Jump to content
Annons

Ni som känner stödet


debatt

Recommended Posts

Annons

Har ni haft/fått ont i magmusklerna när ni tränat korrekt andning för sång, eller då ni sjungit upp för att känna stödet.

Det är ju värre än 500 situps...

🙂

Orka träna. Vad som är korrekt för den ena kan vara ytterligt fel för den andra. Bättre att lära sig låten/låtarna och hitta en tonart som känns bekväm. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni haft/fått ont i magmusklerna när ni tränat korrekt andning för sång, eller då ni sjungit upp för att känna stödet.

Om man får "ont" måste det bero på följande:

1. Det är första gången du gjort övningarna och därmed drabbats av helt vanlig "träningsvärk".

2. Du övar åt helvete fel. Det är inte musklerna du har ont i — du har fått magsår.

Dessutom finns det inget som heter "korrekt andning för sång" — det är bara ett marknadsföringsknep som riktar sig till/från s.k. proffs-sångare som menar att det är hälsofara att sjunga som Lemmy. Sedan är det ju inte dumt att kunna tjäna en hacka på att lära folk att andas "rätt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Orka träna. Vad som är korrekt för den ena kan vara ytterligt fel för den andra. Bättre att lära sig låten/låtarna och hitta en tonart som känns bekväm. 🙂

Nu är ju inte jag sångare i första hand, men jag har tagit en hel del sånglektioner.

Dessutom spelar jag saxofon vilket innebär att jag har jobbat en del med magen och stödet.

Det är viktigt att vara medveten om hur kroppen jobbar när man sjunger. En bra sångteknik förhindrar förslitningar på stämband och annat.

Det finns ingen röst eller genre som tar skada av att man har en bra teknik. Öva stödet!

Att ha en bra teknik betyder inte att det behöver låta på ett speciellt sätt. Om du har en bra teknik och lär känna din röst och kropp har du lättare att hitta den ton och klang som just du är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man får "ont" måste det bero på följande:

1. Det är första gången du gjort övningarna och därmed drabbats av helt vanlig "träningsvärk".

2. Du övar åt helvete fel. Det är inte musklerna du har ont i — du har fått magsår.

Dessutom finns det inget som heter "korrekt andning för sång" — det är bara ett marknadsföringsknep som riktar sig till/från s.k. proffs-sångare som menar att det är hälsofara att sjunga som Lemmy. Sedan är det ju inte dumt att kunna tjäna en hacka på att lära folk att andas "rätt".

Ha ha... ursäkta mitt inlägg mitt i disskutionen, men magsår? Lol.

Din satans tok! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det är inte så konstigt om man får ont. Man använder ju magmusklerna för att andas effektivare och för att pressa ut luften starkare, så det är helt vanlig träningsvärk. Försvinner efter några år... 😉

Nej - men träningsvärk försvinner ju normalt på typ 2-3 dagar och varje gång du har tränat så blir du lite grand starkare, så nästa gång blir det lite lindrigare - och nästa etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det är inte så konstigt om man får ont. Man använder ju magmusklerna för att andas effektivare och för att pressa ut luften starkare, så det är helt vanlig träningsvärk. Försvinner efter några år... 😉

Nej - men träningsvärk försvinner ju normalt på typ 2-3 dagar och varje gång du har tränat så blir du lite grand starkare, så nästa gång blir det lite lindrigare - och nästa etc...

Grejen är att jag inte haft träningsvärk på några decennier...

Jag får aldrig det annars liksom.

Men så fick jag ju ett virus och var tvungen att vara sängliggande i åtta

veckor och fick absolut inte lyfta något heller.

Så man har ju tappat form - bokstavligen, bildligen. 😆

Dessa övningar ska jag göra minst 3 gånger VARJE dag och helst fler, typ 5.

Därför kan jag ju inte vänta 3 dagar emellan heller.

Jag ska lära mig att andas in och då ska magen ut och andas ut och då ska magen in.

Jag har hela mitt liv gjort tvärtom.

Jag har märkt att nu när jag gör rätt, så är jag inte i närheten av astmaattack.

Läste att dessa kan frammanas om man andas fel.

Två flugor på smällen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett fel som många astmatiker (inklusive undertecknad) gör, är att andas alldeles för ytligt till vardags - men det kommer man ju ifrån när man sjunger, eftersom det faller naturligt (åtminstone för mig) att andas djupare då.

Om man får träningsvärk så ska man ändå inte sluta träna, utan det är bättre att fortsätta träna men ta det lite lugnare tills träningsvärken är borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stöd är bra. Ett riktigt stöd ska kännas som att man tar ett andetag. Det andetaget sa kännas som ett svällande genom ryggen och på sidorna.

