Jump to content
Annons

Hur går man från en medioker gitarrist till en bra gitarrist?


Zakyath

Recommended Posts

Hej!

Nu är det så att det känns som jag sitter fast lite grand när det gäller mitt gitarrspel. Problemet är att jag är bra på gitarr men ni vet, ändå inte bra. Man vill ju vara bäst såklart =)

Heartbreak Boulevard (http://www.youtube.com/watch?v=X3OI4-6B0yg) kan nog vara ett bra exempel för vad jag kan på gitarr. Klarar av att spela den här låten utan och innan utan problem, jag kan klara av mer avancerade grejer än det här. Men hoppar man fram till runt tre minuter av låten kommer det ett ganska mäktigt solo som jag fastnar redan på första takterna. Helt omöjligt.

Nu är det även så att jag hört många metoder om hur man ska bli bra på att spela gitarr. Någon sa till mig att man bara ska öva på det svåraste om man vill bli bäst, alltid satsa på svårare saker att lära sig än alla andra och bara nöta det. Andra pratar om att man ska spela skalor, andra att man bara kör fingerövningar. Vissa påstår att det är bra att bara träna på att göra solon till låtar då hjärnan hänger med bättre då och man utvecklar sina kunskaper i nervsystemet eller, ja, vet inte hur det funkade.

Så då ställer jag frågan till er: vad känner ni har gjort er till de gitarrister ni är idag? Saker man kan titta på, låtar ni kände att ni växte ett litet snäpp efter ni klarat av den, intressanta skalor man kan använda, eller bara allmänna praktiska övningar.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns inga genvägar, utan det är bara att öva, öva och åter öva.

Jag läste för en tid sedan en vetenskaplig artikel där de hade kommit fram till att oavsett vad det gäller, så behöver man träna omkring 10000 timmar innan man kan räkna med att vara riktigt duktig.

Med tanke på hur mycket man höll på att spela innan det började bli bra, så ligger det nog en hel del i det, även om det förstås varierar mellan individer också.

Det hjälper att ta ut vad andra har spelat och härma det - men samtidigt ska man nog inte heller rikta in sig för mycket på att härma en speciell musiker, för då finns nog risken att man bara blir en copycat och att det tar mycket längre tid än nödvändigt att hitta på något individuellt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga genvägar, utan det är bara att öva, öva och åter öva.

Jag läste för en tid sedan en vetenskaplig artikel där de hade kommit fram till att oavsett vad det gäller, så behöver man träna omkring 10000 timmar innan man kan räkna med att vara riktigt duktig.

Med tanke på hur mycket man höll på att spela innan det började bli bra, så ligger det nog en hel del i det, även om det förstås varierar mellan individer också.

Det hjälper att ta ut vad andra har spelat och härma det - men samtidigt ska man nog inte heller rikta in sig för mycket på att härma en speciell musiker, för då finns nog risken att man bara blir en copycat och att det tar mycket längre tid än nödvändigt att hitta på något individuellt...

Javisst, den har jag också läst 🙂 Det var ju inte så att jag hoppades på att någon skulle skicka dunderhonung till mig, vill bara ha lite konkreta tips på sätt att öva. Känns som att jag behöver få in massa nya rutiner för att det ska vara kul att hålla igång. Nu kan jag spela i dur och moll, och nöta band 1-2-3-4 på varje sträng jättesnabbt. Kan jag få in tips på fina exotiska skalor, lite udda fingerövningar, ja, vad som helst så underlättar det!

>nark, glöm inte knarket.

Det håller jag till mig när jag skriver 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett insidertips är att enbart öva på att spela under 7e bandet.

Hahaha! ja det var roligt !

då kan man inte spela något över band 7 om man bara övar under band 7 definitivt inte solon som i låten.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu är det så att det känns som jag sitter fast lite grand när det gäller mitt gitarrspel. Problemet är att jag är bra på gitarr men ni vet, ändå inte bra. Man vill ju vara bäst såklart =)

Heartbreak Boulevard (http://www.youtube.com/watch?v=X3OI4-6B0yg) kan nog vara ett bra exempel för vad jag kan på gitarr. Klarar av att spela den här låten utan och innan utan problem, jag kan klara av mer avancerade grejer än det här. Men hoppar man fram till runt tre minuter av låten kommer det ett ganska mäktigt solo som jag fastnar redan på första takterna. Helt omöjligt.

