Jump to content
Annons

Ok, studion är färdigbyggd...


Recommended Posts

Lika länge som jag har varit intresserad av att hålla på med musik har jag drömt om att få ha en egen studio och livnära mig på min hobby. Tanken är ju förstås sjukt bra, men hur funkar det egentligen i verkligheten? Ni som har studios, hur mycket jobb dyker det in? Vart raggar ni kunder? Jag har surfat runt på en himla massa olika studios hemsidor och blev lite smått chockad över nivån på banden som har spelat in. Hur går man egentligen vidare när alla polare har varit och spelat in för tusende gången utan att tillföra nån nämnvärd summa till företaget? Är det ens värt att satsa x antal spänn på att bygga upp en professionell studio med tanken att den ska dra in pengar i dagens läge, eller bygger man jordens konkursfälla? Hur ser det ut för er som precis har startat upp och kanske inte hunnit sprida ert namn så värst mycket. Går det runt?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har ingen egen kommersiell studio; men, dendär processen är väl nåt som pågår under en lång tid. Dvs, man bygger hela tiden upp kundkrets och studio parallellt. Jag känner då ingen som gått från noll till att köpa in en sjuhelvettes studio och direkt spela in stora stjärnor/projekt/ band el. liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att tomas skogsberg spelade in Entombed så var det band från hela världen som ville komma till honom och spela in för att få samma ljud så med lite tur och skicklighet så kanske du lyckas gör en produktion som blir banbrytande.

ofta rekomendera banden sina vänner i musikkretsar om de varit i en studio som gjort ett bra jobb. så sätt upp lite lappar där många band repar. gör en snygg och informativ hemsida så kommer det nog att lossna så småningom.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör bara sånt som jag tycker är roligt i studion. Det finns inget tråkigare än att sitta och spela in utan att ha en känsla för det man gör, tex ett orepat band som tycker sig vara bäst i världen. Å andra sidan är studion byggd till mig själv o mina egna projekt så extra kunder ser jag bara som bonus.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag ju ingen studio, däremot planer på att bygga en. jag tror nog att jag under åren i musikscenen har fått ett tillräckligt brett kontaktnät för att få en hyfsad tillströmning av projekt, men jag ville bara kolla lite hur det faktiskt har gått för folk som gjort slag i saken och byggt en kommersiell studio. jag är ganska väl införstådd med det faktum att det inte räcker med att bygga en svinsnygg studio och slänga in en U47-a och sen rulla tummarna.. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog vara försiktig med att tro att man kan livnära sig på nåt som "alla" verkar ha drömmar om att jobba med. Se till att du har en riktig utbildning/jobb inom nåt som någon vill betala för, tex civilingenjör, läkare, ..., präst.

Så länge man håller på och ser det som en trevlig hobby så har man ju inte förlorat nåt om miljonerna inte strömmar in - till och med om dom strömmar ut.

En kompis till mig som är riktigt bra på att producera och har en riktig proffsig studio hemma tar ngn hundring per timme för studiotid med sig själv vid knapparna. Vid detta låga pris så kan en sån som jag, som helst enbart skriver låtar, låta honom göra inspelningen. Jag sparar då massor med tid då mina egna alster på sin höjd låter lekstuga på min dator.

Han bor dock 40 mil från mig så det har inte blivit så mycket, även om han säger sig vilja spela in mig gratis.

Han verkar ändå få en liten ström med hobbymusiker att spela in hos honom pga att det låga priset gör amatörer villiga att satsa. Det är nog annars inte så många som har råd att lägga upp 1000++ kr per låt, och därför inte satsar alls istället.

Om du är nybörjare, men ändå lyckas få det att låta proffsigt så ta hellre 25kr/timmen från dina "gratiskompisar" + alla andra än att vänta på ngn som hostar upp 500kr/timmen. Tänk så här: Om folk hör att du spelar in band gratis så kommer dom inte höra av sig då dom tar för givet att det bara gäller kompisar. Om dom istället hör att det kostar 25kr (eller 50 kr) timmen så förstår dom att det inte bara är kompisar du spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

- If you book them , they will come. Wayne Campbell 1992

Fast det riktiga svaret är Kontakter , Bra CV , Bra social kompetens.