Många sägger att man ska pressa magen ut eller in. Dessa har inget lärt.

Om ni vill lära stöd så måste ni ta ett stort andetag och sedan ha ett bälte kring midjan. Gör ni rätt när ni sjunger kommer ni att för alltid att att ha kontakt med detta bälte.

Men oss i mellan så har man aldrig ha ett riktigt stöd förrän man ligger på mage och någon står på ens rygg. Tonerna ska ändå komma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa övningar ska jag göra minst 3 gånger VARJE dag och helst fler, typ 5.

Holy cow, det låter rätt så ofta! Jag har i ärlighetens namn aldrig blivit riktigt klok på vad du egentligen sysslar med förutom att du konfigurerar datorer i det oändliga samt skriver på en bok. Men med så stenhårda träningspass som upp till fem gånger per dag måste ju innebära att du är högst aktiv musiker/sångare. Är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det är inte så konstigt om man får ont. Man använder ju magmusklerna för att andas effektivare och för att pressa ut luften starkare, så det är helt vanlig träningsvärk. Försvinner efter några år... 😉

Vad jag vet så är det en stor missuppfattning att man använder magmusklerna, stödet för att pressa ut luften. Skulle du inte använda magmusklerna så skulle du inte kunna ta en stark ton i längre tid, utan det skulle bara bli som en suck. Alltså, vid sång eller tal så används magmusklerna till att hålla kvar luften en längre tid, så att den inte sipprar ut för snappt. För länge sedan så tränade många sångare med ett ljus framför munnen, för att se hur mycket luft som kommer ut, och för att lära sig att kontrollera kroppen och magmusklerna.

Testa detta genom att sätta handen mitt framför munnen och ta en stark ton, gör sedan samma sak med en svag ton. Veterligen, om man inte gör på något väldigt konstigt sätt så kommer det att komma ut mer luft på den svaga tonen.

Timmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Divine: Pressa och pressa, man andas kort och gott. Självklart åker då magen ut och in, men absolut märks det på sidorna och ryggen.

Claes: Ja, rösten har varit bättre under sång än tal för mig, vilket hjälpte i diagnosticeringen.

Slejnard: Man får väl skilja lite på om man göra övningar under rehab eller under träning för sång. Det är inte samma sak.

Valle: Jag gör detta som en del av en rehab. Fick ett virus i mars som jag skrev och har initialt öht inte haft någon röst att tala om.

Timmy: Jag ska ta fram det där ljuset.

En sak jag funderat på är om jag egentligen "bara" ska göra dessa övningar och inte prata i övrigt under dagen. Jag ska alltjämt nämligen inte prata för mycket, utan mer lite lätt normal mängd. Men vad är normal mängd? Hur mycket pratar ni per dag i timmar och minuter, om ni räknar bort alla pauser (i dialoger) och skulle spela in er röst under en vanlig dag på band. Hur mycket skulle det bli gissningsvis? 😳

Intressant iakttagelse: I Europa och särskilt Norden anser man att rösttrötthet kommer av att man pratat för mycket (överansträngning), medan man i USA anser att det kommer sig av att man pratat för lite (atrofieringar).

verum//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

För länge sedan så tränade många sångare med ett ljus framför munnen, för att se hur mycket luft som kommer ut, och för att lära sig att kontrollera kroppen och magmusklerna.

Timmy

Hur funkar den där övningen med ljuset egentligen?

Jag har sett folk nämnda den här och där men aldrig riktigt fattat hur man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar den där övningen med ljuset egentligen?

Jag har sett folk nämnda den här och där men aldrig riktigt fattat hur man gör.

Förstår inte riktigt vad du menar? Ljuset är bara till för att du ska veta hur mycket luft som kommer ut från munnen. För att du på det sättet ska kunna veta hur mycket du använder magstödet. Som jag skrivit tidigare så är ju magstödet till för att du ska stoppa upp luften, inte för att pressa ut. Hur bra det är att använda ett ljus vet jag inte, men för att få lite medvetenhet om vad som händer när du sjunger så kan det ju inte vara dåligt. Hjälpte detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljuset är en metod som dom gamla klassiska sångarna använde. Som mrpimmy säger är stödet till för att stoppa upp luft inte tvärtom. Sjunger du med stöd ska inte lågan behöva fladdra. Man kan dock stilistisk sjunga med mycket luft och även låta stämbanden sluta mindre tätt men det är en annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...