Nu är det även så att jag hört många metoder om hur man ska bli bra på att spela gitarr. Någon sa till mig att man bara ska öva på det svåraste om man vill bli bäst, alltid satsa på svårare saker att lära sig än alla andra och bara nöta det. Andra pratar om att man ska spela skalor, andra att man bara kör fingerövningar. Vissa påstår att det är bra att bara träna på att göra solon till låtar då hjärnan hänger med bättre då och man utvecklar sina kunskaper i nervsystemet eller, ja, vet inte hur det funkade.

Så då ställer jag frågan till er: vad känner ni har gjort er till de gitarrister ni är idag? Saker man kan titta på, låtar ni kände att ni växte ett litet snäpp efter ni klarat av den, intressanta skalor man kan använda, eller bara allmänna praktiska övningar.

Tack på förhand!

(Vad känner ni har gjort er till de gitarrister ni är idag)

Svar: övning

Att lära sig spela så här som han gör på låten tar tid. Om man är så duktig så man kan komma på riff,komp,solo mm själv så det låter bra, då har man kommit en bra bit.

ska du lära dig att bli bra på gitarr så är det övning som gäller och inget bullshit dvs inget typ springa och hänga med polarna eller fester var helg mm utan öva dag o natt minst 5-12 timmar om dagen mao bara tänka gitarr

man ska kunna sin gura utan och innantill tex, alla skalor vad det är för skillnad mellan dom ,ackord och hur man bygger akord mm.För kan man inte detta så kommer man aldrig att förstå hur dom gör solon mm hur mycket du än övar.

och andra sidan när man kan detta så öppnar en ny värld sig allt blir lite lättare att spela förstå vad dom gör.

tex. när ett sådant solo kommer, måste man haja vad han gör. typ, är det moll eller dur ,är det bluesskalan,penta, eller jonisk,Dorisk,Frygisk,Lydisk,Mixolydisk,Aeolisk, (lokrisk) harmonisk moll mm , man måste kunna förstå improvisation och hur man gör det.

Jag kan svära till 100% att han inte i fixade solot till låten på en dag ,eller kanske en månad, det tog säkert tid för han innan han kom på detta solo ,och han fick säkert nöta in det han med, innan han kanske efter 5-15 tagningar satte det i studion.och så är det med alla som spelar ska man bli bra, så får man ge sig fan på att öva skalor mm . Och hur gör man då för att ta ut ett sådant solo jo man kan tex. sakta ner det typ i VLC en oktav lägre, så kan man lyssna på det 10-30 gånger och sätta det först i huvudet och sen ta ut bit för bit ,när man lärt sig hela solot då är det bara öva upp tills man kan det snabbt . Efter ett tag går det lättare att ta ut solo mm.

ska du bli duktig, öva på allt du kan öva på skalor,ackord,fingerplock, shredding,string skipping,tapping mm en sak i taget tills du kan det riktigt. att lära sig låtar då och då är bra det med.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Satsar man på att bli studiomusiker är det såklart bra att kunna traktera sitt instrument väl...-men annars handlar det nästan uteslutande om hur man utrycker sig mot publiken...det är ju trots allt därför vi spelar(?) -Dom flesta uppskattar mer en konsert med musiker som sprudlar av intensitet mer än fräcka gitarrsolon!

Har sett alldeles för många band i typ "musik direkt" och andra tävlingar där kompetenta ynglingar står och lirar med blicken mot golvet...-hellre hälften så bra men dubbelt av attityd!

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsar man på att bli studiomusiker är det såklart bra att kunna traktera sitt instrument väl...-men annars handlar det nästan uteslutande om hur man utrycker sig mot publiken...det är ju trots allt därför vi spelar(?) -Dom flesta uppskattar mer en konsert med musiker som sprudlar av intensitet mer än fräcka gitarrsolon!

Har sett alldeles för många band i typ "musik direkt" och andra tävlingar där kompetenta ynglingar står och lirar med blicken mot golvet...-hellre hälften så bra men dubbelt av attityd!

Tjohopp!

Det borde väl handla mer om vana än övning? Jag själv har bara stått på scen en gång och blyg som jag är så var jag nog tråkigare att kolla på än färg som torkar. Men jag föreställer mig att det går bättre när man vänjer sig vid blickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul ämne!

Jag jobbar just nu, och sedan några år, stenhårt på mitt gitarrspelande, och kan bara stämma in i vad som redan sagts; öva, öva och öva! Vill du bli duktig så är det inte trettio minuter tre gånger i veckan som gäller, utan det är flera timmars övning så ofta du bara kan, så ofta du orkar och har lust.

