Jump to content
Annons

Festival #35 - Ac/Dc


Carle

Recommended Posts

Så blev då studiofestivalens 35:e omgångs tema "Ac/Dc".

Eftersom alla andra bestämt Ac/Dc bestämmer jag reglerna. Något skall man väl ha för att man knåpat ihop drygt tre minuter distad sinusvåg.

Man måste bära kavaj och shorts när man spelar in.

Låten skall vara tydligt inspirerad av Ac/Dc. Jag vill säga att det skall vara minst en sjungen vers och en sjungen refräng. Om ingen skrikigt allt för mycket över detta inom 24 timmar fastslår jag det. Inget krav på låtlängd.

1 bidrag per person. Deadline är 16 Januari 2011 24.00. Tar gärna emot dropbox-länkar annars får man skicka filen. I båda fallen är det daftpunk_89@hotmail.com som gäller.

Filformat Mp3. Valfri kvalite.

I övrigt; Hopp och Lek.

Redigerat av Carle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En cover och en tolkning är inte riktig samma sak tycker jag. En cover försöker väl bara efterlikna orginalet medans en tolkning är en omarbetad version som utgår ifrån arttistens egna musik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En cover och en tolkning är inte riktig samma sak tycker jag. En cover försöker väl bara efterlikna orginalet medans en tolkning är en omarbetad version som utgår ifrån arttistens egna musik. 🙂

Oj, hårfint, jag undrar bara vad rättigheterna säger.

Sedan tror jag för tävlingens skull att det blir alltid lite fördel och "charm"stämpel på om nån ger sig på AC/DC´s egna låt, lite fördel med andra ord.

Men copyright på text etc kan bli svår att förbise vid tolkning, vad säger/tror "folks"!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, hårfint, jag undrar bara vad rättigheterna säger.

Sedan tror jag för tävlingens skull att det blir alltid lite fördel och "charm"stämpel på om nån ger sig på AC/DC´s egna låt, lite fördel med andra ord.

Men copyright på text etc kan bli svår att förbise vid tolkning, vad säger/tror "folks"!?

Jag kan väl inte stå som upphovsman vare sig på en cover eller en tolkning av en annans låt?? Sen tycker jag personligen inte att det behöver vara ett hinder i en studiofestival men hur kul är det att lyssna på en massa covers i en festival??

Edit: ser nu att det aldrig varit snack om covers, det var bara Arocker som ville likna en cover med en tolkning. Jag anser att en tolkning kan ha en plats i en festival, även om det borde vara lika förbjudet som en cover, men wtf who cares?

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror även tolkningar kan vara ett problem då forumreglerna säger...

10. Låtar på forumet ska vara dina egna.

När du postar låtar på forumet (laddar upp eller länkar till), ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

Exempelvis är alltså länkar till remixar inte tillåtet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror även tolkningar kan vara ett problem då forumreglerna säger...

10. Låtar på forumet ska vara dina egna.

När du postar låtar på forumet (laddar upp eller länkar till), ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

Exempelvis är alltså länkar till remixar inte tillåtet.

MVH

Anders

Och därmed satte vi punkt/STOP för "tolkning"/cover av AC/DC-låt.

Putsa till reglerna Carle...så inga missförstånd finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske ska skicka in sitt AC/DC-bidrag från förra soundalike-festivalen (#17?) ..?

😕

Näe ... det var inte så seriöst menat ...

☺️

Härligt, det har jag missat, hur lät den, upp med tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, hårfint, jag undrar bara vad rättigheterna säger.

Sedan tror jag för tävlingens skull att det blir alltid lite fördel och "charm"stämpel på om nån ger sig på AC/DC´s egna låt, lite fördel med andra ord.

Men copyright på text etc kan bli svår att förbise vid tolkning, vad säger/tror "folks"!?

Bra att du tog upp detta aRocker.

Jag tog för givet att i detta tema ska man göras en helt egen nyskapad låt, med egen text och med egen musik, men som ändå låter så mycket AC/DC som det bara är möjligt, både röst, gitarrsound och -teknik och annat. Den vinner som får till en vad alla tror är en unreleased AC/DC-låt helt enkelt...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du tog upp detta aRocker.

Jag tog för givet att i detta tema ska man göras en helt egen nyskapad låt, med egen text och med egen musik, men som ändå låter så mycket AC/DC som det bara är möjligt, både röst, gitarrsound och -teknik och annat. Den vinner som får till en vad alla tror är en unreleased AC/DC-låt helt enkelt...

😄

jag tolkar reglerna som så att man kan göra låten som man vill bara man hör en tydlig acdc influens, sen kan det säkert bli så att de mest acdc lika bidragen kammar hem mest poäng men jag prioriterar att låten är bra och inte bara fångar soundet som acdc har. man ska ju inte göra ACDc´s sämsta låt. 😆

kom ihåg att The Cult låter mycket acdc fast med lite originalitet.

http://www.youtube.com/watch?v=8BMZdmFa-HU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=1yLVufAfby0

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, tänkte på dom imorse...och så ska du naturligtvis vräka ut dom, hehe!

Öppnade en tidning som jag fick av frugan för längesedan den innehöll en AC/DC special och en CD med artister som låter som AC/DC (Ian Astbury var med där)

Dom där låtarna är coola, sedan är plattan i mina öron lite upp och ner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dra på trissor...jättebra.

Du gör ju en till såklart, ös på ASSAR!

Nope. Jag knep ju både första- och andraplatsen, så efter den tävlingen bestämde jag mig för att aldrig delta i en tävling igen.

Ni andra måste ju få en chans också.

😉

Man måste ju vara lite ödmjuk inför sin omgivning ...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope. Jag knep ju både första- och andraplatsen, så efter den tävlingen bestämde jag mig för att aldrig delta i en tävling igen.

Ni andra måste ju få en chans också.

😉

Man måste ju vara lite ödmjuk inför sin omgivning ...

😆

Gjorde du...var det låg nivå förut!? ☺️

Sången är ju supersoft...det blir aROCKER som får dricka champagne denna gång eller... 😐

"Let the RACE begin´" (se där, nästan en TITEL!) ☺️

Klart du ska delta Assar...jag vill ha kvalité att fylla min Mp:3 spelare med i jultider.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...