Jump to content
Annons

A/d omvandlare. Kan jag höra skillnad?


eagleman

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

generera lite rosa brus å kör igenom några olika d/a a/d - fasvänd mot orginalet å se vad som finns kvar

testa din benchmark också

Brus är slumpmässigt genererat så det går inte att fasvända och få utsläckning.

Då måste man spela in bruset först...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

generera lite rosa brus å kör igenom några olika d/a a/d - fasvänd mot orginalet å se vad som finns kvar

testa din benchmark också

Absolut!

Är det rosa brus som är bäst att köra, tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut!

Är det rosa brus som är bäst att köra, tror du?

eller vitt.... glömmer alltid vilken av dom som täcker in hela spektrat (nog vitt va?)

det knepiga kommer bli att få signalerna exakt synkade

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Och du och din kompis är världsklasstekniker?

I rest my case Claes.

Det spelar väl ingen roll?

Istället för att bara anmärka på möjliga brister i mina planer inför dessa testinspelningar, så kan du kanske föreslå hur jag borde göra för att det ska bli bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Men om man frånser du inte kan ha STIMMAT material på din site Claes så funkar det lika bra med en CD och loopbacktest för alla som vill prova hemma.

Då kan man välja vilken toppen inspelning som helst.

Med den lilla skillnaden att man får en DA extra jämfört med din test Claes coh alltså borde man tydligare höra skillnade i det inspelade materialet, eller hur?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Där tänkte jag fel. Man spelar in bruset samtidigt så klart.

finns ett litet krux till kom jag på... förutom synkningen

man måste passer en d/a för att testa en a/d - så vilken är det som gör skillnaden?

i vilket fall ska man kunna jämföra mellan två olika a/d men inte mot orginalfilen

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

finns ett litet krux till kom jag på... förutom synkningen

man måste passer en d/a för att testa en a/d - så vilken är det som gör skillnaden?

i vilket fall ska man kunna jämföra mellan två olika a/d men inte mot orginalfilen

Du får stå och blåsa i en mick istället 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag röstar på en SM57 för den kan man få in i munnen på ett bra sätt så påverkar inte rummet inspelningen något.

Case closed 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man frånser du inte kan ha STIMMAT material på din site Claes så funkar det lika bra med en CD och loopbacktest för alla som vill prova hemma.

Ja - det är självklart, men min fråga gällde ju de tester jag ska göra själv och göra tillgängliga för alla osm är intresserade.

Om någon annan har tid och möjlighet att göra riktigt bra inspelnigar (räcker med typ 10 sekunders snuttar) som jag kan använda utan STIM-kostnader, så tas sådana tacksamt emot. Vill i så fall gärna ha både komplett mix och enskilda instrument. Olika genre kunde vara kul också...

Link to comment
Dela på andra sajter

finns ett litet krux till kom jag på... förutom synkningen

man måste passer en d/a för att testa en a/d - så vilken är det som gör skillnaden?

i vilket fall ska man kunna jämföra mellan två olika a/d men inte mot orginalfilen

Som jag har tänkt mig, så använder jag Benchmarkarna som referens för alla varianter.

Först och främst en loop genom DAC1 och ADC1 som finns som referens. Sedan använder jag ADC1 om jag ska testa en DA-omandlare och DAC1 om jag ska testa en AD-omvandlare. Då finns det alltid ett känt element att jämföra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kan kolla om jag kan få använda några ofarliga spår från en inspelning, typ trummor. (Inspelat med Lynx Aurora och SSL 4000 G).

Sedan får du lägga på resten själv Claes.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan kolla om jag kan få använda några ofarliga spår från en inspelning, typ trummor. (Inspelat med Lynx Aurora och SSL 4000 G).

Sedan får du lägga på resten själv Claes.