Hatar att vara petig men citatet kommer från Jim Morrison. 😉

Hey, min favoritfilm! Har inte träffat så många som har sett den genom åren, men nu slår det mig att det här är nog det bästa stället att stöta på likasinnade! 😄

Sjukt sammanträffande: sitter just idag iförd en sådan här! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hatar att vara petig men citatet kommer från Jim Morrison. 😉

HEHEHE LOL!! 😄

Jag vete fasen. Även om jag hade pengarna att kunna bygga en studio i tiomilleklassen så skulle jag inte ha tålamodet att sitta med musiker som kvasar i studion! Tyvärr så lider jag av att jag hör saker kanske bättre än andra, inte hörselmässigt utan om det är lite otajt eller ostämt, det andra skulle acceptera skulle jag inte göra det, typ!

Om man inte skulle få in riktigt bra musiker som gör det roligt att arbeta förstås 😉

Har ibland fått turen att jobba med bra band/musiker. Men det sker ju inte så ofta!

Isf anlita nån som sitter och trycker på record hela dagarna sen ta över när allt är inspelat. Det är ungefär lite så jag jobbar nu! Mixar ju polarens kommande platta. Där han har skött allt själv. Nackdelen är ju att man inte kan komma med input eftersom allt är redan inspelat & klart! Och då kan det ju bli lite jobbigt!

Att jaga mixjobb känns på tok för jobbigt! Haft ett par påfrestande som tjatat om hur bra man är och så vill dom sitta med i "studion".

Vill att man ska lära dom. Och till svars fick dom "-Gör som jag, prova er fram". Och folk har t o m erbjudit att betala för en "kurs" och då blivit förbannade för man har tackat nej!

Så studioverksamhet är inget för en annan. Skulle bli tokig på alla apor!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror man skall ha klart för sig att det är kunskap som folk köper.

I dessa tider så är konkurrensen mycket stor, även riktigt duktigt folk har svårt att få jobb.

Det bästa är nog att börja jobba som frilanstekniker för att få erfarenhet och rykte.

Skall jag vara krass så tror jag man skall vara glad om man får ihop till hyran och lite pengar till skojig utrustning.

Budgeten för en inspelning är nu för tiden i ganska liten. Många väljer att spela in själva och låta någon mixa.

Skall man lyckas måste man nog ha nåt som attraherar till inspelning hos dig.

Grymt liverum, en park med coola prylar som man normalt inte har själv. Det räcker nog inte med bra mickar och preamps.

Och att du själv eller någon som jobbar i din studio är duktiga på det mesta, spela in, mixa, producera.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag driver studio och det funkar för mig.

Tipset jag kan ge är att specialisera dig, nischa dig, på det du är bra på. Tex musikstil.

Därmed drar man till sig ett visst sorts klientel.

Se till att ha kunskapen, utbilda dig till yrket så du även har ett papper på dina kunskaper.

Lär känna din studio, utrustning och lär dig använda den optimalt.

Skapa/bygg smarta lösningar i studion och var välförberedd för olika situationer som kan uppstå.

Detta speedar upp arbetet och göra det smidigt för kunderna som kan förbli kreativa.

Ingen dötid för kunderna mer än fika och lunch. Detta ger nöjda kunder och det brukar man få cred för.

Ryktet sprids och det ger nya uppdrag.

Var aktiv och social. Du tar hand om deras "bäbis" så var lyhörd.

Va en möjliggörare. "Allt är möjligt"

Men ta betalt (!) och gör aldrig ett gratisjobb!

Du är ju den de vill anlita pga dina proffskunskaper/studio/person.

Ta kontakt med band du gillar och vill spela in. Ge dem en bra deal.

Se till att dina studioproduktioner blir utgivna.

Mina studioproduktioner har tex fått bra recensioner och omdömen där även ljudkvaliteten har blivit omnämnd och rosad.

Det är tufft, absolut, och man måste kunna sälja in sig.