Det finns några enkla saker att tänka på, som fungerat bra för mig. För det första; skaffa meteronom! Då kan du enkelt klocka dina framsteg, träna på att följa udda rytmer och träna upp synken mellan höger och vänster hand. Börja alltid så långsamt så du kan spela det du övar helt perfekt. Det andra som jag upptäckt gör enor skillnad för mig är att fokusera på ett mindra antal saker i taget. I somras till exempel, fokuserade jag uteslutande på min plektrumteknik, med allt vad det innebar. Jag planerade en övningsperiod som sträckte sig från första juni till sista augusti, och bestämde mig för att under den perioden är det hastighet, synkronicitet och precision jag fokuserar på. Efter oändliga timmar av kromatisk akrobaitk i alla tänkbara mönster över gitarrhalsen är jag snabbare, mer exakt och stabilare än jag någonsin varit innan.

Poängen med den lilla historien är att du enligt min erfarenhet får betydligt bättre resultat om du delar in din övning i mindre delar, och bestämmer dig inför varje övningssession vad du ska göra. Bestäm dig redan innan en tvåtimmarssittning för vad du ska göra, ex. "Idag ska jag öva på mixolydisk skala, och på min plektrumteknik", eller "idag ska jag lära mig det där riffet från låten XXXXXX med YYYYY, och dessutom fundera ut varför det låter så bra; vilken skala använde de, vad förekommer för spännande intervall osv", eller varför inte "idag ska jag lära mig hur sus4-ackord fungerar och vad de är och hur de låter".

Jag förespråkar det konceptuella lärandet (helt enkelt för att det fungerar bäst för just mig); jag lär mig väldigt sällan låtar rakt igenom, eller andra gitarristers solon från början till slut. Hör jag ett bra solo vill jag veta varför jag tyckte det var bra och vad exakt det var jag gillade. Vad gjorde att slutet fick sån enorm tension, varför rös jag av just det där arpeggiot osv. Då kan man implementera det man gillar i sin egen spelstil. Å andra sidan är det inget fel med att planka andras grejer i övningssyfte, då kan man utvecklas tekniskt på köpet.

Ett annat hett tips är att lära av andra, med hjälp av videos och lektioner i tidningar osv. Att skaffa en livs levande gitarrlärare är en kanonide om man tycker att man har råd, och någon sådan fortfarande finns kvar i närheten. Jag brukar ofta, när jag får slut på ideer eller tycker jag kört fast slå upp en gammal Guitar World eller dylikt och bara välja en lektion på måfå. Då får man ofta ideer och input man inte skulle fått annars, och det är alltid utvecklande. Våga kliva utanför din egen genre!

Sist, men inte minst; HA KUL! Ge dig ut och spela med andra, och rata aldrig andra musiker p g a att de gillar eller spelar andra saker än du. Ett par timmar med en vistrubadur kan ge mycket mer för en metalshredder än en helkväll med den gamla vanliga shredpolarn (vistrubadurerna brukar alltid kunna så jäkla konstiga ackord och är ofta otroliga rytmgitarrister). Och avsluta alltid en lång övningssession med att bara jamma, spela vad du vill, låt fingrarna flöda fritt över greppbrädan. Det är ingen ide att lägga ner en massa timmar på att öva om man aldrig får njuta av sina landvinningar. Helt plötsligt märker du att dina fingrar börjar springa iväg över gitarrhalsen när du spelar över ditt favorit-backing track (eller med polarna), att de blixtrar iväg i snygga fraseringar och att ditt vibrato inte längre ylar halvfalskt och plågat, utan att det får din själ i gungning och dina mungipor att streta mot taket. Det är då du skördar frukterna av att du övat 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Satsar man på att bli studiomusiker är det såklart bra att kunna traktera sitt instrument väl...-men annars handlar det nästan uteslutande om hur man utrycker sig mot publiken...det är ju trots allt därför vi spelar(?) -Dom flesta uppskattar mer en konsert med musiker som sprudlar av intensitet mer än fräcka gitarrsolon!

Har sett alldeles för många band i typ "musik direkt" och andra tävlingar där kompetenta ynglingar står och lirar med blicken mot golvet...-hellre hälften så bra men dubbelt av attityd!

Tjohopp!

