Jump to content
Annons

aspucko

Recommended Posts

Hej

1939 års koralbok är en av mina favoritböcker. En riktig musikskatt att sjunga kvartett och att spela efter.

Jag har en dröm om att kunna spela fyrstämmiga koraler ur koralboken på ett enkelt klaviatur. Och detta mer eller mindre "a vista". Jag är medveten om att detta kräver övning, övning och övning. Men HUR ska man öva för att uppnå ett flytande koralspel efter noter?

Jag bifogar en bildfil för att visa vilken typ av notbild det handlar om.

post-495-017944900 1288289867_thumb.jpg

Redigerat av aspucko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det behöver du inte göra. I fallet med koralnoter så rör det sig aldrig om extrema register i klaviaturet. Det är max tre oktavers omfång (typiskt SATB-sättning). Sen kan man ju förstås välja att lägga vissa stämmor på egna manualer. Men det är egentligen ämnet för en annan tråd. Här är det om "a vista"-träning :-).

Vad jag har förstått så är knepet att hålla blicken en takt eller mer framför det stället man för tillfället spelar. Och att dessutom aldrig aldrig aldrig tillåta sig att spela fel eller gå tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

1939 års koralbok är en av mina favoritböcker. En riktig musikskatt att sjunga kvartett och att spela efter.

Jag har en dröm om att kunna spela fyrstämmiga koraler ur koralboken på ett enkelt klaviatur. Och detta mer eller mindre "a vista". Jag är medveten om att detta kräver övning, övning och övning. Men HUR ska man öva för att uppnå ett flytande koralspel efter noter?

Jag bifogar en bildfil för att visa vilken typ av notbild det handlar om.

Hej,

jag ställde frågan till en kyrkomusiker/pianolärare. Hon sa:

”Det viktiga är att man övar i ett så pass långsamt tempo att man kan hålla pulsen utan att spela fel. Poängen med detta är att inte få in ”felen” i muskelminnet. Detta ska vedertaget vara det snabbaste sättet att uppnå resultat. Ifall man ändå trasslar in sig – fuska! Dvs, skippa mellanstämmorna men se till att hålla pulsen med sopran-och-basstämma.

När det gäller snabb inlärning: Jag brukar skriva in fingersättningar i noterna med en gång när jag måste lära in något på kort tid, så att jag alltid spelar på samma sätt. Det känns som om det ”sätter sig” snabbare i fingrarna/minnet då.”

Cheers!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag ställde frågan till en kyrkomusiker/pianolärare. Hon sa:

”Det viktiga är att man övar i ett så pass långsamt tempo att man kan hålla pulsen utan att spela fel. Poängen med detta är att inte få in ”felen” i muskelminnet. Detta ska vedertaget vara det snabbaste sättet att uppnå resultat. Ifall man ändå trasslar in sig – fuska! Dvs, skippa mellanstämmorna men se till att hålla pulsen med sopran-och-basstämma.

När det gäller snabb inlärning: Jag brukar skriva in fingersättningar i noterna med en gång när jag måste lära in något på kort tid, så att jag alltid spelar på samma sätt. Det känns som om det ”sätter sig” snabbare i fingrarna/minnet då.”

Cheers!

Så Satan intresserar sig för kyrkomusik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som att spela efter vilka noter som helst. Vilket "knep" du använder är upp till dig. Om du kollar noterna till "Alla turca" tex så fixar du det lätt om du är en duktig pianospelare, men om du inte är duktig nog så kanske du måste öva och/eller ha ett knep för att fixa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Satan intresserar sig för kyrkomusik...

The lord works in mysterious ways...

Kyrkan är bra jaktmarker för Satan ty där finns så många vilsna själar.

Eller, så är det helt enkelt så att hon som trakterar orgeln är DJÄVULSKT vacker 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

The lord works in mysterious ways...

Kyrkan är bra jaktmarker för Satan ty där finns så många vilsna själar.

Eller, så är det helt enkelt så att hon som trakterar orgeln är DJÄVULSKT vacker 😉

Det är ju kyrkorgel i inledningen till ditt epos "fuck you" också (som förövrigt sätter i huvudet nått fanatiskt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...