Jump to content
Annons

Neptune in action


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Lekte snabbt igår med Neptune.

Spelade lite körer på keyboard med hjälp av Neptune.

Grymt snabbt och bra för att testa tex köridéer.

Skickar med några ljudprov.

Utan körer:

http://dl.dropbox.co.../hide_origi.wav

Med körer:

http://dl.dropbox.co...ide_neptune.wav

Jag tog leadsången och kopierade den två ggr.

Sedan spelade jag Neptune från min Nanokey och ändrade lite formanten på en av körerna och pannade ut dom.

Saknat Eventide H3000?

Harmonizer patch som låter så här:

http://dl.dropbox.co..._harmonizer.wav

Provade att höja en helton:

http://dl.dropbox.co...y_plus2semi.wav

Både sång och gura klarade sig bra tycker jag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

finns det någon motsvarighet till/ eller i Ableton Live?

Nix, den ända pluggvarianten jag hittar är Antares Harmony Engine Evo.. Har testat den lite snabbt men gillade den inte: För meckig, buggig, svår, låter lite illa ibland.. men samtidigt går det att få väldigt "naturliga" körer ur den där Neptune låter mer syntig.

Harmony Engine ger dessutom en satans latency... Medans Neptune går fan att gigga med 😛 Önskar dom släppte den som AU-plugin 🥰

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den ingår i Record (och i "combon" om du har båda)..

Riktigt bra plugg, jag har varit helt såld på den sedan jag såg demo-videon.. Men det lär ju aldrig hända att de släpper den löst. Och sen pallar man inte använda Record heller..

Link to comment
Dela på andra sajter

om de är smarta så släpper de den som Vst- alla kör inte Record, eller vill göra det. jag trivs bra i Live, många kör Logic eller ProTools, och de flesta i Sverige kör nog Cubase. så det vore smart av de att släppa det...

eller så kommer det någon liknanden funktion till Live så småningom, hoppas vi på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop, låter ju riktigt schysst det där!

Har också fastnat riktigt rejält för Neptune:en. Jag som egentligen inte kan ta en ton (spelar endast instrument), kan nu faktiskt spela in några enkla/korta sångmelodier och få det att låta rent. Riktigt coolt.

Och så gillar jag samplern. Så enkelt och snabbt bygga upp litet bibliotek av snygga samplingar. Och Kong förstås. Mums... 😄

/Mats

Redigerat av mats77
Link to comment
Dela på andra sajter

FÅ SE: vad talar för Live...?

-perfekt för live situationer.

-otroligt lätt använt

-launchpaden!

och Reason? vad har Reason som ingen annan har?

-Neptune!

dessutom gillar jag inte att Reason är vertikalt byggd... allting blir så litet, skärmar är ju wide...

men snyggt och coolt är den. Och Neptune!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar Reason! och den är enkel och rolig att jobba med. den är vertikal, i en värld av widescreen... till och med recensenten i Studio tidningen tycker det... förutom den så är det underbar, verkligen. jag jobbar med Live, på grund av Session View, som jag inte sett nån annanstans... men den nya Reason verkar hur coolt och snygg som helst, och med Neptune funderar jag på att köpa den. Man kan rewira, ju ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte annat än hålla med Elephanttea.. Reason är fantastiskt men efter att ha gett Ableton en chans är jag fast (och då har jag kört Reason som primärt prodd-program sedan version 1)..

Reasons upplägg funkade skitbra på första generationens iMac som man hade då men idag på en 24 " skärm? njaa... Och Record är bara rörig känner jag. Men fan va de har smarta och läckra ideer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska väl varna Elephanttea att Neptune -bara- ingår i Record och inte i Reason. Att sen Reasons moduler finns tillgängliga i Record är en helt annan historia. Bara så att du inte kommer hem med Reason 5 och undrar vart f-n Neptune tagit vägen :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Låter finfint men om man är ute efter alternativ så har man ju TC Electronics grejer också. Visserligen hårdvara men det vore nog bra om det kom något liknande på mjukvarufronten också. Propellerheads kanske var först med att få det bra. Jag räknar inte Antares och Vocaloid etc etc.

Tror att det bara är en tidsfråga innan vi får se mer sådant på pluggfronten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...