Men fundera på detta: Innan du hunnit bygga klart studion borde du åtminstone kunna ha minst 3 seriösa projekt att sätta tänderna i när du väl ska dra igång verksamheten.

Klarar du inte det bör du nog tänka om.

Redigerat av Radiobrutta
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag driver studio och det funkar för mig.

Tipset jag kan ge är att specialisera dig, nischa dig, på det du är bra på. Tex musikstil.

Därmed drar man till sig ett visst sorts klientel.

Se till att ha kunskapen, utbilda dig till yrket så du även har ett papper på dina kunskaper.

Lär känna din studio, utrustning och lär dig använda den optimalt.

Skapa/bygg smarta lösningar i studion och var välförberedd för olika situationer som kan uppstå.

Detta speedar upp arbetet och göra det smidigt för kunderna som kan förbli kreativa.

Ingen dötid för kunderna mer än fika och lunch. Detta ger nöjda kunder och det brukar man få cred för.

Ryktet sprids och det ger nya uppdrag.

Var aktiv och social. Du tar hand om deras "bäbis" så var lyhörd.

Va en möjliggörare. "Allt är möjligt"

Men ta betalt (!) och gör aldrig ett gratisjobb!

Du är ju den de vill anlita pga dina proffskunskaper/studio/person.

Ta kontakt med band du gillar och vill spela in. Ge dem en bra deal.

Se till att dina studioproduktioner blir utgivna.

Mina studioproduktioner har tex fått bra recensioner och omdömen där även ljudkvaliteten har blivit omnämnd och rosad.

Det är tufft, absolut, och man måste kunna sälja in sig.

Men fundera på detta: Innan du hunnit bygga klart studion borde du åtminstone kunna ha minst 3 seriösa projekt att sätta tänderna i när du väl ska dra igång verksamheten.

Klarar du inte det bör du nog tänka om.

Många bra synpunkter. Känns som om det är ungefär samma tankesätt jag har.

Jag hoppas ju självklart på att kunna nischa studion, men jag funderar samtidigt

på om det är ekonomiskt möjligt. punk och metal må vara ganska stort, men det är inte

en köpstark grupp (med några få undantag) jämfört med t.ex.. coverband, dansband och

jazz typ 😄

Helst av allt skulle jag dessutom vilja bygga en 100% analog studio, då jag tycker

att det tråkigaste som finns är att fastna framför en skärm och ha en miljon olika

valmöjligheter på minsta lilla pålägg. Men det är kanske lika bra att steka den idén

om man inte vill krympa kundkretsen från ganska liten till obefintlig.

utbildningen är på gång, går ut i juni nästa år, funderar på att läsa ett andra år, men

får se om det blir nödvändigt. Sen jag började där så har det haglat förfrågningar över

mig, så det känns ju som att det inte skulle vara helt omöjligt att ha schemat uppbokat

några månader framåt hela tiden. Men det är ju omöjligt att veta. Just nu koncentrerar

jag mig på att samla ihop arbetsprover för att ha ett ordentligt CV efter att jag gått

ut plugget.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur funkar det egentligen i verkligheten?

i verkligheten är det väldigt lite studion som folk köper - det är dig å din kunskap

annat var det förr när inte möjligheten fanns att sitta hemma med en daw å tracka spår efter spår å redigera digitalt

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog vara försiktig med att tro att man kan livnära sig på nåt som "alla" verkar ha drömmar om att jobba med. Se till att du har en riktig utbildning/jobb inom nåt som någon vill betala för, tex civilingenjör, läkare, ..., präst.

Ja precis, håll dig på mattan och tro inte att du är nåt speciellt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt ær møjligt. Om du vill, har rætt instællning så går det. Du måste gøra dinn "thing" som folk vill køpa. Allt från pris till produkt.

Mycket stavfel där... Är du deporterad?

Det värsta med att ha studio är nog som Kill skrev, alla band som inte kan låtarna alls, eller ens vet hur de skulle vilja spela dem. Snart gjort att man hatar alltihop. Som att gå i väggen pga alla alkis-dreggel-fyllon man spelar för på krogen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...