller med

precision är tråkig i jämförelse

sen finns förstås många andra bra alternativ

behöver inte gräva sig fast i fender

Link to comment
Dela på andra sajter

Sandberg gör jävligt fina basar. En basistkompis spelade på en Sandberg för 14000 (utanför din budget, jag vet) i en butik och den lät grymt som fan. Men annars om man ska köra på standardbas gillar jag Jazz mer än Precision, tycker att jazzen har ett rundare och finare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis, mitt mål är absolut inte att bli en virtuosobasist 😛 . utan ett bas som funkar okej spelmässigt

där ljudet är bra,och går att variera, fin,klar tunn, men vill oxå ha den där tunga mörka reagge,salsa soundet.

och jag kommer INTE att köpa 2 basar 😉 pengar lägger jag på mina gitarrer istället 😄 så ja, vill ha en bas som funkar bra i studion.

tack för alla tips. bästa forumet!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det håller jag inte alls med om. Min precision går utan problem att få att låta superslickt! Upplever den inte alls som speciellt middig. Lite beroende på var i midden du menar.. Det är ju ganska tjock längre ned, runt 2-300 eller så, men det är ju bara fylligt och gött. Vill man slicka till den lite ytterligare är det ju bara att dippa lite där. Känns som om jazzbasarna har lite för tydlig karaktär för OP:s ändamål.. Inte för att det är milsvida skillnader mellan dem. P-basarna brukar imo även vara lite mer lättspelta, vilket ju kan vara bra för någon som inte har bas som förstainstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...