Jump to content
Annons

Arbeta i en skala,


Fredrikn

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte höra hur ni tänker när ni gör en låt..

Spelar man exempelvis bara på de svarta tangenterna på pianot går alla toner ihop/samma skala..vilket underlättar processen nått enormt när man

skriver ihop en låt, vilken går väldigt snabbt att hitta på melodier när man har alla de toner som går att användas framför sig(de svarta)..

Men när jag arbetar med de vita tangenterna, eller vita blandat med de svarta tar de längre tid att finna de som går i samma skala och bara klinka ut nått snabbt..

Har ett schysst gehör, men finns det inte nån plugin eller nått som visar de toner som går ihop med de man spelat eller nå dylikt..eller är de bara den hårda vägen

man får gå? 😆

p.s. Nu utgår ja ifrån att man inte har väljt ut en färdig skala utan börjar spela på random och vill fånga in de toner som passar inom den skalan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle rekomendera den hårda vägen. Plugga skalor, ackord och harmonilära.

Om du har gehör så kan du ju alltid plocka ut låtar och spela dom. Tids nog så börjar du uppfatta både det ena och det andra.

..eller så skaffar du en självspelande maskin.

Bara tips alltså! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Spelar man exempelvis bara på de svarta tangenterna på pianot går alla toner ihop/samma skala..vilket underlättar processen nått enormt när man

skriver ihop en låt, vilken går väldigt snabbt att hitta på melodier när man har alla de toner som går att användas framför sig(de svarta)..

Pentaskala som detta blir fungerar bra och enkelt att göra melodier på. Lär dig dessa även i andra tonarter.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå upp `kyrkotonarterna`(modala systemet) på wikipedia..den artikeln ger bra förklaring tycker jag och svarar nog på vad du frågar efter

.:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Om man inte har bra koll på skalor så kan jag rekommendera denna sida:

piano chord chart

Klicka in runda knappen "Scale", sedan testa markera något av de olika "Root"en i den vänstra scrollmenyn.

I den högra scrollmenyn testar du växla mellan "Major" och "Natural Minor" t.ex. då ser du hur de vanligaste skalorna ser ut i moll och dur, och vilka noter som passar ihop i dem, då dess tangenter blir blåmarkerade. Enkelt och användbart. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

komplettera Eb-moll pentan med C-dur skalan. lär dig alla parallell tonarter (http://www.demolatar.se/kvintcirkeln.gif C = Am osv...) och sen transponerar du bara i din keyboard eller i datorn så att C klingar exempelvis F eller vilken tonart du nu ska spela i, detta förutsätter ju dock att du inte spelar på ett akustiskt piano.

Visst, det är fusk och du kommer nog aldrig bli såpass bra att du får spela chopin i konserthuset men du kan spela i alla tonarter utan att öva! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...