Jump to content
Annons

Nya Didrik de Geer mickar?


hegobald

Recommended Posts

Funderar om ni känner till om Didrik de Geer börjat bygga nya mickar?

Läste om idolgängets inspelning hemma hos bagge på aftonbladet http://www.aftonblad...ticle8062752.ab

upptäckte då dessa mikrofoner som ser oförskämt lika Didrik de Geer mickar, se foto nedan.

t.om med mick-kabeln ser ut att vara av De Geer fabrikat

idolaidbredart_1321816l.jpg

Så här ser hans orginalmickar ut

didriks-close.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snygga kan man ju inte anklaga De Geer mickar att vara. Men med tanke på att orginalmickarna betingar ett pris närmare på 200 000:- /st så får dom väl se ut hur dom vill egentligen 🙂

Tänkte att han kanske byggt någon ny modell.. Eller kanske att han har modifierat nån Neuman TLM modell här. Ser ut att vara De Geers signum på galler och kabel i alla fall.

Skulle vara kul om du Claes fick händerna på en till din mick-test-site 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Killwithskill använde hans mickar på nåt mixjobb häromsistens. Jag är dock inte helt hundra på om han är kvar på forumet.

Var dom så speciella som så speciella att du hajja till då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på ljudfiler från en kollega som testat dem två gånger i olika studios, jag har tyvärr inte filerna själv.

Han klagade på att mickarna hade "egensvängning" - liksom egen liten akustik i den stora kroppen och det

hördes faktiskt. Lät varken bättre eller sämre än dom andra mickarna i testet (minns Neumann U87, någon AKG 414, Microtech Gefell UM70 med fler).

På operasång lät den riktigt illa.

Dom kostade då runt 120 000 kr men vet inte om det var med eller utan moms.

Stor hype.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, eftersom jag inte var där. Killwithskill skrev däremot om dem här på forumet (har jag för mig) efter att ha använt dem på nåt jobb.

Jo jag lästa om hans aha-upplevelse av dom då han spelade in jazzbandet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh... CDn är ett hån mot lyssnaren och gamla vinyler och avlyssning helt i mono är rätt.

😄

Duktig på elektronik men han har dålig koll på vad som krävs för att eftersträva korrekt återgivning av musik.

Har hört det snacket förut när man möter gamla analogfreaks som bygger och modifierar elektronik.

Ordentligt mossig skum snubbe.

Men kul att man kan tjäna så mkt pengar.

Hoppas ngn kan fixa ett blindtest på hans mickar så får vi se om ni tycker den är värd priset...

🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Något som är intressant är att han använder AKGs nya mikrofonkapslar, som också sitter i C414 XLII och XLS, de kostar väl några tusen styck att köpa loss på sin höjd.

Det råder delad mening om dessa kapslar är "the shit" eller inte, för det mesta tycker folk inte det, jämfört med originalkapseln CK12.

Han säger även i den här artikeln

http://user.faktiskt.se/RogerGustavsson/mm_0410_didrik_degeer.pdf

att han modifierar dem, hur vet man inte.

Jag har aldrig hört en de geer mikrofon, så om ljudet vet jag inget.

Snubben verkar vara en hifi-kuf som avfärdar modern teknik som i princip alla använder och älskar att göra fantastisk musik med, det kan jag inte ta på allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du har huvvet här nere... LOL

EDIT: Kommentar till Jojje video alltså...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Här en analog session med mickarna

http://www.youtube.com/watch?v=veP2Zp2r26M

Här det digitala resultatet på Spotify 🙂Gejoma

Nice! Dock undrar jag lite hur mycket den här inspelningen (lyssnar på Spotify just nu) har med vad man faktiskt kan få ur mickarna. Som han sa så är ALLT analogt, och det låter verkligen gammal bandare av det. Det är väldigt fin och fast botten, den är jag djupt impad av, och midden blir aldrig spretig...men det saknar mycket luft, diskanten är något frånvarande och det frasar sig lite i toppen på ett sätt som är vanligt med rullbandare och rör-steg.

Har en viss aning om dock varför mickarna kostar som dom gör! Jävlar vilken upplösning! Hade velat ha en liten snygg ökning i 8KHz, men för att vara helt omixat och omastrat (vad han sa själv, och bristen på topp gör att jag tror honom) låter det grymt! :-D

Dock stör jag mig själv på den akustiska återkopplingen på gitarren på inspelningen. Gillar inte avståndsmickade elgitarrer, blir för tjockt i lågmidden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm...ju mer jag lyssnar på det, desto mer inser jag att jag blev lite lurad nyss! Gitarren är det som saknar den topp jag är van vid! Ju mer jag sitter här, desto mer inser jag att det låter nästan exakt som en rör-stack jag jobbat med för en massa år sen! Fast utan att gå genom de vanliga mickarna! Trummorna, som är helt akustiska, låter sjukt bra! :-D

Yep yep yep, meesa impressed :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Särskilt på Longing så kommer alla detaljer till sin rätt :-)

Tog en stund att vänja mig, men ju mer jag lyssnar, desto mer inser jag att jag lär försöka få tag i ett par i framtiden :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Särskilt på Longing så kommer alla detaljer till sin rätt :-)

Tog en stund att vänja mig, men ju mer jag lyssnar, desto mer inser jag att jag lär försöka få tag i ett par i framtiden :-)

Japp! Longing var exeptionellt bra! Som Gert säger.. Ett utrotningshotat sound detta med riktigt bra stereoinspelning! 😎

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...