Det hade varit kanon! Trummorna är ju det som brukar vara mest tidsödande att få hyfs på när man ska spela in. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrni, här var det tuta och gasa. Inte blev jag så mkt klokare men något visare blev jag allt. Tror att jag satsar på Saffiren i alla fall då det om jag tolkat allt rätt inte borde spela någon större roll. Med 2 liquid preampar, monitorvolym alla in och ut jag kan önska mig samt ett något mer humant pris kanske jag ändå finner den stora lyckan till slut. Tack för stort engagemang i detta spörsmål. Inväntar med spänning din test Claes. Skulle vara roligt med 30 olika wav filer från 10 olika ad/da som man ev. inte kan höra någon skillnad på :rolleyes: Borde ju finnas någon på nätet som gjort ett liknande test redan. Skall efterforska detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inväntar med spänning din test Claes. Skulle vara roligt med 30 olika wav filer från 10 olika ad/da som man ev. inte kan höra någon skillnad på :rolleyes: Borde ju finnas någon på nätet som gjort ett liknande test redan. Skall efterforska detta.

Jag får sådana galna idéer ibland. Se bara på min testsite, där det är över 100 olika mikrofoner... Ett liknande test med omvandlare, kablar och sådant måste däremot göras mer "vetenskapligt" än det går att göra med mikrofon-testinspelningar...

Jag tror inte att det är någon gigantisk skillnad mellan olika omvandlare, men eftersom jag inte har gjort några A/B-tester ännu, så kan jag inte känna mig helt säker på det - och det kan ju finnas skillnader som inte blir uppenbara förrän man kör en massa spår genom samma omvandlare - men då spelar det mindre roll för den genomsnittliga hemstudio, eftersom de flesta inte spelar in så jättemånga audiospår där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes, du har varit till stor hjälp förr. Jag valde tex ett par Line Audio CM3:or via ditt stora mick-test urval som jag är väldigt nöjda med. Angående ditt resonemang att försöka hålla samma kvalitetes linje även när det gäller ad/da omvandlare som övrig utrustning låter klokt men jag tror att jag får roligare med Saffirens lull lull i just detta sammanhang tror du inte det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är mycket bullshit här, personligen.

Att köpa en AD omvandlare för 25.000 (tex Lynx Aurora) och jämför det med ett som kostar typ 4-5000 , nåt bra RME kort tex så tycker jag personligen att det är löjliga pengar att lägga.

I slutändan, när allt är klart, kan du omöjligt med mänskligt öra höra någon skillnad överhuvudtaget.

Jag har kompisar som jobbar heltid och proffisionellt med musik, som haft listettor runt om i europa, som kör med ett vanligt focusrite usb ljudkort för 2500:- typ.

och jag kan av egen erfarenhet som profisionell låtskrivare/producent säga att det inte hänger ett piss på om du har ett sk ljudkort för 25000:- eller 3000:-

Jag har jobbat med både dyra MOTU kort och Lynx Aurora 8 och 16, och inte fan tänker jag på , WOW va detta lät bättre än mitt gamla!!! absolut inte.

På något sätt har Morpheus , aurora osv fått nåt slags "top notch" status.

Visst.. preamparna i tex Morpheus är fantastiska, men är dom lika fantastiska som en REN preamp, som BARA är preamp?

Alla ljudkort levereras enligt leverantörerna idag med "hi-end preamps" och liknande, det stämmer såklart inte.

Du kanske hör lite skillnad om du liksom ställer 2 ljudkort intill varandra, men till vilken nytta egentligen ?

En svensson som lyssnar på musiken skiter fullkomligt i det.

Samma sak som HIFI människor påstår att du hör skillnad på om du sätter i en cdskiva i en cdspelare som kostar 5000:- och i en vanlig dvd.... det är liknande jämförelse. Jag skulle inte höra någon skillnad, mina kompisar skulle inte höra skillnaden.

Lägg istället pengarna på en bra preamp, bra mick och bra andra saker än ett svindyrt ljudkort.

Själv jobbar jag heltid som låtskrivare och producent och nu kör jag ett EMU kort med Breakout box, och har släppt 17 låtar med olika artister på cd skivor senaste året.

Och mitt ljudkort har aldrig krånglat, har 10 in och 20 utgångar, typ.. mer än jag behöver.. helt underbart bra!

Mvh

Marcus Persson

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kör man med en färdig CD så är den duktigt processad. Kompressorer i massor. Jag tycker själv att skillnaden är liten. Men det tycker jag

om det mesta. Det är ganska liten skillnad på preamps och preamps AD och AD. Kompressor och Kompressor. EQ och EQ. Men när man sedan adderar

så blir det skillnad. Visst är det bra att göra någon form av test. Men ska man märka skillnaden så behövs det betydligt elakare tester

än en välljudande CD.