Men detta du pratar om är hur man ska agera mot publik när man står på scen. Jag skulle inte betala för att någon som är bra på att spela apa på scen och spelar på sitt instrument kasst , då kan jag lika bra gå till ett zoo.

Man behöver inte vara studiomusiker för att spela skitbra och kunna sitt instrument .Tror knappast paul gilbert,steve vai eller Eddie van halen hade varit där dom är om dom bara spelat apa på scen. För det är trots allt musiken man lyssnar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte varför, men jag trodde alla avsnitt skulle vara i tabulatur, inte noter. Men ack så fel jag hade. Då jag inte har tänkt lära mig spela gitarr efter noter (känns som om man måste lära om sig hela instrumentet), så ska jag skicka tillbaka den.

Ingen som har några andra tips på hur man kan lära sig alla skalor i tabulaturform? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

den här boken har de mesta man behöver inom gitarrteori. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185041440

skalor ackordsuppbyggnader funktionanalys. boken är upplagd så man inte behöver nån förkunskap om noter. den tar inte upp speciellt mycket om hur man läser noter heller.

jämfört med andra böcker som tar väldigt lång tid att gå igenom så är den har ganska lätt jobbad.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

att bara sitta och öva själv är för mig värdelöst, lira med andra, lär dig av adra, andra får lära sig av dig osv..Det är en bra metod som funkar för många...Sitter man bara själv och lirar riff hemma blir man ju bara trött på det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vad man menar med öva.

Jag har aldrig suttit med en bok och nött notläsning, skalor och sånt. Bara den beskärda del man fick på gymnasiet.

Däremot har jag alltid spelat med till låtar jag tycker är kul att spela till. De behöver nödvändigtvis inte vara en genre man lyssnar på. Jag är metalsnubbe i benstommen men älskar att spela bas till en Backstreet Boys-låt, till exempel.

Spelar jag till plattor får jag automatiskt gehör, teknik och, förmodligen det viktigaste, time'ing (timing/tajming/whatever stavning). Att bränna skalor upp och ner får man teknik av, visst. Men musik handlar inte om att man ska vara snabb.

Mitt tips att förbättra spelet är att spela till låtar man gillar, helt enkelt. Och att veta att man inte blir världsbäst över en natt, kan också vara bra att ha i åtanke 😉

Redigerat av Simon Andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för många givande svar!

Spelade tidigare kanske 2-3 timmar om dagen, men nu ska jag se till att köra tre timmar övning varje dag, och utöver det skriva egen musik, spela för skojs skull, osv. Någon som har mer konkreta tips på övningar jag bör fokusera på? Har trummaskin på effektpedalen som jag alltid spelar till och jag tränar alltid med rent ljud.

Musiker som står stilla på scenen tycker jag inte om för fem öre och kan garantera att jag aldrig kommer att vara en av den! Problemet är ju att det är roligare att studsa runt på scenen om man är riktigt bra, att vara medioker och hoppa omkring känns lite konstigt mest. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Speciella övningar behövs bara om det är något du tycker att du är svag på. Annars är det som sagt bara att spela så mycket du orkar. Spela massor av det du verkligen gillar - och fyll på med sådant som du inte tycker är riktigt din grej - för genom att prova annat så utvecklar du dig och kan till slut hitta en personlig stil genom att blanda mellan olika stilar som du har lärt dig genom åren.

Det är enormt mycket viktigare att få till ett sväng och en känsla i spelandet, än att spela snabbare än alla andra. Snabbspelare är imponerande i hela 10 sekunder eller något - sedan är det bara tröttsamt att höra.

Det är inte hastigheten - eller som engelsmännen säger: It's not the fart that kills, it's the smell... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Raoul Collet (oregistrerad)

Tack för många givande svar!

Spelade tidigare kanske 2-3 timmar om dagen, men nu ska jag se till att köra tre timmar övning varje dag, och utöver det skriva egen musik, spela för skojs skull, osv. Någon som har mer konkreta tips på övningar jag bör fokusera på? Har trummaskin på effektpedalen som jag alltid spelar till och jag tränar alltid med rent ljud.

Musiker som står stilla på scenen tycker jag inte om för fem öre och kan garantera att jag aldrig kommer att vara en av den! Problemet är ju att det är roligare att studsa runt på scenen om man är riktigt bra, att vara medioker och hoppa omkring känns lite konstigt mest. 😄

Det spelar ingen roll om du spelar 2 timmar per dag eller 3 timmar per dag, spela så länge du tycker det är roligt, när du tycker det är roligt kommer tiden flyga förbi och då kanske du spelar 10 timmar en dag och inget alls nästa dag. Vad är det för vits med att lägga 3 timmar per dag på att spela nån tråkig övning, i längden kanske det leder till att du tröttnar och du blir bara sämre på gitarr.