Link to comment
Dela på andra sajter

I slutändan, när allt är klart, kan du omöjligt med mänskligt öra höra någon skillnad överhuvudtaget.

Jag har kompisar som jobbar heltid och proffisionellt med musik, som haft listettor runt om i europa, som kör med ett vanligt focusrite usb ljudkort för 2500:- typ.

och jag kan av egen erfarenhet som profisionell låtskrivare/producent säga att det inte hänger ett piss på om du har ett sk ljudkort för 25000:- eller 3000:-

Jag har jobbat med både dyra MOTU kort och Lynx Aurora 8 och 16, och inte fan tänker jag på , WOW va detta lät bättre än mitt gamla!!! absolut inte.

Tack Marcus precis vad jag behövde få höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem alls.

Bara dagens sanning, jag har haft många diskussioner i liknande ämnen och jag ger mig inte förrän någon motbevisar mig .

att jag skulle höra sån avsevärd skillnad, dvs 27.000:- skillnad, finns inte en chans i världen.

Vore intressant, att lyssna på en master från en dyr A/D , sen efter 10 minuter lyssna på en master från en A/D för tex 3000:-

Du kommer inte höra någon skillnad....

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem alls.

Bara dagens sanning, jag har haft många diskussioner i liknande ämnen och jag ger mig inte förrän någon motbevisar mig .

att jag skulle höra sån avsevärd skillnad, dvs 27.000:- skillnad, finns inte en chans i världen.

Vore intressant, att lyssna på en master från en dyr A/D , sen efter 10 minuter lyssna på en master från en A/D för tex 3000:-

Du kommer inte höra någon skillnad....

Vet du vad Frank Kristian L i ditt team kör med? Vill minnas att han är mer såld på Benny Andersson och är rätt analog av sig?

Brukade mest höra keys genom grannväggen långt in på kvällskvisten.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt. Har man inte råd med skapliga grejer hela vägen finns det kanske ingen större anledning att kasta alla pengar på ett ljudkort. Men OM man har pengar finns det verkligen en anledning :rolleyes:

Klart du kan bränna pengar på ljudkort utan att ha rätta lyssningen...bara att chansa, skjut, bränn ut och lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

finns ju inget behov - så länge man kan jämföra med orginalet kan grundinspelningen egentligen suga

Ja, ni Boys...så länge ni inte kan jämföra med nått så är ni RÖKT.

Musiken kommer från ett helt annat håll i slutändan, och det vet ni

Det är inte ljudkvalitén som är avgörande snarare tvärtom....tråkigt inlägg men sant.

"Hotter than hell" "Rubber Soul" "The Game" "Look-Ka Py Py" etc.

Glöm inte grundfrågan:

Så nu till min fråga. Skulle jag höra skillnad på Saffiren och Firefacen eller är skillnaden försumbar för mitt wannabe hemmastudioöra??

Svaret är nej! Mys på...

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem alls.

Bara dagens sanning, jag har haft många diskussioner i liknande ämnen och jag ger mig inte förrän någon motbevisar mig .

att jag skulle höra sån avsevärd skillnad, dvs 27.000:- skillnad, finns inte en chans i världen.

Vi får se om mitt test visar något intressant när jag lyckas få tid att göra det... 😉

Själv tror jag att det kommer att vara viss skillnad med bra lyssning, men inte så revolutionerande skillnad som vissa vill göra gällande.

Vore intressant, att lyssna på en master från en dyr A/D , sen efter 10 minuter lyssna på en master från en A/D för tex 3000:-

Du kommer inte höra någon skillnad....

Jodå, det kommer man nog att göra. MEN om det är så lång tid som 10 minuter mellan lyssningarna, så är det bara gissningar, inbillning och förutfattade meningar som utgör skillnaden - för vårt hörselminne är väldigt kort. Är det mer än någon sekund mellan exemplen, så har man ingen som helst möjlighet att avgöra säkert vilket som låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...