Du säger att du vill bli "bäst" på gitarr. Det tror jag inte att du blir av att sitta hemma och nöta skalor och övningar hela dagarna, börja spela i ett band, det är en helt annan sak än att sitta hemma i sovrummet och spela. Jag undrar också vad din definition på "bäst" är, hoppas det inte är snabbast. En bra gitarrist är en person man kan identifiera så fort man hör honom spela. En bra gitarrist ska även kunna skriva låtar, ett bra riff säger mer än hur snabbt man kan köra sweep picking.

Mitt tips till dig som gör dig till en bättre gitarrist är att spela in dig själv när du spelar. Då hör du lättare om du gör något fel och hur du kan göra för att låta bättre. Så, när du lär dig någon ny låt eller något nytt solo, spela in dig själv när du spelar till låten och sedan lyssnar igenom ditt gitarrspår, jag kan garantera dig att det inte alltid låter lika bra som du tror 🙂 (till en början) Lär dig t.ex. solot i November rain om du inte kan det redan, och spela in det. Det är ett bra sätt att lära sig benda tonsäkert.

Redigerat av Raoul Collet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll om du spelar 2 timmar per dag eller 3 timmar per dag, spela så länge du tycker det är roligt, när du tycker det är roligt kommer tiden flyga förbi och då kanske du spelar 10 timmar en dag och inget alls nästa dag. Vad är det för vits med att lägga 3 timmar per dag på att spela nån tråkig övning, i längden kanske det leder till att du tröttnar och du blir bara sämre på gitarr.

Du säger att du vill bli "bäst" på gitarr. Det tror jag inte att du blir av att sitta hemma och nöta skalor och övningar hela dagarna, börja spela i ett band, det är en helt annan sak än att sitta hemma i sovrummet och spela. Jag undrar också vad din definition på "bäst" är, hoppas det inte är snabbast. En bra gitarrist är en person man kan identifiera så fort man hör honom spela. En bra gitarrist ska även kunna skriva låtar, ett bra riff säger mer än hur snabbt man kan köra sweep picking.

Mitt tips till dig som gör dig till en bättre gitarrist är att spela in dig själv när du spelar. Då hör du lättare om du gör något fel och hur du kan göra för att låta bättre. Så, när du lär dig någon ny låt eller något nytt solo, spela in dig själv när du spelar till låten och sedan lyssnar igenom ditt gitarrspår, jag kan garantera dig att det inte alltid låter lika bra som du tror 🙂 (till en början) Lär dig t.ex. solot i November rain om du inte kan det redan, och spela in det. Det är ett bra sätt att lära sig benda tonsäkert.

Tack för tipsen!

Vill väl inte nödvändigtvis bli bäst på gitarr, men känner mig faktiskt väldigt duktigt nu och vill ta det de sista stegen 🙂 har länge kört mycket på känsla (istället för att sitta och nöta shredding har jag satsat på att verkligen lära mig lägga fokus på varenda ton jag tar när jag spelar ett solo t ex) men vill utvidga det jag kan genom att mitt i ett solo kunna spela en takt snabb shredding också och i huvudet hålla koll på exakt vilken ton som är vilken och exakt vilken ljudbild jag ger, inte bara lägga in massa licks på måfå som många gör - poängen är väl att jag inte vill vara bunden av någonting! Jag vill kunna flera skalor, mönster och tekniker så att jag kan göra något av känslan jag vill förmedla också 🙂

Band spelar jag i! Har även ganska nyligen börjat spela in och ska göra som du säger och spela in de låtar jag har lärt mig och se om jag kan lära mig något så =)

Link to comment
Dela på andra sajter

håller på att lära mig-alltid!!....men jag undrar också hur man gör.. det finns en bra bok, tycker jag, som går att köpa på nätet som heter exotic scales for jazzimprovisation (finns i pdf.) där du kan hitta mycket roligt ochsom visar i diagram (boxar) spännande annorlunda skalor som inte är de vanliga modala och som förklarar till vilka ackord de skall spelas över..litet cool överkurs...kör alltid allt till metronom har jag fått rådet av min guru.min favvosida är dock allguitarchords.com där du har massor av skalor och ackord snyggt och enkelt..

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...